Helluntaipäivä, Joh. 14: 23-29, Satu Valkonen

Satu Valkonen
Savonlinnan seurakunta

Helluntai yli 2000 vuotta sitten oli aika merkillinen päivä. Jerusalemissa tapahtui kummallisia asioita. Suuri väkijoukko oli koolla, samoin kuin oli ollut monta kertaa Jeesuksen kulkiessa Jerusalemissa ja muualla Israelissa. Yhtäkkiä taivaalta kuului kohahdus ja ihmiset näkivät kuin tulenlieskoja jotka laskeutuivat opetuslasten päälle. Kaikki olivat hämmästyneitä Mitä täällä oikein tapahtuu? Yhtäkkiä nuo galilealaiset, oppimattomat miehet, jotka tunnettiin Jeesuksen seuraajina alkoivat puhua kaikkia eri kieliä, mitä heidän ympärillään olevat ihmiset ymmärsivät. Ihmiset jotka olivat tulleet eri maista kuulivat Jumalan suuria tekoja julistettavan omalla kielellään. Ihmiset olivat hämillään. Miten nuo oppimattomat miehet olivat yhtäkkiä oppineet vieraita kieliä? Opetuslapset kehoittivat ihmisiä kääntymään Jumalan puoleen. Yhteensä 3000 ihmistä kastettiin Jeesuksen seuraajiksi.

Hän, joka tämän ihmeen oli saanut aikaan, Hän joka näihin ope-tuslapsiin tulenlieskojen lailla laskeutui helluntaipäivänä oli Pyhä Henki. Jumalan kolmas persoona. Pyhä Henki, joka on luvattu tänäkin päivänä jokaiselle Jeesukseen uskovalle elämänvoimaksi ja rohkaisijaksi. Pyhä Henki joka tänäkin päivänä vaikuttaa voimallisesti monin paikoin. Kielillä puhumisen lahja on yksi Pyhän Hengen lahjoista, joka tänäkin päivänä on monella Jeesukseen uskovalla. Siitä kertoo seuraava tosi tarina

Eräs kiinalainen nainen makasi sairaalavuoteessa hyvin sairaana. Hänen luokseen tuli eräs suomalainen uskova nainen käymään. Pyhä Henki oli antanut tuolle uskovalle naiselle kielillä puhumisen lahjan. Yhtäkkiä nainen koki että hänen piti alkaa puhua tuolla vieraalla kielellä. Naisen puhuessa sairas nainen vuoteessa alkoi itkeä ja kertoi naisen lopetettua puhumisen, että tämä oli puhunut kiinan kieltä. Käymään tullut nainen oli hämillään, ei hän osannut sanaakaan kiinaa. Hän oli vain puhunut tuota rukouskieltä, jonka Jumala oli hänelle antanut. Sairas nainen sanoi, että nainen oli kiinaksi kertonut sellaisia asioita hänen elämästään joita kukaan ei tiennyt. Jumalan täytyy olla olemassa hän sanoi ja antoi elämänsä Jeesukselle, sillä vain Jumala tiesi nuo asiat jotka kerroit kiinaksi.

Tämä on yksi esimerkki siitä, millä tavalla Jumalan Pyhä Henki voi toimia tänäkin päivänä. Pyhä Henki on Jumalan Henki joka vaikuttaa missä tahtoo ja monella tavalla maailmassa. Hän voi tehdä ihmeitä monella tavalla. Hän voi puhua ihmisten sydämiin ja hän myös vetää ihmisiä lähelleen. Hän voi parantaa sairaita, lohduttaa murheellisia.

Teille rippikoululaisille on opetettu kristinuskon perusasioita riparilla. On puhuttu Kolmiyhteisestä Jumalasta, Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä. Sinulla on varmasti oma käsityksesi uskonasioista, Jumalasta ja Jeesuksesta. Ehkä olet kokenut että tahdot uskoa siihen mitä sinulle on opetettu ja tahdot ottaa Jeesuksen vastaan. Kerron sinulle tässä vaiheessa: KETÄÄN EI VOI KÄÄNNYTTÄÄ TAI PAKOTTAA TULEMAAN USKOON! Vaikka me papit ja rippikoulun opettajat kuinka tahtoisimme sen tehdä, me emme voi aivopestä sinua uskoon. Tai vaikka sen saisimmekin aikaan, ei se olisi kestävää uskoa. Usko, joka syntyy vapaaehtoisesti kestää. Se on Jumalan lahja

Me Jeesukseen uskovat voimme vain kertoa ja opettaa Jeesuksesta, ja sinä itse voit vastata Jumalan kutsuun kyllä ja ottaa hänet vastaan. Jos näin teet tai olet jo tehnyt, se on Jumalan Pyhän Hengen työtä ja vaikutusta sydämessäsi. Silloin kun päätät ottaa Jeesuksen sydämeesi, tapahtuu ihme:Pyhä Henki sydämessäsi vakuuttaa sinulle että Jeesus ja kristinuskon asiat ovat totta ja että olet Jumalan lapsi. Tämä yliluonnollinen todistus on sydämessäsi siitä eteenpäin.

Pyhä Henki liikkuu koko ajan keskellämme, sillä Jumala tahtoo kutsua jokaisen ihmisen lähelleen, lahjoittaa jokaiselle ihmiselle pelastuksen ja iankaikkisen elämän. Siksi hän kutsuu jokaista ihmistä puoleensa elämän eri vaiheissa. Jotakin Jumala voi kutsua silloin kun elämään on tullut vaikeita vaiheita, sairautta tai muita kriisejä. Rakkaudessaan Jumala tulee lähelle ja vetää puoleensa. Tai sitten Jumala voi vetää puoleensa hyvyydellään, antaen elämääsi hyviä ihania asioita, jotta näkisit hänen hyvyytensä ja rakkautensa sinua kohtaan.

Joku kysyi minulta kerran että tiedänkö yhtään ihmistä jolla olisi mennyt hyvin ja olisi tullut uskoon. Kun yleensä se on se viimeinen keino, kun kaikki on menetetty hurahdetaan uskoon. Johtuisikohan tämä siitä, että me ihmiset olemme niin omavoimaisia, tahdomme viimeiseen asti pärjätä omillamme, että usein emme myönnä tarvitsevamme Jumalaa ennen kuin olemme tosi heikoilla.

Pyhä Henki ei ole väkivaltainen. Hän on Rakkauden Henki. Hän ei vedä ketään väkisin yhteyteensä, vaan antaa meille oikeuden valita tahdommeko seurata häntä vai emme. Voin kuitenkin kertoa sinulle, etten tiedä yhtään ihmistä, joka olisi katunut sitä, että lähti seuraamaan Jeesusta. Niin mahtava juttu on, kun saa elää yhteydessä tämän koko maailman kaikkeuden Luojaan. Saa kuulla hänen äänensä sydämessään, tuntea hänen johdatuksensa joka päivä. Ei sitä vaihtaisi mihinkään tämän maailman aarteisiin tai rikkauksiin!

Pyhä Henki on se, joka antaa meille voiman uskoa Jumalaan. Yhtäkkiä kun luemme raamattua, se alkaakin avautua ihan eri tavalla kun Pyhä Henki sen meille avaa ymmärrettäväksi. Alamme ymmärtää mitä luemme vaikka ennen raamattu oli vaikea ja käsittämätön kirja.

Pyhä Henki on vaikuttanut sinun elämässäsi jo kastehetkellä. Kun sinut kastettiin Rakkauden Henki, Jumalan Pyhä henki oli läsnä. Te rippikoululaiset olette saaneet opetusta siitä uskosta johon teidät on kastettu. Sinun päätöksesi on tahdotko sydämessäsi sitoutua siihen uskoon, johon sinut on kastettu ja josta olet saanut opetusta. Se on sinun henkilökohtainen ratkaisusi.

Jumala kulkee sinun elämäsi matkalla mukana. Vaikka kieltäisit hänet, ei hän sinusta luovu, vaan vetää sinua yhä uudelleen yhteyteensä, koska ei tahdo kenenkään joutuvan kadotukseen, iankaikkiseen eroon Jumalasta. On valtava asia saada kokea Jumalan voimaa elämässään. Ei tarvitse olla vain oman voiman ja viisauden varassa vaan saa luottaa suurempaan. Usko Jeesukseen ei ole ahdistava asia, kuten monet tuntuvat ajattelevan. Usko Jeesukseen tuo elämään todellisen rauhan, ilon ja merkityksen.

Jeesus sanoi omilleen: ”Minun iloni, sen minä annan teille. ” Kun Pyhä Henki antaa Jumalan ilon sydämiin, ei sitä voi verrata tämän ajan maallisiin nautintoihin. Se on jotakin niin suurta, ettei sitä vaihtaisi mihinkään. Tuon ilon rinnalla kaikki mahtavimmatkin elämykset maailmassa kalpenevat. Jos et usko, niin kokeile. Sano Jeesukselle kyllä. Et tule katumaan. Näin voin taata, ja ne miljoonat ihmiset maailmassa jotka ovat saman valinnan tehneet. Tuo ilo on niin suuri, että monet kristityt suostuvat jopa kuolemana marttyyreinä uskonsa tähden. Yhteys Jumalaan on niin valtava asia, että kaikki maallinen kalpenee sen rinnalla. Siitä ei luopuisi vaikka saisi omakseen kaikki maailman omaisuudet.

Maailma on hyvin turvaton paikka. Jumalan lapsen ei tarvitse pelätä, sillä hänelle ei tapahdu mitään Jumalan sallimatta. Ja Jumalalle on kaikki mahdollista. Kun pyydämme hänen apuaan, hän voi parantaa rikkinäiset ihmissuhteemme, parantaa sairauksiamme, auttaa meitä monissa ongelmissamme. Silloin kun kaikki inhimilliset keinot on käytetty, voi Jumala ilmaista voimansa ja suuruutensa yllättävälläkin tavalla kuten helluntaina. Rukous on maailmankaikkeuden suurin voima

Jos sydämessäsi asuu levottomuus ja ahdistus, ota vastaan tämä Jeesuksen sana, jonka hän lausuu sinulle tässäkin hetkessä: ”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. Minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”

Rukoilemme: Rakas Jeesus, kiitos että sinä rakastat minua. Auta minua että oppisin tuntemaan sinut. Tule elämäni Herraksi ja Vapahtajaksi. Täytä minut Pyhällä Hengelläsi ja vahvista uskoani sinuun. Jeesuksen nimessä. Aamen.