Kuva kotoamme
Elämässä tapahtuu muutoksia. Maailma muuttuu. Uuden kohtaamisessa voi esiintyä erilaisia tuntemuksia. Toiset pelkäävät, toiset odottavat mielenkiinnolla.
Tämän vuoden 2024 Nobelin kirjallisuuden palkinnon saanut Han Kang sanoo: ”Jokainen hetki on harppaus jatkuvasti uusiutuvan, läpinäkyvän jyrkänteen reunan ylitse ajan äkkijyrkällä äärellä.” (s. 9. Valkoinen kirja. ISBN 978-951-24-1329-4)
Tuomiosunnuntai kertoo, mitä tuleman pitää. Miten maailmamme muuttuu. Mikä jää taakse, ja mitä uutta tulee tilalle. Kirkon näköala suuntautuu tulevaisuuteen luottavasti. Pyhä Henki johtaa kristikuntaa eteenpäin, taivaan iloa kohti. Nikaian tunnustus sanoo tulevaisuudestamme näin:
”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.”
Sunnuntai 24.11.2024
Tuomiosunnuntai eli Kristuksen kuninkuuden sunnuntai
Kristus, kaikkeuden Herra
Kirkkovuosi on päättymässä. Julistamme Jeesuksen paluuta kunniassaan. Vapahtajamme näyttää kaiken valtansa. Tämä maailmankautemme päättyy. Uusi alkaa. Kristuksen tullessa takaisin paha loppuu ja Jumalan hyvyyden kausi alkaa.
Epistolassa aluksi kuvataan valtaistuin. Se on täynnä kunnian säteilyä, kirkkauden loisteesta valkoinen. Tässä saa täyttymyksensä luomisen ensimmäiset sanat: ”Tulkoon valo!”
Minä näin suuren valkean valtaistuimen
ja sen, joka sillä istuu.
Kristus ottaa vallan. Hänen hyvyytensä muuttaa kaiken. Kaikki luodaan uudestaan. Alkaa koko luomakunnan muutos. Kaikki uusiutuu.
Kristuksen takaisin tulon vaikutus koskee koko olevaisuuttamme. Langenneen maailman vaivat, surut ja murheet jäävät taakse. Pahuuden alkuperä Perkele saa tuomionsa. Kuolema ja Kuoleman valtakunta menettävät otteensa.
Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa,
Jumalan kansalle avautuu uusi elämä uudessa todellisuudessa. Silloin katoavaisuus jää syrjään ja ikuinen elämä pääsee valtaan, kun kuolema poistetaan ja tuonela romutetaan. Tulisen järven sanoma on, että Kuolema ja Tuonela henkivaltoina poistuvat. Ne eivät enää pääse vaurioitaan aiheuttamaan Jumalan työn vahingoittamiseksi. Niin kuin puutarhaa siivotessa voidaan roskia polttaa, niin Jumalan luomakuntakin palautuu, vapautuu kahleistaan ja saa loistaa kauneuttaan täydellä terällä, ilman pienintäkään elämää uhkaavaa pahan kosketusta. Alkuperäisen luomisen toteamus tulee uudelleen, jäädäkseen: ”Jumala näki, että niin oli hyvä.”
Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.
Kun vanha rakennus pääsee elinkautensa loppuun, niin se puretaan ja sen tilalle rakennetaan uusi. Tämä uusi vastaa uuden toimintakauden tarpeita ja se toimii paremmin. Näin myös koko maailmankaikkeus uudistuu, kun vanha taivas ja vanha maa siirtyvät uuden taivaan ja uuden maan edeltä syrjään, ja saamme siirtyä uutuuttaan hohtavaan luomakunnan iki-iloon, Jumalan hyvyyden kasvoja katsomaan, uuden luomisen lumoavan loisteliaiden sulosäihkeiden kirkkaudessa riemuiten ilakoimaan taivaan riemussa.
Minä näin uuden taivaan ja uuden maan.
Tunnustuskirjamme kertovat, että Paholainen ei hallitse helvetissä, vaan päin vastoin, helvetti on Jumalan rangaistus sen tekemästä pahasta. Näin se ei enää pääse vaivaamaan Jumalan kansaa eikä pilaamaan uuden maailman täydellisyyttä. Augsburgin tunnustus sanoo:
”XVII Kristuksen tuomiolle tulo
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.”
Toinen lukukappale eli epistola Ilm. 20:11–21:1
Johanneksen ilmestyksestä, luvuista 20 ja 21
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu.
Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas,
eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä.
Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja,
ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty,
kukin tekojensa mukaan.
Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa,
ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.
Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.
Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen.
Minä näin uuden taivaan ja uuden maan.
Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet,
eikä merta ollut enää.
Matias Roto toteat minulle:”” jos haluat ymmärtää Uuden testamentin tekstiä vähääkään perusteellisemmin, sinun pitää tuntea myös Vanha testamentti, koska Uusi testamenttihan on kuin suuren talon ylin kerros. Jos haluat tuntea sen, niin on hyvä tuntea myös alempien kerrosten rakennetta, jotta tuntisi koko talon.””
Olen senverran taloja ollut rakentamassa ettei pelkät kerrosten tuntemiset auta vaan kyllä pitää olla oikeanlainen perustus joka sinulta puuttuu eli sinun oppisi perustuu täysinsinulle opetettuun tietoon eli on inhimillistä viisautta, ei siinä ole henkeä mukana. Ilman Pyhää Henkeä ei Jeesuksen sanat kirkastu eli ensimmäisenä on kun Jeesus sanoo ”tehkää parannus” niin et tätäkään ymmärrä eli et ota sitä vaan katsot sen ylen kun otat sinulle opetetun että olet jo saanut kaiken kasteessasi. Et tarvitse parantajaa, Jeesusta koska uskot olevasi terve.
”Et tarvitse parantajaa, Jeesusta, koska uskot olevasi terve.” Miten tämän selittäisi sinulle Ari Pasanen, että vihdoinkin tajuaisit? Kristitty tarvitsee elämänsä loppuun asti Jeesusta parantajakseen juuri perisynnin vuoksi. Siitä ei kukaan pääse eroon yhdellä parannuksenteolla. Sinä kuitenkin ymmärtääkseni katsot vapautuneesi syntisyydestäsi tullessasi uskoon. Eikö tuo lainaamani lause kuvaa pikemminkin sinua itseäsi? Mihin enää tarvitset Jeesusta, kun uskot jo aikoja sitten parantuneesi?
Martti Pentti siis kun Jeesus parantaa niin tarviiko sitä uuuuusia ja uuuuusia yhtenään? Ensinnäkin Jeesus parantaa paatuneen sydämen kuulemaan Hänen äänensä jota te ette nyt kuule ja sitten saa Pyhän Hengen ja Jumalan rakkauden.
Vasta kun kuulee Jeesuksen äänen voi seurata Häntä.
Ari
Tekstisi kuvastaa vain ja ainoastaan tavattomaan syvää katkeruutta, katkeruutta omaa elämääsi kohtaan, katkeruutta kirkkoa kohtaan, katkeruutta Raamatun sanaa kohtaan, jne.
Koko tekstisi perusnäkemys ettei kirkolla muka olisi Pyhää Henkeä on mieletöntä Jumalan pilkkaa. Kirkkohan ON PYHÄN HENGEN YHTEISÖ.
Samaten kirkon tekemän sivistystyön halventaminen on JUMALAN TYÖN TORJUMISTA.
OTA OPIKSESI JUMALAN SANAN VAROITUS
Sananlaskut:
1:22 Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa?
1:32 Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa.
3:35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.
8:5 Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät.
10:1 Salomon sananlaskut. Viisas poika on isällensä iloksi, mutta tyhmä poika on äidillensä murheeksi.
10:18 Joka salavihaa pitää, sen huulilla on valhe, ja joka parjausta levittää, on tyhmä.
10:23 Tyhmälle on iloksi ilkityön teko, mutta ymmärtäväiselle miehelle viisaus.
12:23 Mielevä ihminen peittää tietonsa, mutta tyhmäin sydän huutaa julki hulluutensa.
13:16 Jokainen mielevä toimii taitavasti, mutta tyhmä levittää hulluutta.
Joten Ari
Muista että helluntain ihme tapahtui kun opetuslasten joukko eli siis KIRKKO = JUMALAN KANSA oli YHDESSÄ.
Apostolien teot:
2:1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he KAIKKI YHDESSÄ KOOLLA.
Tässä sinulle Pyhän Hengen puhuttelu.
Ja vielä historiallinen todellisuus. Edustamasi yksilökeskeinen filosofia kehitettiin vasta 1800 -luvulla. Esimerkiksi suomenruotsalaiseen kirjallisuuteen se tuli vasta 1880 -luvulla. Suomen kieliseen kirjallisuuteen vähää myöhemmin.
Joten edustamaasi ”sinä yksinäsi” ajattelutapaa ei vielä ollut edes julkisesti lausuttu julkikaan. Jos joku olisi moista lausunut, niin häntä olisi pidetty täysin mieltä vailla olevaksi. (Puhun siis filosofisena periaatteena, en sitä etteikö jotkut ihmiset olisi joutuneet jossain elämänsä vaiheessa elämään täysin yksin myös aikaisemminkin. Mutta se ei ollut ikään kuin tavoiteltu olotila, vaan käytännön elämän aiheuttama onneton taakka.)
Ari
Teologinen rakenteesi on yhtä onneton kuin jos haluaisit saada vesitornin yläosan sovitettua kuplahallin katolle.
Tapasi kuvitella kirkkomme opetusta kertoo, että sinulta puuttuu
AIVAN ALKEELLISIMMATKIN PERUSTIEDOT KRISTILLISESTÄ USKOSTA.
Eihän kaste ole Jumala-yhteyden korvike vaan JUMALA-YHTEYTEEN PÄÄSEMINEN ELI SIIS USKON ELÄMÄN ALKU JA TÄMÄ ELÄMÄ ON IKUISEN ELÄMÄN EDELLYTYS.
Kun käsityskykysi aivan elämän peruskysymyksistä on niin rajoittunut, niin miten olet yleensä ottaen selviytynyt elämässäsi?
Muista kirkkoisä Ambrosiuksen ajatus, jos tahdot ymmärtää teologiaa, sinun pitää ymmärtää elämää.
Avaudu siis vastaanottamaan VIISAUTTA.
”Kun Jeesus parantaa, tarvitseeko sitä uusia yhtenään?” Jonkinlainen kuva kristitynt jatkuvasta parannuksen tarpeesta taitaa olla tämä: ”Jeesus sanoi hänelle: ’Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas.'”
Martti Pentti sekoilette parannuksen kanssa kun kuvittelette että sitä tehdään jatkuvasti, sen kyllä on keksinyt teidän kirkon oppi-isät, siis ei kristitty tee kuin yhden kerran parannuksen, senjälkeen alkaa pyhitys eli lihan mielen muuttaminen hengen mukaiseksi ja näin myös teot muuttuvat.
Room. 6:19
Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
Room. 6:22
Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
1. Tess. 4:7
Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen.
Ari
Oppi henkilökohtaisesta ratkaisusta ikään kuin se olisi parannus syntyi vasta 1800 -luvun alkupuolella, kun Finney muutti aikaisemman uskon kahdenpuolisesta ennalta määräämisestä kokonaan toiseksi nimittäin panemalla ihmisen vapaan ratkaisuvallan kaiken mittariksi. Se oli uusi vaihtoehto kaiken sekä taivaaseen pääsyn että helvettiin joutumisen ennalta määräämiseen.
Tästä saa suuntaviivat hänen työstään. (En lähde yksityiskohtaiseen arviointiin linkin pätevyydestä.)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Charles_Finney
YKSI osa sinun erityisopeistasi on vain tämän saarnamiehen opetuksien soveltamista omaan elämääsi. Nimenomaan ratkaisukristillisyyden näkökulmaan, missä IHMISEN RATKAISU pannaan kaiken uskon osallisuuden mitaksi.
Parannus tarkoittaa sanana molempia, niin kääntymistä maailmasta kohti Jumalaa kuin jatkuvaa kilvoittelua päämääränä pyhittyminen. On hyvä ottaa selvää siitä, mitä pyhitetty tarkoittaa. Se merkitsee maallisenakin sanana jollekin erotettua ja omistettua. Kristillisessä sanastossa ihmisen määreenä pyhä tarkoittaa Jumalalle omistautnutta. Pyhinä kunnioitetut henkilöt eivät olleet aina mitään esikuvallisen jaloja ihmisiä, mutta he omistivat koko elämänsä Jumalan käyttöön.
Martti
Jälleen ilmaiset tärkeän näkökulman
Kiitos sinulle
Matias Roto et varmaankaan huomaa mitä ”viisautta” tuot esille kun tuot VT.n puolen jakeita, siis silloin oli ”viisautta” elää lain mukaan eli kun teit tiettyjä syntejä niin jopa kivitettiin eli ei ollut enää uhria millä olisi voinut teot korvata, siis kyllä oli ”viisautta” olla tekemättä, eikö vain.
Miten sitten UT.n aikaan toimii laki, se on kirjoitettu uskovan sydämeen eli onkin sydämen halu/rakkaus elää Jumalan tahdossa.
Ari
Kovin heikoilla perusteilla kuvittelet selviytyväsi Raamatun vaatimuksesta viisauden hankkimiseksi.
Sinulla on virheellinen kuvitelma Raamatun osien keskinäisistä suhteista. Jeesus itse sanoo siitä, ettei hän tullut kumoamaan Tooraa eli Lakia eikä Nevi’imiä eli Profeettoja, siis ettei hän tullut kumoamaan Vanhaa testamenttia vaan täyttämään sen sisältämän opetuksen. :
Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Edelleen esimerkkejä tyhmyyden varomisesta
Matteuksen evankeliumi:
7:26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
25:2 Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
25:3 Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
Efesolaiskirje:
5:15 Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niin kuin tyhmät, vaan niin kuin viisaat,
Ari
Olet joskus sanonut seuraavasi Jeesuksen sanoja.
Siispä ota opiksesi JEESUKSEN SANAT.
Jeesus itse ilmoittaa oman kuolemansa ja ylösnousemuksensa tapahtuneen Vanhan testamentin ennustusten mukaisesti. Siinä hän mainitsee kaikki kolme Vanhan testamentin osaa:
– Vanhimman eli TOORAN ELI LAIN
– Keskimmäisen eli NEVI’IMIN ELI PROFEETAT
– Nuorimman osan eli KETUVIMIN ELI KIRJOITUKSET, joita ensiksi pars pro toto edustaa Psalmien kirja ja sen perään mainitaan koko kokoelman nimi.
Luukkaan evankeliumi:
24:44 Ja hän sanoi heille: ”Tätä tarkoittivat MINUN SANANI, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on KIRJOITETTU Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa”.
24:45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään KIRJOITUKSET.
24:46 Ja hän sanoi heille: ”Niin ON KIRJOITETTU, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
SIISPÄ ARI
Jotta voisi saarnata parannusta pitää tehdä kuin Jeesus: Pitää saarnata VANHAN TESTAMENTIN sanomaa Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta ja Vapahtajamme sovintotyön SANOMAA, JOKA VAIKUTTAA PARANNUKSEN.
Joten koeta hyvä ihminen ottaa oppia PYHÄN KIRKON OIKEILTA OPETTAJILTA. Kirkkohan on apostolinen yhteisö.
Maailman vanhimmassa koko maailmanlaajuisen Jumalan kansan = kyriake ekklesia = KIRKON yhteisessä uskontunnustuksessa sanotaan kirkkoa apostoliseksi eli siis samalle perustalle laskevaksi yhteisöksi, joka jo Emmauksessa sai ylösnousseen itsensä jakamaa alttarin sakramenttia nauttia, ja joka apostolisen perinteen mukaisesti jatkuu jokaisessa ehtoollisen vietossa.
Ensi vuonna vuosia täyttävä Nikaian tunnustus sanoo KIRKKOA PYHÄN HENGEN YHTEISÖKSI.
Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Uskomme yhden, pyhän, yleisen ja apostolisen kirkon. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.
Ari
1)
Sinä puhut omasta ratkaisustasi
Raamattu puhuu JUMALAN VALINNASTA
1.Pietarin kirje:
1:1 Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, VALITUILLE muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa,
1:2 ja jotka Isän Jumalan EDELTÄTIETÄMISEN mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta VALITUT Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha.
2) Sinä kuvittelet vain Uuden testamentin koskettavan meitä
Raamattuun sisältyvät sekä Vanha testamentti että Uusi testamentti.
Vanhan testamentin teksti elää KOKO Uudessa testamentissa
1.Pietarin kirje:
1:10 Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet PROFEETAT ( NEVI’IM = PROFEETTOJEN KIRJA), jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,
1:11 ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, EDELTÄPÄIN todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.
3) Sinä puhut jossakin yksityisesti tapahtuvasta koko elämän ratkaisevasta tapahtumasta
Raamattu puhuu saarnatun Jumalan sanan ja yhteisössä jaettavien sakramenttien KAUTTA tapahtuvasta uuden elämän syntymästä.
1.Pietarin kirje:
1:12 Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille JULISTETTU niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia JULISTANEET; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa
4) Sinä puhut omien tekojen varaan rakentuvasta pelastuksesta
Raamattu puhuu Kristuksen ARMOSTA annetusta pelastuksesta. Se tulee ulkoapäin toisten välityksellä, joten se tarjotaan eikä sitä ansaita.
1.Pietarin kirje:
1:13 Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen ARMOON, joka teille TARJOTAAN Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
1:25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti”. Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana JULISTETTU.
Matias Roto mitä siis vuorisaarna sinulle merkitsee, kuuletko ne sanat joita Jeesus siinä puhuu?
Kuinka suhtaudut niihin sanoihin, teetkö niiden mukaan vai et?
Miten on oma laitasi, Ari Pasanen? Elätkö itse vuorisaarnan ihanteiden mukaan? En kysy, koetatko elää, vaan kysyn, elätkö ja toimitko todella kaikessa Jeesuksen saarnaa seuraten. – – – Vuorisaarna on tietääkseni monelle uskosta osattomallekin korkea eettinen ohje. Se on niin korkea, että se koetaan saavuttamattomaksi. Silti monet pyrkivät toteuttamaan sen asettamat tavoitteet.
Martti Pentti kysymyksesi olisi aiheellinen jos Raamattu sanoisi että sinun tulee seurata minua ja tehdä niinkuin minä teen, mutta eihän Raamattu niin sano vaan että tulee seurata Jeesusta, siis esitäppä nyt kysymyksesi Jeesukselle niin saat sen vastauksen joka on varma.
Minulle ei tulisi mieleenikään ottaa sinua esikuvakseni, Ari Pasanen. Kysyin sitä, miten itse arvioit omaa elämääsi. Toivon sinun katsovan itseäsi, ajatuksiasi, sanojasi ja tekojasi avoimesti ja rehellisesti. Sitä, mitä peilistä näet, ei tietenkään tarvitse julkaista tällä sivustolla.
Martti Pentti siis miksi sitten kysyt minulta kuinka minä ”suoriudun”, eikö tärkeintä jokaiselle ole kuinka itse tekee, tekeekö Jeesuksen sanan mukaan vai ei, siis onko VIISAS rakentaja vai TYHMÄ.
Jeesuksen sanat ovat ne jotka meidät kaikki tuomitsee viimeisellä tuomiolla, oletko ottanut ne vastaan vai oletko katsonut ne ylen.
Ari
Kun Jeesus sanoo, ettemme me ole valinneet häntä, vaan että hän on valinnut meidät, niin oletko ottanut tämän san todesta, vai vänkäätkö yhä edelleeen omaa työtäsi eli omaa valintaasi tämän Jumalan oman sijaan. Toisin sanoen panetko pelastuksen perustaksi omat työsi ja ansiosi Jumalan edessä vai turvaatko Jumalan työhön ja Jumalan Pojan ansioihin hänen kuolemassaan ja ylösnousemuksessaan, joihin meidät jo lasena on yhdisteetty. Room. 6:2-11.
Martti Pentin kysymyksistä tulee vaan mieleen että kun kerran minä en suoriudu vuorisaarnan sanojen mukaan niin ei muidenkaan tarvitse ottaa niitä, siis käännetään katse ihmiseen eikä oteta JEESUKSEN SANOJA.
Luulisi kun kerran kohtaa Jeesuksen sanat ja saa piston sydämeen ettei pysty niitä täyttämään niin nöyränä huutaisi ”Jeesus paranna minut” ja tekisi parannuksen, mutta eihän ihminen voi mitään itsessään ottaa vaan Jumalan tulee kutsua ja vetää puoleensa.
Ari
Puheenvuorossasi Martille annat mielikuvituksellesi täyden vallan puhua mitä sylki sattuu suuhun tuomaan.
Etkö hyvä ihminen tajua, että Martti oli Namibiassa lähetyskentällä jo ennen kuin sinä edes olit syntynytkään.
Jos sinulla olisi edes alkeellista tajua elää ihmisiksi, niin mielettömän tölväisysi sijaan osoittaisit syvää kunnioitusta elämää paljon kokeneen ihmisen elämänkokemuksesta oppia ottaen.
”Martti Pentin kysymyksistä tulee vaan mieleen, että kun kerran minä en suoriudu…” Ari Pasanen, kun sanot tai kirjoitat: ”minä”, tarkoitat itseäsi. Niinhän kielemme toimii. Tarkoititko: ”Martti Pentin kysymyksistä tulee mieleen, että kun hän ei suoriudu…”?
”Luulisi, että kun kerran kohtaa Jeesuksen sanat ja saa piston sydämeensa siksi, ettei pysty niitä täyttämään, nöyränä huutaisi: ’Jeesus paranna minut!'” Näinhän kristitty tekeekin. Kristikunta on vuosisatoja rukoillut: ”Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä!” Jumalanpalveluksissa ympäri maailmaa pyydetään yhä uudestaan: ”Herra armahda, Kristus armahda, Herra armahda!” Näin sitä huudetaan kongolaisessa Missa Luba -messussa: https://www.youtube.com/watch?v=ToNb-02n3KY
Martti
Kiitos kommentistasi
Hyvin tuot esille sen miten kristikunta elää Jumala edessä olon pyhässä liturgiassa, missä taivas ja maa yhdistyvät, kun Jumalan ja koko taivaan joukon kanssa vietämme pyhää juhlaa.
Ari
Kysyt: ”Matias Roto mitä siis vuorisaarna sinulle merkitsee, kuuletko ne sanat joita Jeesus siinä puhuu?”
Vastaus kuulen kun kuuntelen Matteusta äänikirjana. Luen kun luen sitä tekstinä.
Vuorisaarnaan liittyen otan esille mielettömän lauseesi:
”Matias Roto et varmaankaan huomaa —- ”
Saanen verrata mikä ero on meidän, sinun ja minun, kyvyssämme HUOMATA Raamatun tekstiä.
Olet varmaan joskus kuullut siitä, miten ihmisen oppiminen syvenee. Ensiksi tulee vain pieni yleisvaikutelma. Sitten osaset nousevat esiin opittavasta aineksesta. Sitten kokonaisuus hahmottuu uudelleen syvempään osien välisten suhteiden ymmärtämiseen. Tämä menee yhä syvemmälle oppimisen edetessä, niin että yhä uusia ja uusia osasia tulee huomion kohteeksi ja kokonaisuus jäsentyy yhä täsmällisemmäksi ja täsmällisemmäksi.
Kysymyksestäsi päätellen sinä olet Vuorisaarnan oppimisessa oppimisen alkutaipaleella.
Kun oppimisessa mennään jakeen tarkkuuteen, niin silloin ollaan 111 kertaa tarkemmassa Vuorisaarnan osien hallinnassa.
Mutta jos mentäisiin jokaisesta jakeesta 433 sivua laajaan analyysiin, niin silloin mentäisiin ainakin 48 063 kertaiseen tarkkuuteen.
Ja jos vielä otetaan huomioon, että jokaisella sivulla on useita rivejä, yhdelläkin 36 riviä, niin tuon edellä esiin pannun luvun voisi kertoa vielä rivien määrällä joten tullaan noin puolitoista miljoonaa kertaa suurempaan tarkkuuteen. (Tämä on pelkkä laskelma. Todellisuushan ei ole pelkästään matemaattinen vaan myös käytännön rajoitusten alainen todellisuus, MUTTA TÄMÄ PALJASTAA MITTALUOKAN VALTAVAN ERON.)
Otan tämän laskelman esille siksi, että Abo Academin väitöskirjojen joukossa on
Jari Pekka Laaksosen väitöskirja
Jesus und das Land
Das Gelobte Land in der Verkündigung Jesu
Siinä on 433 sivua ja sen aiheena on YKSI AINOA Vuorisaarnan jae:
5:5 Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.
Joten Ari hyvä
Koeta ymmärtää, miten eri tasolla liikutaan jonkun Raamatun kohdan ymmärtämisessä silloin, kun paneutuu asiaan tai kun vain ilman asiaan paneutumista heittelee kuvitelmiaan ilmaan kuin kärpäsiä pois luotaan huitoen.
Koeta siis oppia viisautta saadaksesi ymmärrystä!
Opiskele Raamattua kurinalaisesti!
Sananlaskut:
15:5 Hullu pitää halpana isänsä kurituksen, mutta joka nuhdetta noudattaa, tulee mieleväksi.
Matias Roto toteat minulle:””Saanen verrata mikä ero on meidän, sinun ja minun, kyvyssämme HUOMATA Raamatun tekstiä.””
Siis se ero meillä on että toiselta Jumala salaa evankeliumin ja toiselle ilmoittaa.
Minä en todellakaan kehu omaa ”viisautta ja ymmärrystä” vaan tuon lapsen lailla Jeesuksen sanoja puhtaasti.
Siis et vastannut oletko ”viisas vai tyhmä” rakentaja eli teetkö Jeesuksen sanojen mukaan niinkuin Jeesus vuorisaarnassa puhuu?
Ari
Lapsi ottaa opikseen
Ota siis opiksesi
Matias Roto oikein sanoitat, otan opikseni sen mitä Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen sanoista, AAAAMEN.
Et edelleenkään vastaa siihen kuinka rakennat eli viisaan vai tyhmän rakentajan lailla, siis teetkö Jeesuksen sanojen mukaan vai et?
Ari
Ainakin tuossa vertauksessa hiekalle rakentamisesta ja kallioperälle rakentamisesta sinä osoitat olevasi se joka rakentaa yhteisön ulkopuolelle ELI SIIS HIEKALLE. Nimittäin kallioperälle rakentaminen tarkoittaa yhteiseen KAUPUNKIIN rakentamista Jeesuksen ajan maisemissa. Ja muista että luvpa rakentaa kaupunkiin oli vain niillä, joilla nimi oli kaupungin kirjoissa.
Joten Ari hyvä
Opettele edes opin alkeet ennen kuin omien haihattelujesi varaan rakentaessasi lähdet ojentelemaan itseäsi viisaampia ja kokeneempia.
Muista että Pyhä Henki toimii KIRKON VÄLITYKSELLÄ.
HELLUNTAINA OPETUSLAPSET ELI TUON AJAN KIRKKO OLIVAT
Y H D E S S Ä .
https://www.kotimaa.fi/blogit/kaksi-rakentajaa/
Matias Roto edellä olevalla ”vastauksellasi” osoitat ensinnäkin sen ettet todellakaan ”kuule” Jeesuksen sanoja, siis tuot aivan täydellisesti niistä poikkeavaa selitystäsi.
Jeesus sanoo selkeästi että joka KUULEE Hänen sanansa ja TEKEE niiden mukaan on VIISAS rakentaja.
Ari
Älä heittäydy mielettömäksi.
24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
Siis mitä ”mieletöntä” on siinä kun luen ja YMMÄRRÄN nuo sanat niinkuin ne on kirjoitettu RAAMATTUUN.
Ari
Kuuntelin Vuorisaarnan mandariinikiinaksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/04_chinese/b40.htm
Se mitä Jeesus sanoo Toorasta eli Laista eli Viidestä Mooseksen kirjasta eli KOKO Raamatun vanhimmasta kokoelmasta tuli mieleeni sinulle jaettavaksi.
Joten otapa opiksesi KOKO RAAMATTU äläkä tottelemattomuuttasi laiminlyö Jeesuksen opetusta antaen tilaa vanhan aatamisi herättämälle laiskuudellesi laiminlyödä koko Raamatun lukemistasi.
Tässä vuoden 1938 suomennoksen mukaisena tuo Jeesuksen ajatus:
Matteuksen evankeliumi:
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Ari
Hyvä jos ymmärrät ja myös sovellat omaan elämääsi ja varsinkin omaan kielenkäyttöösi, joka nykyisellään muistuttaa lähinnä Mooseksen kirjojen kapinallisten kielenkäyttöä, niiden jotka typeryyttään nousivat Moosesta vastaan niin, että maa nieli heidät heidän kapinallisuutensa takia.
Sen sijaan jos haluat opettaa jotain toista, pitää sinun ennen sitä HANKKIA VIISAUTTA, niin ettet mene puhumaan läpiä päähäsi. Viittaamassani blogissa kerron Jeesuksen puheen maantieteellisen ja sosiologisen tilanteen sekä sen yhteiskunnallisen yhteyden, miten se on ymmärrettävä. Kaupunkiin rakentamisen ja wadi jokeen kuivana kautena rakentamiseen.
Tuosta ajasta piti tulla noin 1800 vuotta eteenpäin ennen kuin edustamaasi individualistista elämännäkemystäsi oli edes sanallakaan ilmaistu.
Matias Roto siis Jeesus opetti vuorisaarnan ja sen lopussa sanoo ”24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.”” niin eipä tarkoittanutkaan niitä sanoja joita oli opettanut vaan aivan jotain muuta, onneksi on niinkin ”viisas ja ymmärtäväinen” ihminen keskuudessamme että osaa selittää tuon?????
Ari
Vain täydellinen ymmärtämättömyytesi tuolloisista elinolosuhteista saa sinut kuvittelemaan olemattomia tuosta vertauksesta hiekalle ja kalliolle rakentamisesta.
Jos sellainen joka olisi siellä tuolloin asunut, olisi nykyisestä ajasta kuullut sinun tulkintasi, niin silloinpa hän olisi täysin ihmeissään töksäyttänyt, että kuinka kummassa kukaan voi olla noin tollo, että moisia höpötyksiä tuosta vertauksesta päästelee.
Matias Roto siis mitä tuolla vertauksella tarkoitetaan, selitän nyt yksinkertaisesti niin voinet ymmärtää eli kun Jeesus opetti niin ne opetuksen sanat ovat ne sanat josta Jeesus sanoo että ”kuka kuule ne sanat ja TEKEE NIIDEN mukaan on VERRATTAVA viisaaseen mieheen joka kalliolle rakensi”, siis eikö olekkin yksinkertaista?
Missä olen mielestäsi väärässä?
”Siis se ero meillä on että toiselta Jumala salaa evankeliumin ja toiselle ilmoittaa.” Pasanen Ari 26.11.2024 12:46 Klo 12:46
Niin, sinulta Pasanen, se näyttää olevan salattu. Tekeminen taitaa olla sinulle tärkeämpää kuin uskominen? Tekemisestä osaat kirjoittaa. Täytetystä työstä, Jumalan lahjoista et juuri ”pukahda”.
Evankeliumi = ilosanoma, on minulle sitä, mitä minun, eikä vaan minun edestäni, vaan koko maailman edestä, on täydellisesti tehty. Sen on Jumala kirjoituksissa (Raamatussa) ilmoittanut.
On seutuja, joissa hiekalle rakentaminen on ainoa vaihtoehto. Esimerkiksi pohjoisessa Namibiassa kalliopohja on niin syvällä hiekan alla, ettei sen esiin kaivaminen ole järkevää. Matias Roton mainitsema ohje, ettei kuivana vuodenaikana vedettömän joenuomaan (Lähi-idässä wadi) tule rakentaa, pätee todellakin. Mikähän olisi suomalaiseen rakennusperinteeseen käypä versio? Kenties näin: ymmärtämätön rakentaa tupansa suoraan kosteaan maahan ja viisas kivijalan päälle suojaan lahottajilta.
Ari
Älä ihminen heittäydy tyhmäksi
Kari
Kiitos kommentistasi
Tuot hyvin esille mikä ero on Arin teko-opin ja Jeesuksen armo-opin ero
Martti
Kiitos kommentistasi
Osaat hyvin selittää olosuhteiden merkityksen rakentamisen erilaisiin käytännön ratkaisuihin,
Mitä on rakkaus Totuuteen, minulle se on myös Jeesuksen sanojen kunnioitusta ja kuuliaisuutta niille, niissä on iankaikkisen elämän sanat.
Rukoilen puolestanne että Jumala kutsuisi teitä parannukseen että saisitte rakkauden Totuuteen.
Ari
1)
Sanot että sinulla on rakkaus totuuteen.
Silti kerta toisensa jälkeen kieltäydyt vastaanottamasta Totuuden Hengen eli Pyhän Hengen innoittaman Raamatun sanaa vastaan, vaan sen sijaan luet Raamatun teksteihin omia oikosulkujasi.
2)
Sanot, että sinulla on Jeesuksen sanojen kunnioitusta.
Silti kerta toisensa jälkeen suljet silmäsi Jeesuksen toiminnan ja opetuksen todelliselta sanomalta ja sen sijaan puhut omiasi.
3)
Sanot rukoilevasi meidän puolestamme.
Kiitos näistä esirukouksista!
Niin mekin rukoilemme sinun puolestasi, että saisit silmäsi auki ja näkisit Jumalan sanan totuuden.
4)
Koska annat vaikutelman erittäin yksinäiseltä, omissa maailmoissaan elävältä ihmiseltä, niin rukoilemme puolestasi, että Hyvä Paimen noutaisi laumastaan eksyneen lampaan takaisin laumaansa eli siis vetäisi sinut Pyhän viinipuun eli Jumalan kansan todelliseen eli konkreettiseen yhteyteen.
Psalmit:
80:9 Sinä siirsit viinipuun Egyptistä, sinä karkoitit pakanat ja istutit sen.
Tämän viinipuun oksina olemme oksia Kristus -puussa.
Johanneksen evankeliumi:
15:1 ”Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
15:4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
Ps.
Kerran totesin että kahdessa amharinkielisessä käännöksessä toisessa tuo sana ”viinitarhuri” oli käännetty maanviljelijä -vastineella ja toisessa puutarhuri -vastineella. Kun sitten menin Kameruniin ja vierailin kälyni plantaasilla, niin huomasin, että ollessani keskellä hänen viljelystensä ”peltoa” vaikutti kuin olisin ollut keskellä metsää. Nimittäin viljelysten sisäkkäisyys oli sellaista, että korkeimmat hedelmäpuut ottivat ensiksi oman osansa valosta, sen jälkeen seuraavaksi pisimmät puut oman osansa ja sitten seuraavat omansa jne ja sitten erilaiset lyhyemmät pensasmaisemmat sekä lopuksi lähinnä maata vartensa työntävät kasvit viimeisimmätkin valon rippeet.
Tuon viljelysten useamman kerroksen todellisuuteen siis viljelyksen hoitajan vastineeksi käännökseen mahtuivat yhtä hyvin maanviljelijä kuin puutarhuri -sanatkin.
Joten Ari
Jos satun tuntemaan Pyhän maan arkisen todellisuuden sen muinaisessa historiassa ja sen tavan ajatella, niin pyrin tuota esittelemään lukijoilleni – siis myös sinulle, vaikka toisinaan saa vaikutelman, ettet mitään ole ottanut vastaan, vaan olet korvasi sulkenut ja silmäsi peittänyt Pyhän Raamatun sanalta.
”Se on myös Jeesuksen sanojen kunnioitusta ja kuuliaisuutta niille.” Kunnioitus ja kuuliaisuus ovat komeita sanoja. Miten ne toteutvat käytännössä? Miten Jeesuksen sanat otetaan huomioon kaupan kassajonossa, linja-autopysäkillä, jalkakäytävän ruuhkassa, lenkkipolulla… Miten Jeesuksen sanoille ollaan kuuliaisia niin, että se näkyy pankin tiliotteessa? Komeat sanat kaikuvat onttoutaan, jos ei voi kertoa, mitä ne merkitsevät ihan arkisissa toimissa.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi.
Samaa yleislinjaa olen useaan kertaan yrittänyt esitellä Arille, mutta hän on aina kiertänyt kysymykseen vastauksen antamisen mahdollisimman kaukaa.
Martti
Olen yrittänyt monia kertoja saada Ari ymmärtämään, että se jolla on parhaat suhteet kotipiirissään, sillä on parhaat suhteet myös sukulaisiinsa ja naapureihinsa sekä laajemmille piireille aina maailmanlaajuisestikin katsottuna. Mutta jolla ne ovat huonompia kaikkein arkipäiväisimmissä elämänpiireissä, niille ne ovat huonoimpia myös laajemmissa piireissä aina koko maailmanlaajuiseen elämänympäristöön.
Martti
Edellä mainittu läheisten ja arkisten ihmissuhteiden yhteneväisyys laajemmissa piireissä ulottuu myös ihmissuhteiden ulkopuolellekin asti ihmisen koko elämään.
Jopa taloudellisen turvallisuuden tunne on suoraan suhteessa arkisiin ihmissuhteisiin, mutta se ei ole missään suhteessa siihen, miten paljon ihmisellä on krääsää ympärillään.
Tämä tuli esille aivan sivutuotteena erään 1980 -luvun puolivälissä tehdyn tutkimuksen aineistoa ristiin ajettaessa tietokoneessa kun aiheiston kenttähaastattelussa koottua antia analysoitiin.
Koska keskustelumme on liukunut Vuorisaarnaan niin kuuntelin Vuorisaarnan amhariksi. Amharia puhutaan Etiopiassa. Se on heprean sukulaiskieli.
https://www.wordproject.org/bibles/audio/17_amharic/b40.htm
Otin tuolillani niin levollisen asennon kuin näin aamutuimaan hyvin levänneenä saattoi kokonaan kuunteluun keskittyäkseni ottaa.
Jeesuksen sanojen totuudellisuus on mielenkiintoinen asia. Dogmatiikan professori José Ignacio Gonzales Faus lausuu kirjassaan Taivasten valtakunnan logiikka (Kirjapaja 1996): ”Jeesuksen sanojen arvovalta perustuu sanotun totuuteen itseensä, ei autoritaariseen sanomisen tapaan eikä myöskään henkilöön, joka sen sanoo.” Jeesuksen sanat eivät näin ole totta sen vuoksi, että ne ovat hänen sanojaan. Ne ovat totta yksinkertaisesti siksi, että ne ovat totta.
Martti
Kiitos kommentista
Tuot esille erittäin syvällisen viisauden
Koska Ari on rakentanut taloja
ja koska hän on kirjoittanut saksan kielestä ylioppilaskirjoituksissa,
niin panenpa Ensimmäisen Korinttolaiskirjeen osoitteen äänikirjaan.
Näin voi korottaa saksan taitojaan samalla,
kun huomaa Paavalin käyttävän kielikuvaa rakentamisesta
ja keskusteluumme liittyen
PAAVALI VIITTAA KIRJOITUKSIIN
eli siis Vanhan testamenttiin, tarkemmin sanoen Vanhan testamentin nuorimpaan osaan, KETUVIM, KIRJOITUKSET.
Paavali siis perustaa ristin teologian Vanhan testamentin sanaan.
Kuuntelin 1. Korinttolaiskirjeen saksaksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/09_german/b46.htm
Jottei Arille tulisi turhaa vertailua ihmisten välillä,
vaan ainoastaan ROHKAISU avautumaan henkisesti
ja ottamaan LISÄÄ OPPIA omien edellytystensä mukaisesti,
niin saanen kertoa, että minulla sattuu olemaan kotonani muutama tuhat kirjaa saksan kielellä.
Kuuntelin vielä Roomalaiskirjeenkin saksaksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/09_german/b45.htm
Edellistä ajatusten vaihtoa lukiessa tuli mieleen se teologinen ero joka on pohjalla , josta juontaa mielestäni moni asia esim kaste keskustelu ja se on erilainen syntikäsitys . Se kuvastuu hyvin siinä että toinen sanoo että pitäs elää jokapäiväisessä parannuksessa ja toiselle riittää yksi kerta.
Silloin tietysti voi tarkata ihmistä joka olis synnitön ja ei tarvitse parantajaa eikä parannuksen tekemistä , että onko näin todella ? Syntinsä tunnustavaa ei tarvitse arvoida koska hän itse tunnustaa syntinsä . Lopulta tietysti Jumalan sana kertoo ihmisestä millainen hän on , room 3 esim jossa meidän kaikkien ihmisten mainetodistus on kirjattu tai Paavalin sanat että synti asuu minussa . Silloin ei myöskään tarvitse seurakuntaa jos kerran parannuksen tehnyt on valmis . Tämä ajatusten ero on seurakuntaelämäassä suuri , kun toisissa seurakunnissa synnintunnustus on keskeisiä asioita niin toisesta se puuttuu kokonaan . Luterilaisena se hämmästyttää tietysti että eikö ole tarvetta synnintunnustamiseen ? Vain siinä synnintunnustamisen ja armon tiellä voi tapahtua se mistä Paavali kirjoittaa ; minun tulis vähetä ja hänen kasvaa . PyhäHenki kirkastaa synnin vanhurskauden ja tuomion .
Timo
Kiitos kommentistasi
Kiitos hyvästä pohdiskelustasi
”Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.” Lainattu lause ei ole Paavalin vaan JohannesKastajan. (Joh. 3:30)
Vaikuttavin taideteos, joka liittyy tuohon Johannes Kastajan lauseeseen on varmaankin Isenheimin alttarikaapin Ristiinnaulittu, jossa lause on kirjoitettu latinaksi Johanneksen kärsivää Kristusta osaittavan sormen yläpuolelle: ”Illum oportet crescere me autem minui.” https://en.wikipedia.org/wiki/Isenheim_Altarpiece
Martti
Kiitos kommenteistasi
Isenheimin alttarikaapin esiin nostaminen on upea veto
Matthias Grünevaldin teos on minulle taidekirjoista tuttu jo vuosikymmenten takaa. Oli hienoa kerran päästä Colmariin ja todella nähdä se. Mona Lisasta kerrotaan, että sen näkeminen Louvressa on monelle pettymys. Isenheimin alttari ei todellakaan ollut. Vaikutusta tehostaa, kun tietää, että se on maalattu parantumattomasti ja tuskallisesti sairaiden katsottavaksi.
Martti
Kiitos tästä sydämellisestä täydennyksestä