Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? Niinkuin kirjoitettu on: ”Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina.” Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room. 8:31-39)
Miten suhtaudut Raamatussa oleviin lupauksiin?
Jeesus sanoo: ”Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa”? (Joh. 14:2); Miksi kannattaa luottaa Jeesuksen lupaukseen?
Paavalin julistamaan evankeliumiin sisältyy myöskin se, että Jumala on tuomitseva kaikki ihmiset Paavalin julistaman evankeliumin mukaan (vert. Room. 2:1-16 ja Apt. 17:30-32); Miten ymmärrät tuomion ja toisaalta mitä puhdas ja oikea evankeliumi on?
Miksi on väärin rypeä epäukossa ja yrittää kaikella lailla omilla teoilla ansaita pelastuksen?
Miten ymmärrämme syntien anteeksiantamuksen; kertakaikkinen ja täydellinen vai elinikäinen kehitys?
Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä. (1. Joh. 5:13); Mitä tarkoittaa, että elämme jo nyt iankaikkista elämää?
Kaikki julkaistut blogini:
Juha > Jouni, pitkälti olen samaa mieltä kanssasi. En kuitenkaan voi ottaa mitään kunniaa itselleni siitä, että uskon Jumalaan.
V: Kun Jumala sinua kutsui ja tahdoit sanoa, että kyllä, niin eihän tässä mitään kunniaa sinulle tulekaan. Kun velkoja tahtoo antaa velan anteeksi puhtaasta armosta ja kysyy vain ensiksi, että tahtooko velallinen saada anteeksi ja jos velallinen tahtoo ja sitten saa enteeksi, niin eihän velallinen voi tästä ottaa mitään kunniaa itselleen. Ne jotka opettavat ennaltamääräämistä ja sitä, ettei ihmisellä ole mahdollisuutta ottaa kantaa kyllä tai ei, kun Jumala häntä kutsuu, niin he näkevät esimerkissäni, että velallinen saa kunnian itselleen, joka on täysin käsittämätöntä.
Juha > Eipä minussa ole mitään sellaista omaa hyvyyttä, että Jumala olisi minut valinnut sen tähden.
V: Ei kenessäkään. Jumala on suuressa rakkaudessaan ja armossaan valinnut kaikki pelastumaan. Ristintyö koski jokaista ihmistä yhtä paljon. Mutta, hän antaa ihmiselle valinnan mahdollisuuden, että tahtooko hän ottaa kutsun vastaan vai ei. Sinä ja minä olemme tahtoneet, kun hän ensiksi teki tarjouksen ja siksi hän on tehnyt sydämissämme suuren muutoksen. Mutta kun me sanoimme ”kyllä”, niin eihän tästä meille mitään kunniaa tule sen enempää kuin velalliselle joka sanoi ”kyllä” kun velkoja kysyi puhtaasta armosta, että tahtooko tämä saada velan anteeksi.
Jouni, kiitos kommenteista. Velkojemme maksu on suoritettu Golgatalla 2000 vuotta sitten. Olemme 2000 vuotta myöhässä tässä asiassa, jos ajattelemme siihen jotenkin osallistua omin teoin.
Juha > Velkojemme maksu on suoritettu Golgatalla 2000 vuotta sitten. Olemme 2000 vuotta myöhässä tässä asiassa, jos ajattelemme siihen jotenkin osallistua omin teoin.
V: Niin, eihän velan armahduksessa velallinen voi osallistua velan maksuun, koska sen tekee velkoja. Valallisen on vain suostuttava että hän saa ne anteeksi. Golgatalla avattiin meidän nimellämme pankkitili johon sijoitettiin velkaamme vastaava summa. Mutta ennen kuin tuo summa voidaan ottaa velanmaksuksi, niin meidän on käytävä tekemässä allekirjoitus, että hyväksymme tuon tilin omaksemme. Kun tämän olemme tehneet, niin tilillä oleva rahasumma siirtyy automaattisesti velanmaksuksi.
Voimmeko nyt röyhistää rintaamme, että olemme omin teoin saaneet velkamme anteeksi kun hyväksyimme meille osoitetun tilin omaksemme? Emme tietenkään.
” Mutta ennen kuin tuo summa voidaan ottaa velanmaksuksi, niin meidän on käytävä tekemässä allekirjoitus, että hyväksymme tuon tilin omaksemme. Kun tämän olemme tehneet, niin tilillä oleva rahasumma siirtyy automaattisesti velanmaksuksi. ” ?
” Kurjan syntisen vanhurskauttaminen Jumalan edessä merkitsee absoluutiota, sitä, että hänet julistetaan vapaaksi kaikista synneistään ja ansaitsemastaan kadotustuomiosta ja että hänet otetaan Jumalan lapseksi ja iankaikkisen elämän perilliseksi. Tätä emme lainkaan ansaitse emmekä ole sen arvoisia. Tämä ei perustu siihen, mitä me aikaisemmin, samanaikaisesti tai myöhemmin teemme, vaan pelkästään armoon, yksin meidän Herramme Kristuksen ansioon, täydelliseen kuuliaisuuteen, katkeraan kärsimykseen ja kuolemaan sekä hänen ylösnousemukseensa. Hänen kuuliaisuutensa luetaan meille vanhurskaudeksi” (Lainaus tunnuskirjan Yksimielisyyden ohjeesta SD 3,9).
Toisin sanoen, ei meidän ” allekirjoitusta” tarvita, sillä Kristus on yksin allekirjoittanut sen Golgatalla. Sillä Jumalan armo ei perustu kuten yksimielisyyden ohjeessa sanotaan. ” Tämä ei perustu siihen, mitä me aikasemmin, samanaikaisesti tai myöhemmin teemme, vaan pelkästään armoon”
Jouni, aina voi tehdä ihmisoppeja, kuinka me muka kelpaisimme Jumalalle paremmin. Nämä ihmisopit eivät kuulu Kristuksen oppiin. Evankeliumiin ei saa lisätä mitään vaatimusta, ei pienintäkään.
Martti, kiitos hyvästä kommentista. Näin on.
”Väärän opin seurauksena voi olla seurakuntalaisten epäusko.” Jeesukseen meidät on kutsuttu uskomaan eikä oppiin.
Martti Pentti, kiitos kommentista. Uskon kohde on Jeesus Kristus. Oikea terve oppi on tärkeää. Kuinka kukaan voisi uskoa Raamatun Jeesukseen, jos evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta ei julistettaisi oikein ja puhtaasti?
”Kuinka kukaan voisi uskoa Raamatun Jeesukseen, jos evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta ei julistettaisi oikein ja puhtaasti?” Mikä on oikein ja puhtasti? Raamatusta voi löytää ajatuksen, että ristiinnaulitun Jeesuksen lisäksi kaikki muu oppi on turhaa ja hämmentävää. ”Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta.”
Martti Pentti, kiitos erinomaisesta pohdinnasta. Oikein julistetussa evankeliumissa Jeesus on oikealla paikalla ja puhtaassa evankeliumissa ei ole lakia. Jumala hyväksyy meidät yksin Jeesuksen ansiosta ja siihen ei saa lisätä mitään meidän omia tekoja tai uskovalle pelastuksen ehtoja. Pelastukseen riittää yksin Jeesus. Armosta pelastumme!