Palmusunnuntai, Joh. 12:1-8, Martin Fagerudd

Martin Fagerudd
Vanda svenska församling

Vi har med oss idag många ungdomar som har förberett sig för uppgifter i församlingen. De har deltagit i hjälpledarutbildning. Idag när de blir välsignade till sin uppgift så är de väl förberedda för sina uppgifter. Att vara förberedd är att tänka på sin uppgift.
Vad kan en hjälpledare vänta av sina uppgifter? Jag tror att ni väntar er trevliga läger, sådana som ni själva varit med om. Dit kommer ungdomar, sådana som ni var, men inget är lika som förut. Ni har nu erfrenhet och ni har fått viktig utbildning så att ni skall klara er på läger tillsammans med dem som inte varit förr på läger.
Ingen behöver gå oförbredd in sina uppgifter. När församlingen kallar till en uppgift så utrustar den först. Välsignelsen som ni får idag är lika viktigt som den utbildning ni fått. Förutom att församlingen ger utbildning så välsignas alla till tjänst för Gud och församlingen. Det sker genom handpåläggning och bön. Ingen är för ung för att tjäna Gud.
Jesus förberedde sig också för sin uppgift. Till hans förberedelse hörde att han skulle fasta i öknen. Det gjorde han i 40 dagar. Efter det blev han också prövad, för att var och en kunde se att han är förberedd för sin uppgift. Han klarade prövningen. Han var förberedd för sin uppgift, som inte var lätt. Han skulle predika, han skulle bota sjuka och driva ut onda andar ur människor och bota alla slags sjukdomar.
Jesus är inte bara läkare, som förstår sig på människans kropp och fysik. De är förstås viktiga, utan dem kan man inte leva och arbeta utan förhinder. Jesus förstår sig också bra på människans själ och ande, de behöver också vård. Jesus sköter människor på alla sätt, han tar hand människans kropp, själ och ande. Han tar hand om hela människan. Det är en svår uppgift. Men Jesus var förberedd.
Idag så berättas det att Jesus förbereder sig för det sista han skall göra som människa. Det sista som en människa måste göra, är att dö.
Jesus hälsar på hos sina vänner, syskonen Marta, Maria och Lasaros, som bor ett par kilometer från Jerusalem, i byn Betania. Lasaros hade Jesus uppväckt från de döda litet tidigare. Men i dag berättas det särskilt om lilla syster Maria.
Maria hade köpt en dyr olja, som kallas för nardusbalsam. Den kostade lika mycket som en människa förtjänade under ett helt år den tiden. Maria tar flaskan och smörjer Jesu fötter och torkar hans fötter med sitt hår, just när de äter tillsammans.
Judas tycker att det är slöseri med en dyr vara.Man kunde ha sålt den och kunnat köpa sig en massa trevligt. Men Jesus säger att bry dig inte. Det är något som Maria vill göra för Jesus. Hon har sparat den här oljan åt honom, eftersom han snart skall begravas.
På Jesu tid var det vanligt att man smorde in de avlidna i välluktande oljor och örter. På det här sättet hedrade man sina avlidna på Jesu tid. Vi gör på samma sätt. Vi hedrar och visar vår omsorg mot våra avlidna genom tvätta dem, klä dem i rena kläder och hålla begravning. På begravningen sörjer vi med de anhöriga, påminner om allt det goda som den avlidna hade gjort i livet, och till slut tröstar de sörjande att det finns liv efter döden. Och bland dem som lever, minns vi särskilt de fattiga, de som har det svårt och motigt i livet, för de finns alltid hos oss.
Känner du att du är idag förberedd för ditt liv? Vi kan vara säkra på att vi aldrig vet vad som möter oss till hundra procent. Men vi kan också vara hundra procent säkra på Gud, att han vet allt och att han vet allt som kommer i vår väg. Liksom vi kan vara till hundra procent säkra på att han är med oss. I hans sällskap är vi aldrig ensamma. Han hjälper oss även när vi är oförberedda.
Kvinnorna som kommer till graven, var förberedda på att smörja Jesus med oljor och örter, så som man gjorde med döda den tiden. Men graven är tom. Det var de inte förberedda på. Jesus har uppstått! Nu behövdes deras förberedelse inte mera. Maria hade ju smort Jesus före hans begravning.
Eftersom Jesus har uppstått, behöver han heller ingen begraving mera. Han lever och på samma sätt får vi också livet så som Jesus fick när det är dags. Gud har förberett oss på det när Jesus uppstod. Då är vi förberedda på allt.