Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan.
Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.
Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Ensimmäinen uskonkohta(sivu 305)
Uskotko Isään Jumalaan, joka on luonut koko luomakunnan vai evoluutioon ja sattumaan; miksi ja mikä merkitys luomiskertomuksella tai alkuräjähdyksellä ja sattumalla on meille?
Arkkipiispa Jukka Paarma: ”Jumala nähdään takaapäin. Jumala ikään kuin kätkeytyy vastakohtaansa. Jumala ei suostu ihmisten paljastamaksi tai ihmisten selitettäväksi. Jumala on salattu Jumala ja hänen voimansa näkyy hänen heikkoudessaan, Jumalan kirkkaus pimeyden keskellä ja hänen läsnäolonsa tunnetaan poissaolon kokemuksen keskellä.”
Miksi meillä on salattu Jumala?
Mikä merkitys meille on Isä meidän -rukouksella?
Linkki arkkipiispa Jukka Paarman hyvään saarnaan Roomassa:
http://www.evl.fi/arkkipiispa/jp17-1-99.htm
Kaikki julkaistut blogini:
Jorma, kiitos hyvästä kommentista. Näin on.
Teemu, kiitos vastauksestasi. Minkä arvon sinä antaisit esim. Epimenidesin kirjoituksille?
Martti Luther kirjoittaa päivän mannassa meille seuraavasti:
Alakoululaiset eivät oikeastaan tiedä vielä paljon mitään, vaan he osaavat – kuka paremmin kuka huonommin – toistaa asioita, joita heille on kerrottu. Sellaista tietämisen lajia ruokittiin vielä äskettäin kouluissa vanhemmillekin oppilaille, kun tenteissä piti kirjoittaa vastauksia, joita kirjoissa ja oppitunneilla oli ensin kaadettu päähän.
Antiikin viisaiden viisaus oli oikeastaan tätä usein parempaa, silloinkin kun se oli huonompien havaintovälineiden takia tietojensa puolesta virheellistä.
”Alakoululaiset eivät oikeastaan tiedä vielä paljon mitään, vaan he osaavat – kuka paremmin kuka huonommin – toistaa asioita, joita heille on kerrottu.” Tiedän toki, että suurin osa alakoululaisista ei tiedä sitä, mitä heille on yritetty opettaa. Joukossa on kuitenkin monia hikipinkoja ja valopäitä, joiden tietämystä Aristoteleskin kadehtisi. Se on sitten eri asia, mihin he osaavat tietojaan käyttää.
Martti Pentti, olet osittain oikeassa. Michael Agricolan Abckiria, on kirja, jonka jokaisen suomalaisen kristityn pitäisi lukea. Tämän jälkeen on mahdollisuus ymmärtää vanhoja kirkkoisiemme kirjoja ja tärkeintä Pyhää Raamattua. Minä väitän, että ilman viisaimpien tekstien lukemista emme voi ymmärtää Jumalan tahtoa vaan ymmärryksemme jää eskarilaisen tasolle. Toki moni eskarilainen on käynyt pyhäkoulua, joten he ovat paljon viisaampia kuin omavanhurskaat itseriittoiset selittäjät, jotka vieroksuvat Pyhää Raamattua.
”Minä väitän, että ilman viisaimpien tekstien lukemista emme voi ymmärtää Jumalan tahtoa vaan ymmärryksemme jää eskarilaisen tasolle.” Mitä Jeesus taas sanoikaan lapsista ja lasten kaltaisista?
Tietäminen, ymmärtäminen, ajatteleminen, älykkyys ja viisaus ovat eri asioita. Eskarilainen voi ymmärtää vaistomaisesti Jumalasta sellaista, mitä teologian tohtori ei saa sanoitetuksi ilman ankaraa pohdintaa.
Martti Pentti, ymmärrän tämän sinun näkökulman, joka näkyy sinun kommenteissa. Itse en voi luottaa vain omaan vaistonvaraiseen toimintaa, vaan minun pitää lukea kirjoja, etenkin Pyhää Raamattua. Kukin taaplaa tyylillään.
Juha, kehen tai mihin viittaat ”omavanhurskailla, itseriittoisilla selittäjillä”?
Elias, viittaan yleisesti, en ketään sormella osoittaen. Lainaan Roseniusta, josta meistä jokainen voi pohtia ja miettiä olenko minä (jokainen pohtii vain itseä, ei muita) omavanhurskas?