10. sunnuntai helluntaista, Luuk. 16:1-9, Sakari Hosike

Sakari Hosike
Karkun evankelinen opisto

Jeesus puhui väärästä huoneenhaltijasta ja väärästä mammonasta opetuslapsilleen, mutta myös rahanahneet fariseukset kuulivat Jeesuksen opetuksen.

Jeesus kehui väärän huoneenhaltijan menettelyä viisaaksi. Se mitä huoneenhaltija varsinaisesti teki eli laiminlöi työnsä ja teki petoksia, oli syntiä, eikä Jeesus sitä kehunut, eikä hyväksynyt.

Väärä huoneenhaltija toimi teknisesti viisaasti:

1) Kun hänet oli paljastettu ja isäntä oli tehnyt päätöksensä, väärä huoneenhaltija ei katunut, pyytänyt anteeksi, eikä anellut armoa. Päättäväisesti ja kylmäsydämisesti hän ryhtyi syventämään väärää toimintaansa.

2) Kylmäpäisyys ja päättäväisyys näkyivät myös nopeudessa. Aikaa oli vähän. Kylältä oli kanneltu, että väärä huoneenhaltija oli laimin lyönyt työnsä ja hävitti rikkaan miehen omaisuutta, enemmin tai myöhemin takaisin kylälle levisi rikkaan miehen päätös, että väärä huoneenhaltija oli pistetty pois virastaan. Rikas mies oli vaatinut tilikirjat. Aikaa oli vähän ja kiire. Mutta nopeasti väärä huoneenhaltija kartoitti oman tilanteensa: rehelliseen työhön eli kaivamiseen hän ei ryhdy, eikä lähde kerjuulle, joten velkakirjoja väärentämään.

3) Väärä huoneenhaltija veti velalliset mukaan petokseensa ja sitoi heidät itseensä ja vaikenemaan. Velalliset olivat enemmän tai vähemmän tietoisia huoneenhaltijan aikaisemmasta väärästä toiminnasta ja mahdollisesti tietoisia rikkaan miehen antamista potkuista, mutta varmasti he tiesivät, että kiireessä suuresti alennetut velat olivat jotain hämärää tai sitten he olivat täysin tietoisia tilanteesta. Vähitenkin tilanteesta tiennyt velallinen ryhtyi tietoisesti osalliseksi petokseen eli rikoskumppaniksi.

4) Väärä huoneenhaltija ei tehnyt pyöristyksiä tai muodollisia alennuksia, vaan velkojen väärennökset olivat useita miehen vuosipalkkoja.

Väärä huoneenhaltija riensi Helvettiin vilkuilematta sivuilleen, mitenkään epäröimättä, käyttäen tehokkaasti viimeiset hetkensä ja veti muita mukaansa.

Ja Herra kehui väärää huoneenhaltijaa, siitä että hän oli menetellyt ovelasti. Sillä tämän maailman lapset ovat omaa sukukuntaansa kohtaan ovelampia kuin valkeuden lapset.
Jeesus ei kehunut väärän huoneenhaltijan tekemiä syntejä, mutta tämän viisautta, oveluutta ja toimeliaisuutta Hän kehui.

Jeesus ojentaa meitä Valon lapsia viisauteen ja toimeliaisuuteen ja jopa oveluuteen, kun toimimme Hänen palvelijoinaan ja teemme Hänen työtään.

Valon lapseksi ei tulla teoilla. Valon lapseksi synnytään kasteessa ja Valon lapsi uskoo syntinsä anteeksi Jeesuksen tähden.

Mutta Valon lapsi on Jeesuksen palvelija ja Jeesuksen orja ja meidät on kutsuttu toimimaan viisaasti ja ahkerasti. Kuitenkin palvelutehtävässämme osoitamme päivittäin laiskuutta, epäröintiä, haluttomuutta, taitamattomuutta ja kaikenlaista Herramme tehtävien laistamista. Jotain saamme tehtyä sarallamme, mutta paljon jää tekemättä ja jokainen päivämme päättyy siihen, mitä Jeesus sanoi opetuslapsilleen ja seuraajilleen: ”Niin myös te, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän on käsketty tehdä, sanokaa: ’Me olemme ansiottomia palvelijoita; olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään’.”
Emmekä me sitäkään mitä Herramme käskee tee, ainakaan kaikkea, emmekä ainakaan seuraavanana päivänä.

Se ei kuitenkaan ole useinkaan synti, että yksittäisissä pyhityksen teoissa epäonnistumme. Jumalan armon tähden, Jeesuksen sovitustyön tähden pysymme Valon lapsina, syntimme on annettu anteeksi ja Herramme, Ystävämme Jeesus on valmistanut meille iäisen majan Taivaaseen.

Mutta. Jeesus ojentaa meitä toimimaan viisaammin, ahkerammin ja Herransa parhaaksi. Kuten tiedämme: maailman lapset eivät säästä aikaa, vaivaa, eivätkä itseään miettiessään miten kartuttaa lisää mammonaa tai punovat muuten juoniaan. He pohtivat sitä pitkään yöhön, kun meidän Valon lasten ongelmamme taas on jatkuva uneliaisuus ja haluttomuus päivälläkin.

Pelastus on yksin Jeesuksen tähden, eikä meidän uneliaisuutemme tai haluttomuutemme sitä kaada, mutta synti on pantava päivittäin pois ja myös haluttomuus ja uneliaisuus.

Jae 9 on tavattoman vaikea, enkä osaa sitä selittää. Jeesus sanoo: ”Tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.”

Mammona tarkoittaa muutakin kuin rahaa tai omaisuutta, se tarkoittaa myös asemaa, kunniaa tai tietoja ja taitojakin. Väärä mammona ei tarkoita vääryydellä tai petoksella hankittua omaisuutta tai asemaa. Väärä mammona tarkoittaa tämän maailman rikkauksia ja tämän maailman kunniaa tai asemaa. Ne ovat katoavaisia ja ne häviävät, mutta tällä hetkellä ne ovat käyttökelpoisia. Jeesus ojentaa meitä – Valon lapsia ja palvelijoitaan – käyttämään omaisuuttamme ja asemaamme, jotka meille on annettu maallisen elämän ajaksi tai osaksi sitä.

Kyse ei ole yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta ja tulonjaosta, vaan Jumalan oman talouden hoidosta. Jeesus sanoi nämä sanat opetuslapsilleen, joista useat olivat köyhiä kalastajia Galilean perämailta. Jeesus sanoo niin köyhille kuin rikkaille seuraajilleen: ”Tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.” Kyse on sydämen asenteesta.

Jakeessa 9 mainitut ystävät ovat tämän ajan ihmisiä ja muiden Raamatun kohtien perusteella erityisesti he ovat köyhiä ja hädänalaisia.

Mutta sitä en tiedä miten nämä ystävät ottaisivat edes itseään tai ketään muuta Taivaaseen JA vastalahjana hyvistä teoista.

Ainoa Ystävämme on Herra Jeesus, joka on sovittanut syntimme verellään ristillä ja ylösnoussut. Ainoalle Ystävällemme meillä ei ole mitään annettavaa, eikä tuotavaa. Mutta Jeesus tulee kerran hakemaan omansa Taivaaseen, jonne Hän on valmistanut meille sijan, koska Hän rakastaa meitä. Amen.