4. paastonajan sunnuntai, Joh. 6:1-15, Sakari Hosike

Sakari Hosike
Eurajoen seurakunta

Johanneksen evankeliumin 6. luku muodostaa kokonaisuuden, joka on luettava ja ymmärrettävä kokonaisuutena.
Siinä selvästi Jeesus kertoo, mitä Jumala antaa ihmiselle. 5000 miehen ruokkiminen lähes tyhjästä, tämä leipäihme on esipuhe sille, että Jeesus on Taivaasta tullut leipä, elämän leipä ja elävä leipä.

Tämä äsken kuultu evankeliumi sisältää monta pientä ja suurta yksityiskohtaa, jotka kannattaa käydä läpi kohta kohdalta.

1. Sitte meni Jesus Galilean meren ylitse, joka on Tiberiaan,

2 Ja häntä seurasi paljo kansaa

Jeesus johdatti kansan erämaahan, asumattomalle seudulle. Näin oli Mooses tehnyt. Myös kansaa oli paljon. Miehiä oli 5000 ja kun lasketaan naiset ja lapset mukaan, määrä oli yli 10 000, ehkä yli 20 000. Joka tapauksessa syöjiä oli paljon. On huomattava, että kyseessä eivät olleet Jerusalemin ja Juudean vastentahtoiset ylipapit ja fariseukset, vaan oltiin Galileassa ja ihmiset halusivat vapaaehtoisesti kuulla Jeesusta ja nähdä ihmetekoja.

3 Niin Jesus meni ylös vuorelle ja istui siellä opetuslastensa kanssa.

Jumalan maallisena valtaistuimena on vuori ja Vanhassa testamentissa Jumala kohdattiin usein vuorella. Tämä pieni yksityiskohta korostaa Jeesuksen jumalallista suuruutta.

4 Ja lähestyi pääsiäinen, Juudalaisten juhla.

Juutalaisten pääsiäisenä muisteltiin sitä, kun he pääsivät pois Egyptistä ja Jumala solmi juutalaisten kanssa Mooseksen välityksellä Vanhan liiton. Tässä on jo alkua sille, miten Uusi liitto tulisi korvaamaan Vanhan ja Jeesus on se profeetta, jonka Mooses oli ennustanut tulevan. Pääsiäisen läheisyys viittasi myös ehtoolliseen. Kun lukee koko 6. luvun, Jeesus puhuu siinä vahvasti Hän tulee antamaan lihansa ja verensä ja Hänen seuraajiensa on syötävä ja juotava ne eli ehtoollisesta.

Myöhemmin jakeessa 10 evankelista Johannes mainitsi, että siinä paikassa oli paljon ruohoa. Pääsiäinen lähestyi, oli kevät, uusi liitto oli tulossa.

5 Kuin siis Jesus nosti silmänsä ja näki tulevan paljon kansaa tykönsä, sanoi hän Philippukselle: kusta me ostamme leipiä näiden syödä?
6 (Mutta sen hän sanoi, kiusaten häntä: sillä hän tiesi, mitä hän tekevä oli.)
7 Vastasi Philippus häntä: kahdensadan penningin leivät ei täytyisi heille, että kukin heistä vähänkin sais.

Jeesus ei kiusannut tai kiusoitellut, vaan Mestari koetti opetuslastaan ja tämän uskoa. Jeesus oli tehnyt paljon ihmeitä ja vähän aikaisemmin Hän oli opetuslasten nähden parantanut Betesdan lammikolla miehen, joka oli sairastanut 38 vuotta.

Opetuslapsi Philippus teki hyvin inhimillisesti ja katsoi lompakkoon. Jos siellä olisi ollut 200 penninkiä, karkeasti ottaen miehen vuosipalkka, ei sekään olisi riittänyt mihinkään. Philippus katsoi itseensä ja löysi vain oman kyvyttömyytensä. Uskonsa heikkouden vuoksi hän ei osannut katsoa Jeesukseen.

8 Sanoi yksi hänen opetuslapsistansa hänelle: Andreas, Simon Pietarin veli:
9 Tässä on poikainen, jolla on viisi ohrasta leipää ja kaksi kalaista; vaan mitä ne ovat näin paljolle?

Opetuslapsi Andreas yritti puolestaan jotain, vaikka ei itsekään uskonut siihen ja totesikin, että mitä viisi ohrasta leipää ja kaksi kalaa olisivat näin paljolle.

Kristillisen opetuksen äärellä on viivytty tarpeettoman paljon tässä pojassa, jolla oli viisi leipää ja kaksi kalaa. Aina seurakunnan kerhosta ja pyhäkoulusta asti on korostettu tätä poikaa. Tosiasiassa me emme tiedä antoiko poika eväänsä Jeesukselle vai myikö ne. Ajatus on kaunis ja kannatettava, että antaa omaansa Jeesuksen käyttöön, mutta tässä se on toissijaista. Johanneksen evankeliumin luku 6 kertoo sen, mitä Jumala antaa ihmiselle.

Oletus siitä, että poika olisi lahjoittanut eväänsä Jeesukselle on johtanut väärään Raamatun opetukseen. On ajateltu, että pojan lahja Jeesukselle olisi saanut ihmiset heltymään ja ottamaan esille omat eväänsä ja jakamaan ne toisten kanssa. Tällainen opetus hukkaa sekä Jeesuksen tekemän leipäihmeen että Hänen opetuksena siitä miten Hän on Elämän leipä, miten Hän antaa lihansa ja verensä maailmalle ikuiseksi elämäksi. Juutalaiset eivät ikinä olisi uskoneet Jeesuksen olevan Mooseksen ennustama profeetta, jos he olisivat syöneet omat, kotoa tuomansa eväänsä.

Toisten raamatunkohtien äärellä voimme harjaantua siihen, mitä voimme tehdä lähimmäisen hyväksi, mutta nyt on kyse siitä, mitä Jumala antoi ja mitä Hän antaa nyt ja tulevaisuudessa.

10 Mutta Jesus sanoi: asettakaat kansa atrioitsemaan. ja siinä aikassa oli paljo ruohoa. Niin atrioitsi lähes viisituhatta miestä.
11 Ja Jesus otti leivät, kiitti ja antoi opetuslapsille, mutta opetuslapset jakoivat atrioitseville, niin myös kaloista niin paljo kuin hän tahtoi.

Jeesus tiesi mitä teki. Hän teki leipäihmeen ja ruokki suuren kansan lähes tyhjästä erämaassa. Tuhatpäinen joukko söi itsensä kylläiseksi. Tyytyväisyys oli niin suurta, että he aikoivat tehdä Jeesuksesta kuninkaan ja seuraavana päivänä lähtivät etsimään Jeesusta leivän toivossa.

Siinä miten Jeesus jakoi leivän, näemme samoja piirteitä kuin ehtoollisessa.

12 Mutta kuin he ravitut olivat, sanoi hän opetuslapsillensa: kootkaat murut, jotka jäivät, ettei mitään hukkuisi.
13 Niin he kokosivat ja täyttivät kaksitoistakymmentä koria muruilla, viidestä ohraisesta leivästä, jotka niiltä liiaksi olivat, jotka atrioitsivat.

5 ohraleivästä ja 2 kalasta jäi 12 korillista muruja. Jeesus teki ihmeen.

Raamatun luvut ovat väärin tulkittuina tai liiaksi tulkittuina vaarallisia ja rinnastukset Vanhaan testamenttiin on tehtävä varoen. Mutta luku kaksitoista on kuitenkin tässä selvä. Kaksitoista opetuslasta edustivat uutta Israelia ja Jeesus käski opetuslastensa kerätä murut ja niitä kertyi kaksitoista korillista. Tämä viittaa siihen, että opetuslapset eli apostolit jatkoivat Jeesuksen käskyn mukaisesti ehtoollisen jakamista ja viettämistä.

14 Kuin siis ne ihmiset sen merkin näkivät, minkä Jesus teki, sanoivat he: tämä on totisesti se Propheta, joka maailmaan tuleva oli.

Tässä on tämän luvun tärkein kohta. Oli kyse siitä, että Jeesus teki tunnusteon ja osoitti olevansa se profeetta, jonka Mooses oli ennustanut. 5. Moos. 18 lukee:

15 Vaan Prophetan sinun seastas, sinun veljistäs, minun kaltaiseni, herättää sinulle Herra sinun Jumalas: häntä kuulkaat.

16 Kaiken se jälkeen kuin sinä anoit Herralta sinun Jumalaltas Horebissa kokouksen päivänä, sanoen: en minä voi enää kuulla Herran minun Jumalani ääntä, enkä silleen voi suurta tulta nähdä, etten minä kuolisi,

17 Ja Herra sanoi minulle: he ovat oikein puhuneet,

18 Minä herätän heille Prophetan heidän veljistänsä niinkuin sinä olet, ja minä panen minun sanani hänen suuhunsa: hän puhuu heille kaikkia mitä minä hänelle käsken.

Mooseksen aikana Jumala ruokki Israelin kansan mannalla erämaassa. Nyt Jeesus teki saman ja enemmän. Hän on se profeetta ja uusi välimies ihmisten ja Jumalan välillä. Nyt Hän oli ruokkinut kansan ja osoitti olevansa paitsi se profeetta, myös itse Jumala. Pian Jeesus sanoi mannasta juutalaisille: Jesus sanoi heille: totisesti, totisesti sanon minä teille: ei Moses sitä leipää antanut teille taivaasta; mutta minun Isäni antaa totisen leivän taivaasta.

33 Sillä Jumalan leipä on se, joka taivaasta tulee alas ja antaa maailmalle elämän.

Jeesus korosti sitä, että Jumala ruokki kansan mannalla, ei Mooses.

47 Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka uskoo minun päälleni, hänellä on ijankaikkinen elämä.

48 Minä olen elämän leipä.

49 Teidän isänne söivät mannaa korvessa ja kuolivat.

50 Tämä on se leipä, joka taivaasta tuli alas, ja joka siitä syö, ei hänen pidä kuoleman.

51 Minä olen elävä leipä, joka taivaasta tuli alas: se joka tästä leivästä syö, hän elää ijankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, jonka minun pitää antaman maailman elämän edestä.

Jeesus antaa parempaa kuin mitä manna oli. Manna ei pitänyt ihmisiä elossa. Katoavainen ohraleipä Galilean järven rannalla ei pitänyt ihmisiä elossa, mutta Jeesus piti ja pitää elossa. Joka uskoo Jeesukseen, hänellä on iankaikkinen elämä. Kastettu ja uskova, joka syö Jeesuksen ruumiin ja juo Jeesuksen veren ehtoollisella, hänellä on iankaikkinen elämä.

Keille Jeesus antaa elämän? Kaikille.

Kahteen kertaan Jeesus sanoi puheessaan, että Hän on tullut koko maailmaa varten. Jokaista ihmistä varten ja jokaisen synnit Hän on sovittanut ristillä.

Jeesus sanoo: Sillä Jumalan leipä on se, joka taivaasta tulee alas ja antaa maailmalle elämän.
ja
Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, jonka minun pitää antaman maailman elämän edestä.

Leipäihme oli esipuhe siihen, mitä Jeesus kertoi pian myöhemmin, että Hänessä on iankaikkinen elämä ja miten se on kaikille annettu ja miten Hän on herättävä ikuiseen elämään.

Jumala antaa runsaasti ja Isä armahtaa Jeesuksen tähden syntisen ihmisen.

Mutta miten ihmiset ottivat tämän lahjan vastaan?

15 Kuin Jesus ymmärsi, että he tahtoivat tulla ja väkivallalla tehdä hänen kuninkaaksi, meni hän pois taas vuorelle yksinänsä.

Jeesus toimi näin, koska kansan tarkoitus oli väärä. Jeesus oli jo kuninkaiden kuningas ja Isä oli asettanut Hänet siihen.

Jeesus ei kieltänyt kuninkuuttaan ihmisten edessä.Jo Jeesuksen Julkisen toimintansa alussa opetuslapsi Natanael huudahti Jeesuksen puhutellessa häntä ensimmäistä kertaa: Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas.

Jeesus ei kieltänyt tätä. Natanaelilla oli oikea mieli. Jeesus oli ja on kuningas.

Mutta Jeesus ei ryhtynyt satunnaisen kansanjoukon valitsemaksi johtajaksi. Heidän ajatuksensa ja tarkoituksena oli väärä. Kansa halusi lisää ilmaista leipää, kuten myöhemmin luvussa käy ilmi, sekä sotilasmessiaan omia maallisia tarkoitusperiään varten. Kansa oli aivan oikein tunnistanut Jeesuksen Mooseksen ennustamaksi profeetaksi, mutta heidän johtopäätöksensä oli väärä, eikä Jeesus ryhtynyt heidän sotilasjohtajakseen tai leipäautomaatikseen.

Kun Jeesus pian tämän jälkeen puhui siitä, miten Hänen seuraajiensa oli syötävä Hänen lihansa ja juotava Hänen verensä saadakseen iankaikkisen elämän, melkein kaikki loukkaantuivat tästä puheesta ja hylkäsivät Jeesuksen ja iankaikkisen elämän. Vain pieni opetuslasten, 12 joukko jäi jäljelle.

Samoin se on tänä päivänä. Suuri enemmistö sanoo päivittäin EI Jeesukselle. Vain pieni joukko uskoo Jeesukseen ja kastettuina nauttivat ehtoollisen autuudekseen.

Mutta Jeesus tuli ja on kaikkia varten. Jeesus tuli koko maailmaa varten ja jokaisen puolesta Hän on kuollut ja sovittanut synnit. Jokainen kastettu, tutkittuaan itseään ja tunnustettuaan syntinsä, saa tulla ehtoolliselle.

Jeesus sanoo: Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, hänellä on ijankaikkinen elämä, ja minä olen herättävä hänen viimeisenä päivänä.

55 sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.

56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, hän on minussa ja minä hänessä.

Amen.