Juutalaisella huumorilla on ominaislaatunsa

Serafimin_kirjankansi205Serafim Seppälä avaa kirjassaan Missä on liikaa, sieltä puuttuu jotain juutalaisen huumorin maailmaa sekä teorian että esimerkkien voimalla.

Seppälän mukaan juutalaisten vitsien asetelma ilmentää yleensä yhteisöllisyyttä. Toisekseen juutalaisessa huumorissa suositaan sanaleikkejä ja loogisia solmuja, jotka voi tunnistaa talmud-opetusten hedelmiksi. Kolmanneksi juutalainen huumori on syvästi itseironista. Juutalainen nauraa itselleen ja yhteisönsä tapakulttuurille.

Maailmalla juutalaisesta huumorista on ilmestynyt useita kasku- ja vitsikokoelmia, ja Suomessakin niitä on ollut osana uskonnollisten vitsien kokoelmia, mutta Serafim Seppälän kirja lienee ensimmäinen suomenkielinen vain juutalaiseen huumoriin keskittynyt teos.

Suurin osa tällä hetkellä erityisesti verkossa kiertävistä juutalaisvitseistä on amerikkalaista perua. Seppälän kirjassa keskitytään myös vanhempaan eurooppalaiseen vitsiperinteeseen.

Katso esimerkkejä Seppälän kirjan vitseistä Sakastissa nauretaan -blogista

Lue lisää kirjasta täältä

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliTutkija: Kirkon johto torjui lestadiolaiset naissaarnaajat
Seuraava artikkeliKlaus Härö luki Roseniusta ja ymmärsi armon

Ei näytettäviä viestejä