Jeesus sanoo: Minä olen maailman valo.
Jeesus on niin voimakas valo, että syntymäsokeakin näkee.
Jeesus on niin kirkas valo, että syntymäsyntinen puhdistuu synneistään.
Vain hän, joka kääntää selkänsä Jeesukselle, jää pimeään.
Jeesus on niin kirkas valo ja Hän loistaa joka paikkaan ja jokaiselle, että ainoa keino olla näkemättä Häntä, on sulkea silmänsä.
Jeesus paransi sokean miehen, joka oli ollut sokea syntymästään asti.
Jeesus antoi näön miehelle, joka ei ollut koskaan nähnyt mitään.
Syntisestä tulee Jeesuksessa puhdas.
Jeesukseen uskova ja kastettu on Isän Jumalan edessä vanhurskas.
Kun ne muut näkivät tämän entisen sokean miehen näkevänä edessään, he eivät uskoneet omia silmiään vaan riitelivät vastaan ja kielsivät tapahtuneen.
Kun ne muut näkivät Jeesuksen edessään ja Jeesus sanoi: ”Minä olen maailman valo.”, he eivät uskoneet mitä itse edessään näkivät ja omin korvin kuulivat, vaan riitelivät vastaan ja kielsivät Jeesuksen.
Siksi Jeesus sanoo näistä muista: ”Mutta nyt te sanotte: Me näemme, sentähden teidän syntinne pysyy.”
Nämä muut kieltäytyivät näkemästä sokeasta tulleen näkevä ja he kielsivät Jeesuksen olevan maailman valo. Siksi Jeesus sanoi, että nämä muut pysyvät synneissään, eivätkä saa anteeksi.
Syntymäsokean parantaminen oli yhtä suuri ihme kuin ihme Galilean järvellä, myrskyn tyynnyttäminen.
Järvellä nousi myrsky ja kokeneet kalastajat olivat hukkumassa. Opetuslapset huusivat Jeesusta auttamaan ja Jeesus nuhteli tuulta ja sanoi järvelle: ”Vaikene, ole hiljaa.” Niin tuuli asettui ja tuli aivan tyven. Jeesus hallitsee luonnonvoimia ja parantamalla syntymäsokean, Hän osoitti, että Hän eheyttää sen, minkä perisynti ja Saatana ovat turmelleet. Kun Jeesus tyynnytti myrskyn, opetuslapset toimivat oikein: he kysyivät Kuka onkaan tämä, kun sekä tuuli että meri Häntä tottelivat?”
Samoin niiden muiden olisi pitänyt toimia, kun Jeesus paransi sokean, kysyä Jeesukselta: Kuka sinä olet? Mitä tämä on? Ei ihminen tyynnytä myrskyä tai paranna sokeaa. – ja jäädä kuuntelemaan mitä Jeesus vastaa.
Me olemme vain syntisiä ihmisiä, me olemme monin tavoin turmeltuneita ja kaikki kykymme ovat vajavaisia, eikä meitä siitä rangaista. Kun me myönnämme, että me emme ymmärrä, että me olemme sokeita syntisiä, teemme oikein ja meidän synnit on annettu anteeksi Jeesuksen tähden.
Mutta jos me kiellämme sokeutemme, jos kiellämme syntimme ja väitämme, että me näemme ja että olemme synnittömiä, kuten tekivät ne muut, synti pysyy meissä.
Jeesus on tämän maailman valo. Muuten täällä on pimeää. Jeesus sanoo: ”Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt: tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.” Yö tarkoittaa tässä sitä, kun Jeesus kavallettiin ja pidätettiin kiirastorstaina ja ristiinnaulittiin pitkäperjantaina.
Silloin opetuslapset eivät voineet tehdä mitään Jumalan työtä, mutta se yö päättyi Jeesuksen ylösnousemukseen pääsiäisaamuna. Siitä lähtien on ollut päivä ja teemme työtä ja vaikka Jeesus on poissa, niin Pyhä Henki ohjaa meitä.
Jeesus on valo ja muuten täällä on pimeää. Sitä on korostettava, koska me hukkaamme niin helposti tämän valon. Se ei johdu siitä, että Valo olisi heikko, vaan meistä: heikosta tahdostamme ja pahasta tahdostamme. Tässä raamatunkohdassa ovat mielenkiintoiset yksityiskohdat: 1) Kun Jeesus teki tahtaan ja 2) Siiloan lammikko, joka on käännettynä lähetetty.
Maasta tehdystä tahtaasta voi arvella tarkoittaisiko se Jumalan luomistyön ennalleenpalauttamista: Jumala korjaa maan tomun omaksi, ehjäksi luomuksekseen perisynnin turmeluksen jälkeen.
Toiseksi Siiloan lammikko viittaa Isään ja Poikaan. Lähde on vuoren sisällä näkymättömissä ja vain lammikon voimme nähdä. Tämä on vertauskuva Isästä ja Pojasta. Isää me emme voi nähdä, mutta Hänen Poikansa me näemme, Hänet, joka on lähetetty. Mutta
näidenkin raamatullisten yksityiskohtien äärellä äkkiä hukkaamme pääasian Jeesuksen, kun kykymme ja tahtomme ovat heikot. Siksi on korostettava sitä, että Jeesus on valo.
Heikkoutemme on hapuilua, mutta sitten ihmisen pahasta tahdosta seuraa syöksyminen synnin pimeään. Kehottaisin lukemaan tänään tai tulevalla viikolla koko tämän luvun, luvun 9 Johanneksen evankeliumista. Tämä sokean miehen parantaminen käsittää koko luvun. Siinä tulee esille miten pahasta tahdostamme johtuen ihminen kääntyilee ja vääntyilee mihin tahansa ja lopulta sulkee silmänsä, jotta sen ei tarvitsisi katsoa Jeesukseen. Sen jälkeen, kun Jeesus oli parantanut sokean, ihme yritetään kieltää. Kun se ei ole mahdollista aletaan kuulustella parantunutta miestä ja hänen vanhempiaan, kun se ei tuota tulosta, aletaan kysellä mielipiteitä ja kun nekään eivät ole niiden muiden mieleen ja ihme on ilmeinen, päätyvät ne muut paatuneesti herjaamaan Jeesusta ja parannnettua miestä.
Jeesuksen parantama sokea on heidän edessään ja he saavat kysellä niin paljon kuin haluavat, mutta he eivät halua nähdä ja heistä itsestään tulee sokeita.
Oikein he olisivat tehneet, jos he olisivat kysyneet: Kuka on tämä mies, joka avaa sokeana syntyneen silmät. Ja lähteneet etsimään Jeesusta ja jääneet kuulemaan Hänen vastaustaan. Mutta he eivät niin tehneet, vaan kielsivät Jeesuksen herjaten ja jäivät synnin pimeään.
He käänsivät selkänsä Jumalalle ja sulkivat silmänsä Valolta.
Jos sinun elämässäsi teet näin, niin lakkaa sulkemasta silmiäsi ja lopeta sinnikäs selän kääntäminen Jeesukselle.
Jeesus on Valo.
Ne, joilla ei ole silmiä, Jeesus saa näkemään.
Jumala tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan.
Ne, jotka ovat syntisiä, Jeesus puhdistaa verellään vanhurskaiksi. Amen.