Sumuisen syksyn harmauden,
Keskellä muistan kauneuden,
Kesäisen kukan armauden,
Iloisen ilmeen sulouden.
Hyvää asiaa jaksaa odottaa. Sen kaipaus tuo iloa jo ennakkoon. Rakkaus lempeä, suloinen mielen täyttää voimallaan.
Jumalan lapset ovat valon lapsia. Luomisessa Jumalan ensimmäiset sanat kuuluivat: ”Tulkoon valo!” ja valo tuli. Se on Jumalan itse ilmoitus. Ensi vaikutelma kaikesta hyvästä, mitä hän on tehnyt ja alati yhä tekee, jatkaa luomistaan. Luomisessa Jumala myös jakoi yön ja päivän eron. Näistä tuli vertauskuva Jumalan kanssa elävän ja Jumalasta erillään olevan välillä. Me kristityt olemme päivän lapsia, Jumalan kirkkauden valossa Jumalan rakkauden ja huolenpidon varassa eläviä.
Te kaikki olette valon ja päivän lapsia.
Me emme kuulu yölle emmekä pimeydelle.
Kristikunnalle Kristuksen takaisin tulo on riemun asia. Silloin Jumalan kunnia täyttää koko maailmankaikkeuden. Jeesuksen kaikki valta taivaassa ja maan päällä tulee ilmi. Silloin tulee näkyviin, mitä Jeesus todella on tehnyt puolestamme. Kuoli ristillä. Sillä hän otti päälleen meidän tuomiomme. Saamme täyden anteeksiannon. Hän heräsi kuolleista. Hän on voittanut kuoleman. Pääsemme ikuiseen elämään taivaan riemuun, iankaikkiseen iloon, rakkauden täyteen kirkkauteen, Jumalan hyvyyden ylistykseen.
Jumala — tarkoittanut, että — pelastuisimme
Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.
Siellä täällä saa kuulla julistusta, missä ihmisiä pelotellaan Kristuksen takaisin tulolla. Vaikuttaa, että nuo haluavat herätellä ihmisiä, mutta tapa on huono ja tulos epäonnistunut. Siinä kuullaan tuomio, mutta armon sana jää pois. Toisin tekee Pyhä Paavali. Hän julistaa armon ja uskon voimaa, luottamuksen sanaa. Hän vahvistaa uskoamme. Apostoli rohkaisee meitä: Jeesus antaa toivon ja rohkeuden. Tulevaisuus on valoisa, kuin päivän koitto yön jälkeen, valon säde pimeän jälkeen, kevään ja kesän lämpö kylmän kauden jälkeen.
Rohkaiskaa ja vahvistakaa siis toinen toistanne,
ja niinhän te teettekin.
Sunnuntai 17.11.2024
Valvomisen sunnuntai
Valvokaa!
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Tess. 5:2–11
Ensimmäisestä kirjeestä tessalonikalaisille, luvusta 5
Te tiedätte itse aivan hyvin, että Herran päivä tulee kuin varas yöllä. Juuri kun ihmiset sanovat: ”Kaikki on hyvin, ei mitään hätää”, tuho kohtaa heidät äkkiarvaamatta niin kuin synnytyspoltot raskaana olevan naisen, eivätkä he pääse pakoon. Mutta te, ystävät, ette elä pimeydessä, eikä tuo päivä pääse yllättämään teitä kuin varas. Te kaikki olette valon ja päivän lapsia. Me emme kuulu yölle emmekä pimeydelle. Emme siis saa nukkua niin kuin muut, vaan meidän on valvottava ja pysyttävä raittiina. Ne, jotka nukkuvat, nukkuvat yöllä; ne, jotka juovat, ovat juovuksissa yöllä. Mutta meidän, jotka kuulumme päivälle, on pysyttävä raittiina: meidän on pukeuduttava uskon ja rakkauden haarniskaan ja otettava kypäräksemme pelastuksen toivo. Jumala ei ole tarkoittanut, että saisimme osaksemme vihan vaan että pelastuisimme Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa. Kristus on kuollut puolestamme, jotta saisimme elää yhdessä hänen kanssaan, olimmepa valveilla tai kuoleman unessa. Rohkaiskaa ja vahvistakaa siis toinen toistanne, ja niinhän te teettekin.
Valvokaa sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-17-11-2024/
Ensimmäisen Tessalonikalaiskirjeen luku viisi on luettavissa täällä
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KR38/1TH.5
Olikohan Parkanon kirkko kun syttyi kesken jumalanpalveluksen palmaan salaman iskusta. Ihmiset tietysti paniikissa ulos pyrkimään. Yksi mummo sentään nousi penkille seisomaan nosti kädet ylös ja huusi: Jeesus joko sinä nyt tulet”.
Pekka
Kiitos nasevasta kommentistasi
Jeesuksen odotus on valtava voima, kunhan vain antautuu Vapahtajamme hyvyyden vietäväksi.
Seuroissa puhuttiin usein ”väärästä valvomisesta”. Sillä tarkoitettiin, että toisten ihmisten tekemisistä ja sanomisista ja synneitä tehtiin parannusta. Oikea valvominen on oman omantunnon hoitamista ja kulkemista ”Jeesuksen askelissa”. Jos vertaa kaidalla tiellä kulkemista ja filosofiassa estettyä diakletiikkaa (jota mm. Snellman opetti), niin kaidalla tiellä kulkeminen on ikäänkuin katonharjalla kulkemista Jeesuksen askelissa keskellä laveaa tietä, mutta eri suuntaan. Jos jalka lipsahtaa oikealle, mennään farisealaisuuteen eli omahyväisyyteen, mistä Matteus kirjoittaa 23 luvussa. Js jalka lipsuu vasemmalle, joudutaan välinpitämättömyyteen, kuolemansynteihin ja mennään virran mukana kadotukseen (samoin omavanhurskauden tieltä) . Kaita tie vie kotio!
Valma
Kiitos erittäin viisaasti muotoilemastasi kommentistasi
Sinulla on syvällistä opetusta uskon elämän hoitamisesta terveellä ja suunnaltaan päämäärätietoisella tavalla.
Matias. Kirjoitusvirheitten takia Pirinen ei antanut korkeinta arvosanaa tutkielmastani. Tässäkin kommentissa on monta virhettä. Po: synneistä, esitettyä , Jos…
Valma
Koska näissä blogikeskusteluissa kyseessä on keskustelu asiasta, niin en ole huomioinut oikeinkirjoituksessa olleita seikkoja, ellei niillä ole merkitystä vaihtavaa suuruutta.
Sen sijaan aikoinan opettajan tehtäviä tehdessäni saatoin tehdä toisinaan pikkutarkkojakin oikaisuja oppilaitten koevastauksiin. Varsinkin jos ajattelin näiden huomautusten auttavan äidinkielen opettajaa.
Ja voin kertoa, että arvostan kommenttejasi erittäin paljon. Sinulla on paljon sanottavaa.
Tässä ajassa me odotamme rakkaan Vapahtajamme paluuta kirkkaudessaan.
Tulevan maailman ilosta ja onnesta kertovat Ilmestyskirjan viimeiset luvut.
Luin Ranskan Pipliaseuran sivustolta Ilmestyskirjan luvut 20-22
bretoniksi, jonka puhujien määrä on sitten Ranskan vallankumouksen vähentynyt.
https://lire.la-bible.net/bible/BRE1897/REV.20
Bretoni on kelttiläinen kieli. Sen läheisin sukulaiskieli on kornin kieli.
Tässä ovat lukemani Ilm. 20 – 22 korniksi Britannian Bible Societyn sivustolta
https://www.biblesociety.org.uk/explore-the-bible/read/cor/ABK/Rev/20/
Tästä kornin kielestä tulee mieleeni hyvän työtoverini Bromarvissa asunut Guy-Mikael Jonaeson, 1946 – 2008, joka oli useasti vieraillut Cornwallissa ja joka kertoili elämästä siellä. Hänen muistinsa oli erityisen hyvä. Esimerkiksi, kun ihmiset tulivat hakemaan pappilasta virkatodistusta, niin hän meni kirjoituskoneen ääreen ja kirjoitti ulkomuististaan kaiken, mitä todistuksessa tarvittiin.
Kerran ajattelin näyttää eräälle vierailijalle hänen historian tuntemustaan. Mitään etukäteen varottamatta kysyin häneltä milloin muuan yli 700 vuotta sitten tapahtunut taistelu oli käyty. Odotin hänen kertovan vuosiluvun, mutta hänpä kertoi tarkan päivämäärän.
Kirkkoslaavi on ollut käytössä yli tuhat vuotta itäisen slaavinkielisen kansan keskuudessa. Yhteen aikaan osallistuin vapaina viikonloppuina kirkkoslaavin kielisiin jumalanpalveluksiin Helsingissä. Tuhannen vuoden perinne tekee sen että liturgian sanojen runollinen asu on hioutunut upeaksi runoudeksi.
Luin Step -sivustolta Ilmestyskirjan luvut 20 – 22 venäläisin kirjaimin tekstitettynä
CSlElizabeth – Church Slavonic Elizabeth Bible 1757 in Slavic -versiosta
osoitteesta
https://www.stepbible.org/?q=version=CSlElizabeth@reference=Rev.20&options=NVHUG
Vanhalla kirkkoslaavin kirjoitustavalla viittaus samoihin lukuihin tässä
https://pomog.org/bible_slav/revelation.pdf
Tästä osoitteesta voi kuunnella miltä kirkkoslaavi kuulosta Raamatun alusta eka luvun verran.
https://audio.com/church-slavonic-bible/audio/1-bible-csb-01-knigi-bytia-glava-1
Someron seurakuntakeskuksessa torstaina 14.11. klo 12 pidetään torstaipiiri.
Osoite: Härkäläntie 1, 31400 Somero
Jos Jumala suo, niin ohjelmaa järjestämme me Coletten kanssa.
Kerron muutamalla sanalla miten Raamatun suuret linjat kulkevat maan ja taivaan luomisesta uuden maan ja taivaan luomiseen. ja miten kaikki tämä liittyy Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen, saa hänessä keskuksensa ja täyttymyksensä.
Saamme mukaamme myös sydämellisen somerolaisen herrasmiehen, joka ymmärtää divehin kieltä.
Tässä pieni ääninäyte divehin kielestä Raamatun alkusivuilta
https://www.bible.com/audio-bible/2134/GEN.1.%25DE%2586%25DE%2589
ja tässä sama kirjoitettuna
https://www.bible.com/bible/2134/GEN.1.%25DE%2586%25DE%2589
Puheeseeni liittyen kolme jaetta Ilmestyskirjasta:
1:8 ”Minä olen A ja O”, sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; —
22:13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
Terveisiä torstaipiiristä
Meille oli ilo kuulla Leena ja Michael Fahmyn kertomusta Malediivien tasavallasta. Saimme todella elävän kuvan sikäläisistä oloista.
Divehin kielestä wikipediassa
https://fi.wikipedia.org/wiki/Divehin_kieli
Malediivien esittelyä wikipediassa
https://fi.wikipedia.org/wiki/Malediivit
Meille on suuri ilo heidän perheensä asettumisesta armaaseen kotokaupunkiimme.
Koska vaikuttaa siltä, että maamme suurimmasta herätysliikkeestä lestadiolaisuudesta keskustellaan milloin mistäkin näkökulmasta, niin pannaanpa tähän osoitus siitä, että meillä voi olla erittäin myönteinen ja rakentava yhteistyö ilman turhia kommervenkkeja.
Someron seurakunnassa järjestetään lauantaina 16.11.2024 klo 18 Rauhanyhdistyksen seurat vanhalla seurakuntatalolla, osoite: Kirkkotie 4, 31400 Somero