Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? Niinkuin kirjoitettu on: ”Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina.” Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room. 8:31-39)
Miten suhtaudut Raamatussa oleviin lupauksiin?
Jeesus sanoo: ”Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa”? (Joh. 14:2); Miksi kannattaa luottaa Jeesuksen lupaukseen?
Paavalin julistamaan evankeliumiin sisältyy myöskin se, että Jumala on tuomitseva kaikki ihmiset Paavalin julistaman evankeliumin mukaan (vert. Room. 2:1-16 ja Apt. 17:30-32); Miten ymmärrät tuomion ja toisaalta mitä puhdas ja oikea evankeliumi on?
Miksi on väärin rypeä epäukossa ja yrittää kaikella lailla omilla teoilla ansaita pelastuksen?
Miten ymmärrämme syntien anteeksiantamuksen; kertakaikkinen ja täydellinen vai elinikäinen kehitys?
Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä. (1. Joh. 5:13); Mitä tarkoittaa, että elämme jo nyt iankaikkista elämää?
Kaikki julkaistut blogini:
Juha > Jeesus on kuollut koko maailman syntien tähden ja meille jokaiselle on pelastus tarjolla.
V: Et siis uskokaan, että Jumala on etukäteen määrännyt jotkut pelastukseen ja jotkut kadotukseen, niin kuin tuolla toisella palstalla annat ymmärtää? Tämä tarkoittaa silloin sitä, että ihmisellä on vapaa tahto ottaa kantaa, kun Jumala pelastusta tarjoaa, koska vain toiset pelastuvat ja toiset menevät kadotukseen, eikö niin?
Jouni, taidat olla ainut, joka on blogillani kirjoittanut, että Jumala on määrännyt jotkut kadotukseen. Näin ei luterilaiset usko. Lainaan saman pätkän Tunnustuskirjasta, kun Herran päivä blogiin.
Seuraava lainaus on Tunnustuskirjoista, joka selvittää miten me luterilaiset uskomme.
Jouni, et kai sinä vain epäile kaimaani kalvinismista? Tämä on vaikea asia, joka on toiminut skisman tekosyynä protestanttien keskuudessa. Seuraavassa lyhyt esitys asiasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Arminianism#Comparison_among_Protestants
Juha Heinilä. Kiitos, kun jaksat kerta toisensa jälkeen pitää esillä tunnustuksemme ydinasioita. Toivotan sinulle voimia kutsumuksessasi!
Kalvinismin ja luterilaisuuden erot
Reformaation kannattajien välille muodostui kuitenkin melko nopeasti keskinäisiä oppiin liittyviä erimielisyyksiä, joiden seurauksena protestantismi jakautui Manner-Euroopassa kalvinistiseen eli reformoituun ryhmään (Ranska, Sveitsi, Alankomaat) ja luterilaiseen ryhmään. Ensin mainitun liikkeen kannattajat tunnetaan nykyisin reformoituna (tai kalvinistisena) kirkkona. Sen johtohenkilöitä olivat Ulrich Zwingli ja Jean Calvin. Ranskan protestantit eli hugenotit, kuuluivat kalvinistiseen eli reformoituun ryhmään.
Reformoitu kirkko vaati luterilaista suuntausta jyrkempää ja radikaalimpaa uskonopin ja uskonnollisten muotojen karsimista. Kun luterilaisten mukaan voitiin säilyttää se, mikä ei ole suoranaisesti Raamatun vastaista, reformoidun periaatteen mukaan tuli hylätä se, mistä ei ollut nimenomaista Raamatun vahvistusta. Reformoiduista kirkkorakennuksista poistettiin yleisesti kuvat ja alttarit. Reformoitu kirkko suhtautui myös kriittisesti piispan virkaan ja sen presbyteerinen siipi hylkäsi piispanviran kokonaan. Reformoitujen ja luterilaisten välille syntyi kiistaa myös sakramenttikäsityksestä. Kun luterilaisten mukaan Kristuksen ruumis ja veri on ehtoollisessa todella, mutta salatusti läsnä, reformoitujen mukaan ehtoollisessa on Kristuksen ruumis läsnä vain symbolisesti tai hengellisesti.
Samoin armo-opista syntyi erimielisyyttä. Calvin päätyi ns. kaksinkertaiseen predestinaatio-oppiin, jonka mukaan tietyt ihmiset on Jumalan kaikkitietävän viisauden nojalla ennalta määrätty kadotukseen ja toiset pelastukseen. Luther taas omaksui reformoidun ja katolisen näkemyksen välimuodon, jonka mukaan ihminen on ennalta määrätty pelastukseen, muttei kadotukseen. Reformoidussa kirkossa syntyi myöhemmin 1500-luvulla hollantilaisen rovasti Jacob Arminuksen vaikutuksesta siipi, joka hylkäsi predestinaation vedoten Jumalan universaaliin tahtoon pelastaa kaikki ihmiset (1. Tim. 2:4) ja opetti ihmisen vapaan tahdon valintaa pelastuksen suhteen evankeliumia kuultaessa.
Nykyisen luterilaisen kirkon oppiin kuuluu ennaltamääräys eli predestinaatio. Oppi, kuten se esitetään Yksimielisyyden ohjeessa[3], määrää predestinaatiosta seuraavaa:
Predestinaatio tarkoittaa Jumalan tekemää iankaikkista valintaa.
Siitä erillinen asia on praescientia, eli se että Jumala tietää kaiken ennen kuin se tapahtuu.
Jumala on ”elämän kirja”, johon kaikkien niiden nimet on kirjoitettu, joiden on määrä tulla iankaikkisesti autuaiksi. ”Jumala on ennen maailman perustamista hänessä – Kristuksessa – valinnut meidät.” (Ef. 1:4)
Predestinaatio eli Jumalan iankaikkinen valinta on pelastuvien on pelastuksen syy.
Pari vuosikymmentä Manner-Euroopan reformaation jälkeen Britteinsaarella syntyi kuninkaan vaikutusvallan tuloksena protestanttinen anglikaaninen kirkko. Anglikaanikirkko on säilyttänyt liturgisessa elämässä monia katolisen kirkon piirteitä, mutta kirkon oppi on protestanttinen. Anglikaaninen kirkko pitää suuressa arvossa kirkon traditiota ja se on säilyttänyt historiallisen ( Lainaus Wikipedisata )
Adventismi, helluntalaisuus, vapaakirkko, babtismi ,ovat tavalla tai toisella saanneet alkunsa Kalvinistesesta perinteestä opettaen kaksinkertaista predestinaatio-oppia, jonka mukaa Jumala on edeltä määränyt ketkä ketkä joutuvat kadotukseen,ja ketkä eivät.
Martti > Adventismi, helluntalaisuus, vapaakirkko, babtismi ,ovat tavalla tai toisella saanneet alkunsa Kalvinistesesta perinteestä opettaen kaksinkertaista predestinaatio-oppia, jonka mukaa Jumala on edeltä määränyt ketkä ketkä joutuvat kadotukseen,ja ketkä eivät.
V: Täytyy heti korjata, että adventistit eivät opeta ennaltamääräämistä. Jumala ei määrää ketään pelastukseen eikä kadotukseen. Ihmisen lopullinen paikka riippuu siitä, miten hän vastaa Jumalan kutsuun. Jumala kyllä ennalta tietää, mutta ei ennalta määrää. Sen Jumala on ennalta määrännyt, että kaikki jotka vastaavat kutsuun ”kyllä”, pelastuva. Jumala on siis ennalta määrännyt miten pelastutaan, mutta ei että kuka pelastuu tai ei pelastu.
Juha > Jouni, taidat olla ainut, joka on blogillani kirjoittanut, että Jumala on määrännyt jotkut kadotukseen. Näin ei luterilaiset usko.
V: En usko minäkään, mutta sinä olet antanut blogissasi ”Herran päivä” ymmärtää, että Jumala ennalta määrää, eikä ihmisellä ole vapaata tahtoa valita, kun Jumala häntä kutsuu. Mutta hyvä jos olet muuttanut mielesi raamatulliseen suuntaan tässä asiassa.
Tavalla tai toisella, kyllä, mutta ei siitä seuraa, että ne opettaisivat kaksinkertaista predestinaatio-oppia. Saatetaan jossain opettaakin, mutta uskaltaisin väittää, että se ei ole yleinen linja missään noista mainityista suuntauksista, kokonaisuutena ottaen.
Tauno, kiitos positiivisesta palautteesta.
Jouni, omat ajatukseni tiedän ja tiedän mitä Tunnustuskirjoissa on. Ne eivät muutu miksikään vaikka teet omia tulkintoja ja johtopäätöksiä. Sinä tulkitset ja haluat vääntää toisen uskon ties miksi, mutta se kertoo ainoastaan sinusta.
”Miksi on väärin rypeä epäukossa?” Rapakossa ryvetään, onko epäusko rapakko? Jos epäusko on väärin, kenen vääryydestä on kysymys? Valitseeko ihminen aivan itsenäisesti epäuskon vai onko se ympäristön vaikutusta? Onko epäusko seuraus siitä, että evankeliumi ei ole tavoittanut ihmistä? Onko syy evankeliumin julistajan taitamattomuudessa tai välinpitämättömyydessä?