3. sunnuntai loppiaisesta, Mark. 1:29-39, Sakari Hosike

Sakari Hosike
Tampereen Luther-talo

Jumalan Sana synnyttää uskon.

Kylvömies oli tullut kylvämään siementä pellolleen.

Jeesus oli tullut Taivaasta julistamaan Sanaa omaan maailmaansa.
Jeesus oli tullut Kapernaumin kaupunkiin ja aluksi opetti synagoogassa. Hän opetti niin kuin Hän, jolle on annettu valta, eikä niin kuin juutalaisten kirjanoppineet. Ihmiset olivat hämmästyksissään.

Seuraavana päivänä Jeesus sanoi, että Hän lähtee saarnaamaan muihinkin kyliin, sillä sitä varten Hän oli tullut.
Jeesus lähti Kapernaumista. Kylvömies jatkoi seuraavalle saralle.

Siemen, Jumalan Sana Raamattu ei ole ihmisen sanaa, eikä opetusta. Siksi kapernaumilaiset hämmästyivät Jeesuksen opetuksesta, koska Jeesuksella oli ja on valta.

Suomen kielen sana saarnata ei tee täyttä oikeutta alkukielen sanalle. Se tarkoittaa paitsi saarnaamista myös kuuluttamista. Jumala Jeesus tuli antamaan virallisen kuulutuksen: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.
Tämän Jeesus kuulutti sen jälkeen, kun Hän oli taistellut Saatanaa vastaan erämaassa ja voittanut sen kiusaukset.
Ihmeteoilla Jeesus todisti, että Hänellä on suurempi valta kuin Saatanalla ja Saatanan valta ihmiskunnasta oli vaihtumassa takaisin Jumalan hallintaan. Jeesus paransi Pietarin anopin kuumeesta ja kaikki Kapernaumin sairaat ja pahojen henkien riivaamat.

On turha yrittää selittää pahoja henkiä tyhjäksi tuon aikaisten ihmisten tietämättömyydellä bakteereista ja viruksista. On turha kysyä onko jokin sairaus seurausta jostain tietystä synnistä. Kaikki tällainen filosofeeraaminen vie huomion pois pahan alkusyystä: perisynnistä.
Perisynnin takia me ihmiset olemme sairaita, tautisia, vammaisia, riivattuja ja kuolevaisia. Paratiisissa ei ollut sairautta, pahoja henkiä, nälkää, eikä kuolemaa. Adamin ja Eevan synnin vuoksi ne tulivat maailmaan, me kaikki tulimme syntisiksi ja Saatanan alaisiksi ja ihmisen yhteys Jumalaan katkesi. Jeesus tuli sovittamaan synnit ja korjaamaan yhteyden ihmisen ja Jumalan välillä. Jeesuksen saarna ja ihmeteot ovat yhtä. Jeesuksen ihmeteot olivat synnin seurausten poistamista ja Jeesuksen saarnaaminen on julistusta syntien anteeksisaamisesta.

Kapernaumin tapahtumien yhteydessä evankelista Matteuksella on selitys Jeesuksen ihmeteoille, Hänen parantaessaan Pietarin anopin ja sairaat ja riivatut. Jeesus täytti profeetta Jesajan ennustuksen: ”Hän otti päällensä meidän sairautemme ja kantoi meidän tautimme.”
Kapernaumilaisten osalta se tapahtui tuona päivänä ja meidän osaltamme se tapahtuu Jeesuksen palatessa. Taivaassa ei ole enää sairautta, pahoja henkiä, eikä kuolemaa. Vaikka me elämme täällä vaivan ajassa ja meidän osanamme on vielä tauteja ja sairautta, niin Jumalalta voi pyytää helpotusta myös täällä.

Jeesus otti päällensä kapernaumilaisten sairaudet ja taudit tuona iltana. Varhain seuraavana aamuna Jeesus meni yksin rukoilemaan. Näin Jeesus teki usein. Raamattu kertoo meille vähän näistä rukoushetkistä.
Mutta eräästä rukoushetkestä se kertoo yksityiskohtaisesti. Myöhemmin Jerusalemissa, Kiirastorstain ja pitkäperjantain välisenä yönä Jeesus rukoili yksin Getsemanessa hetkeä ennen kuin Juudas kavalsi hänet. Se oli kauhea ja ahdistuksen täyteinen hetki Jeesuksen kerätessä voimia ristiinnaulitsemista varten ja keskustellessa Isän Jumalan kanssa. Jeesuksen tuska oli jo silloin niin kauhea, että Hän hikoili verta. Tänään kuultu rukoushetki Kapernaumissa oli Jeesukselle raskas: Hän oli jo alkanut kantaa ihmisten sairauksia ja tauteja ja myöhemmin Hän kantoi koko ihmiskunnan syntisairauden Golgatalle. Kuollessaan ristillä Jeesus sovitti verellään meidän kaikkien kaikki synnit.

Palaamme takaisin Kapernaumiin:
Ja varhain aamulla, kun vielä oli pimeä, hän nousi, lähti ulos ja meni autioon paikkaan; ja siellä hän rukoili.
Kapernaumilaiset nukkuivat: entiset sairaat ja riivatut nukkuivat levollista, turvallista unta. Myös Pietarin anoppi nukkui hyvin terveenä.
Jeesus valvoi ja rukoili. Hän oli ottanut omaan niskaansa kaupunkilaisten sairaudet ja taudit.
Samoin on meidän laitamme.
Meillä on rauha Jumalan kanssa Jeesuksen tähden.
Jeesus on sovittanut meidän syntimme ja Jeesus rukoilee meidän puolestamme.

Jeesus valvoo. Me saamme olla rauhassa.

Yksi juttu vielä:
Jeesus paransi Pietarin anopin ja heti hän alkoi palvella heitä. Jumala ei kutsu meitä laiskottelemaan tässä ajassa: levon aika on vasta Taivaassa. Koskaan meidän tekemiset tai tekemättä jättämiset eivät ole ehtona pelastumiselle, mutta meidät on kutsuttu palvelemaan lähimmäistä.
Mitä minä voisin tehdä palvellakseni lähimmäiselleni?
Enpäs sanokaan mitään. Kyllä me löydämme ja olemme löytäneet hyviä keinoja. Jos on tahtoa, niin löytyy kyllä mahdollisuuksia ja keinoja.