Kustantaja sanoi ”ei kiitos”, mutta mäntsäläläinen teatterin moniosaaja Mia Pätsi kirjoitti siitä huolimatta kirjan kirkkodraamasta. Pyhimykset teatterissa, näyttelijät kirkossa -kirjassa on kaksi osaa. Se on omakustanne (Book on Demand) ja sitä painetaan kysynnän mukaan.
Vaikka kirkkodraamaa tehdään ympäri Suomea, se on kustantajien mielestä niin marginaalinen kulttuurin osa-alue, ettei sen tarpeisiin kannata tehdä kaupallisesti kannattavaa kirjaa.
– Kun tutustuin aiheeseen, hämmästelin mitä kaikkea varsinkin Etelä-Suomessa oli tehty vuosien varrella. Suuri julkisuus ei kuitenkaan ollut kertonut kirkkodraamasta juuri mitään, olin siitä autuaan tietämätön, Mia Pätsi kertoo Kotimaan haastattelussa.
Pätsi on saanut näyttelijäkoulutuksen Tanskassa. Hän on myös valmistunut Teatterikorkeakoulusta tanssi- ja teatteripedagogiikan laitokselta.
Pyhimykset teatterissa, näyttelijät kirkossa -kirjan ensimmäinen osa käsittelee laajasti kirkkodraaman eurooppalaisia juuria. Toinen osa keskittyy Pohjoismaihin ja erityisesti Suomeen. Pätsi myös arvioi kirjassa lajityypistä käytettyjä nimityksiä kuten kirkkodraama, kirkkoteatteri ja kristillinen teatteri.
– Käsitteellä on merkitystä. Kirkkodraama on vakiintunut teatterihistoriallinen termi, joten siitä ei pitäisi luopua.
Lue Mia Pätsin haastattelu 9.10. ilmestyneestä Kotimaasta.
Kuva: Olli Seppälä
Ilmoita asiavirheestä