TURVALLINEN TILA

Adam ja Eva olivat tottelemattomia Jumalalle ja siitä seurasi heti syyllisyys ja häpeä .Tämä sai aikaan sen että he etsiytyvät Viikunapuiden suojaan ja peittivät ruumista viikunapuun lehdillä . Heille se oli luontainen tapa toimia siinä tilanteessa , se oli heille se turvallinen tila ja ainoa vaihtoehto heidän ajatuksissaan . Jumala , luoja oli kuitenkin iloinnut heistä kun oli tehnyt heidät omaksi kuvakseen ja tahtoi saattaa heidät takaisin yhteyteensä . Hän tiesi ja näki heidät  ja halusi miestä kutsuen kysellä ; missä Adam olet ?Jumala rakasti heitä . 

Näin olemme ihmiskuntana aina toimineet luontaisesti, että teemme sen mikä on epämiellyttävää niin tahdomme siitä pakoon. Tämä koskee lähinnä meidän syyllisyyttä ja häpeää. 

Jumala on alusta asti rakastanut ihmistä ja hän näki parhaaksi lähettää poikansa meidän syyllisyytemme tähden , että olisimme vapaita omantunnon syytöksistä . Jumalan yhteyteen pääseminen on myös mahdotonta syntisen ihmisen , koska Jumala on Pyhä , ilman Jumalan omaa pyhyyttä , ilman vanhurskauden vaatetusta .

Se paha on voitettu Jeesuksen ristinkuolemassa jossa voitto synnistä ,perkeleestä ja kuolemasta Kristuksen  ylösnousemisessa ja tämä voitto lahjoitetaan ihmiselle kun hänet kastetaan tähän kuolemaan . Tässä pysyvyyttä luvataan kun saamme Herran sanat ottaa vastaan ehtoollisesta ; joka syö minun ruumiini ja juo minun vereni , pysyy minussa ja minä hänessä . Varoitus jättää Srk yhteys pois on jäädä pois Kristuksen ruumiin osallisuudesta , kuten hebr10 kirjoitetaan , sillä uudessa liitossa on Kristuksen kuoleman hetkellä revennyt esirippu ja sen tilalla on Kristuksen ruumis , seurakunta.

Tässä on rakkaus ja hän on seurakunnassa päänä ja hallitsee rakkaudella , täynnä armoa ja totuutta. Ansaitsematon rakkaus  minun osakseni , joka ei ole sattumaa että rakkaus kulkee aina ensin , että ihminen uskaltaa kohdata totuuden ja päästä vapaaksi syyllisyydestä ja häpeästä ja saada syntinsä anteeksi . 

Hiljan eräs ihminen joka tuli seurakuntaan sanoi että hän tunsi vastenmielisyyttä kun joku tuli jakamaan lappusia tai alkoi puhumaan raamatunjakeita , mutta lähimmäisen rakkaus teki häneen vaikutuksen ja uskaltautui tulla seurakuntaan . 

Ihmiselle on turvallisin tila siellä missä häntä  rakastetaan ja jossa on paljon anteeksiantamusta . Seurakunta on paikka , jossa ihminen voi Jumalan rakkaudessa kohdata aidosti oman pahuutensa , syyllisyyden ja päästä vapauteen saaden omistaa sen rauhan jonka hän on luvannut . 

Jeesuksen jäähyväispuheessa ennen sitä lupausta rauhasta , hän puhuu että Isä lähettää hänen nimessään Pyhän Hengen  opettamaan ja muistuttamaan niistä sanoista joita hän on puhunut . Tämä on vakava asia että otamme vastaan ne sanat niin kuin on kirjoitettu , sillä lopulta jos torjumme ne sanat niin armonajan jälkeen olemme Pyhän Hengen pilkkaajia ja sitä Jumala ei anna anteeksi .Ensin taivaasta lähetettiin Poika rakkaudessa sitten Pyhä Henki opettamaan ja ilmoittamaan tämän suuren rakkauden. Rakkaus kulkee aina totuuden kanssa ja siksi tulisi olla arka omatunto Jumalan sanaa kohden , sillä en voi eikä ihmiset voi muuttaa Kaikkivaltiaan Jumalan suunnitelmia , vaan joko olemme mukana siinä suunnitelmassa tai ulkona siitä. Rakkaus korostuu luterilaisessa messussa myös , siinä että Kristus tahtoo ensin palvella meitä ja siinä kuvastuu armoa armon päälle . Synninpäästössä anteeksiantamus , saarnassa, Isä meidän rukouksessa ja Herran pyhässä ehtoollisessa . 

Jumalan viisaassa suunnitelmassa hän antoi apostoleille tehtävän perustaa seurakuntia ja ohjeet meille miten ylösnoussut Kristus tahtoo rakkauden ilmenevän . Seurakunnan hän tarkoitti kodiksi meille , jonka hän itse rakentaa kun tahdomme pysyä hänen sanassaan ja hän on myös ainoa joka luo rakkauden siteet itseensä ja toisiimme .Kaikki muu yhteys on meidän rakennuksia , jotka lopulta ovat rajattuja vain tiettyihin asioihin mutta Jumalan rakkauden yhteys on myös ykseyttä vaikka ihmiset ovat hyvin erilaisia keskenään ja omaavat erilaisia luonteenpiirteitä. Lopulta kaikki on hänen työtään ja meille jää syntientunnustamisen osa ja uskoa siihen että hänen sanansa sisältää Jeesuksen sanojen mukaan; henki ja elämä .

66 KOMMENTIT

  1. Matias ; tuo lapsenkaltaiseksi tuleminen -puhuu kasteesta , niin oli uutta minulle mutta uskon nyt sen noin olevan . Juutalaisten perhekasteet on ollut tuttuja monista lähteistä aina argeilogian todisteista lähtien .
    Olen miettinyt että yleisesti opetettuja vuosikymmeniä tuttuja raamatunkohtia , joissa ei oikeaa kontekstia ,niin olisi hyvä tehdä sellainen pieni kirja , jossa olis raamatullinen konteksti . Se kun pahimmillaan vääristää oppia tai ei avaudu se sanoma kuten on tarkoitettu . Onhan toki kohtia jotka voi saarnata eri yhteyksissä , mutta alkuperäisyydessä on syvyyttä .

    Siinä olis haastetta ja eiköhän julkaisija löytyis . Olen huomannut että kun monen miehen , ystävän kanssa kun jutellut niin on raamatun asioita jotka ymmärtänyt väärin. tai ei ole edes ajatellut ja näin on myös monen papin suusta tullut samaa . Me varmaan kaikki olemme hairahtuneet , vaikka ei sen tarvitse tietysti tarkoittaa että pelastuskysymyksessä olis harhassa . Luterilaisittain kun ajattelee niin ulkopuolella armonvälineiden yhteyttä on vaikea myös sisäistää asioita . Ja ilman seurakuntayhteyttä vaikea sisäistää paimenuutta tai Srk / Kristuksen ruumista . Ja tämä ilmenee siinä kun vaikkapa apostolien opetukset seurakunnille niin ne lukee ilman seurakuntayhteyttä itselleen ja kuitenkin ne on kirjoitettu seurakunnalle

  2. Ari , sinä sotket nyt Johanneksen kasteen ja sen Kristillisen kasteen jonka Jeesus asetti ennen taivaaseen astumista Galilean vuorella . Ihminen kastetaan Kristuksen kuolemaan että hänellä on Kristuksen kanssa ylösnousemus . Kyllä perhekunnittain kastettiin alkuseurakunnassa ja siitä on todisteita niin raamatussa kuin raamatun ulkopuolella . Ota se sana niinkuin se on kirjoitettu . Nyt taitaa olla Ari semmonen juttu että tuon Matiaksen kanssa ei kannata lähteä raamattuvisaan vaan on parempi ottaa kyselevä asenne ja avoin mieli . Ei kristillisyys ole sitä että meidän uskonkäsityksen pitäs sementoida ja pitää lujasti kiinni . On ymmärrettävää että oman elämän kokemukset yhdistettynä tietynlaiseen opetukseen tuntuu totuudelta , mutta kyllä Jumalan sana on totuus ja ottaa se kuten on kirjoitettu . Jos raamattu monessa kohdin sanoo että kasteessa saa Pyhän Hengen niin etkö Ari sitä usko ? Näin on ristinkunnassa uskottu aina . Uudestikastajien oppi uusi ja se ei ole Kristus- keskeistä raamatullista kasteenkaan osalta . Ja syntikäsitys on raamatussa täysin selvä , lue room 3 niin sieltä löytyy ihmiskunnan kaikkien ihmisten mainetodistus mitä olemme lihan puolesta Sinun täytyy etsiä vaikka kasteelle raamatullinen oma perusta jos haluat löytää tulkinta ja pyrkiä se asia ensin selvittämään . En usko että kukaan on sinua vastaan millään lailla mutta usko selvää raamatun sanaa ja täällä on varmasti oppineita jotka voivat antaa näkökulmia asioiden selvittämiseen . Juupas eipäs ei johda mihinkään .
    Kirjoitit tuolla aikaisemmin että Jumala rakastais niin paljon että haluais kaikki taivaaseen ? Kyllä sana kertoo näin . En ole koskaan kenenkään kuullut väittävän että juutalaisuudessa tai alkuseurakunnassa ei ollut perhekastetta. Juutalaisuudessa aina käsiteltiin kaikki perheeseen vaikka olis just syntynyt . Vanhan liiton merkki ympärileikkaus suoritettiin 8 pv vanhana . Sanotko siihen että väkisin viedään lapsia . Se käsitys on hyvin vinksahtanut kun miksi vanhemmat ei haluais lapsille hyvää ja kun Jumala on siinä luvannut antaa Pyhän Hengen niin siihen sopii Jeesuksen sanat : sallikaa lasten tulla minun tyköni .

    • Timo Gummerus oikein toteat:”” kyllä Jumalan sana on totuus ja ottaa se kuten on kirjoitettu .””

      Siis kerroppa nyt mitä lukee Pietarin helluntai saarnassa:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

      Vastaa sitten kysymykseen mikä on se lupaus joka on annettu ”” Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.””?

      Siis ota nyt omasta toteamuksestasi vaari ja lue juuri se ja vain se mitä tuohon on kirjoitettu.

    • Ajatuksesi ettei Johannes kastajan kaste olisi oikea on kristillinen kaste on täysin väärä, ei Jeesus asettanut mitään uutta kastetta missään kohden vaan niinkuin Johannes kastaja sanoo että Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä, siis Johanneksen kaste tasoittaa tietä Jeesukselle. Näin lukee Raamatussa.

  3. Matias Roto yrität epätoivoisesti todistella omaa oppiasi, siis tuolla tuot ”kadonneen lampaan” esille, siis Jeesus tuli kutsumaan juutalaisia jotka ja vain he ovat näitä kadonneita lampaita, ei me pakanat olla siinä porukassa.

    Kun juutalaiset eivät ottaneet Jeesusta vastaan niin vasta silloin meille pakanoille avautui pääsy pelastukseen Jeesuksen sovitustyön kautta kun kuulemme evankeliumin ja Jumala kutsuu niin tekemällä parannuksen ja ottamalla kasteen saamme synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan.

    • Ari

      Siirrät keskustelun aiheen siitä, mistä oli puhe. Tyyliin, kun sinulle puhuu Norjan valtiosta, niin sinä puhut notkeavartaloisesta eli norjasta ihmisestä, kun sinulle puhuu Puolan valtiosta, niin sinä puhut ompelukoneen puolasta ja kun sinulle puhuu Turkin valtiosta, niin sinä mietit tarkoitetaanko minkki vaiko lampaan nahasta tehtyä turkkia.

      Mutta vastatakseni tähän kokonaan uuteen puheenaiheeseesi juutalaisista ja muista kansoista eli Paavalin kielenkäytön mukaan kreikkalaisista muiden kansojen edustajina, niin riittää kaksi raamatunkohtaa kertomaan, ettei Jeesuksen seuraajina ole mitään eroa minkä kansan jäsen ihminen on.

      Oleelllista on vain se että pysyy jäsenenä Jumalan kansassa eli pyhän kristikunnan jäsenenä, sillä kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta, koska kirkko on Kristuksen ruumis eikä Kristuksen ulkopuolella ole pelastusta.

      JEESUS ON AINOA PELASTUS NIIN JUUTALAISELLE KUIN EI-JUUTALAISELLE.

      Galatalaiskirje:

      3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

      Kolossalaiskirje:

      3:11 Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus.

  4. Timo Gummerus toteat:””Kirjoitit tuolla aikaisemmin että Jumala rakastais niin paljon että haluais kaikki taivaaseen ? Kyllä sana kertoo näin .””

    Voisitko ystävällisesti näyttää missä kohden tuo on mainittu?

    Et ole vastannut Ap.t.2 koskeneeseen kysymykseeni mikä on niissä jakeissa lupaus?

    Tuo lupaus on kuulijoille ja heidän lapsillee ja ketä tahansa Jumala kutsuu, siis me pakanat kuulumme selkeästi ketä tahansa kutsuu porukkaan, eihän me olla kuulijoita eikä heidän lapsiakaan, eihän?

  5. Ari kirjoitit:
    Siis kerroppa nyt mitä lukee Pietarin helluntai saarnassa:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    Tuo on selvää tekstiä !
    Kutsu parannukseen on kutsua kääntymiseen kuten sana parannus voidaan kääntää tai mielenmuutos ja Pietari sitten julistaa että ottakaa kaste että saatte Pyhän Hengen ja tämä lupaus koskeen myös kuulijoiden perhekuntaa . Koska ei kai kukaan kiellä perhekuntakasteita ? En Ari ymmärrä mitä tässä on ongelmaa ymmärtää ? Johannes kastajan kaste oli esikuvana meidän tulevasta kasteesta koska hänen täytyy täyttää koko vanhurkaus . Se oli parannuksen kaste . Eihän ihmisiä voitu kastaa Kristuksen kuolemaan koska Kristus ei ollut vielä ristiinnaulittu tässä vaiheessa .

  6. Ari kirjoitit :
    Timo Gummerus toteat:””Kirjoitit tuolla aikaisemmin että Jumala rakastais niin paljon että haluais kaikki taivaaseen ? Kyllä sana kertoo näin .””

    Voisitko ystävällisesti näyttää missä kohden tuo on mainittu?
    Joh 3:16 sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut että ei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi ja joutuisi kadotukseen .
    Eikö opetuslapsia synny Jeesuksen sanojen mukaan kastamalla ja opettamalla ja pitämään kaikki mitä hän on käskenyt pitää ?
    Seuraavaksi kirjoitat että kun ei usko !
    Ja minä vastaan että Jumalan rakkaus on tarjolla kaikille ja se on vapaaehtoista .

    Voidaanko me Ari jostakin yhdestä asiasta olla yhtä mieltä edes ja edetä ja vaikka ottaa yksi asia ja tuoda siitä kaikki raamatunkohdat esille ja uskoa niihin?
    Onko tämä kasteasia nyt sellainen ? Mitä sinun mielestä kaste on tai mitä siinä tapahtuu ja siihen argumentit ainoastaan raamatusta . Olisko tämä hyvä lähestymistapa ?

Timo Gummerus
Timo Gummerus
Armahdettu syntinen , luterilainen