Objektiivinen ja pelastava sovitus

Koska tässä kohden esiintyy moninaista harhaoppia, on tarpeen vielä lähemmin tarkastella objektiivista (yleistä) vanhurskautusta, varsinkin sen suhdetta subjektiiviseen (yksilön) vanhurskautukseen.

Raamatun mukaan on olemassa OBJEKTIIVINEN kaikkien ihmisten sovitus Jumalan kanssa, toisin sanoen sellainen, jota ei vasta ihmisten ole aikaansaatava, vaan joka on saatu aikaan yli 1900 vuotta sitten Kristuksen kautta. Sovitus on olemassa ennen mitään ihmisten taholta tulevaa toimintaa ja siitä riippumatta. Se on täysin valmis tosiasia, niin kuin maailman luominen.

Paavali todistaa Room. 5:10: ”Me tulimme sovitetuiksi Jumalan kanssa hänen Poikansa kuoleman kautta”. Silloin siis, Kristuksen kuollessa, tapahtui meidän sovittamisemme Jumalan kanssa. Samoin kuin Kristuksen kuolema on takanapäin, samoin on myös meidän sovituksemme toteuttaminen (2 Kor. 5:19).

Sovittaminen (καταλλάσσειν) Room. 5:10 ja 2 Kor. 5:19 ei merkitse ihmisessä tapahtuvaa mielenmuutosta, vaan TAPAHTUMAA JUMALAN SYDÄMESSÄ. Kun Jeesus uhrasi syntiuhrinsa, Jumala lakkasi vihaamasta ihmisiä. Tämä ei ole mitään dogmaattista kaavailua, vaan apostolin oma selitys. ”Jumala sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan”.

Jo silloin hän antoi koko maailmalle anteeksi sen synnin sydämessään (in foro divino) ja julisti sen vanhurskaaksi; se näet, ”ettei syntiä lueta” on Raamatun kielenkäytön mukaan (Room. 4:6─8) aivan samaa kuin synnin anteeksi antaminen tai syntisten vanhurskaaksi julistaminen. Edelleen on Kristuksen kuolleistaherättämyksen tosiasia Raamatun mukaan todellinen synneistäpäästö, toisin sanoen KOKO SYNTISEN MAAILMAN OBJEKTIIVINEN (YLEINEN, allekirjoittaneen lisäys) VANHURSKAUTUS (Room. 4:25).

Niin selvästi Raamattu todistaa objektiivisesta, Kristuksen kautta kerta kaikkiaan tapahtuneesta kaikkien ihmisten sovittamisesta Jumalan kanssa. (Vrt. Meyer 2 Kor. 5:18 s. johdosta: ”Ihmiset olivat sen tähden, ettei heidän syntiänsä ollut poistettu, Jumalan pyhän vihan alaiset, έχθροί θεοũ, Deo invisi [Room. 5:10], mutta sen kautta, että Jumala antoi Kristuksen kuolla, hän sai aikaan syntien poistamisen, jonka johdosta siis Jumalan viha lakkasi. Sama asia on ilmaistuna Room. 5:10, tosin passiivista sanontaa käyttäen.”)

Evankeliumi on sanoma tästä objektiivisesta, tapahtuneesta sovituksesta, ja siitä syystä sitä 2 Kor. 5:19 sanotaan sovituksen sanaksi. Sen ansiota on, että ihmiset nyt puolestaan eli SUBJEKTIIVISESTI (HENKILÖKOHTAISESTI, allekirjoittaneen lisäys) tulevat sovitetuiksi Jumalan kanssa yksinomaan uskon kautta (sola fide). Me tulemme toisin sanoen vain sen tähden uskon kautta sovitetuiksi Jumalan kanssa, että sovitus Kristuksen suorittaman hyvityksen ansiosta JO ON OLEMASSA, JULISTETAAN JA TARJOTAAN evankeliumissa.

Paavali kehottaa uskomaan objektiivisesti olemassa olevaan sovitukseen 2 Kor. 5:20 sanoen: ”Antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa”, ja Room. 5:11 hän todistaa puhuen kaikkien kristittyjen suulla, että me ”nyt”, toisin sanoen subjektiivisesti uskoviksi tullessamme, olemme ottaneet vastaan (objektiivisen) sovituksen.

 … Raamatunmukaisesti korostaa luterilainen tunnustuskin sitä totuutta, että on olemassa yksi ainoa tapa ihmisten tulla subjektiivisesti sovitetuiksi Jumalan kanssa nimittäin USKON KAUTTA Kristuksen hankkimaan sovitukseen eli syntien anteeksiantamukseen (vrt. Apologia: ”Usko sovittaa ja tekee meidät vanhurskaiksi Jumalan edessä, milloin hyvänsä uskon kautta tartumme Jumalan lupaukseen”; M. 144; 101, 81; 108, 114; 119, 61; suom. 77, 82, 90).

Koko kristinopin kannalta on ratkaiseva merkitys sillä, ettei vähääkään tingitä objektiivisesta sovituksesta. Jos pidetään kiinni siitä, että ihmiset ovat Kristuksen tekemisen ja kärsimisen kautta täysin sovitetut Jumalan kanssa, ei jää enää mitään tilaa sille moninaisessa muodossa esiintyvälle harhaopille, että ihmisten täytyy kokonaan tai osaksi itse saada aikaan sovituksensa Jumalan kanssa.

Näin on pohja poissa kaikelta rationalistiselta, roomalaiselta ja nykyajan-teologiselta tekojen opilta. Objektiivinen, Kristuksen kautta aikaansaatu kaikkien ihmisten sovitus Jumalan kanssa pakottaa käsittämään evankeliumin ja uskon oikein. Evankeliumi ei voi silloin olla mitään muuta kuin sitä, että julistetaan ja tarjotaan Kristuksen hankkimaa syntien anteeksiantamusta, eikä pelastava usko voi olla mitään muuta kuin sitä, että vain vastaanotetaan Kristuksen hankkima syntien anteeksiantamus (vrt. Luther: ”Joka julistaa koko maailmalle, että koko maailman synti on Kristuksessa nielty”; St. L. XI, 693; W.A. 12, 515; ja taas: ”Usko pitää kätensä ja säkkinsä ojennettuna ja vain sallii itsellensä hyvää tehtävän”; St. L. XI, 1103 s.; W.A. 21, 487 s.).

Mutta jos ei opita tuntemaan Raamatun oppia Kristuksen sijaishyvityksen kautta tapahtuneesta täydellisestä sovituksesta tai jos siitä taas luovutaan, on siitä aivan itsestään seurauksena rationalistinen, roomalainen, arminiolainen tai nykyajan-teologinen tekojen oppi.

Jos Kristus ei ole suorittanut hyvitystä ihmisten edestä tai on suorittanut sen vain osaksi, on ihmisten tehtävänä suorittaa se, mikä Kristukselta on jäänyt suorittamatta. Silloin evankeliumi ei ole julistusta sovituksesta eli armosta, vaan se alennetaan jonkinlaiseksi ohjeeksi, miten ihmiset itse voisivat omilla teoillaan saada Jumalan muuttumaan armolliseksi. Toisin sanoen: evankeliumista tulee silloin laki ja uskosta tulee ihmisen suoritus, jonka kautta ihminen pyrkii Jumalan suosioon. Mutta silloin onkin luovuttu kristinopin tärkeimmästä uskonkohdasta.

Ote yhdysvaltalaisen ja luterilaisen teologin Franz Pieperin (1852─1931) lyhennetystä laitoksesta ”Kristillinen dogmatiikka”, (alkuperäinen teos on nimeltään D. Franz Pieper, Christliche Dogmatik, umgearbeitet von D. Dr. J. T. Müller, Concordia Publishing House, St. Louis (Mo) U.S.A., 1946.), s. 321─323, SLEY, Helsinki, 1961. Teoksesta löytyy uudempi suomenkielinen laitos vuodelta 1995.

83 KOMMENTIT

  1. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani – sen minä annan teille… Älköön teidän sydämenne olkoon murheellinen älköönkä peljätkö. Joh. 14:27

    Meille kaikille tulee synkkiä hetkiä, ja jollei meillä ole lujaa köyttä joka ulottuu synkän pimeyden lävitse, olemme alituisesti pelon vallassa. Satunnaisen ohikulkijan heittämä kivi voi särkeä Rauhan järven lasikirkkaan tyynen pinnan, jos emme ole oppineet luottamaan hänen läsnäoloonsa, joka voi rauhoittaa sielun ja säilyttää sen rauhan. Huolehdi vain siitä, että jätät aina kaiken heti hänen huomaansa – kaikki pikku murheet, kaikki musertavat vaikeudet, kaiken uskonpuutteen.

    F. B. Meyer, Hiljaisiin hetkiin, Päivä, 1996.

  2. Niin kuin Mooses autiomaassa nosti käärmeen korkealle, niin on myös Ihmisen Poika korotettava, jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:14-15

    Evankeliumi on annettu niin alas meidän ulottuvillemme, että heikoinkin voi sen itsellensä omistaa. Eihän muuten olisikaan kyseessä evankeliumi.

    Kun Jeesus opetti pelastumisen salaisuudesta Nikodemokselle, hän vertasi tulevaa ristiinnaulitsemistaan Mooseksen korottamaan pronssiseen käärmeeseen erämaassa. (Niin Mooses teki vaskikäärmeen, KR-92: pronssista käärmeen, ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon. 4. Moos. 21:9.) Jokainen käärmeen pureman saanut, joka katsoi korotettuun käärmeeseen, parani. Sen lähemmäksi ei voinut armoa enää tuoda. Jokainen, joka vain uskoi Moosesta ja nosti katseensa, pelastui.

    Katso ristiinnaulittuun Jeesukseen, ja sinulla on taivas ja kaikki sen aarteet omanasi. Muuta ei tarvita.

    Juha Vähäsarja, Joka päivä Jumalan kämmenellä, s. 238, SLEY-Kirjat, 2005. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

  3. Jeesus Kristus on armoistuin. Hänen vanhurskautensa peittää koko lain. Hänen ristinsä peittää velkamme. Hänen verensä sovittaa ja puhdistaa. Ystäväni, oletko oikealla paikalla armoistuimen luona, vai turvaatko omaan vanhurskauteesi, johonkin, mitä sinä olet tehnyt? Silloin ei sinulla ole armoa. Armo tulee vain armoistuimelta.

    Lähesty armoistuinta. Esirippu on revennyt. Tie on avoin. Nyt on otollinen aika, nyt on autuuden päivä. Siis älä viivyttele, ethän tiedä, voitko vielä tulla huomenna. ”Käykäämme sen tähden uskalluksella armoistuimen eteen, jotta saisimme laupeuden ja löytäisimme armon avuksemme oikeaan aikaan”. Hebr. 4:16.

    Kristus ja Hänen uskova seurakuntansa, s. 55, Evankelisluterilainen Todistajaseura, 2005.

  4. Kiitos olkoon Herra sun,
    et soit sä jäädä tänne mun,
    siks’ kunnes pääsin uskohon,
    sain luottamuksen armohon.
    Ole ylistetty tästä, Herra, ikuisesti.

    Kiittäen taivahan kunniaan kuljen,
    itseni Jeesuksen haavoihin suljen.
    Heikkokin lammas se turvassa kulkee,
    Paimen kun hellästi helmaansa sulkee.

    Jeesuksein, sua ylistän,
    Jeesuksein, sua kiitän näin,
    Jeesuksein, sua palvoa tahdon.
    Annoit syntini anteeksi.
    Puhdistit sydämeni.
    Kahleet kaikki mursit sä,
    nyt voin kiittää vapaasti.

    Aamen

  5. Mika Rantanen tuot tuolla aiemmin Mooseksen vaskikäärmeen ja siihen: ””Jokainen, joka vain uskoi Moosesta ja nosti katseensa, pelastui.””

    Siis kuinka tuossa pelastuttiin, eikö tekemällä sen mitä Mooses sanoi eli katsomalla vaskikäärmeeseen, nyt sitten joku on vääristänyt tuon että pelastuu kun katsoo Jeesusta ristiinnaulittuna, heh heh, eihän niin voi tehdä kun Jeesus ei ole enää ristillä vaan istuu Isän oikealla puolen.

    Siis oikea usko on että uskoon sen mitä Jeesus sanno ja tekee sen mukaan, alkaen siitä: ”tehkää parannus jauskokaa evankeliumi”.

    • Ari

      Sekotait lain ja evankeliumin.

      Laki sanoo, että me olemme oman itsemme varassa kadotettuja. Oma vanhurskaus ei pelasta.

      Evankeliumi sanoo, että Jeesus meidät pelastaa ILMAN meidän omia tekojamme tai ansioitamme. Kristus itse on meidän vanhurskautemme. Usko turvaa Jumalan tekoon. Vain Jumala yksin on kaiken keskus. Vain hänen tekonsa ratkaisee ei meidän.

      Roomalaiskirje:

      4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

      10:3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.

      10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

      10:8 Mutta mitä se sanoo? ”Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi”; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.

    • ”Oikea usko on, että uskoo sen mitä Jeesus sanoo ja tekee sen mukaan alkaen tästä: ’tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.'” Vieläkin jätät epäselväksi sen, mitä tarkoitat parannuksella (kääntymyksellä, mielenmuutoksella), Ari Pasanen. Merkitseekö sana vain ulkonaisista paheista luopumista? Onko sinulle tuttu sana ’siivosyntinen’, kaikin puolin mallikelpoisesti elävä, mutta Jumalasta piittaamaton. Onko hän mielestäsi tehnyt parannuksen?

  6. Martti Pentti mitä kuvittelet parannuksen tarkoittaneen juutalaisille Jeesuksen aikaan, eikö kääntymistä syntisyydestä pois, tulihan Jeesus kutsumaan syntisiä parannukseen, siis niitä jotka olivat rikkoneet lakia vastaan eli kaikkia.

    Entä kuinka pakanat, mitä tänäkin päivänä parannus tarkoittaa, kääntymistä pois jumalattomuudesta elävän Jumalan tykö, miten sen Jumala näyttää ihmiselle kutsuessaan, on jokaiselle omansa, minulle se oli yksi tietty tapahtuma kuinka olin kohdellut avopuolisoani, silloin tajusin kuinka olin elänyt sokeana/kuurona/vaiheessa ymmärtämättä Jumalan tahtoa rikkoen sitä.

    • ”Tulihan Jeesus kutsumaan syntisiä parannukseen, niitä jotka olivat rikkoneet lakia vastaan – eli kaikkia.” Katsot näköjään parannusta lähinnä Jumalan lain näkökulmasta. Jeesus saarnasi muutakin. Hän opetti Jumalan olevan ihmisiä rakastava hyvyyden lähde, Isä johon voi luottaa ja jolle kuuluu kiitoksemme kaikesta hyvästä ja kaikkinainen kunnioituksemme. Syntisyys on piittaamattomuutta tästäkin, sokeutta ja kuuroutta Jumalan armoon nähden. – Tietty armottomuus näyttää vielä olevan sinulle ominaista. Teepä siitäkin parannusta.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.