2. sunnuntai loppiaisesta, Luuk. 4: 16–21, Noora Tikkala

Noora Tikkala
Rovaniemen seurakunta

Viime sunnuntaina saimme kuulla evankeliumin kertomusta Jeesuksen kasteesta.

Kirkkovuodessa olemme nyt siirtyneet lapsuusajasta Jeesuksen julkisen toiminnan

alkuaikoihin. Jeesus palasi Nasaretiin, kotikaupunkiinsa ja osallistui

synagogajumalanpalvelukseen. Luukkaan kertomus on itseasiassa varhaisin

historiallinen kuvaus synagogajumalanpalveluksen kulusta.

Vanhan testamentin lukukappaleena saimme kuulla jakeita Jesajan kirjasta. Päivän

evankeliumissa myös Jeesus lukee profeetta Jesajan kirjaa. Tämä hetki oli todellinen

ohjelmanjulistus. Silloin kävivät toteen profeetta Jesajan ennustukset. ”Tänään,

teidän kuultenne, on tämä kirjoitus käynyt toteen.” Tämä toteamus saattoi

närkästyttää juutalaiset oppineet. Jeesushan julisti itsensä messiaaksi. Jeesus tuli

julistamaan hyvää sanomaa: sokeille näkönsä saamista ja sorrettujen vapautusta.

Julistuksessa on sekä hengellinen että yhteiskunnallinen taso.

Hengellisestä sanomasta viestii erityisesti julistus sokeille näkönsä saamisesta. Kuten

evankeliumeissa myöhemmin kerrotaan, Jeesus paransi kyllä sokeita myös ihan

fyysisesti. Silmien avautuminen voi olla kuitenkin myös hengellistä avautumista ja

heräämistä, kykyä nähdä maailma uudella tavalla. Jolla on korvat, se kuulkoon ja

jolla on silmät, se nähköön. Jeesus julisti parannuksen tekemistä, vapautumista

synnin orjuudesta ja henkisistä kahleista.

Hengellisen ulottuvuuden lisäksi evankeliumin jakeissa on hyvin voimakas

yhteiskunnallinen sanoma jota ei voi olla sivuuttamatta: Herran riemuvuoden

julistus. Sen historiallisen tradition tunteminen auttaa ymmärtämään jakeita

laajemman. Herran riemuvuoden viettäminen oli kirjoitettu Mooseksen lakiin.

Riemuvuotta kehotetaan viettämään joka 50. Vuosi. Tämä käytännössä tarkoitti sitä,

että riemuvuosi osui kohdalle ehkä kerran elämässä. Riemuvuosi alkoi suuresta

sovituspäivästä. Riemuvuoden aikana orjat saivat vapautuksen, maat palautuivat

takaisin omistajilleen ja velat annettiin anteeksi. Riemuvuosi oli myös lepovuosi

maalle, karjalle ja ihmisille.

Tätä taustaa vasten sorrettujen ja vangittujen vapauttaminen saa myös hyvin

konkreettisen merkityksen. Julistus on hyvin ajankohtainen tänä aikana. Päivittäin

kuulemme uutisia sodista ja väkivaltaisuuksista. Ihmisistä, vähemmistöryhmiä ja

kokonaisia kansakuntia sorretaan. Meillä on eriarvoistavaa politiikkaa. On

mielipidevankeja. On taloudellisia kriisejä ja ihmisiä jotka uhkaavat hukkua raskaan

velkataakkansa alle. Tässä mielessä politiikka ei ole muuttunut vielä tänäkään

päivänä noista ajoista. Voisi vain kuvitella mitä tapahtuisi, jos riemuvuotta

vietettäisiin nyt.

Jeesus ei herättänyt närkästystä vain kirjanoppineissa, vaan myös vallanpitäjissä.

Jeesuksen ollessa vasta vauva, kuningas Herodeskin halusi raivata hänet tieltään.

Jeesus ei ollut hempeä hymistelijä, hän ei jättänyt sanomisillaan ketään kylmäksi.

Hän ei yrittänyt miellyttää. Jeesus ilmoitti, kenelle hän oli tullut julistamaan

evankeliumia: köyhille, sokeille, vangituille ja sorretuille.

Jeesusta pidettiin myös hyvin ristiriitaisena henkilönä. Edes kristikunnan

keskuudessa ei vallitse täydellistä yksimielisyyttä hänen olemuksestaan tai

sanomastaan. Tästä sunnuntaista alkaa ekumeeninen rukousviikko. Viikon aikana

rukoillaan kristittyjen ykseyden puolesta. Kristittyinä meitä kutsutaan myös

yhteiskunnalliseen työhön, heikoimmassa asemassa olevien puolustamiseen ja

auttamiseen. Että emme kristittyinä olisi hyväksymässä eriarvoisuutta,

tuomitsemassa väärintekijöitä, laskemassa velkoja tai sortamassa jo sorrettuja. Se,

mikä pitäisi olla kaikille kristityille selvää, on rakkauden kaksoiskäsky, käskyistä

suurin. Kun lainoppineet kysyivät Jeesukselta, mikä on lain suurin käsky? Jeesus

vastasi: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.

Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta

lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat”.

(Matt.22:34–40) Käsky, joka ei tarvitse enempää selityksiä.