Pyritkö voittamaan synnit elämässäsi ?

Onko uskonelämäsi keskus syntien voittamisessa ?

Pyritkö enemmän keskittymään uskonelämässä siihen että voittaisit synnit mitä elämässäsi on vai  keskitytkö syntien tunnustamiseen? 

Uskon että näistä kahdesta vaihtoehdosta löytyy pitkälti kristillisyys mitä maailmalta löytyy tai Suomesta . Ja usein varmaan kaikki kristityt yrittää tulla paremmaksi ihmiseksi ja saada voittoja synnistä , jossakin elämänsä vaiheissa . 

Kun pyrimme voittamaan syntimme elämässä niin väistämättä me olemme ajatustemme ja mielemme kanssa , niin että uskonelämme keskittyy itseemme . 
Joudumme silloin usein laskemaan rimaa kun näyttää siltä että voittoja ei tule synnistä tai ainakaan tarpeeksi vaan sydän vaatii meiltä enemmän , eikä sydän tunne useinkaan lepoa ja rauhaa .Se kaunis ajatus että nämä muutamat helmasynnit on nyt hyvän kristityn mallista vailla ja kun ne saadaan voitettua niin ihan kelvollinen jopa hyvä kristitty olen . Joskus valo vaan osuu arkaan ja valossa muistuu mieleen että historia ei olekkaan niin ruusuinen eikä edes aika kultaa muistoja kun samat synnit on kulkenut mukana vuosia ja jopa vuosikymmeniä ja musta lista on vain kasvanut . Myös evankeliumi on silloin  peitossa  , koska olemme keskittyneet oman itsemme kanssa painimaan . Ja tilannetta ei paranna asia jos 
Seurakuntayhteys ei tarjoa 
Syntientunnustamiselle sijaa 
ja jos oppi ei tunnusta ihmisessä asuvaa syntiä .
Silloin ihminen on lain alla enemmän tai vähemmän . 

Mutta jos me keskitymme tunnustamaan syntimme 
siis toisin sanoen pysymään Kristuksessa niin meidän elämässä on lepoa ja rauhaa,
Koska elämämme ja syntiongelma on saanut 
vastauksen . Silloin olemme myös sillä paikalla että tiedostamme synnin olemuksesta sen kauheuden ja itsessämme sen oikein asuvan meissä ja siihen  lääke että 
vain Kristus voi meitä auttaa 
ja alamme janoamaan sitä vapautta ja silloin meillä on oikea tie kohdata syntimme .Ja myös Jumalan mieleistä halua pysyä erossa synnistä paremmin .  

Myös se miten ihmisen elämä alkaa näyttäytymään ulospäin , niin usein lain alla elävä ihminen alkaa vaatimaan samoja ponnisteluja muilta ihmisiltä kun itse harjoittaa ja ihminen kasvaa omaan vanhurkauteen , joka suoraan alkaa näkymään tekopyhyytenä ulospäin , omat synnit on peitossa silloin kun toisten synnit näyttäytyvät suurina  joskus jopa kadottavina ja oikeustaju on silloin nuhdella toista ja usein itsekkäistä motiiveista . Verraten itseään heikomman veljen edessä .

Kun syntien tunnustamiseen keskittyvä ihminen on niin monesti saanut kokea itsessään sitä synninturmelusta , että jotkut jopa kyllästyvät siihen ja alkavat kuuntelemaan niitä puhujia , jotka lupaavat parempaa ja usein myös kehuvat ja antavat ymmärtää että  ihminen voi tulla paremmaksi kun saa voimaa ja henkeä tarpeeksi Jumalalta. 
Syntien tunnustaminen vie ihmistä lapseuteen ja nöyryyteen ja oikeaan itsetietoisuuteen . Ja antaa ymmärrystä että jos tahtoo olla vahva niin pitää pystyä olemaan heikko. Mutta armossa saa kasvaa ja huomata että Kristus on tehnyt kaiken puolestani pelastuksen eteen . Silloin myös Jumalan kuva on rakastavampi ja lempeä . 

Jeesus kehoitti pysymään hänessä , se on hänen armossa ja anteeksiantamuksessa. 
Katse Kristuksessa , joka on tie , totuus  ja elämä . 
Minun tulis vähetä ja hänen kasvaa . Uskon että syntien tunnustamisen tie vaikka se vie  näkemään totuuden meistä itsestämme , niin samalla kirkastuu Jumalan rakkaus ja se suuri armo osaksemme , jota emme osaa ymmärtää miksi se on minua kohdannut , ilman ansioita . 

Syntien tunnustaminen on Pyhän Hengen työn seurausta ja siksi tähän tulee liittyä seurakunnan yhteys , että emme tee siitäkin suoritusta ilman Jumalan sanan vaikutusta . 
Kristus on voittanut Golgatalla synnin perkeleen ja kuoleman ja tähän voittoon saamme laskea turvamme joka päivä , kun tunnustamme syntimme niin Jumala on uskollinen ja vanhurskas  meitä kohtaan .  

22 KOMMENTIT

  1. Ihmisen hyvyyden mittari on mielestäni raamatun mukaan yhteydessä Jumalaan . Syntiinlankeemus paljasti ihmisen tarpeen kätkeytyä totuudelta , koska tiesi tekevänsä pahaa ja sama jatkuu jokaisessa ihmisessä . Ihmisen syntisyys ei ole ihan yhdessä sanassa eikö room 3 kerro aika perusteellisesti ihmisluonnon sisällön?
    Nyt Sami jätät pois syntiinlankeemuksen kun kirjoitat että Jumala ei luo pahaa . Tuli mieleen olisko ordodoksien ollut hyvä traditiossa myös muistaa uskonpuhdistuksen aikoja , katolilaiset kuitenkin myöntää että siinä oli todellista uskonpuhdistusta ja myös vaikutti katolilaisuuteen .

  2. Roomalais-katoliset alottivat oman reformaationsa jo paljon ennen luterilaista uskonpuhdistusta. Syntiinlankeemus heikensi ihmisen tahtoa, ihmistä voisi verrata syntiinlankeemuksen jälkeen särkyneeseen peiliin. Kirkossa peili korjataan, ihmisen luonto kirkastetaan, Kristuksen kuvan kaltaisuuteen. Pahalla ei ole omaa olemusta, ei missään.

  3. Syntiopetus on Pyhästä Jumalasta katsottuna raamatusta , ei siis meidän arvioita . Ihmiselle oli vain yksi joka pystyi saamaan yhteyden ihmiseen oli Jumalan rakkaus . Onko sitten parempi uskoa maailman tavoin että ihminen on pohjimiltaan hyvä vai uskomme raamatun sanaa , joka kirjoitettu Pyhässä Hengessä ja itse Kristuksen sanaa , sillä hän antoi sanat Paavalille . Jumalan pyhyyden edessä ei mikään ole kestävää vaikka se lähtisi kuinka lempeistä ajatuksista lähtevää , jos se ei Jumalasta lähtöisin . Siksi pyhitys on luterilaisuudessa myös Kristuksen aikaansaamaa eikä yhteistyöhanketta meidän syntisen luontomme kanssa vaan Kristus joka asuu meissä niin hän sen työn tekee

    • Väärin. Jumala ei pelasta ihmistä ilman ihmistä. Ihminen osallistuu pelastumiseen yhteistyössä Jumalan kanssa. Jos et osallistu olet ulkona, vastustamalla pelastumista.

      Jos maailma uskoo, että ihminen on pohjimmiltaan hyvä, he ovat siinä tietysti oikeassa.

  4. Niin tietysti Jumala pelastaa armosta ilman ihmisen tekoja .
    Ihminen on myös kuollut Jumalalle , mutta vihollinen myös . Kuollut ei siis ole pohjimiltaan hyvä , ilman Jeesuksen sovitusta tälläinen ihminen joutuu kadotukseen , vaikka olisi maailman silmissä kuinka hyvä tahansa .
    Jumala tekee kuolleista eläviä ja ilman Kristusta nämä joutuu kadotukseen . Raamatun mukaan jokainen ihminen tietää Jumalan olemassaolon mutta muuttavat totuuden valheeksi .Eikö Sami ordodoksisuudessa ihminen ole samaa aikaan sekä syntinen ja vanhurskas ?

    • Timo, kyllä mutta syntinen ja vanhurskaus on sisällöllisesti erilainen kuin luterilaisuudessa.

Timo Gummerus
Timo Gummerus
Armahdettu syntinen , luterilainen