Uudenvuodenpäivä, Luuk. 2: 21, Petri Karttunen

Petri Karttunen
Joensuun seurakunta

Jeesuksen vanhemmat, Maria ja Josef toivat vastasyntyneen esikoisensa synagogaan, Herran huoneeseen ympärileikattavaksi Jumalan käskyn mukaisesti. Näin Jumala itse lupauksensa mukaan otti lapsen kansansa jäseneksi, Abrahamille antamiensa lupausten perilliseksi. Jumalan siunaus tulisi seuraamaan lasta koko hänen elämänsä ajan. Samalla juutalaista tapaa noudattaen vanhempia muistutettiin, että heidän tuli huolehtia siitä, että lapsi kasvaessaan oppii tuntemaan sen liiton, jonka perillinen ja osakas hän oli, että hän oppisi tuntemaan Abrahamin, Isakin ja Jaakobin Jumalan ja hänen tahtonsa ja lupauksensa ja hänen uskollisuutensa pitää lupauksistaan kiinni. Vanhempien tuli ohjata lapsi kansansa ja synagogaan kokoontuvan seurakuntansa yhteyteen. Niinpä Luukas kertoo tästä lapsesta tuonnempana: Jeesukselle karttui ikää ja viisautta: Jumalan ja ihmisten suosio seurasi häntä.

Te, rakkaat ystävät, olette tuoneet vastasyntyneen esikoisenne Herran huoneeseen, uuden vuoden päivän messuun, kastettavaksi Jeesuksen käskyn mukaan. Näin Jumala Jeesuksen lupauksen mukaan ottaa lapsen kansansa jäseneksi ja Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen, anteeksi annon ja iankaikkisen elämän perilliseksi. Aabrahamille annettu siunaus ja Kristuksen läsnäolo tulevat siunaamaan häntä koko hänen elämänsä ajan. Samalla teitä vanhempia muistutetaan tehtävästänne kasvattaa lastanne Kristuksen ja hänen seurakuntansa yhteydessä niin, että hän oppii tuntemaan Jumalan Taivaallisena Isänään, Jeesuksen omana Vapahtajanaan ja Pyhän Hengen elämänsä oppaana ja puolustajana pahaa vastaan.

Ei ihme, että apostolit näkivät kirkkaasti vanhan liiton ympärileikkauksen ja uuden liiton kasteen välisen yhteyden. Näin asiasta kirjoitti apostoli Paavali Kolossan seurakunnalle:

Kol. 2: 6-7, 11-12
Kun kerran olette ottaneet omaksenne Herran Kristuksen Jeesuksen, eläkää hänen yhteydessään. Juurtukaa häneen, rakentakaa elämänne hänen varaansa ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu.
Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois. Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista

Vanhassa liitossa juutalaisen perheen pojat oli ympärileikattu vastasyntyneinä lupausten perillisiksi. Myöhemmin kääntyneet oli ympärileikattu aikuisina. Tätä järjestystä ei kasteen osalta apostolien aikana kyseenalaistettu. Jumalan kansan jäsenyyttä, liiton perintöä kun ei kummassakaan tapauksessa ansaittu. Se oli Jumalan lahja, hänen armoaan. Lahja ei kuitenkaan saanut jäädä sivuun käyttämättä. Vanhempien oli ohjattava elämään sen varassa ja sen arvon mukaisesti. Myös jokaisen aikuisen tehtävänä oli pitää huolta, että saatu lahja olisi käytössä ja Jumalan tahto kunkin kohdalla saisi toteutua. Siitä Paavalikin tässä Kolossan kristittyjä ja meitä tänään muistuttaa.

Mooseksen lain ympärileikkauskäsky koski juutalaisia poikalapsia. Jeesuksen kastekäsky koskee kaikkia kansoja, miehiä ja naisia. Niinpä Paavali kirjoittaa, ettei tässä enää ole juutalaista tai kreikkalaista, orjaa tai vapaata, miestä tai naista, vaan me kaikki olemme yksi kansa, yksi ruumis Kristuksessa.

Evankelimi tekstissämme Luukas kertoo, että Marian ja Josefin ympärileikattavaksi tuoma lapsi sai nimen Jeesus. Nimen lausuminen ympärileikkauksen yhteydessä muistutti siitä, että Jumala tuntee jokaisen lapsensa nimeltä. Hän ei unohda yhtäkään, sillä hän on kirjoittanut heidän nimensä kämmeneensä. Siksi myös kasteessa lausutaan kastettavan nimi. Sillä nimellä Jumala häntä kutsuu. Nimi tulee muistuttamaan häntä siitä. Ympärileikkauksessa lapsi otettiin Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalan nimiin, hänen omakseen. Jeesus antoi käskyn kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Meidät on kastettu kolmiyhteisen Jumalan nimiin, hänen omikseen.

Jeesus sai ympärileikkauksen yhteydessä nimen, joka tarkoittaa: Jumala pelastaa kansansa. Sillä nimellä me saamme kastettuina, hänen ruumiinsa jäseninä häntä puhutella. Hänen nimeensä luottaen saamme astua uuteen vuoteen ja kulkea kohti sitä tulevaisuutta, jossa Jeesus itse kulkee edellämme ja kanssamme. Hänen nimissään saamme lähestyä rukouksissamme Taivaallista Isäämme. Jeesus on luvannut, että Taivaallinen Isämme kuulee lastensa rukoukset.