1. paastonajan sunnuntai, Mark. 1: 12–13, Elina Koivisto

Elina Koivisto
Vaasan suomalainen seurakunta

Elina ja Jeesus kiusauksissa

Ala-asteen kolmannella luokalla jouduin kiusaukseen. Olin lukenut vähän huonosti ympäristöopin kokeeseen ja koekysymykset tuntuivat vaikeilta. Opettajamme oli hieman erikoinen tyyppi eikä välittänyt siitä, mitä oppilaat tekivät kokeen aikana. Niinpä näppärinä tyttöinä vaihdoimme tietojamme kesken kokeen. En tiedä, oliko siitä, mitään hyötyä. Muistan vieläkin, että sain siitä kokeesta huonomman numeron kuin mitä yleensä sain kokeista.

Muutaman viikon päästä eräs opettaja piti aamunavauksen, jossa hän puhui ankarasti siitä, miten lunttaaminen on väärin. Hän sanoi, että ehkä isoimmilla pojilla on kokemusta lunttaamisesta. Minusta tuntui todella pahalta kuunnella aamunavausta. Minulla, pienellä, kiltillä tytöllä oli kokemusta lunttaamisesta. Olin joutunut kiusaukseen, olin langennut ja tehnyt väärin. En uskaltanut kertoa asiasta kenellekään ja sen vuoksi asia painoi mieltä kauan aikaa.

Tämän päivän evankeliumitekstissä kerrotaan, miten Jeesus joutui kiusaukseen. juuri ennen tämän päivän raamatuntekstiä on kerrottu yhdestä Jeesuksen elämän hienoimmasta ja ihanimmasta hetkestä: Jeesuksen kasteesta. kastehetkellä Pyhä Henki laskeutui taivaasta kyyhkysen muodossa ja taivaasta kuului ääni: Sinä olet minun rakas poikani, sinuun minä olen mieltynyt.” Kastehetken jälkeen ei kuitenkaan tullut suuria kastejuhlia. Sen sijaan henki ajoi Jeesuksen autiomaahan. Tuntuu erikoiselta, että ensin henki laskeutuu kyyhkysen muodossa Jeesuksen ylle osoittaen Jeesuksen olevan Jumalan Poika ja seuraavassa hetkessä sama Henki vie Jeesuksen autiomaahan, jossa Saatana kiusasi Jeesusta 40 päivää.

En usko, että oli sattumaa, että Jeesus joutui koeteltavaksi heti kasteen jälkeen. Jeesushan aloitti varsinaisen työnsä vasta kasteen jälkeen. Sitä ennen hän oli elänyt 30 vuotta melko tavallista nuoren miehen elämää. Nyt Jumalan Pojan oli aika aloittaa julkinen työ, ja sen vuoksi Saatana tahtoi saada Jeesuksen luopumaan kutsumuksestaan. Jumala tiesi, että Jeesus joutuu kohtaamaan seuraavien kahden kolmen vuoden aikana monenlaisia kiusauksia ja koettelemuksia. 40 päivää autiomaassa olivat korkeakoulu, joka Jeesuksen piti läpäistä selvitäkseen tulevista tehtävistä ja haasteista. Julkisen toiminnan aikana Jeesusta yritettiin saada lankeamaan monenlaisiin kiusauksiin. Ihmiset olisivat halunneet tehdä Jeesuksesta maallisen kuninkaan, joka olisi tuonut rauhan Israeliin. Ja toisaalta monet Jeesuksen viholliset, erimerkiksi fariseukset ja kirjanoppineet, yrittivät kaikin tavoin estää Jeesusta toteuttamasta tehtäväänsä. Myös Jeesuksen oman perheen jäsenet ja kotikaupungin Nasaretin asukkaat asettivat monta kertaa kyseenalaiseksi Jeesuksen tehtävän. He arvostelivat sitä, miten oman kylän poika kuvitteli tuntevansa Jumalan tahdon ja väitti elävänsä lähellä Jumalaa.

Matteuksen evankeliumissa kerrotaan, millaisiin kiusauksiin Saatana yritti saada Jeesuksen lankeamaan. Saatana iski Jeesuksen kimppuun, kun Jeesus oli ollut syömättä jo 40 päivää ja yötä. Saatana iski hänen kimppuunsa juuri silloin, kun nälkä kurni Jeesuksen mahassa. Hänen mielestään Jeesuksen olisi pitänyt muuttaa kivet leiviksi. Jeesus kuitenkin vastusti kiusausta vetoamalla Raamatun sanaan: Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta , joka lähtee Jumalan suusta. Saatana näytti myös Jeesukselle kaikki maailman rikkaudet ja lupasi ne antaa tälle, jos Jeesus polvistuisi Saatanan eteen ja kumartaisi häntä. Silloinkin Jeesus vastusti Saatanaa turvautumalla Raamatun sanaan: Herraa, Jumalasi sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella. Silloin Paholainen jätti Jeesuksen rauhaan ja enkelit tulivat palvelemaan Jeesusta.

Jumala olisi tietenkin voinut estää Jeesuksen kiusauksiin joutumisen, mutta Jumala salli Saatanan kiusata Jeesusta. 40 päivää erämaassa saatanan kiusattavana valmistivat häntä tulevaan tehtävään Päivän epistolatekstissä sanotaan, että Jeesuksen oli joka suhteessa tultava veljiensä kaltaiseksi, jotta hän voisi olla armahtava ja uskollinen. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan. Saatana sai kiusata Jumalan Poikaa, jotta hän ymmärtäisi meitä ihmisiä, kun meitä kiusataan ja koetellaan. On uskomatonta, kuinka pieneksi Jumala oli valmis tulemaan, jotta hän voisi auttaa meitä ihmisiä. Järjellä ajatellen on aivan käsittämätöntä, että Jumala antoi Saatanan kohdella omaa Poikaansa tuolla tavoin. Siinä tulee esille Jumalan ääretön rakkaus meitä ihmisiä kohtaan. Jeesusta kiusattiin, koeteltiin, ruoskittiin ja naulittiin ristille, jotta me saisimme paikan taivaassa. Voiko olla suurempaa rakkautta ja uhrautumista!

Me ajattelemme usein, että kiusaukset ovat sellaisia kuin saarnan alussa kertomani tarina lunttaamisesta. Saatana houkuttelee meitä epärehellisyyteen, uskottomuuteen, väkivaltaan ja liialliseen alkoholin käyttöön. Ja on totta, että nämä ovat kiusauksia, joita meidän tietysti täytyy vastustaa ja jotka tuhoavat suhteitamme Jumalaan ja lähimmäiseen . Mutta kisaukset ja koettelemukset ovat paljon laajempi asia. Kesällä luin kirjan seitsemästä kuolemansynnistä. Silloin oivalsin, miten kristinuskoon ei todellakaan sovi pelkät syntilistat niin kuin monissa muissa uskonnoissa on. Olet esimerkiksi hyvä muslimi, jos vietät paastoa, et käytä alkoholia etkä sianlihaa ja niin edelleen. Meidän kristillisen uskomme mukaan synti on asia, joka erottaa meidät Jumalasta ja muista ihmisistä. Sen vuoksi monet hyvät asiatkin voivat tulla synniksi, jos ne ovat meille liian tärkeitä. Jumalan edessä ei riitä, että me olemme eläneet naapureiden tai työtovereiden silmissä ns. kunnollista elämää. Jumala näkee ajatuksemme, sanamme, tekomme ja laiminlyöntimme. Kun luin kirjaa seitsemästä kuolemansynnistä huomasin jokaisen kuolemansynnin kohdalla, että ne kaikki mellastavat sydämessäni: Ahneus, kateus, viha, ylpeys, välinpitämättömyys, himo ja mässäily. En ole täysin vapaa niistä mistään. Ne tunkevat ajatuksiin, sanoihin ja tekoihin muodossa tai toisessa. Juuri silloin, kun ajattelen olevani hyvä kristitty, joudunkin ylpeyden kiusaukseen.

Kari Tikan Luther-oopperassa kuvattiin puhuttelevasti Martti Lutherin kiusauksia. Lutherkaan ei ollut vapaa kiusauksista, vaan Saatana yritti häntä ovelasti saada lankeamaan kerta toisensa jälkeen. Sarjakuvissa sama taistelu kuvataan usein piirtämällä enkeli ja paholainen yhtä aikaa kuiskuttelemaan ihmisen korvaan. Mitä meidän sitten tulisi tehdä kiusauksissa ollessamme?

Kiusaukset ovat pohjimmiltaan houkutuksia luopua Jumalasta ja hänen tahtonsa täyttämisestä. Paha asustaa jokaisessa ihmisessä perisynnin vuoksi ja se yrittää saada ihmisen toimimaan Jumalan tahtoa vastaan. Syntiinlankeemuskertomus osoittaa, miten kavala Saatana on. Hän esittää asiansa viattomassa muodossa ja saattaa ihmisen epäilemään Jumalan tahtoa ja Jumalan hyvyyttä.

Jeesuksen toiminta autiomaassa on meille esimerkkinä oikeasta toiminnasta kiusauksissa ja koettelemuksissa. Jeesus vastusti Saatanaa Jumalan sanalla. hän vetosi niihin lupauksiin, joita Jumala on antanut Raamatussa. Samalla tavalla meidän on hyvä etsiä Raamatusta neuvoja, ohjeita ja voimaa, jotta me voisimme kestää kiusauksissa ja koettelemuksissa. Itse olen saanut paljon apua vaikeissa tilanteissa Raamatusta.

Usein on sattunut niin, että Päivän tunnussanan teksti on lohduttanut, rohkaissut tai myös saanut minut havahtumaan, jos olen ollut kulkemassa väärään suuntaan, pois Jumalan luota. olisi tärkeää, että me joka päivä lukisimme ainakin pienen kohdan raamatunsanaa. Sen voi lukea vaikka sanomalehden päivän sana –palstalta, Päivän tunnussanasta tai vastaavasta teoksesta, jossa on annettu jokaiselle päivälle omat pienet raamatunlausekohdat ja myös pitemmät jaksot, joita voi lukea. tai sitten voi lukea Raamattua ilman mitään oppaita, omassa järjestyksessä. esimerkiksi Psalmeja voi lukea aivan päivittäin. Niistä löytää ihmeellisesti voimaa omaan elämään. Raamatunsana on ruisleipää, jota me tarvitsemme jaksaaksemme elää kristittyinä, koska Jumala itse puhuu meille Raamatussa.

Tärkeintä kiusausten ja koettelemusten keskellä on kuitenkin se, että me uskallamme lähestyä Jumalaa. Mikään synti ei ole sellainen, että langettuamme siihen, emme voisi tulla Jumalan luokse. Jumala tietää kaikki ajatuksemme, sanamme ja tekomme. Ei meidän tarvitse esittää hänelle olevamme hyviä ihmisiä. Hän ottaa meidät vastaan sellaisina kuin me olemme ja antaa meille anteeksi. Saamme joka päivä tulla rukouksessa Jumalan luokse, pyytää, että hän puhdistaa sydämemme ja pyytää voimaa elää hänen tahtonsa mukaan. Hän voi muuttaa sydämiämme, niin että viha voi muuttua rakkaudeksi, katkeruus anteeksiantamiseksi ja ylpeys nöyryydeksi.

Kiusausten keskellä meidän on nöyrryttävä siihen, ettemme ole täydellisiä, vaan tarvitsemme Jumalan armoa. Minunkin olisi luntattuani pitänyt vain tunnustaa teko jollekin ihmiselle, jotta olisin vapautunut siitä. Kun pidin sen omana salaisuutena, se vaivasi minua ja toi pahan mielen. me kristityt voisimme olla avoimempia toisillemme. kertoa asioista, jotka painavat mieltä, jotta voisimme vapautua taakoista. Jumala ei tahdo, että me kannamme menneisyyden painolasteja. Minkä hän on antanut anteeksi, on todella anteeksiannettu. Saatana muistuttaa meitä vanhoista synneistä, mutta Jumala vakuuttaa, että ne on annettu anteeksi Jeesuksen tähden. Nyt paastonaikana on erityisen hyvä mahdollisuus ripittäytyä papille, seurakunnan työntekijälle tai muulle luotettavalle kristitylle. Ripissä saa tunnustaa kaiken, mikä painaa sydämessä ja saa kuulla toisen ihmisen suulla, miten kaikki on anteeksiannettu.

Kiusauksissa on parasta, mitä voi tehdä se, että pyytää Jumalan apua. Itse emme voi vastustaa syntiä vaan me vain masennumme, kun kerta toisensa jälkeen epäonnistumme ja lankeamme samoihin kiusauksiin. Saman asianhan huomaa, jos päättää alkaa laihdutuskuurille. Silloin kun kiinnittää huomionsa ruokaan ja ajattelee, en syö, en syö sitä enemmän tekee mieli syödä ja huomaakin laihdutuskuurin sijasta olevansa lihotuskuurilla. Kiusauksien kanssa käy usein samalla tavalla. Omassa voimassa on vaikea olla ns. hyvä kristitty. Jos päättää olla puhumatta pahaa toisista ihmisistä, niin varmasti törmää siihen ihmiseen, jonka kanssa on mukava juoruilla ilkeästi. Ja usein käy niin, että kun arvostelee toista ihmistä tämän lankeemuksesta, huomaakin jonkun ajan kuluttua olevansa samassa suossa.

Tommi Kalenius on ilmaissut saman asian laulussaan: ”Omin voimin yksikään ei irti pääse synneistään, armon virta kuohuaa. Avoin lähde meille on, kaikki maksettu jo on, armon virta kuohuaa.”

Me saamme aina paeta kiusauksia Jumalan syliin kuin lapsi pakenee uhkaavaa tilannetta tai ihmistä äidin tai isän syliin. Silloinkin kun tunnet itsesi täysin epäonnistuneeksi, voit paeta Jumalan syliin. Erityisen lähelle Jumalaa me pääsemme ehtoollispöydässä. Siellä Jumala ottaa meidät lähelleen, parantaa kiusauksissa ja koettelemuksissa tulleet haavat ja antaa matkaevästä.

Erkki Leminen sanoo runoissaan näin: Kun Jumala vetää ylpeitä alas, hän käyttää pudotustyössään renkejään: kiusoja, lankeemuksia, ahdistuksia, saatanaa. Kun hän nostaa nöyryytettyjä ylös, hän tekee sen itse. Hän ottaa avuttoman syliin.