RAAMATUN PERINTEINEN KÄSITYS ORJUUDESTA

RAAMATUN PERINTEINEN KANTA ORJUUTEEN

Jotkut konservatiiveiksi itseään kutsuvat väittävät noudattavansa kirjaimellisesti Jumalan sanaa, ja että kaikki Raamatun kohdat ovat erehtymättömiä ja kirjaimellisia Jumalan käskyjä tälle ajalle.

Tällaisen raamatuntulkinnan mukaan orjuudesta luopuminen olisi ’mukautumista tämän maailmanajan mukaan’, ja nojautumista moderneihin ihmiskäsityksiin ja kansainvälisiin ihmisoikeuksiin.

Orjuudesta luopuminen olisi irtautumista Raamatun mukaisesta perinteisestä, historiallisesta ja konservatiivisesta alkuperäisestä orjuuskäsityksestä.

*** *** ***

Mikä siis on Raamatun alkuperäinen ja

perinteinen käsitys orjuudesta?


***

Raamatun mukaan Jumala sanoo:

”Noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää minun lakini, niin saatte asua turvallisesti maassanne…

Orjanne ja orjattarenne teidän tulee ostaa muilta, ympärillänne asuvilta kansoilta.

Voitte ostaa orjiksenne myös keskuuteenne asettuneita muukalaisia samoin kuin heidän perheenjäseniään, vaikka nämä olisivatkin teidän maassanne syntyneitä.
Heitä voitte pitää pysyvänä omaisuutenanne, ja voitte myös antaa heidät perintönä lapsillenne, jotka samoin saavat pitää heidät orjinaan.” (3. Moos. 25:18, 44–46)


***

Apostoli Paavali kirjoittaa Titukselle:


”Kehota orjia alistumaan kaikessa isäntiensä tahtoon ja toimimaan näiden mielen mukaan.
Heidän ei pidä väittää vastaan” (Tit. 2:9).

***

Paavali ei tue orjien vapautusta:


”Jokaisen tulee pysyä siinä osassa, jossa hän oli kutsun saadessaan. Jos olit orja, älä siitä välitä.

Vaikka voisit päästä vapaaksikin, pysy mieluummin orjana.” (1. Kor. 7:20–21)

***
Timoteukselle Paavali kirjoittaa:


”Orjan asemassa olevien tulee osoittaa isännilleen kaikkea kunnioitusta, jotteivät Jumalan nimi ja meidän opetuksemme joutuisi huonoon huutoon.
Ei orjien pidä osoittaa uskoville isännilleen vähäisempää kunnioitusta sen vuoksi, että he ovat uskonveljiä.

Heidän on päinvastoin oltava sitäkin alttiimpia palvelemaan, koska nämä tekevät hyvää ja ovat uskovia ja rakkaita veljiä.


Kaikkea tätä opeta ja tähdennä. Se, joka opettaa toisin eikä seuraa Herramme Jeesuksen Kristuksen terveellisiä sanoja ja uskomme mukaista oppia, on pöyhkeä eikä ymmärrä mitään.” (1. Tim. 6:1–4)


***

Jumala antaa Raamatun mukaan paljon ohjeita ja määräyksiä orjuuden harjoittamiseen:

”Jos kuitenkin orjasi sanoo sinulle, ettei hän halua lähteä luotasi, koska hän rakastaa sinua ja perhettäsi ja hänen on hyvä olla luonasi, ota naskali ja lävistä sillä hänen korvalehtensä ovea vasten.

Näin hänestä tulee elinikäinen orjasi.
Sama koskee myös orjatartasi.

Älä murehdi sitä, että joudut vapauttamaan orjasi.
Hän on palvellut sinua kuusi vuotta ja tullut maksamaan sinulle paljon vähemmän kuin päivätyöläinen.
Jos toimit Herran, Jumalasi, käskyn mukaan, Herra siunaa sinua kaikissa toimissasi.”

”Jos heimolaisesi, heprealainen mies tai nainen, on joutunut myymään itsensä sinulle orjaksi,
ja hän on palvellut sinua kuusi vuotta, sinun on seitsemäntenä vuotena vapautettava hänet.
Kun päästät hänet vapaaksi, älä anna hänen lähteä tyhjin käsin, vaan lahjoita hänelle runsaasti kaikkea,
mitä Herra, sinun Jumalasi, on sinulle suonut: lampaita ja vuohia sekä pellon ja viinitarhan antimia.” *5. Moos.15:12–14, 16–18)


***

Raamatun mukaan Jumala ei kiellä orjuutta, vaan antaa orjuudesta tarkkoja määräyksiä:


”Nämä ovat ne säädökset, jotka sinun tulee asettaa israelilaisille: Kun ostat heprealaisen orjan, hänen on oltava orjana kuusi vuotta.”

”Jos joku myy tyttärensä orjattareksi,
tyttö ei pääse vapaaksi niin kuin miesorjat.
Jos isäntä ei pidä orjattaresta, jonka on luvannut ottaa itselleen, hänen on sallittava, että orjatar ostetaan jälleen vapaaksi.” (2. Moos. 21:1-2, 7-8)

***

Raamattu sanoo, että Jumalan nukaan orja on isäntänsä omaisuutta:

”Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen. Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.” (2. Moos. 21:20-21)


”Jos härkä puskee kuoliaaksi orjan tai orjattaren, omistaja maksakoon orjan isännälle kolmekymmentä sekeliä hopeaa ja eläin kivitettäköön”. (2. Moos. 21:32)

***

Raamatun mukaan Jumala määrää, että ihminen tulee myydä orjaksi, varastetun omaisuuden korvaamiseksi:

”Varkaudesta kiinni joutunut maksakoon täyden korvauksen, mutta jos hänellä ei ole millä maksaa, hänet myytäköön orjaksi varastetun omaisuuden korvaamiseksi.” (2. Moos. 22:2)

***

Raamatun mukaan toisen miehen orjattaren voi maata, jos uhraa pukin:

”Jos mies makaa orjattaren kanssa, joka on luvattu toiselle miehelle vaimoksi mutta jota ei vielä ole lunastettu vapaaksi tai vapautettu, teko vaatii hyvityksen.

Älköön heitä silti surmattako, koska nainen ei ollut vielä vapaa.

Miehen on kuitenkin tuotava pyhäkköteltan ovelle pukki omana hyvitysuhrinaan Herralle.
Kun pappi on toimittanut sovitusmenot Herran edessä uhraamalla pukin hyvitysuhriksi,
mies saa tekemänsä synnin anteeksi.” (3. Moos. 19:20–2)

***

Lisäksi Jumala jopa käskee orjia ja orjattaria iloitsemaan, mutta ei käske vapauttamaan heitä (5. Moos. 12:12, 18).


***

Raamatun mukaan Jumala ei anna kieltoja orjien pitämisestä, mutta sen sijaan antaa tarkkoja ja ehdottomia käskyjä siitä, että orjattarien ja orjien tulee noudattaa sapattikäskyä:

”… seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi,

orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi.

Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin.” (2. Moos. 31:12–14)

***

”Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemäntenä pysy työstäsi erossa, niin että härkäsi ja aasisi voivat levätä ja vierasheimoiset työntekijäsi

ja vähäisimmätkin orjasi saavat virkistäytyä. Noudattakaa tarkoin kaikkia minun käskyjäni.” (2. Moos. 23:12–13)

***

”… seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi,

orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi.” (2. Moos. 20:10)


***

Raamatussa Jumala siunaa Aabrahamia, antamalla tälle orjia ja orjattaria. Aabrahamin talouden vanhin sanookin Labanille, Rebekan veljelle:


”Herra on suuresti siunannut isäntääni, tehnyt hänet rikkaaksi ja antanut hänelle… orjia ja orjattaria, kameleita ja aaseja” (1. Moos. 24:35).


*** *** ***

Mutta on Raamatussa toinenkin puoli!

Voimme vanhoilla perinteillä perustella naisten ja samaa sukupuolta olevien parien syrjimistä.

Mutta Raamattu sisältää myös perusteluja kaikkien ihmisten ihmisarvoisuudelle ja Jumalan luomistyön moninaisuudelle ja runsaalle rikkaudelle.

***

Raamattu on julmien raakuuksien lisäksi myös täynnä lohtua, rohkaisua ja rakkautta.

Kumpaa puolta Raamatusta haluamme käyttää j soveltaa?

***

Johannes kirjoittaa:

”Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.

Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän.

Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme.

Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.

Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä.
(Ensimmäinen Johanneksen kirje 4:8-12)

***

Ja Jeesus Kristus:
”Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä.” (Evankeliumi Johanneksen mukaan 15:11-12)

https://bible.com/bible/330/jhn.15.11-12.FB92
Vuolanne Antti
Vuolanne Anttihttps://www.anttivuolanne.fi/
Antti Vuolanne on valtiotieteiden maisteri ja yhteiskunnallisten aineiden opettaja. Hän on toiminut aikoinaan mm. kansanedustajana ja kauppa- ja teollisuusministerin erityisavustajana, kirkkovaltuutettuna sekä 28 vuotta kaupunginvaltuutettuna.