Jeesus sanoo: Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen huoneenhaltija, jonka Hänen herransa asettaa pitämään huolta hänen palvelusväestään, antamaan heille ajallaan heidän ruokaosansa?
Meille kuuluu meidän ruokaosamme.
Meille kuuluvat uskolliset ja ymmärtäväiset huoneenhaltijat, jotka pitävät huolta meistä Jumalan palvelusväestä.
Ne kuuluvat meille, koska Jumala on niin luvannut. Jeesus sanoo: Älä pelkää, sinä piskuinen lauma, sillä teidän Isänne on nähnyt hyväksi antaa teille valtakunnan. Kastetuille ja Jeesukseen uskoville,
Meille, Taivasten valtakunnan perillisille kuuluu ruokaosamme uskollisten ja ymmärtäväisten huoneenhaltijoiden antamina.
Ruokaosa tarkoittaa ensijaisesti Taivaallista leipää: Jumalan armoa meidän osaksemme, Sanaa ja sakramentteja. Meidän syntimme on annettu anteeksi Jeesuksen tähden. Me elämme kasteen armossa joka päivä ja joka päivä on hyvä kuulla tai lukea Raamattua sekä käydä mahdollisimman usein ehtoollisella.
Osa päiväannostamme tänään oli se, että saimme tunnustaa syntimme ja Jeesuksen tähden meille annettiin synnit anteeksi.
Toissijaisesti ruokaosa tarkoittaa maallista leipää: kun yhteiskunta ei pysty yleisesti huolehtimaan toimeentulosta, niin seurakunnan ja kirkon kuuluu ottaa niitä tehtäviä varsinkin jäsentensä suhteen kuten voimme lukea Apostolien teoista. Taivaallisen leivän ruoka-annos on kuitenkin aina tärkeämpi kuin maallisen.
Kirkon ei tarvitse jakaa ruokaa, mutta Sanaa ja sakramentteja sen on pakko jakaa aina.
Jeesus on asettanut meille ruoka-annoksen ja huoneenhaltijat sitä hoitamaan. Jeesus asetti seurakunnalle viran, paimenviran ihmisten hoidettaviksi siksi aikaa, kun Hän, Herra Isäntä on poissa.
On paimenia, jotka hoitavat tehtävänsä Jumalan huoneenhaltijoina uskollisesti ja ymmärtäväisesti. He huolehtivat seurakunnan jäsenistä ja jakavat Sanan ja sakramentin oikein.
Sitten on niitä paimenia, jotka eivät näin tee. He sanovat: Herrani tulo viivästyy, ja rupeaa lyömään palvelijoita ja palvelijattaria sekä syömään ja juomaan ja päihdyttämään itseänsä.
Herran tulo viivästyy.
Jeesuksen paluu viivästyy.
Jeesus ei tule takaisin.
Jeesusta ei ole koskaan ollut olemassakaan.
Tehtävänsä laiminlyöneet huoneenhaltijat, paimenet, papit ovat eri aikoina ajatelleet jotain tällaisia ajatuksia. Jeesus ei ole tulossa takaisin, ei ainakaan pian, eikä sillä ole väliä.
Kirkossamme on paimenina tällaisia. Heistä lisääntyvässä määrin näemme osan seurakuntien laiminlyöntiä: Sanaa ja sakramenttia ei jaeta oikein, eikä ajallaan. Jos kehitys ei pysähdy, tällaiset Jeesuksen paluuseen välinpitämättömästi suhtautuvat papit alkavat rankaisemaan ja rankaisevat jo nyt heitä, jotka haluavat ruokaosansa oikein ja ajallaan ja odottavat Jeesuksen paluuta.
Tämä tuli selvästi esille uskonpuhdistuksessa: Sana ja sakramentit oli laiminlyöty läntisessä kirkossa, Roomassa syötiin ja juotiin juovuksissa. Lutheria ja muita protestantteja alettiin lyömään, kun he vaativat uskollisia ja ymmärtäväisiä huoneenhaltijoita pitämään huolta Jumalan palvelusväestä ja antamaan ajallaan ruokaosansa.
Jumala puuttui siihen ja salli uskonpuhdistuksen menestyä.
Katolisen kirkon johto, tehtävänsä laiminlyöneet huoneenhaltijat hävisivät.
Jumala on kuitenkin armollinen ja on sallinut katolisen kirkon uudistua ja antanut sille paimenia, jotka hoitavat seurakunnilleen ruokaosansa ajallaan.
Mutta kääntymättömille ja synnissä pysyville rangaistus on kova. Jos juopottelu ja seurakunnan laiminlyönti jatkuvat paatuneesti, lopulta Jeesus rankaisee itse.
Jeesus sanoo: ”Niin sen palvelijan Herra tulee päivänä, jota hän ei odota ja hetkenä, jota hän ei arvaa ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin uskottomille.
Miksi näin kova rangaistus? Täysin ansaittua. Kaikesta maallisesta oikeudenkäynnistä tiedämme, että petturin rangaistus on kova. Petturi on vähintään yhtä paha kuin vihollinen. Petturi ei ole hoitanut seurakuntaa. Petturi on pilannut isännän kotia. Tehtävänsä laiminlyönyt pappi on turmellut Kristuksen morsianta. Siksi Jeesus itse hakkaa hänet kappaleiksi.
Nyt ei ole kyse virheestä, erehtymisestä, epäonnistumisesta, eikä edes laiskuudesta. Eikä monesta virheestä, erehtymisestä tai monesta epäonnistumisesta. Ei Jeesus niistä rankaise. Ei sitä tarvitse pelätä papin, eikä kristityn.
Ei Jeesus siitä rankaise, että useinkin epäonnistumme raskaastikin, kun teemme Jumalan valtakunnan töitä. Mutta Jeesus rankaisee Hänen kieltämisestään. Hän rankaisee paatumuksesta ja palvelijan vihamielisyydestä isäntäänsä kohtaan.
Sellaisesta on syytä kääntyä pois ja pyytää Jumalaa vetämään pois niin kauan aikaa on. Jumala kyllä vetää ylös synnin suosta.
Nämä sanat erilaisista huoneenhaltijoista ovat erityisesti paimenvirassa oleville. Mutta koskevat ne meitä muitakin. Vanhempina meidän tulee kasvattaa lapsemme kristillisesti ja isovanhempina ja myös kummeina meillä on velvollisuus jakaa hengelliset ruokaosat ajallaan.
Tiedän hyvin ja teistä moni tietää paremmin miten niitä ruokaosia ei haluta monellakaan taholla. Nuoret eivät halua kuulla, eivätkä tulla mukaan, lastenlasten vanhemmat ja kummilasten vanhemmat suhtautuvat nuivasti tai selvästi kieltävät kristillisen kasvatuksen. Mitä tehdä? Tehdään mitä voidaan. ”Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä enemmän kysytään.”
Jos sinulla on taitoa ja keinoja vastentahtoisten lasten ja heidän vanhempiensa kanssa toimimiseen ja keskustelemiseen, niin älä jätä käyttämättä näitä keinoja. Sitten me muut voimme esimerkiksi kysyä saako tilata lapselle Vinkki-lehden tai nuorelle Nuotta-lehden tai liput Maata näkyvissä -festareille ja jos saa, niin tilataan, ja katsotaan mitä sitten tehdään. Ja jos ei saa, niin jatketaan rukousta heidänkin puolestaan ja katsotaan mitä muita mahdollisuuksia tulee.
Jeesus rankaisee varmasti jatkuvasta vihamielisyydestä ja paatumuksesta, mutta siitäkin saa tehdä parannuksen ja uskoa kaikki synnit anteeksi Jeesuksen tähden.
Jeesus ei rankaise palvelijoitaan, veljiään ja sisariaan siitä, että me epäonnistumme aika ajoin Hänen työssään. Pelko epäonnistumisesta on turha.
Lopuksi: Meille kuuluu meidän ruokaosamme Taivaallista leipää ja maallista leipää.
Meille kuuluu meidän joka päiväinen leipämme. Amen.