Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? Niinkuin kirjoitettu on: ”Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina.” Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room. 8:31-39)
Miten suhtaudut Raamatussa oleviin lupauksiin?
Jeesus sanoo: ”Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa”? (Joh. 14:2); Miksi kannattaa luottaa Jeesuksen lupaukseen?
Paavalin julistamaan evankeliumiin sisältyy myöskin se, että Jumala on tuomitseva kaikki ihmiset Paavalin julistaman evankeliumin mukaan (vert. Room. 2:1-16 ja Apt. 17:30-32); Miten ymmärrät tuomion ja toisaalta mitä puhdas ja oikea evankeliumi on?
Miksi on väärin rypeä epäukossa ja yrittää kaikella lailla omilla teoilla ansaita pelastuksen?
Miten ymmärrämme syntien anteeksiantamuksen; kertakaikkinen ja täydellinen vai elinikäinen kehitys?
Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä. (1. Joh. 5:13); Mitä tarkoittaa, että elämme jo nyt iankaikkista elämää?
Kaikki julkaistut blogini:
Room.8: 29-30 jakeista puhutaan Jumalan ennaltamääräämisestä, johon predestionaatiota perustellaan. Mutta kristittyinä meidän on vapauttavaa nähdä kuten Paavali Room.8: 33-39 jakeissa todistaa: Pelastus on aivan varma, koska se on Jumalan kädessä, eikä suinkaan meidän ratkaisumme varassa.
Juuri tähän apostoli tähtää ja kiteyttää: Jumalan on jo ennen aikojen alkua päättänyt pelastaa koko ihmiskunnan. Jeesus kuoli kaikkien ihmisten syntien edestä. Tätä kutsua tarjotaan kaikille. mutta se ei kelpaa kaikille. Kaikille se olisi mahdollista, mutta kun ei ole lainkaan halua Jumalan lapseuteen.
Jean Calvin sekoitti kaksi asiaa, Jumalan ennaltamääräämisen ja Jumalan kaikkitietävyyden. Ei se, että Jumala tietää joidenkin ihmisten joutuvan kadotukseen tarkoita suinkaan sitä, että Jumala pakottaa heidät sinne.
Sillä kirjoitettu on: ” Olisiko minulle mieleen jumalattoman kuolema, eikö se, että hän kääntyy pois tieltänsä ja elää” ( Hes.18:23, Hes.33:11, 2 Piet.3:9 )
Kalvinismin perintöä on lakihenkisyys ja se, että evankeliumista on tehty ikäänkuin uusi laki. Tuo opetus on selvintä adventisteissa, mutta myös babtisteissa ja helluntailaisissa.
Juha on ansiokkaasti tuonut luterilaista käsitystä esille. Mukana oli selvää Jumalan sanaakin, mutta tuolla toisella palstalla näimme, ettei se kelpaa. Turha vääntäminen ei perusta mitään.
Amerikkalisten adventistien käsitykset eivät näytä suomalaisille adventisteille kelpaavan, mielenkiintoinen piirre sekin.
Juha > Sinä tulkitset ja haluat vääntää toisen uskon ties miksi, mutta se kertoo ainoastaan sinusta.
V: Pyydän anteeksi, jos olen tulkinnut kirjoituksesi väärin. En tosin ole tahallani sitä tehnyt. Väärin tulkinta voi johtua minusta, etten osannut lukea kirjoituksiasi tai sitten sinä kirjoitat ajatuksesi tavalla josta helposti saa väärän tulkinnan tai sitten syitä on molemmissa.
Mutta pääasia on, että asia on tullut selväksi ja olemme jopa yhtä mieltä siitä, ettei Jumala ennalta määrää ketään pelastukseen eikä kadotukseen ja näin ihmisellä on vapaa tahto ottaa kantaa, kun Jumala tarjouksen tekee.
Ja sitten otsikkoon pelastusvarmuudesta. Uskovalla voi olla pelastusvarmuus tässä hetkessä siitä, että jos nyt kuolee, niin on pelastettu. Mutta uskova ei voi sanoa, että hän on varma lopullisesta pelastuksestaan, koska hän tietää, että jos hänellä on elinaikaa, niin hän voi langeta pois Jumalan yhteydestä. Tähänhän uskovalla on mahdollisuus, koska hänellä on vapaa tahto.
jorma > Kalvinismin perintöä on lakihenkisyys ja se, että evankeliumista on tehty ikäänkuin uusi laki. Tuo opetus on selvintä adventisteissa, mutta myös babtisteissa ja helluntailaisissa.
V: Ohessa adventtikirkon opinkohdat ja voit tarkistaa kantasi adventistien opetuksesta ja huomaat, ettei kommenttisi pidä paikkaansa. http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa.
jorma > Amerikkalisten adventistien käsitykset eivät näytä suomalaisille adventisteille kelpaavan, mielenkiintoinen piirre sekin.
V: Adventisteilla ympäri koko maailman on samat opinkohdat. Se, jos yksittäiset adventistit opettavat jotakin muuta on eri asia.
Martti Pentti, kiitos hyvistä kysymyksistä. Oikea terveellinen oppi on tärkeää. Väärän opin seurauksena voi olla seurakuntalaisten epäusko.
Martti Pylkkänen, kiitos erinomaisesta kommentista. Jeesus on kärsinyt kaikkien ihmisten syntien rangaistuksen.
Jouni, pitkälti olen samaa mieltä kanssasi. En kuitenkaan voi ottaa mitään kunniaa itselleni siitä, että uskon Jumalaan. Eipä minussa ole mitään sellaista omaa hyvyyttä, että Jumala olisi minut valinnut sen tähden. Armosta olen pelastunut ja pelkästään armosta. Meillä jokaisella voi tulla elämässä eteen hetkiä, että lankeaisimme vastustamaan Jumalaa. Saatana temmeltää ja katsoo keneen voi iskeä. Susi (Saatana) iskee yleensä laumasta eksynee lampaan kimppuun. Laumassa olevat lampaat ovat turvassa.
Jorma, kiitos hyvästä kommentista. Lakihenkisyys on pahasta, koska Jeesusta ei silloin tarvita. Sokeus on tappavaa.
” Miten ymmärrämme syntien anteeksiantamuksen; kertakaikkinen ja täydellinen vai elinikäinen kehitys ” ?
Katoolinen kirkko on nähnyt vanhurskauttamisen toisin, kuin luterilainen kirkko. Heille se ei ole kertakaikkinen tapahtuma, vaan pitkä kehitys, prosessi. Ei riitä se, että ihminen uskoo siihen, mitä Kristus on tehnyt Golgatalla ? Vaan Jumalan armo tarttuu ihmisen elämään, Jumala vuodattaa häneen rakkautensa ja näin ihminen muuttuu paremmaksi ?
Tämän muutoksen Jumala katsoo vanhurskaudeksi ? Ihminen ei siis pelastukaan yksin uskosta. Katooliset sisällyttävät uskoon sen mitä luterilaiset sanomme pyhitykseksi.
Luterilaisen uskon mukaan vanhurskauttaminen on 1. Täysin Jumalan teko 2. kertakaikkinen teko 3. Sen seurauksena on pyhitys.
Toisin sanoen Kirkon kallein aarre on vanhurskauttamisoppi
Martti, kiitos hyvästä kommentista. Vanhurskauttaminen on täydellinen, eikä se kaipaa mitään aneita tai muutakaan meidän tekoa; vanhurskauttaminen yksin Jumalan teko.
Olin Hong Kongissa adv. seurakunnan tilaisuudessa ja pastorin kotona suuressa sairaalakompleksissa.
Tuskin olen kohdannut yks, mielipiteitä, vaan virallisia käsityksiä, kuten olen jo aikaisemmin todennut eri jäsenten kanssa keskustellessani. Olen jo sianlihasta ja ravuista ym. saastaisesta ruoasta puhunut. Minulle se on ihan samantekevää sinänsä.
Arvostan omaa vapauttani Jumalan lapsena, olen saanut Hengen pantiksi, vaikka tahtoni ei ole olltu vapaa eikä ratkaisuni ole merkinnyt mitään.
Itsevanhurskaus on hyvin petollinen asia, eikä yhteisö sitä yleensä myönnä.