19. sunnuntai helluntaista, Joh. 13: 31-35, tuomo Lindgren

tuomo Lindgren
harjavalta

Tämän sunnuntain tekstikokoelma muodostaa suuren jännitekentän, jotka kaikki viittaavat jollakin tavalla Jumalan lakiin, siihen mitä Jumala ihmiseltä vaatii. Esillä on Raamatun vahvoja kohtia. Vanhasta testamentista kuulimme katekismuksestakin tutun kymmenen käskyn lain. Nyt tosin käskyt luettiin täydellisessä muodossaan. Ensimmäinen käsky kuvantekokieltoineen ja lepopäivä perusteluineen.

Heti käskyjen lukemisen jälkeen kuulimme kuinka Paavali sanoi kirjeessään Roomalaisille jotakin hämmästyttävää. Kristus on lain loppu. Ja sitten lukemassani evankeliumissa Jeesus antaa uuden käskyn.

Edessämme on siis Käskyjä, käskyjen kumoamista ja uusia käskyjä. Mistä tässä on kysymys?

Mietitäänpä ensin kymmentä käskyä. Lain antaminen sijoittuu Siinaille. Israelin kansa on juuri vapautettu vuosisatoja kestäneestä Egyptin orjuudesta. Kymmenennen vitsauksen jälkeen kansa sai lähteä. Se ylitti punaisen meren kuivin jaloin. Kansan vapautus huipentuu siihen tilanteeseen, kun Mooses saa vuorella lain taulut ja liitto Jumalan kanssa solmitaan. Tuolloin kysymys ei ollut siitä, että Jumala antoi ihmiskunnalle ajattomat ja yleispätevät elämänohjeet noudatettavaksi. Israelin kansa sai käskyt, kun he solmivat liiton Jumalan kanssa. Liiton säädöskirjana oli lain taulut.

Laki, kymmenen käskyä, ilmaisi ehdot, jolla liitto pysyy voimassa ihmisten puolelta, miten yhteys Jumalaan säilyy. Täyttämällä käskyt he osoittivat olevansa Jumalan kansa. Käskyjen ensisijainen tarkoitus oli varjella tuo kansa oikeassa suhteessa Jumalaan, että se pysyy uskollisena liitolleen. Käskyjen alkuosa kiinnittää siihen paljon huomiota: älä pidä muita Jumalia, älä tee jumalankuvaa, älä käytä Jumalan nimeä vääryyteen, lepopäivä sapatti on Jumalalle omistettu päivä.

Liitto solmittiin yhteysuhrein. Uhrieläinten veren Mooses vihmoi Jumalaa edustavan alttarin ja sen ääreen kokoontuneen kansan päälle. Jumalan ja kansan välille tuli veriside.

Mutta… Roomalaiskirjeessä Paavali sanoo, että Kristus on lain loppu. Mitä se tarkoittaa? Onko käskyt kumottu? Käskyt ovat edelleen olemassa, mutta Israelin kanssa solmittu liitto, lakiliitto on kumottu. Kansa ei noudattanut liittoa vaan rikkoi sitä vastaan siksi Jumala kumosi tämän liiton. Kristus on siis lakiliiton loppu ja lain noudattamiseen perustuvan jumalayhteyden loppu. Kymmentä käskyä ei noudateta siksi, että me niiden avulla saavuttaisimme ikuisen elämän. lakiliitto on kumottu. Jumala teki uuden liiton.

Uuden liiton perustamissanat Jeesus lausuu viimeisellä ehtoollisella, kiirastorstaina. Päivän evankeliumi sijoittuu tuohon iltaan. Viimeinen ateria on juuri vietetty ja Jeesus pessyt oppilaiden jalat. Juudas on poistunut pimeään yöhön ja Jeesus on lähimpien oppilaidensa kanssa. Asettaessaan ehtoollisen, Jeesus vahvistaa uuden liiton. Ottakaa ja juokaa tästä kaikki, tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne, syntien anteeksiantamiseksi. Jeesuksen veri on uuden liiton veri, joka yhdistää liiton osapuolet. Uusi liitto solmitaan yhteysurilla: Jeesus itse on tuo uhri. Hän on meidän verisiteemme Jumalaan.

Myös uusi liitto koskee orjuudesta vapautettua kansaa. Nyt Jumala on vapauttanut koko ihmiskunnan synnin orjuudesta. Liitto ei koske vain jotakin yksityistä kansaa. Se ulottuu kaikkiin ihmisiin ja kaikkiin kansoihin. Ne rautaiset kahleet, joihin Aadamin lankeemus meidät lukitsi, on murrettu. Synnin, kuoleman ja paholaisen ylivalta ja kuristusote ihmiseen on poissa.

Vapautus on historiassa tapahtunut Jumalan pelastusteko: Jeesus antaa henkensä Golgatan kuoleman puussa ja nousee kuolleista pääsiäisenä. Siinä perustetaan uusi liitto ihmisen ja Jumalan välillä. Tähän liittoon sinut on otettu kasteen kautta. Me kastettuina kristittyinä olemme uuden liiton kansaa. Meidät on yhdistetty Jumalan kansan kohtalon vaiheisiin.

Vanha liitto on kumottu ja uusi perustettu. Mutta mitkä ovat liiton ehdot meidän puolestamme? Israelin kansa oli Siinain vuorella vastaanottamassa lain kivitauluja.

Meille ei anneta lakia, meille julistetaan uskottavaksi evankeliumi, hyvä sanoma valon koittamisesta, vihan väistymisestä, kuoleman voittamisesta. Uusi liitto ei ole lakiliitto vaan armoliitto. Uusi liitto perustuu rakkauteen. Jumalan rakkauteen ihmistä kohtaan ja meidän uskoomme, joka ottaa vastaan tämän rakkauden.

Yhden käskyn Jeesus kuitenkin antoi oppilailleen: rakastakaa toisianne. Meitä koskee rakkauden laki.

Asiallisesti ottaen Jeesuksen käskyn sisältö on sama kuin kymmenellä käskyllä. Käskyjen päämäärä on rakkaus. Toisaalla Jeesus tiivistääkin kymmenen käskyn lain rakkauden kaksoiskäskyyn: rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

Mutta tämä käsky ei muodosta uutta liittoa, sen pitäisi olla uuden liiton kansan tunnusmerkki, se mikä erottaa sen muista. Juutalaiset eivät syö sikaa ja heidän pyhäpäivänsä on lauantai ja miehet ovat ympärileikattuja, muhamettilaisilla on tarkat rukousajat ja ruokasääntöjä, heidän naisensa ovat hunnutettuja – Mistä kristityt tunnistaa? Mikä on heidän tuntomerkkinsä? Kristittyjen tuntomerkki on rakkaus.

Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne. Meillä ei ole ruokaan liittyviä sääntöjä, ei rukousaikoja eikä pukeutumiseen ohjetta. Kristillisyytemme ei toteudu ulkonaisesti uskonnollistyyppisissä teoissa. Sen pitäisi toteutua sydämen uskona ja rakkauden tekoina.

Rakkauden tekoihin laki ohjaa. Laki liittyy siis kokonaisuudessaan uuteen liittoon, mutta sillä on uusi tehtävä. Sen sijaan, että se muodostaisi ehdon pelastukselle tai liitolle Jumalan kanssa, se paljastaa meille ihmisille mitä tekoa me olemme, sen kuinka huonosti pystymme rakastamaan – ja sen kuinka pohjaton on tarpeemme pysyä liitossa – armoliitossa.

Tänään meidän on kysyttävä itseltämme, kuulunko minä tuohon liittoon? Mitä se merkitsee ja mihin tuo liitto velvoittaa?

Jumala ei vain ole olemassa jossakin kuin jokin hymyilevä puolikuuro vanhus keinutuolissa. Hän on tehnyt liiton sinun kanssasi. hän on sinua varten. Mutta onko sinussa mitään tilaa häntä varten? Saako laki paljastaa sen, kuinka vähän rakastat? Saako evankeliumi paljastaa sinulle kuinka paljon Jumala sinua rakastaa? Saako hän olla sinun Jumalasi?

Osallistumme ehtoolliselle. Se on uuden liiton ateria, rakkauden ateria ja yhteysateria. Se on tarkoitettu meille, jotka alinomaa epäonnistumme noudattamaan rakkauden vaatimusta. Ehtoollisella meille vakuutetaan Jumalan uskollisuutta ja pohjatonta anteeksiantamusta.