Vielä hurmahengistä, ja Yhdysvaltain presidentinvaaleista

Blogikirjoitus hurmahenkisyydestä poiki kiitettävästi keskustelua. Yksi teema koski sanaa ja sen merkitystä. Kuka enää puhuu hurmahengistä, ja kun puhuu, mitä oikein tarkoitetaan?  Sanan merkityskenttä on nimittäin kahtalainen.

Joukkohurmoksen lietsojat

Saksaksi ja latinaksi käytetään mm. termejä Schwärmer, Enthusiaster ja exstatici. Lutherin käyttämien nimien Schwärmer ja Schwärmerei merkityskenttä lienee useimmille tuttu englannin sanajuuresta swarm (parvi). Se viittaa joukkoon, joka on aina liikkeellä ja aiheuttaa hämminkiä siellä, missä se parveilee. Pörisijät tulevat, pöhinää on luvassa, mutta samaten kaaosta! Tässä merkityksessä hurmahenkisyys viittaa siis joukkohurmokseen. Sanaa on arvosteltu erityisesti siitä, että sen kohteiksi valikoituivat vakiintuneen kirkon ulkopuolella toimineet ryhmät, jotka vainottuina kiersivät paikasta ja maasta toiseen. Monet niistä päätyivät lopulta Yhdysvaltoihin. Termiä käytettiin muinoin näistä myös anglikaanisessa maailmassa, vaikka erityisesti se kuuluu luterilaiseen perinteeseen (tarkemmin Global Anabaptist Mennonite Encyclopedia Online).

…, sisäisesti hurmioituneet

Luterilaisen tunnustuksen yhteydessä ja opillisesti hurmahengillä tarkoitetaan taas erityisesti ulkoisen halveksimista ja sisäisen korostamista. Se liitetään pyrkimykseen saada suoraa ilmoitusta, ohittaa Raamattu ja asettaa itsensä jumalalliseksi auktoriteetiksi. Kyse voi olla profetioista ja seurakunnan tai valtakunnan johtamista niillä. Toisaalta toiminnan ei tarvitse olla karismaattista, vaan kyseessä voi olla ylipäänsä ulkoiseen kohdistuva halveksunta tai käsitys, että ihminen tavoittaa Jumalan ilman ulkoisia armonvälineitä. Siten Schmalkaldenin opinkohdat mainitsevat Müntzerin rinnalla paavin, joka väittää virkansa puolesta toimivansa Kristuksen sijaisena (ks. AS III, 8 Rippi). Termi Enthusiast viittaa sanoihin en + theos, Jumala sisällä, ja termi exstaticus ek-staasiin, itsensä ulkopuolelle kohoamiseen. Vaikka moderni kielitaju tulkitsee tämän hurmion tunnekokemukseksi, mystiikassa hurmio voi olla myös puhtaasti intellektuaalista mielen kohoamista ja valaistumista.

…, vai ehkäpä spiritualistit?

Esimerkiksi Karlstadt, jonka toiminta ei ollut niinkään profetiakeskeistä kuin ulkoista halveksivaa, kuuluu siten edelliseen kategoriaan. Myöhemmin hän vaikutti Sveitsin reformoidussa uskonpuhdistuksessa. Tältä osin tunnustuksen kritiikki ulottuu jossain määrin myös reformoituihin. Ominaista oli hämmingin aiheuttaminen radikaaleilla, välttämättömiksi koetuilla uudistuksilla, jotka korostivat henkistä puhtautta ja fyysisen merkityksettömyyttä hengelle. Kalvinistisessa reformaatiossa patsaat ja taulut vietiin pois, kirkot kalkittiin valkoisiksi, virret psalmeja lukuun ottamatta kiellettiin, jumalanpalvelusvaatteet poistettiin, kristityn tuntomerkiksi tuli ankara kuri, ja sakramenttiopista tehtiin symbolista. Opetettiin, että Kristus nautittaan ehtoollisessa henkisesti, mitä ulkoiset elementit vain symboloivat, ja Jumalan läsnäolo materiassa kiellettiin. Luterilaiset nimesivät liikkeen spiritualisteiksi (Spiritualisten), koska se korosti hengellistä materiaalisen kustannuksella.

Yhteenvetoa

Tunnustuskirjoissa hurmahenkisyyden kärki näkyy osuvan siten erityisesti sisäiseen ilmoitukseen. Kohteena ovat silloin profetiat, sisäinen ääni, omaan erityisasemaan ja auktoriteettiin sekä välittömään jumalalliseen kutsuun perustuva raamatuntulkinta ja sen julistaminen. Historiassa nämä kahtalaiset merkitykset yhdistyivät erityisesti Zwickaun profeetoissa ja Thomas Müntzerissä, joka ajautui talonpoikaiskapinan päälliköksi ja johti sitä ilmestyksillään. Ja jolle Jumalan sana tarkoitti Jumalan puhetta hänelle.

Evankeliumin ja hengellisen vapauden ajateltiin toisaalta talonpoikaissodassa ja radikaalireformaatiossa tarkoittavan Jumalan valtakunnan toteuttamista nyt ja maan päällä. Koska kristityt olivat veljiä, se merkitsi yhteisomistusta ja vapautta verojen kaltaisista rasituksista. Hengellinen olisi tällöinkin ensisijaista, mutta radikaalireformaatiossa tämä haluttiin toteuttaa ikään kuin maallisessa muodossa. Maallinen yhteiskunta nähtiin Saatanan vallassa olevana, ja sen instituutioihin osallistuminen, kuten viroissa toimiminen, avioliittojen solmiminen ja omistusoikeus tuomittiin. Näistä ajatuksista luterilaiset sanoutuivat tunnustuksissa samoin irti. Osa radikaalireformaattoreista oli väkivallattomia, mutta talonpoikaissota teki kaikista vainottuja. Müntzer hämmensi ja radikalisoi liikettä esiintymällä profeettana, ja sellaisiksi hän itsensä uskoikin. Luther uskoi Saatanan vaikuttavan liikkeissä tuhotakseen niiden kautta alkaneen uskonpuhdistuksen.

Yhteenvetona edellisestä ilmiössä yhdistyivät siis nämä yhdistää kaksi merkityskenttää: yhteiskunnallinen hämminki ja sisäisyyden korostus. Hurmasta puhuminen toimii sikäli, että siinä yhdistyvät molemmat, mutta nykyään hurmoskokemus, ekstaasi, ymmärrettäneen aina jonkinlaisiksi ääritunteiksi. Kuitenkin termin toinen käännös on tempautuminen, itsensä ulkopuolelle joutuminen, joka klassisessa mystiikassa liittyy mm. hiljaisuuteen ja meditaatioon yksinäisyydessä – Luther kritikoi hurmahenkiä ”loukoissa” viihtymisestä. Luterilainen teologia on pelännyt teemaa varmaankin hurmahenkien vuoksi, vaikka Luther Kristityn vapaudesta –teoksessaankin toteaa, että kristitty ei elä itsessään, vaan kohoaa uskon kautta Jumalaan. Usko on hänen mukaansa oikea ekstaasi, jo Jumalan näkemistä hämärästi. Lausumissa kyse ei ole vain metaforista, vaan Luther liittyy niillä suoraan keskiaikaisen augustinolaisen mystiikan perinteeseen ja keskusteluun hengellisen kokemuksen luonteesta. Tuomittu hurmos taas on ennen kaikkea aistillista hengellistä kokemusta; se on sanan ulkopuolella, koska ilmoitus koskee tapahtumia, käskyjä muille ihmisille, välitöntä tulevaisuutta jne.

Onko hurmahenkisyydellä mitään merkitystä?

Hurmahenkisyydelle on vaikea löytää yksiselitteistä uutta käännösvaihtoehtoa, joka niputtaisi yhteen sanan kaikki merkitykset. En jättäisi sitä kuitenkaan vain historialliseksi reliikiksi. Vaikka käsite leviää osin huonosti määritellyksi, se näyttää onnistuvan tavoittamaan tietynlaisen toiminnan hengen tai olemisen tavan, jolle on ominaista yli-intoilu, yksisilmäisyys ja kiihkomielisyys.

Esimerkiksi reformoitu hengellisyys ja hurmahenkisyys näyttävät ehkä toistensa vastakohdilta, kunnes havaitaan, että se reformoitu kristillisyys, joka luopui ankarasta predestinaatio-opista, synnytti Amerikassa suuret herätykset, jotka olivat melkoisia yhteiskunnallisia uudistusliikkeitä. Samalla ne olivat monissa asioissa, kuten raittiudessa, äärimmäisiä, kohtuullisuuden mahdollisuuden jo periaatteessakin torjuvia. Niiden hedelmänä saatiin mm. kieltolaki ja siihen liittynyt monitahoinen kuohunta ja lain rikkominen, kun ihmiset kokivat uudistusten menneen liian pitkälle ja menettäneen moraalisen oikeutuksensa. Kun reformoitu kristillisyys luopui puritaanisesta etiikastaan, se omaksui taas erittäin liberaaleja eettisiä kantoja (esim. Alankomaat), joissa päihteisiin kohdistuvasta säätelystä siirryttiin melkein täyteen vapauteen.

Äärimmäisyys, vaatimus muovata yhteiskunta ihanteiden kaltaiseksi, ja tämän johtaminen konflikteihin pahaa poistettaessa näyttävät siten leimaavan kristillisyyden muotoa. Aiemmin malli vaikutti ns. manifest destiny –opissa, jossa Lännen valloitus ja amerikkalaisen elämänmuodon levittäminen nähtiin jumalallisena velvollisuutena. Myöhemmin se on näkynyt Yhdysvaltojen ulkopolitiikassa, jolle on ollut ominaista viedä ”demokratia” asein takapajuisina pidettyihin valtioihin pohtimatta tarkemmin niiden yhteiskunnan luonnetta ja muutosprosessia, jolla tämä tapahtuisi orgaanisesti. Tulokset eivät ole aina olleet kehuttavia.

Hurmahenkisyydestä Amerikan presidentinvaaleihin

Reformoitu kristillisyys ja sen perintö synnyttää myös Amerikassa edelleen jatkuvasti liikkeitä, joille on ominaista maailman jakaminen hyvään ja pahaan sekä radikaali eettinen vakaumus muuttaa maailma niiden ihanteiden mukaiseksi. Jossain määrin jopa Trumpin ja Kamala Harrisin kannattajajoukot edustavat amerikkalaisen kristillisyyden ja elämänmuodon vanhaa ja uutta, puritaanista ja liberaalia tulkintatapaa. Myös tietty apokalyptisuus, uudistukset toteuttavan profeetan odotus, toivo maailmanjärjestyksen muuttamisesta ja uudelle aikakaudelle siirtymisestä vaikuttaa niissä. Moni on asettamassa myös ainakin toiselle ehdokkaalle erehtymättömyyden viittaa, toisella puolella auktoriteetti taas lepää ehkä enemmän liikkeen kuin yksilön päällä.

Edellisessä blogissani totesin, että luterilaiselle teologialle on ominaista erottaa käsitteellisesti henkinen ja maallinen, mutta samalla pitää ne yhdessä muuttamatta niitä toisikseen. Tätä Khalkedonin tunnustuksen kristologista ajatustapaa sovelletaan niin ihmiseen kuin yhteiskuntaan. Sitä leimaa myös ajatus maltillisesta muutoksesta. Hengellisen ja maallisen suhde ja luonne ymmärretään hieman eri tavalla, ja sillä on laajoja seurannaisvaikutuksia. Suomalainen tutkimus sanoisi, että kyse on ajattelumuodon erosta. Joka tapauksessa ilmiö kuvaa, kuinka uskonto ei ole yhteiskunnan luonteen kannalta irrallinen elementti, vaan kulttuurin sydän, joka vaikuttaa laajasti mm. politiikan tekemisen tapaan. Siten suomalaiselle voi olla välillä täysin mahdotonta ymmärtää sitä kiihkoa ja vastakkaisia käsityksiä elämäntavan luonteesta, jonka Yhdysvaltain presidenttiehdokkaat keräävät taakseen. Syytä lienee lausua pieni rukous, että maan valitessa ehdokkaiden väliltä maailmanlopun hurmos ei kuitenkaan saisi valtaansa kummankaan osapuolen tukijoukkoja.

10 KOMMENTIT

  1. Kiitos jatkosta. Monia saattaa yllättää se, että ortodoksi teologiassa arvostetaan sisäistä sanaa, monilta pyhiltä löydämme sisäisen sanan monimuotoisuuden. Sisäinen Sana ei ole oikeastaan kuin samaa prosessia, jatkumoa. Tämä on kuitenkin eri asia kuin hurmahenkisyys.

  2. Jumalanpalveluksissa yhä sanotaan että me riemuitsemme. Onko syynä hurmahenkisyyden pelko, kun omaa riemuaan ei kuitenkaan käytännössä kukaan tuo esiin. Olen kauan jo ihmetellyt näitä sanoja : ” me riemuitsemme”. Voiko riemuita niin ettei se mitenkään näy?

    • Joku on joskus sanonut:
      Kristinusko on Jumala järjestyksen jumala, mutta toisaalta on hvyvä kuitenkin huomata, missä on yleensä hyvä järjestys: hautausmailla…

      Ehkäpä meidän ilo on usein ollut tukahdutettua suomalaisessa kristillisyydessä.
      Toisaalta nyt on ollutja tullut pitkään erilaisia ”ylistysbuumeja” – osin menty toiseen laitaan…

    • Ainakin joidenkin ihmisten silmissä on iloinen ilme ja katse jumalanpalveluksessa. Ja voimakas virrenveisuukin kertoo ilosta. Minulle ainakin on silloin tällöin tulleet kyyneleet silmiin ilosta ja liikutuksesta, kun joku virsi on koskettanut syvästi.

  3. Kiitos taas kerran analyyttisestä ja hyvästä tekstistä. Sen valossa Santeri Marjokorven arvio arkkipiispamme avioliittokannasta hurmahenkisyytenä edustaa nimenomaan tuota toista hurmahenkisyyden lajia, ulkoisen ja Raamatun sivuuttamista sisäisen ”ilmoituksen” perusteella.

    On muuten mielenkiintoinen ja paljon laajemmallekin ulottuva kysymys, mihin kysymyksiin ja miten laajalle Raamatun ilmoitukseen perustuva auktoriteetti (kirkon uskon ja elämän ylin ohje ja normi) oikeastaan ulottuu ja millä perusteella? Marjokorpi on jossakin tekstissään nostanut esille myös sen, että Tunnustuskirjojen mukaan meille ei ole annettu valtaa muuttaa miestä naiseksi eikä naista mieheksi; tämä esimerkki esitetään vieläpä itsestään selvyytenä jostakin, mikä on täysin mahdotonta. Marjokorven tulkinta oli, että kirkolla on ”oma” oppi miehestä ja naisesta pysyvinä, Jumalan luomistyöhön sisältyvinä kategorioina.

  4. Hengellisellä kentällä on kysymys joko uskosta syntyvää, koettavaa tai uskosta halutaan kokea tuntemuksia. Lestadiolaisuudessa puhuttiin liikutuksista ja sanottiin kun ihminen itse pyrki liikutukseen niin tuli ”kylmä hyppy” . Hengelliset kokemuksia kuuluu uskoon ja uskosta niitä myös tulee. Onhan kysymys rakkaus- suhteesta . Mielestäni aidoimmillaan kokemuksia voi tarkastella silloin kun niistä nousee aito kiitollisuus Jumalalle . Niistä suurin on varmaan kun syntinen ihminen saa kokea Jumalan rakastavan armon ja lopulta luulen että kaikki Jumalan lapsen kiitollisuus liittyy tähän samaan . aina kiitokseen ja ylistykseen asti.

  5. Jumalanpalveluksessa seurakunta on lähimpänä Herraansa, niin lähellä sulhastaan kuin se suinkin voi päästä. Silloin taivas on maan päällä ja maa taivaassa.

    Wilhelm Löhe

    Suomen Luther-säätiön julkaisusta: Jumalan maja ihmisten keskellä, Raamatullinen käsitys jumalanpalveluksesta, s. 4, Aamutähti Nro 1. Lyhennelmä John Kleinigin artikkelista The Biblical View of Worship, Concordia Theological Journal, 1994.

  6. Jos taas palataan Lutheriin, hän ajattelee, että siitä sisäisestä hengellisestä hyvästä, mikä meillä on uskon kautta Kristuksessa, purskahtelee ja virtaa kyllä myös jo nyt tunnekokemuksia, ja hurskaat voivat myös tulla temmatuksi, haltioiutuneiksi:

    Siitä syystä laulamme päivittäin messussa: ”Taivas ja maa ovat täynnä sinun kunniaasi.” Miksi? Koska Jumalaa ylistetään monien hyvien tekojen tähden, mutta Häntä ylistävät ainoastaan ne ihmiset, jotka todella näkevät tämän runsauden. […]

    Kaikki nämä ovat aineellisia hyvyyksiä ja kaikille ihmisille yhteisiä. Mutta kristityllä ihmisellä on paljon parempia ja oivallisempia hyvyyksiä omassa itsessään, so. usko Kristukseen, josta sanotaan: ”Ylen ihana on kuninkaan tytär sisäkammiossa, kultakudosta on hänen pukunsa” (Ps. 45:14). Kuten ensimmäisen taulun ensimmäisessä kuvassa sanoimme, ettei mikään ihmisen ulkonainen hätä, oli se kuinka suuri tahansa, vedä vertoja hänen sisäiselle hädälleen, niin ei kristitty itse voi havaita omassa sisimmässään olevaa kaikkein parasta hyvää. Jos hän sen näkisi, olisi hän kohta taivaassa, koska Jumalan valtakunta on, kuten Kristus sanoo, sisäisesti meissä. Sillä kenellä on usko, hänellä on totuus ja Jumalan sana; kenellä on Jumalan sana, hänellä on itse Jumala, kaiken Luoja. Jos sielulle paljastettaisiin nämä hyvyydet kaikessa ihanuudessaan, silloin se silmänräpäyksessä irrottautuisi ruumiista ylitsevuotavan autuudentunteen vallassa. Siksi ulkonaiset hyvyydet ainoastaan viittaavat sisäisiin. Jumala tahtoo laskea ne siten sydämellemme, koska ajallinen elämä ei niiden paljastamista voisi kestää. Hän kätkee ne armollisesti, kunnes ne ovat saavuttaneet täydellisyyden. Samoin kuin hurskaat vanhemmat lahjoittavat toisinaan lapsilleen leikkikaluja ja pientä rihkamaa herättääkseen heidän sydämissään toivon suuremmista lahjoista.

    Kuitenkin sisäiset hyvyydet näkyvät toisinaan ja pääsevät esiin; esimerkiksi kun iloinen omatunto riemuitsee luottamuksessaan Jumalaan, puhuu mielellään Hänestä ja kuulee Hänen sanaansa, palvelee halulla ja rakkaudella Jumalaa, tekee hyvää ja kärsii pahaa. Kaikki nämä ovat tuon kätketyn, loputtoman ja vertaansa vailla olevan hyvyyden merkkejä, ja se päästää tuollaiset pienet pisarat pursuamaan heikkona sateena. Silloin tällöin paljastuu tämä sisäinen hyvä mietiskelevissä sieluissa vieläkin selvemmin; he ovat silloin hurmostilassa eivätkä ollenkaan tiedä, missä he ovat olleet, kuten pyhä Augustinus ja hänen äitinsä ja monet muut heidän lisäkseen tunnustavat. (s. Neljätoista lohdutusta, s. 479-489)

    Useimmiten Luther kyllä ajttelee, kuten tästäkin ilmenee, että hengelllinen ilo on vastakohtaansa kätkettyä, hämärää, ja siihen liittyy ahdistusta, koska vanha ihminen ei sitä ymmärrä.

  7. Pyhä Henki tekee monesta lihasta ja monesta ruumiista yhden lihan ja yhden ruumiin – sillä nähdessämme, kuinka suuren armon olemme saaneet Kristukselta, sydämemme iloitsee siitä, että meillä on edes joku, jolle voimme Kristuksen esikuvan mukaisesti tehdä hyvää.

    F. G. Hedberg, Uskonoppi Autuuteen, s. 69, SLEY-Kirjat Oy, 1986.

  8. Saksan katolisen Passaun hiippakunnan piispa Stefan Oster saarnasi 1.11.2024 (Youtube: Anleitung zum Glücklichsein – Predigt von Bischof Oster Allerheiligen) kirkossaa, mainiten minua yllättäneen tiedon: että Vatikaanin toinen konsiili (1962?) on kehottanut viettämään ja osallistumaan liturgiaan niin, että päästään siihen sisään, luovutaan pidättyväisyydestä eli itsemme hillinnästä, ja antaudutaan kosketettavaksi, ja kun sydämemme saa tulla kosketetuksi ja liikuttuu, se laajenee ja muuttuu.
    Tutustumiseni katolisuuteen on taas syventynyt! Tiesin että uskovan tunteita ovat puolustaneet pietistit, Laestadius ja reformoitu Jonathan Edwards, mutta että Vatikaanin II konsiili!!!

    Edelleen peräänkuulutan korvaavaa termiä hurmahengelle, kun vaan tietäisi missä se paja Helsingissä olisi, jossa sorvataan uudissanoja ja sivistyssanoja. Menisin ehdottamaan entusiasistia, inteosistia, itsejumaltunutta, omateistiä, inteistiä. (Ja koriin on kertynyt muitakin sanoja päivitettäviksi)

    Niin, tietääkseni reformoitu kristillisyys ei ole luopunut predestinaatio-opista, ja sisältyyhän se luterilaisiin tunnustuskirjoihinkin, Yksimielisyyden ohjeeseen. Se vähä mitä käsitin Miikkael Halosen Chemnitz esitelmän valintaopista ja luterilaisesta kannasta, on se, että me saadaan uskoa olevamme valitut.
    Mutta uuskalvinismissa etsitään todistetta valittuna olosta oman pyhityselämän, Jumalan kunniaksi elämisen, onnistumisesta. Todisteena ei ole taloudellinen menestys vaikka ulkopuoliset niin luulevat.
    Lestadiolaisuuteenkin on sisäänrakennettu kieltolaki. Siksi ne, jotka menevät maailmaan, eivät osaa juoda kohtuudella vaan juopottelevat.
    Varapresidentti JD Vance varttui viina- ja huumehuuruisessa avioeroperheessä, josta kuitenkin mentiin refortuihin, vapaiden suuntien kirkkoihin, hurskas mummo taas tyytyi tv-saarnoihin joita piti Billy Graham. Ateismista opiskeluaikana kirkkoisä Augustinuksen avulla herännyt Vance lähti etsimään seurakuntaa, jossa ei vain uskota, vaan myös kilvoitellaan, toiveet täyttyivät katolisuudessa, johon hänet kastettiin hiljattain.

    Puritanismista ja teokratiasta on tullut haukkumasanoja, niiden suuhun jotka eivät siedä että kristinusko näkyy, tuntuu, kuuluu ja vaikuttaa elämässä. Yksi taho rummuttaa ihmisoikeuksia, saadakseen kokea olevansa Hyvä Ihminen kun puolustaa niitä. Yksi taho tähdentää Jumalan kunniaa pyhän elämän kautta, saadakseen kokea olevansa Jumalan valittu. Trump tähdensi oman maan hyvää, demokraatit toiminnallaan koko maailman hyvää. Sama jakolinja meilläkin.

Ilmari Karimies
Ilmari Karimieshttps://helsinki.academia.edu/IlmariKarimies/
Lutherin uskokäsityksestä väitellyt teologian tohtori, luennoitsija. Reformaation teologian tuntiopettaja Avoimessa yliopistossa. Toiminut Helsingin piispan teologisena sihteerinä, kirkolliskokouksen perustevaliokunnan sihteerinä sekä neljässä pohjoismaisessa luterilais-katolisessa dialogikomissiossa.