Uudenvuodenpäivä, Matt. 4: 12-16, Satu Valkonen

Satu Valkonen
Savonlinnan seurakunta

1.1.2009. Uusi päivämäärä, uusi vuosi, uusi alku. Äidilläni oli tapana vuoden ensimmäisenä päivänä kirjoittaa uutta vuosilukua monta kertaa, jotta se vähitellen tulee automaattiseksi eikä aina vahingossa kirjoita vanhaa vuosilukua. Uutta päiväystä kun ei ole helppo hetkessä oppia kirjoittamaan.

Uutenavuotena seisomme menneen ja tulevan rajalla. Kirkon perinteessä Uudellavuodella, varsinkin Uudenvuodenaatolla on aina ollut itsetutkistelun ja katumuksenkin sävy. Voidaan sanoa, että Uusivuosi on menneen vuoden tilinpäätös. Voimme miettiä: mitä asioita menneessä vuodessa on tarpeen katua ja toisaalta, mistä on syytä kiittää ja iloita?

Millä mielellä sinä mahdat olla uutta vuotta aloittamassa? Ehkä kadut joitakin asioita menneessä vuodessa ja olet tehnyt uuden vuoden lupauksia, joiden avulla pyrit muuttamaan elämääsi parempaan suuntaan. Kuinka moni teistä muuten on tehnyt uuden vuoden lupauksia? (kädet ylös) No mitäs lupasitte? Kyllä minäkin joitakin lupauksia tein. Usein ne meidän ihmisten tekemät lupaukset vain tuppaavat lopahtamaan jossakin vaiheessa. Moni aloittaa innoissaan uuden kuntokuurin, joka sitten helposti kesään mennessä hiipuukin. Tapojaan on niin vaikeaa muuttaa.

On hyvä, että saamme heikkoudessamme turvautua suurempiin lupauksiin, kuin omamme. Nimittäin Kaikkivaltiaan Jumalan lupauksiin, jotka kestävät iankaikkisesti. Suurimmat Jumalan lupaukset ja niiden täyttymyksen näemme Jeesuksen elämässä. Jeesuksen syntymä ja kaikki hänen elämänsä tärkeät tapahtumat ennustettiin vuosisatoja aiemmin. Itse asiassa Jumalan pelastussuunnitelma oli valmiina jo ennen kuin ihminen edes lankesi. Jumala on uskollinen. Hänen lupauksensa toteutuvat aina! Tämä koskee myös kaikkia raamatussa olevia vielä toteutumattomia lupauksia. Ne toteutuvat ajallaan.

Tämä Uudenvuodenpäivä eli 8. päivä Jeesuksen syntymästä oli Jeesuksen elämässä merkittävä päivä. Silloin Jeesus ympärileikattiin juutalaisen tavan mukaan ja hän sai nimen. Jeesuksen aikaan nimellä oli hyvin tärkeä merkitys. Uskottiin, että nimi ennakoi sitä, millainen henkilöstä tuli. Ajateltiin myös, että kun tiesi henkilön nimen, tiesi millainen tämä ihminen oli olemukseltaan. Jo vanhat roomalaiset sanoivat : Nomen est omen. Nimi on enne.

Mutta eikö nimellä ole hyvin tärkeä merkitys meille tänäkin päivänä? Nimi määrittelee ihmistä, erottaa hänet toisista. Ei pienen vauvan vanhemmille ole ihan sama minkä nimen lapselleen antavat. Nimeä harkitaan tarkoin ja mietitään onko lapsi nimensä näköinen tai oloinen. Joku nimi, joka oli valmiina jo ennen lapsen syntymää ei saatakaan tuntua sopivalta kun vastasyntynyttä pienokaistaan katselee. Rakkaalle lapselle annettuun nimeen sisältyy paljon hellyyttä ja merkityksiä.

Ei ollut myöskään sattumaa, että Jumalan Pojalle annettiin nimeksi juuri Jeesus. Luukas kirjoittaa evankeliumissaan: ”Kun oli tullut kahdeksas päivä ja lapsi oli ympärileikattava, hän sai nimen Jeesus, jonka enkeli oli ilmoittanut ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa.” Jeesus –nimi tulee hepreankielisestä nimestä Joosua, joka merkitsee ’Herra on apu, Herra pelastaa’.

Jeesus pelastaa meidät synnin, kuoleman ja paholaisen vallasta. Sen vuoksi, että hän täytti lain puolestamme elämällä synnittömän elämän ja otti kannettavakseen rangaistuksen meidän synneistämme. Hän myös kukisti pimeyden ruhtinaan lunastaen meidät vapaiksi.Jeesuksessa toteutui Raamatun sana: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.”

Maailmassa on miljoonia nimiä, mutta missään muussa nimessä ei ole sellaista voimaa kuin Jeesuksen Kristuksen nimessä. Jeesus-nimi on ainoa nimi, jossa meillä on pelastus, turva ja täydellinen suoja. Filippiläiskirjeessä sanotaan: ”Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä ei ole annettu koko taivaankannen alla.”

Kasteessa meidät on otettu Jumalan yhteyteen ja Jeesuksen opetuslapsiksi. Silloin kasvoihin ja rintaamme on piirretty ristinmerkki, Jeesuksen opetuslasten tunnus ja kristityn voitonmerkki. Kasteessa Jeesuksen sovitustyö tulee meidän osaksemme. On tärkeää pitää kiinni tästä kasteen armosta jotta on matkalla taivaan kotiin.

Jeesuksen seuraajille kuuluvat myös valtavat lupaukset Raamatussa. Jeesus kutsui opetuslapset ja kaikki seuraajansa ilosanoman eteenpäin viejiksi maailmassa. Hän lupasi varustaa ja varustikin omansa Pyhän Hengen voimalla. Jeesus sanoi omilleen: ”Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo, ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa. Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen.”. Lähetyskäskyssä Jeesus kehotti tekemään kaikki kansat opetuslapsikseen ja lopuksi sanoi että ”niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat.” Monet ovat saaneet ympäri maailmaa kokea nämäkin lupaukset todeksi. Jeesuksen valta ja voima toimii yhä siellä missä hänen nimeensä vedotaan ja Pyhä Henki toimii.

Usein mietin miksi näemme niin vähän Jumalan ihmetekoja ympärillämme. Lähetyskentillä olleet kertovat miten siellä piti olla täysin Jumalan varassa ja silloin myös Jumala toimi voimallisesti. Onko niin, että me vasta viime hädässä huudamme Jeesusta avuksemme ja yritämme muun ajan toimia omin voimin? Meidän pitäisi tulla riippuvaisemmiksi Pyhästä Hengestä ja luopua omavoimaisuudestamme.

Jeesuksen nimessä toimiminen merkitsee Jeesuksen valtuuttamana toimimista. Me emme toimi omassa voimassamme vaan Herra itse toimii omissaan Pyhän Hengen kautta. Omin voimin emme saa paljoakaan aikaan. Sanoihan Jeesuskin: ”Ilman minua te ette saa aikaan mitään.” Siksi on tärkeää vaeltaa lähellä Jeesusta, kuunnella hänen ääntään, olla hänen käytettävänään. ”Mitä teettekin sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä” sanotaan Kolossalaiskirjeessä. (Kol. 3:17).”

Tarvitsemme yhä enemmän Pyhän Hengen voimaa ja rohkeutta, jotta jaksamme tässä monin tavoin ahdistavassa ajassa. Maailma on muuttunut hyvin epävarmaksi paikaksi. On paljon väkivaltaa ja ahdistusta, kärsimystä, myös omassa maassamme. Tapahtuu asioita, joita emme osaa selittää. Tämä kaikki voi masentaa ja pelottaa. Onko enää mitään pysyvää; mitään, mikä kestää kaiken tämän muutoksen keskellä. Kun rahakaan ei enää tuo turvaa taloudellisen kriisin ollessa todellisuutta, mihin panemme toivomme tässä elämässä? Monen mielen on vallannut toivottomuus ja epätoivo, eikä se ole mikään ihme.

Itse olen ollut kova pelkäämään ja murehtimaan asioista. Olen kantanut monenlaisia huolia ja jo etukäteen pelännyt jotakin tulevia asioita. Vähitellen olen oppinut turvaamaan Jumalan enemmän. Luottamaan siihen, ettei hän salli minulle tapahtua mitään mikä ei kuulu hänen suunnitelmaansa. Olen lukenut Raamatusta Jumalan lupauksia ja toistanut niitä mielessäni ja vähitellen olen kokenut miten luottamukseni Jumalan on lisääntynyt. Olen käsittänyt että saan kulkea ja sinäkin saat ennalta valmistetuissa askelissa. Jumala on kanssamme kaikissa vaiheissa. Hänen voimassaan jaksamme kohdata vaikeat ja raskaatkin asiat. Eikä hän jätä meitä koskaan yksin.

Meille on annettu toivo ja perustus joka kestää iankaikkisesti. Meillä on elävä Jumala, joka rakastaa meitä. Jumala joka syntyi ihmiseksi. Tuli valoksi maailmaan. Jumalan rakkaus meitä kohtaan ei muutu vaikka kaikki muut asiat ympärillämme muuttuisivat. ”Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.” Jumala tahtoo toimia ja vaikuttaa maailmassa meidän vajavaisten ihmisten kautta. Sen tähden hän on antanut omiensa sydämeen Pyhän Hengen. Pyhä Henki on Puolustajamme. Hän rohkaisee meitä, johdattaa meitä ja neuvoo elämässä eteen päin. Pyhä Henki todistaa sydämissämme että me olemme Jumalan lapsia ja kalliisti lunastettuja.

Me emme tiedä tulevaisuutta. Emme tiedä millainen vuosi meille on tulossa ja mitä se sisältää. Jeesus on luvannut olla omiensa kanssa joka päivä. Sen vuoksi meidän ei tarvitse pelätä tulevaa. ”Minä en sinua unohda, käsieni ihoon olen sinut piirtänyt”, sanoo Herra. Voi olla suurempaa onnea kuin että sinun nimesi lukee Jumalan käden iholla, saman käden, johon lyötiin naulat ristin puulla.

Kun uusi vuosi on tänään taas alkanut, älä katso menneisyyteen murehtien menneitä erehdyksiä. Ne on tuotu ristinjuurelle, niitä ei saa enää muistella. Synninpäästö joka sinulle on tänäänkin alttarilta Jeesuksen nimessä julistettu on puhdistanut sinut kaikesta synnistä. Saat jälleen aloittaa puhtaalta pöydältä. Saat kulkea selkä suorana, rakastettuna, armahdettuna. Nosta katseesi ja katso Kristukseen. Hänen nimensä suojassa saat aloittaa tämän vuoden ja voit olla varma että Kristuskallio kestää. Raamatussa sanotaan 365 kertaa älä pelkää. Jokaisena päivänä Jumala vakuuttaa sinulle:

”Älä pelkää, minä olen sinut lunastanut. Sinä olet minun. Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota; jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta. Näin sanoo Herra sinun armahtajasi.”

Sinä saat olla vapaa, kulkea selkä suorassa, iloiten eteenpäin. Taivaallinen Isämme tahtoo antaa elämääsi rauhan ja tasapainon. Hän tahtoo antaa sinulle sylin, johon saat lapsen lailla painautua. Tuosta sylistä ei voi pudota sillä sinua kannattavat iankaikkiset käsivarret.

Rukous:

Rakas Jeesus. Kiitos, että saamme aloittaa uuden vuoden sinun voimallisen nimesi turvissa. Emme tiedä mitä vuosi tuo tullessaan, mutta pyydämme johdata sinä meitä tahtosi teitä. Sinä tiedät, mitä me tarvitsemme ja mikä meille on parhaaksi. Sinä tunnet nekin asiat, jotka tuntuvat vaikeilta ja kipeiltä. Opeta meitä luottamaan sinuun syvemmin ja jättämään tulevaisuutemme sinun käsiisi. Vahvista heikkoa uskoamme ja ota pois turhat huolet ja pelkomme. Täytä meidät pyhällä Hengelläsi ja tee meistä rohkeita todistajiasi. Tätä pyydämme sinun nimessäsi. Aamen.