Loppiainen, Matt. 2:1-12, Petri Rask

Petri Rask
Joensuu

Seison jyhkeän puisen ulko-oven edessä. Tarkoitukseni ei ole mennä sisään. Pysähdyn ihmettelemään oven kamanaan vuosi sitten loppiaisena valkoisella liidulla tehtyjä merkintöjä

20*C+M+B*14

Se tarkoittaa: ”Jumala siunatkoon tätä taloa vuonna 2014”. Ne ovat lyhennys latinankielisen rukouksen sanoista Cristus Mansionem Benedicat. Kristus taloa siunatkoon.

Kirjaimet C M B viittaavat myös äsken kuultuun Matteuksen jouluevankeliumiin. Kolmelle itämaan tietäjälle on kirkollisessa perinteessä annettu nimet Caspar, Melchior ja Balthasar.

Matteuksen evankeliumin joulukertomuksen äärellä on hyvä miettiä Raamatun lukemista, sanan kuulemista, ymmärtämistä ja omia ennakko-oletuksia. Ensimmäinen huomio on tietäjien lukumäärä. Lännen perinteessä heitä on yleensä kolme, idän perinteessä kaksitoista. Matteus ei puhu tietäjien määrästä, mutta lahjoja on kolme.

Toiseksi: mikä on kahdelle joulukertomukselle, Matteukselle ja Luukkaalle, yhteistä? Jeesus syntyy Betlehemissä. Perinteisessä kansakoulun joulukuvaelmassa ja jouluseimissä nämä kaksi kertomusta on yhdistetty. Matteuksen kuvaus Jeesuksen syntymästä on niukin mahdollinen: ”Kun Jeesus oli syntynyt”.

Kolmanneksi: keitä tähti johdattaa kumartamaan Jeesusta. Uuden testamentin sana on ”magi”. Olivatko he Persialaisia tähtitieteilijöitä, noitia vai keitä? Lahjat olivat tyypillisiä kuninkaiden lahjoja.

Tähti antaa yhden mahdollisuuden sijoittaa ensimmäisen joulun tapahtumat historiaan.
Näin jouluaaton Helsingin Sanomat käsitteli pitkässä artikkelissaan Betlehemin tähti-asiaa:

”Laskelmien mukaan yksi merkittävä ilmiö tapahtui 17. kesäkuuta vuonna 2 eaa. Venus näkyi läntisellä taivaalla ”iltatähtenä” ja Jupiter lähes ”törmäsi” siihen Jerusalemin horisontin mukaisesti paikallista aikaa 20:11.

Tämä kohtaaminen olisi kirkkautensa ja harvinaisuutensa johdosta hyvä ehdokas Betlehemin tähdeksi.

Miten konjunktio muuten olisi sopusoinnussa Matteuksen evankeliumin tekstin kanssa?

”Kuninkaan sanat kuultuaan tietäjät lähtivät matkaan, ja tähti, jonka he olivat nähneet nousevan taivaalle, kulki heidän edellään. Kun tähti tuli sen paikan yläpuolelle, missä lapsi oli, se pysähtyi siihen…”

”Yhdeksi tähdeksi sulautuneena” konjunktiossa planeetat eivät voineet olla useita päiviä, kuten Raamatussa annetaan ymmärtää. Koska Venuksen ja Jupiterin välinen kulma muuttui noin 2′ tunnissa, niin yhtenä ne näkyvät vain sen yhden illan, ei missään tapauksessa useita päiviä”.

Betlehemin tähti on löytänyt tiensä joulukuusen latvaan, niin myös täällä Joensuun kirkossa. Pitäisikö joulun tähteen suhtautua jotenkin toisin kuin tieteellisin lähtökohdin. Voisimmeko suhtautua siihen kuten Viktor Rydberg Jaana Marjasen suomentamassa runossa ”Betlehems stjärna”. (Antti Rask laulaa Pekka Varosen säestämänä.)

Matteuksen evankeliumissa sekä enkelin ilmestymisellä että Vanhan Testamentin profeettaviittauksilla on merkittävä osuus Jeesuksen syntymään liittyvien tapahtumien kuvaamisessa. Näillä evankelista korostaa sanomansa merkitystä. Jotakin hyvin ainutlaatuista on tapahtunut: Koko maailman Vapahtaja on syntynyt maailmaan. Kertomuksen johdattajana ja taustavoimana on Jumala. Hän toteuttaa omaa suunnitelmaansa ja ohjaa koko maailmankaikkeuden kulkua luomisesta aina lopulliseen lunastukseen saakka. Tämä tulee ilmi idän tietäjien käyttäytymisessä Betlehemissä. He kumarsivat maahan Jeesus-lapsen seimellä. Otsan kumartaminen maahan oli ja on yhä itämainen palvonnan ele, joka osoitetaan vain ja ainoastaan Jumalalle.

Tällä juhlapäivällä on monta nimeä. Suomen loppiainen viitannee Joulun loppumiseen, kreikan Epifania (jumaluuden ilmestyminen) siihen, että tämä on alkuperäinen joulupäivä. Monissa kirkoissa tänään on Kolmen kuninkaan päivä. Melchior oli vanha mies, harmaatukkainen, pitkäpartainen. Hän antoi Jeesukselle kultaa. Caspar oli nuori ja parraton, hän toi suitsukkeita. Balthasar oli tummaihoinen. Hän toi lahjana mirhaa. Usein heidät on kuvattu taiteessa kruunupäisinä, Balthasarilla joskus turbaani päässä.

Näistä ensimmäisistä Jeesuksen kumartajista tulee mieleen Matteuksen evankeliumin loppu. Siellä on Sinulle ja minulle sekä seurakunnallemme tehtävä. ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni”. Kaikki kansat taitaa alkaa kotioveltani ja yltää maan ääriin saakka.

Jos tänään seisoisin alussa mainitsemani oven edessä, oven kamanassa olisi valkoisella liidulla piirrettynä 20*C+M+B*15. Kristus taloa siunatkoon myös vuonna 2015. Tänään kotiin mennessäsi voit mielessäsi nähdä tämän siunauksen kotiovesi kamanassa. ”Kristus kotiani siunatkoon”