9. sunnuntai helluntaista, Matt 7:24-29, Tuomo Lindgren

Tuomo Lindgren
Harjavalta

Voin kuvitella mielessäni tv-mainoksen, jossa vakuutusfirma Kallio houkuttelee itselleen asiakkaita (ei siis tapiola tai sampo tai pohjola vaan kallio). Mainoksessa on kaksi taloa ja kaksi rakentajaa. Molemmat ottavat terassilla aurinkoa ja nauttivat virvokkeita. Välillä aidan yli käydään keskustelua rakentamisen kustannuksista. Pistämättömän hauskaa on sillä, joka pääsi halvemmalla. Mutta kuinka ollakaan myrsky pyyhkäisee tämän talon pois näkyvistä maisemaa pilaamasta. Kuvassa näytetään aamutakissaan espressoa nauttivaa miestä. Teksti paljastaa kaiken: ”Viisas mies rakentaa Kallio-perustalle.”

Kallioperusta on olemassa, mutta ongelma on siinä, että todellisuudessa ihmiset eivät rakenna sille. Hyvästä mainoksesta huolimatta vakuutusfirma Kalliolla menee huonosti. Hiekka houkuttelee rakentajia edelleen enemmän.

Jeesus ei ole vakuutuskauppias. Mistä tässä siis oikeastaan on kysymys.

Jeesus asetti kuulijansa kahdenlaisen rakentajan asemaan. He ovat joko järkeviä rakentajia ja tyhmiä. Jeesuksen oma ammatti oli ollut juuri rakennusmiehen homma. Hän puhui siis asiasta, josta hän oli kokemuksensakin perusteella hyvin selvillä. Talon voi rakentaa hyvin tai huonosti.

Mutta mikä tekee rakentajan tyhmäksi tai viisaaksi? Järkevä on se, joka kuulee Jeesuksen sanat ja toimii niiden mukaan. Jokainen joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan on kuin järkevä mies…Mihin Jeesukseen sanoihin tässä viitataan? Kysymys on vuorisaarnasta. Jeesus päätti näihin sanoihin tunnetun puheensa. Siis jokainen, joka toimii vuorisaarnan sanojen mukaan on viisas.

Mitä vuorisaarnassa sanotaan? Se on teille monella tavalla tuttu, mutta harva muistaa sitä ulkoa. Jeesuksen vuorisaarna alkaa autuaaksi julistuksilla. Mutta keskeisin osa saarnaa on käskyjen tulkintaa ja sen elämäntavan tulkintaa, mikä avautuu, kun elää yhteydessä Jumalaan.

Joitakin esimerkkejä: Jeesuksen tulkinnan mukaan viidettä käskyä (älä tapa) rikkoo, joka vihastuu veljeensä. Viha on siis tappamista. Aviorikoksen on tehnyt se, joka katsoo naista himoiten häntä. Antautuminen vallattomille ajatuksille on avion rikkomista. Jeesus sanoo myös älkää tehkö pahalle vastarintaa, rakastakaa vihamiehiänne…

Vuorisaarnasta olemme oppineet: älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Älkää huolehtiko hengestänne mitä söisitte ja joisitte, mitä päällenne pukisitte. Älkää tuomitko.

Jos sinun pitäisi arvioida itseäsi vuorisaarnan mukaan, kumpi rakentaja olisit? Oletko tehnyt Jeesuksen sanojen mukaan vai onko hiekka tuntunut houkuttelevammalta perustukselta?

Kenellä meillä ei olisi ongelmia, vihan, kateuden, romanttisten haaveiden, kostohalun, ahneuden kanssa. Eikö se tarkoita silloin sitä, että meidän talomme on hiekalle rakennettu eikä voi kestää myrskyä.

Jeesuksen tulkinta käskyistä nostaa riman korkealle. Kun Jeesus pyysi tekemään hänen sanojensa mukaan, olettiko hän että me todella pystymme toimimaan hänen ehdottamallaan tavalla? Kyllä hän tiesi meidän heikkoutemme. Siitä huolimatta Jeesus sanoo, mitä laki vaatii ja minkälaisesta hurskaudesta siinä on kysymys. Eikä siitä tingitä piiruakaan, vaan päin vastoin Jumala vaatii sydämen puhtautta. Vaatimus ulottuu asenteisiimme asti ei vain yksittäisiin tekoihin.

Samalla laki osoittaa, että meidän jokaisen talo on hiekalle rakennettu ja on vaarassa sortua. Laki vaatii suurempaa täydellisyyttä mihin kukaan pystyy. Me emme pysty rakentamaan kalliolle oman hurskautemme varassa. Kallioperustuksen on tultava elämäämme jollakin muulla tavalla.

Jeesukseen tulkinta laista on oikeastaan kunnianosoitus ensimmäiselle käskylle: Minä olen Herra sinun Jumalasi. Langetessamme olemme etsineet turvaa muualta kuin Jumalasta.

Sitä hiekalle rakentaminen on, että ihminen rakentaa elämänsä omaan varaansa. Hän luottaa viisauteensa, varallisuuteensa, syntyperäänsä, omaan kovuuteensa, omiin pelitaitoihinsa ja bisneksiinsä. Raamatun mukaan tämä on sama kuin rakentaisi hiekan päälle eli toisin sanoen tyhjän päälle. Raamatun kielikuvissa Jumala taas on kallio

Evankeliumi kutsuu meitä tarkistamaan, mitä on kaikkien inhimillisten rakenteidemme alla. Miltä pohjalta kaikki ponnistelumme lähtee. Onko meillä jokin oma perustus. Sillä kaikki mikä ei ole Kristus-kalliolla, sen alla on vain pettävää hiekkaa.

Toisinaan vasta talon sortuessa kallioperusta löytyy. Kun oma varmuutemme, jääräpäinen oikeassa olemisemme ja oma hurskautemme ja oma erinomaisuutemme kokevat särkymisen. Siinä hiekkaa puhalletaan syrjään altamme pois, jotta kallioperusta tulisi näkyviin.

Jumala on ja haluaa olla olemassaolomme perusta ja kallio. Mutta se on hiekkaan hautautunut. Usein vasta myrskyt ja tulvat pyyhkivät hiekan pois.

Voi olla niin, että montakin taloa täytyy sortua ennen kuin uskomme. Sillä tavallista on, kun kallioperustan olemmekin löytäneet niin sittenkin toisella silmässä etsimme hiekkaista pohjaa uudelle talolle. Jos sitä emme heti löydä niin peitämme löytämämme kallion hiekkavaipalla.

Jumalan armoa on, että nuo talot sortuvat. En tiedä millä tavoin tuulet ovat pyyhkineet hiekkaisia talojenne perustuksia. Jeesuksen kuulijoiden joukossa löytyi köyhiä ja sairaita, joilta elämän inhimilliset tukipilarit olivat särkyneet. Heitä Jeesus sanoi autuaiksi sillä he laittoivat toivonsa Jumalaan – heillä ei ollut enää muuta. He olivat päässeet kallioperustalle.

Elämässä voi olla monenlaisia myrskyjä joiden avulla Jumala johdattaa meitä kalliolle. Mutta kerran tulee myrsky, jonka jälkeen ei enää rakenneta. Siitä myrskystä Jeesus meitä muistuttaa. Tuo voimakas virta on Jumalan lopunajan tuomio. Se pyyhkäisee pois kaiken Jumalanvastaisen. Silloin sortuu se mikä on vain ihmisten varaan rakennettu – se mikä on hiekalla.

Viimeinen tuomio pelottaa meitä. Jos talomme silloin sortuu, me tuhoudumme sen mukana.

Lopullisen tuomion pitääkin pelottaa meitä. Pelko on sen edessä oikea tunne, jos lepäämme hiekalla. Näitä pelkoja vastaan on vahva lääke. Älä turvaudu omaan hurskauteesi ja pyhyyteesi, omiin tekoihin ja ansioihin tai toisten kehumiseen. Turvaudu Kristukseen, armoon ja anteeksiantamukseen. Viattomalla elämällään Jeesus täytti lain sinun puolestasi, ristillä hän kärsi syyllisyyttäsi vastaavan tuomion. Golgatan kallio on perustus, joka kestää myrskyt. Kaikkien muiden perustusten särkyessä tämä yksi pysyy. Vain silloin olemme Jumalan kalliolla, kun Kristuksen armo on päällämme ja allamme, kun me elämme anteeksiantamuksesta. Sen kallion edessä vaimenee kaikki tuomion ja syytösten virrat