Paavo Ruotsalainen julisti aikanaan Jumalan sanaa vahvalla tavalla. Hän kulki kansan keskuudessa ja kohtasi paljon ihmisiä. Paavo kuitenkin alkoi tuntea sydämessään monenlaisia ajatuksia ja meni tunnetun sanan tuntijan, seppä Jaakko Högmanin luokse, jakamaan ajatuksiaan. Aikansa keskusteltuaan seppä Högmanin kommentti Paavolle oli raju: yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki: Kristuksen sisäinen tunteminen.
”Jos olisitte sokeita, teitä ei syytettäisi synnistä, mutta te väitätte näkevänne, ja sen tähden synti pysyy teissä.”
Modernin maailman motto meille 2000–luvun ihmisille on: sinä voit tehdä, mitä sinä haluat. Ja tuota viestiä myös media jakaa mielellään, sillä miten muuten meille voitaisiin tuoda uusia arvoja, uusia tapoja elää elämämme. Sanat ”yksilön oikeudet” kertovat siitä, mitä me voimme tehdä. Valitettavasti vain aika harvat ovat ne tilanteet ja tehtävät, missä me voimme tehdä oman tahtomme mukaan.
Mitä sinä ajattelet sanoista ihmisenä kasvaminen? Sillä siihen Jeesus taitaa viitata sanoillaan: ”Olen tullut tähän maailmaan pannakseni toimeen tuomion: sokeat saavat näkönsä ja näkevistä tulee sokeita.” Jeesus haluaa aukaista sokeiden silmät, niiden, jotka haluavat saada silmänsä auki, niiden jotka uskaltavat asettua Jumalan Pojan eteen, niiden, jotka uskaltavat nähdä itsensä syntisenä vajavaisena ihmisenä.
Paavo Ruotsalainen joutui kuulemaan seppä Högmanin sanat: yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki: Kristuksen sisäinen tunteminen.
On niin helppoa ajatella omasta ymmärryksestään, omasta osastaan paljon enemmän.
Kuten Luukas 18:
Kaksi miestä meni temppeliin. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. fariseus asaettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: ”Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta.” Publikaani seisoi taaempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: ”Jumala, ole minulle syntiselle armollinen”.
Mitä luulet, kumpiko näistä henkilöistä tunsi itsensä paremmin?
Mutta näkevistä sokeita? Tarkoittaisiko Jeesus sitä, että Jumalan sanan kohdanneet eivät tarvitse enempää elämässään, he ovat sokeita maailmassa julistettavalle itsekeskeisyydelle. Sillä itsekeskeisyys on yksi perusta omavoimaisuudelle.
Sören Kierkegaard, minun lempifilosofini, kirjoitti seuraavasti: Tärkeintä ei ole kuinka korkealle ihminen kilvoittelussaan pääsee, tärkeintä on se, että hän tosissaan yrittää, koska vasta sitten hän ymmärtää miksi hän tarvitsee Jumalan armoa.
Ihminen, joka ajattelee kuten Luukkaan fariseus, näkee oman ymmärryksensä ainoana oikeana. Hän ei koe tarvitsevansa mitään muutosta, hänen ei tarvitse kilvoitella elämässään. Hänen ei tarvitse tuntea vastuuta sanostaan, teoistaan. Eli hän ei ilmeisesti tarvitse Jumalan armoakaan.
Niin, tuo Luukkaan kohta jatkuu Jeesuksen sanoin: ”Hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.” Kumpaakohan Jeesus tarkoitti vanhurskaalla?
Mitä sinä ajattelet tänään, 2000–luvun maailmassa, mitä sana alentaminen voisi tarkoittaa?
Muistathan, Jeesus sanoi (Markus 10): Mutta Jeesus kutsui heidät luokseen ja sanoi: ”Te tiedätte, että ne, jotka ovat hallitsijan asemassa, ovat kansojen herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla. Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija, ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon kaikkien orja. Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta.”
Hyvät ystävät, Jeesus osoittaa sanoillaan vahvalla tavalla, mitä armo tarkoittaa. Sana nöyryys, publikaanin kaltainen syntisyyden tiedostaminen, armon tarve, toivon tarve, ne kertovat vajavaisesta ihmisestä, joka on heikkoudessaan sokea Jumalan tahdolle. Ja joka kuitenkin tietää tarvitsevansa Jumalan armoa.
Tekstin ydinsanoma on: tällainen vajavainen, syntinen ihminen tiedostaa oman heikkoutensa, oman syntisyytensä, eikä hän esitä mitään parempaa ja hän tietää tarvitsevansa Jumalan armoa. Ja hänen kilvoittelunsa, niin, ihmisenä kasvaminen, siihen hän saa voiman ja tuen Jumalta, ei itseltään eikä maailmalta.
Päivän evankeliumiteksti on ilon sanoma. Jeesus sanoo: ”Niin kauan kuin olen maailmassa, minä olen maailman valo.” Hyvät ystävät, Jeesus on edelleen läsnä sanassaan meidän keskellämme. Hän on valo, joka valaisee meille sen oikean tien, hän paljastaa meille armon ja rakkauden merkityksen.
Meidän ei tarvitse olla enempää kuin mitä olemme. Jumalan armo ja rakkaus kuuluvat meille jokaiselle, jos me vain niin haluamme. Jeesus Kristus kirkastaa sinulle ja minulle Golgatan ristin merkityksen.
Hyvät ystävät, Jeesus Kristus on yhä edelleen meidän keskellämme. Sillä sinä ja minä, me kaikki olemme Hänelle rakkaita ja arvokkaita ihmisiä.