2. adventtisunnuntai, Luuk. 17:20-24, Tatu Koutonen

Tatu Koutonen
Kokkola

Minulle kerrottiin 19-vuotiaasta miehestä, joka oli saanut elää kristityssä perheessä. Usko Jumalaan oli luonnollinen osa hänen elämäänsä. Keskellä elämän parhaimpia vuosia hän sairastui vakavasti. Eräänä päivänä läheiset saivat kiireellisen puhelun sairaalasta. Elämä tässä ajassa oli päättymässä. Pian jätettiin jäähyväisiä. Lähtö tästä elämästä tapahtui.

Sitten seurasi kuitenkin ihme. Mies heräsi eloon. Hänestä huokui ilo ja rauha. Hän alkoi kertoa:

Näin rajan toisella puolella Jeesuksen. Hän lähetti minut tuomaan viestin: ”Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Jeesus tulee pian.” Tämän viestin kerrottuaan hän sulki silmänsä. Parin viikon kuluttua vietettiin hänen hautajaisiaan.

Nuoren miehen välittämällä viestillä rajan takaa on liittymäkohtia tämän päivän evankeliumiin.

”Jumalan valtakunta on tullut lähelle.” Raamatun opetuksen mukaan Jumalan valtakunta ei ole tästä maailmasta. Se on salattu. Millään inhimillisillä keinoilla siihen ei voi päästä sisälle. Voimme olla kuitenkin sen jäseniä.

Nykyajassa Jumalan valtakunnan ulottuvuus on kaikkien uskovien sydämissä. Se on ulottuvuus, joka on syntynyt Jeesuksen sanojen voimasta. Se on todellisuus kaikissa niissä ihmisissä, joissa Pyhä Henki asuu sanan ja sakramenttien oikean käytön kautta. Jumalan valtakunta on siellä, missä on seurakunta; siellä missä elää kastettuja, Jeesukseen uskovia ihmisiä.

”Jumalan valtakunta on teidän keskellänne.”
Jeesuksen sanoissa oli kysymys senhetkisistä tapahtumista. Mutta samalla Jeesus kohdisti sanansa myös tulevaisuuteen. Me tiedämme, ettei Jumalan valtakunta ole vielä täydellisesti näkyvällä tavalla tullut. Sen vuoksi sydämemme rukoilee Jeesuksen opettamin sanoin: Tulkoon sinun valtakuntasi!

Jumalan valtakunnan tuleminen voidaan ennakoivasti jo nyt kokea. Tämän sunnuntain Raamatun tekstien äärellä saamme tiedostaa sen tosiasian, että Jumalan valtakunta tulee. Se on väistämätöntä historiaa.

Aikojen lopulla Jeesus tulee takaisin kunniassaan. Hän odottaa sitä hetkeä, jolloin hän saa asettua tämän pelon rajamailla elävän maailman näyttämölle. Isänsä käskystä hän tulee asettamaan asiat kohdalleen.
Oletko valmis?

Puhe Jeesuksen toisesta tulemisesta saa ajatuksemme askartelemaan siinä, mitä on edessäpäin. Matteuksen evankeliumin luvussa 24 Jeesus luettelee merkkejä, jotka liittyvät siihen aikaan, joka edeltää hänen toista tulemistaan:

– Esiintyy nälänhätää ja sotia.
– Maanjäristyksiä ja muita luonnon onnettomuuksia on yhä enemmän.
– Luopumus kasvaa.
– Laittomuuden henki vaikuttaa; luopumuksen kasvaessa ihmiset lakkaavat kunnioittamasta Jumalaa ja hänen asettamiaan lakeja.
– Esiintyy vääriä profeettoja, jotka julistavat muuta kuin Kristuksen evankeliumia.
– Kristittyjä vainotaan.
– Evankeliumi julistetaan kuitenkin kaikkialle maailmaan.

Se, joka luottaa Jumalan sanaan, tietää, mitä on tapahtumassa. Hän voi nousta rohkeasti. Hän voi nostaa päänsä ja katsoa ylöspäin. Hän tietää, kuka on tulossa. Kun kaikki tämä tapahtuu, on kevättä ilmassa. Jumalan valtakunta on lähellä.

Jeesus rohkaisee sanallaan: ”Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen.” (Joh. 14:1-3).

Heprealaiskirjeestä luemme: ”Kristus on kerran uhrattu, jotta hän ottaisi pois kaikkien synnit, ja hän ilmestyy vielä kerran, mutta ei enää synnin tähden, vaan pelastaakseen ne, jotka häntä odottavat” (Hepr. 9:28).

Milloin Herramme tulemus tapahtuu?
Jeesuksen paluun tarkkaa ajankohtaa ei tiedä kukaan. Oikea hetki ei ole laskettavissa. Matteuksen ja Markuksen evankeliumin mukaan Jeesus ei tiedä edes itse sitä hetkeä. Isä Jumala yksin tietää sen.

Koska Jeesuksen tulo tapahtuu yllättäen, siihen pitäisi aina olla valmiina. Jeesus kehottaa valvomaan, olemaan varustautunut.

Adventin ajankohtainen kehotus on tässä: Tutki itseäsi. Jos Kristus on kadonnut elämäsi näköpiiristä, ratkaiseva päivä voi olla kuin ansa, johon joudut äkkiarvaamatta. Laske elämäsi perustukset kuntoon ja liity niiden kristittyjen joukkoon, jotka luottavat Jeesukseen ja odottavat uskossa hänen paluutaan.

Jeesuksen paluun odotuksen ei tarvitse olla levotonta odotusta, joka ilmenee uskonelämän keskittymisenä yksin Jeesuksen tulemisen ajattelemiseen ja laskemiseen.

Odotus on parhaimmillaan kokonaisvaltainen uskonsuhde, jossa iloitset syntien anteeksiantamuksen lahjasta; ymmärrät, ettei Jumalan oman tarvitse pelätä.

Jeesuksen paluun odotus ei ole myöskään elämästä vetäytymistä, jokapäiväisten velvollisuuksien karttamista. Jeesuksen paluun odottajat hoitavat uskollisesti omia tehtäviään.

Jumalan valtakunta on tänään meidän keskellämme. Vielä on aika; vielä on mahdollisuus kääntyä ja uskoa evankeliumi. Evankeliumin ydinviesti kääntyvälle kuuluu tässä: Poikani, tyttäreni, ole turvallisella mielellä. Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Jumalan valtakunnan piirissä kuuluvat nämä suloiset sanat.

Päivän evankeliumista kuulimme: ”Niin kuin salama välähtää ja valaisee taivaan äärestä ääreen, niin on Ihmisen Poika oleva ilmestymisensä päivänä.”
Jeesuksen toinen tuleminen on siis julkinen; kaikki saavat nähdä sen. Tähän päivään kutsun sinua kiinnittämään toivosi. Jumalan lapset pääsevät silloin osallisiksi Jumalan valtakunnan täydellisistä siunauksista.

Voisiko siis Herramme odotus täällä Kokkolassa olla valmistautumista myönteiseen yllätykseen – tulevaisuuteen, joka on Jumalan käsissä?

Jeesus itse valmentaa ja valmistaa tuloonsa. Tämä Jumalan kansan juhlakin on osa tätä hänen palvelutyötään. Sanallaan hän puhuttelee meitä. Ehtoollisella hän suo omilleen voimia ja lohtua kilvoitukseen. Oikeastaan ehtoollinen on matkaleipä, joka kannattelee ja vahvistaa meitä matkalla Isän kotiin.

Saapuessaan Jeesus ei edellytä löytävänsä meistä mitään sellaista, mitä ei olisi itse alusta loppuun asti lahjoittanut. Koko anteeksiantamus, täysi armo, iankaikkinen elämä ovat Jumalan lahjaa. Jeesuksen sovitustyön tähden saat ne uskossa omistaa.

Kristittyinä me kuljemme kohti tulevaisuutta, jonka Jumala antaa. Tästä tulevaisuudesta on lupa jo tänä päivänä kiittää.