Kristus alensi itsensä – tie vei ristin kuolemaan

Palmuja on koko maailmassa noin 2500 lajia. Kamerunissa kasvaa monia erilaisia palmuja. Siellä palmujen oksat heiluivat kirkoissa laulujen tahtiin palmusunnuntaisin. Yhdessä liturgiassa saattoi olla lukuisia kuoroja. Ne esiintyivät vuoron perään. Minun aikanani ennätys oli kahdeksan kuoroa yhdessä messussa.

Tässä esitteessä toivotetaan hyvää palmusunnuntaita.

Palmusunnuntain nimi on peräisin päivän evankeliumista. Siinä kerrotaan Jeesuksen tulosta Jerusalemiin. Hän ratsasti aasilla. Kansaa oli paljon liikkeellä. Tiet täyttyivät tulijoista.

Jeesus oli aikansa kuuluisimpia julistajia. Missä hän liikkui, sinne väki kerääntyi häntä kuulemaan. Hänen tuloaan juhlistettiin monin tavoin. Evankeliumissakin väki puhkesi riemuun. kun hän tuli Jerusalemiin. Kansa nousi raikuvaan hoosianna -ylistykseen. Tie koristeltiin palmujen oksin. Vaatteita laskettiin reitille. Ilo oli suunnattoman suuri.

Joku saattoi muistaa Sakarjan ennustuksen; Sak: 9:9:

Iloitse, tytär Siion!

Riemuitse, tytär Jerusalem!

Katso, kuninkaasi tulee.

Vanhurskas ja voittoisa hän on,

hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla,

aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa.

Juhlariemun läpi Vapahtajamme näki, mitä oli odotettavissa. Monesti hän oli siitä puhunut. Kärsimys ja kuolema olisivat edessä päin. Toinen linja ikivanhoja ennustuksia toteutuisi. Abelin uhrin tapaus toistuisi. Vanhurskas kuolisi.

Samalla Herramme näki syvemmälle. Kärsimys ja kuolema toisivat sovinnon Jumalan ja ihmisten välille. Vapauttaja lunastaisi kuolemallaan koko ihmiskunnan.

Jesaja oli tästä ennustanut. Jes. 53:5

Hän kärsi rangaistuksen,

jotta meillä olisi rauha,

hänen haavojensa hinnalla

me olemme parantuneet.

Palmusunnuntain epistolassa kerrotaan Jeesuksen alennustiestä. Hän laskeutui taivaasta, otti ihmisyyden olemukseensa. Näin hän omassa itsessään yhdisti Jumalan ja ihmisen. Hän luopui maallisesta kunniasta ja suostui kuolemaan. Näin hän teki täydellisen pelastustyön koko ihmiskunnan puolesta.

Ollen Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa hän täytti kaiken, mitä tarvittiin, että meillä rauha olisi.

  Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
    hän alensi itsensä
    ja oli kuuliainen kuolemaan asti,
    ristinkuolemaan asti.

Hänen tiensä ei päättynyt kärsimykseen ja kuolemaan. Hän nousi kuolleista. Näin hän kukisti kuoleman vallan. Elämä voitti, ikuinen elämä. Ylösnousemus julistaa toivoa ja uskallusta, uuden elämän voittokulkua katoavaisuuden yli. Tulevaisuus koittaa kuin nouseva aurinko aamun sarastaessa. Iankaikkisuuden säteet loistavat tiellemme. Taivastoivo kirkastuu. Ylösnousemus on meidänkin tulevaisuutemme.

Silloin odotus vaihtuu täyttymykseen. Jumala saa kiitoksen ja ylistyksen.

Jumala on korottanut hänet yli kaiken
    ja antanut hänelle nimen,
    kaikkia muita nimiä korkeamman.

Sunnuntai 13.4.2025

Palmusunnuntai

Kunnian kuninkaan alennustie

Toinen lukukappale: Fil. 2:5–11

Kirjeestä filippiläisille, luvusta 2

Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli.
    Hänellä oli Jumalan muoto,
    mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan
    olla Jumalan vertainen
    vaan luopui omastaan.
    Hän otti orjan muodon
    ja tuli ihmisten kaltaiseksi.
    Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
    hän alensi itsensä
    ja oli kuuliainen kuolemaan asti,
    ristinkuolemaan asti.
    Sen tähden Jumala on korottanut hänet yli kaiken
    ja antanut hänelle nimen,
    kaikkia muita nimiä korkeamman.
    Jeesuksen nimeä kunnioittaen
    on kaikkien polvistuttava,
    kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla,
    ja jokaisen kielen on tunnustettava
    Isän Jumalan kunniaksi:
    ”Jeesus Kristus on Herra.”

119 KOMMENTIT

  1. Ari! Olen laittanut merkille muutamia asioita joihin usein viittaat ja tahdot niitä iskostaa myös toisille .
    Ne ovat : Parannus , Lutherin leimaaminen harhaoppiseksi ja uudestajien vainoaminen ja raamatullinen kaste .
    Nämä asiat nostavat mieleen 70-80 luvun uudestikastajien opetuksen Suomessa , joissa korostettiin usein henkilökohtaista uskonratkaisua ja suoraan julistettiin luterilaista uskon käsitystä vastaan ja usein puhujat olivat luterilaisesta kirkosta eronneita . Voisi sanoa että kovaäänisempiä juuri he . Tietysti kansankirkon luopumus on ollut syynä ja opetuksen puuttuminen osa syynä tähän . Olen kuullut ja nähnyt tätä rienausta ja pilkkaa ja tiedän mistä kirjoitan . Sanottakoon että esim nyky- hellintailaisuus on täysin erilaista , kun nuoria teologeja ovat opiskelleet ja nähneet raamatullisia totuuksia . Esim helluntaikirkon ns tunnustuksessa on tultu lähemmäksi raamatun opetuksia , vaikka niillä ei ole traditiosta nousevia argumentteja eikä selvää sisällön avaamista . Hyvä ystäväni aikanaan kertoi että uskoontultua oli hänelle saatava Pyhän Hengen kaste ja siitä merkkinä kielilläpuhuminen . Hänet laitettiin polvilleen kahden miehen väliin , ensin toistamaan rukouksia ja sitten kiihotettiin rukoilemaan nopeammin ja nopeammin että sanat menee sekaisin ja lopulta sanottiin – nyt tuli kielet .
    Ari!
    Jumala on ristillä tehnyt jo kaikki pelastuksemme eteen ja hän sen lahjoittaa meille rakkaudessaan , rakkaudessaan , rakkaudessaan , niin paljon hän rakastaa meitä . Miksi sitä rakkautta ei tahdota nähdä vaan vaatia ihmisiltä kaikkea mitä ihmisellä ei ole eikä voi olla pelastuksen asiassa . Miksi pieni lapsi tai aikuinen kehitysvammainen mykkä kuuro jne ei olisi samalla tavalla Jumalan rakkauden kohde . Miksi pitää tuoda omat kokemukset ja julistaa niitä kaikille ja näyttää kuinka hyvä on ?? Eikö evankeliumi ole mitä Kristus on puolestamme tehnyt ? Menemmekö Jumalan eteen kerran ja sanomme että kyllä minä pelastun kun MINÄ tein parannuksen vai sanommeko että kiitos Jeesus että kuolit minun syntieni puolesta ja minut kastettiin sinun kuolemaan ja minulla Jeesus ei ole mitään muuta sanottavaa kun minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa itsestäni . Mutta kerro Jeesus miksi sinä olet minua rakastanut kun en sitä ansaitse ? Tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt?
    Me hairahdumme usein niin elämässä kuin opissakin voimme sen tehdä . On ihmisen hyvä tiedostaa ja saada opetusta mitä tarkoittaa olla samaan aikaan syntinen ja Pyhä , jos tämä ei kirkastu niin uskonelämämme on ajelehtimista ja omaa pyhitystä , jossa ei ole kuin mielenterveys kovilla tai sitten raamatun sanan osatotuuksien kanssa elämistä . Vapauteen Kristus meidät vapautti . Kysele Ari asioita kyllä Matias osaa vastata mutta ymmärrät varmaan että syytelemällä asia menee väärään suuntaan . Minä olen ottanut sen linjan että jos en ymmärrä tai olisin erimieltä niin menen paimenelta kysymään miten asia on . Eihän kysymys ole siitä kumpi voittaa vaan että Jumala voisi kirkastaa meille asioita ja otettakoon huomioon että sävyisyydessä Pyhä Henki tahtoo täälläkin toimia meille parhaimmillaan ja olla kirkastamassa Kristusta ja tätä ainakin varmaan toivomme .

    • Timo Gummerus tuot että minulla olisi neljä asiaa joita tuon esille, Parannus , Lutherin leimaaminen harhaoppiseksi ja uudestajien vainoaminen ja raamatullinen kaste, jatketaampa vielä yhdellä selkeällä jota en varmaankaan ole tuonut kovin esille, nöyrtyminen, voitko näyttää yhtään ihmistä joka ei olisi nöytynyt Jeesuksen edessä?

      Ajatteleppa nyt esim opetuslapsia, nöyrtyivätkö he???

    • Ari Pasanen

      Veljet blogilla perustelevat uskonsa totuuksia toinen toisensa jälkeen Raamatun sanalla. Sinä et ole lukuisista pyynnöistäni huolimatta perustellut seurakuntaan kuulumattomuuttasi, ajelehtimista, Raamatun sanalla.

      Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
    hän alensi itsensä
    ja oli kuuliainen kuolemaan asti,
    ristinkuolemaan asti. (Ihmisten joukossa, ei erillään muista)
      Ari Pasanen

      Sinäkin voisit nöyrtyä/alentaa itsesi muiden syntisten joukkoon, seurakunnan yhteyteen!

    • Ari

      Kiitos että olet ottanut maltillisemman tyylin kuin edellä poistamissani kommenteissasi.

      Tässä puhut nöyryydestä. Toisaalla olet puhunut Jeesuksen sanoista erityisenä ohjeenasi.

      Panin Raamatun hakukoneeseen nöyryys sanoja.

      ”nöyrä” kaikkine muotoineen antoi tulokseksi Vanhassa testamentissa 18 kertaa ja Uudessa testamentissa 2 kertaa ja näistäkin vain kerran Jeesuksen suuhun pantuna ja siinäkin hän puhuu itsestään nöyränä.

      ”nöyry” kaikkine muotoineen antoi tulokseksi 32 Vanhassa testamentissa ja 9 Uudessa testamentissa. Näistä ei yksikään ollut evankeliumeista.

      ”nöyrt” kaikkine muotoineen antoi tulokseksi 20 Vanhassa testamentissa ja 3 Uudessa testamentissa. Näistä ainoastaan yksi oli evankeliumista ja koko Raamatun (ilman apokryfejä) ainoa raamatunkohta, missä nöyryydestä puhutaan Jeesuksen ohella meistä ihmisistä.

      Ja muistapa tämä!

      Sekin viittaa kasteen antamaan uuden elämän alkamiseen eli siis vanhimmankin pakanavanhuksen saadessa kasteen hän alkaa koko elämänsä uudelleen alusta, Jumalan lapseksi syntymisestä KASTEEN HETKELLÄ, jossa hän siis tulee LAPSEN KALTAISEKSI.

      Matteuksen evankeliumi:

      18:4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.

      Muista Ari että tässä Matteuksen teksti seuraa kasteen vaikutusta kuvaavaa formulaa eli määrätyn tilanteen vaikutuksen mukaista ilmaisua.

  2. Jumala nöyryyttää ja taivuttaa rakkaudellaan jos suostumme tunnustamaan syntimme . Nöyrin ihminen mitä raamattu kertoo oli Mooses ja hän sanoi että hyvä kun minut nöyryytettiin . Syntientunnustaminen ja synninasuvainen luonne meissä myös uskovissa on lähtökohta ymmärtää evankeliumi ja Jumalan armoteot . Tähän liittyy ymmärrys kasteen ja ehtoollisen merkityksestä . On helpompi sanoa että Kristus on kaiken tehnyt pelastuksemme eteen kuin uskoa se . Ymmärrys siitä että tahdomme kulkea omaa tietä edelleen vaikka Kristus on tie ja tämä tie ei ole meille kunnian tien vaan nöyrtymisen ja itsensä kieltämisen tie . Opetuslapset tahtoivat myös kulkea oman tahdon tietä usein , mutta Jeesuksen seurassa saivat vahvistua uskossa omistamaan armollisen Jumalan rakkauden . Pietari oli hyvä esimerkki ja kuinka suuri evankeliumi hiilivalkealla sai syntinsä tunnustava kuulla , että Jumala vyöttää totuuteen , vaikka nuorempana vyötti itsensä omaan totuuteen ja uhoon . Ajattelen että kertomus hiilivalkealla oli rippihetki kun Pietari tahtoi äkkiä päästä Jeesuksen seuraan kahden vaikka raamattu ei kerro siitä . Kuitenkin hän tahtoi päästä veneestä aikaisemmin pois kun näki Jeesuksen hiilivalkealla ja kiirehti Vapahtajansa luo joka ei hyljännyt häntä vaikka oli kieltänyt Jeesuksen kolme kertaa

    • ”Hän ja koko hänen venekuntansa olivat pelon ja hämmennyksen vallassa kalansaaliin tähden, samoin Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen pojat, jotka olivat Simonin kalastuskumppaneita. Mutta Jeesus sanoi hänelle: ’Älä pelkää. Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja.’ He vetivät veneet maihin ja jättäen kaiken lähtivät seuraamaan Jeesusta (Luuk. 5:9-11).” Tässähän tuo on selvästi sanottu.

    • ”Mitä se vaati?” Se vaati vain sen, että Jeesus kutsui. ”Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy (Joh. 15:16).”

    • Gummerus Timo tuot seuraavan:”” Pietari oli hyvä esimerkki ja kuinka suuri evankeliumi hiilivalkealla sai syntinsä tunnustava kuulla , että Jumala vyöttää totuuteen , vaikka nuorempana vyötti itsensä omaan totuuteen ja uhoon . Ajattelen että kertomus hiilivalkealla oli rippihetki kun Pietari tahtoi äkkiä päästä Jeesuksen seuraan kahden vaikka raamattu ei kerro siitä””

      Mistä ihmeestä tällaisen olet saanut mieleesi, eikö tuo ”vyöttäminen” ole selkeä vertaus kuinka Pietari nuorna oli vapaa kulkemaan minne halusi ja vanhemmiten hänet vangitaan Jeesuksen nimen tähden ja tuo kohta jatkuu ””19 Mutta sen hän sanoi antaakseen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa.””

      Jeesus sanoo selkeästi etteivät ulkopuolella olevat ymmärrä vertauksia, tämäkin on selkeä todiste siitä.

    • Vyöttäminen taitaa olla Ari Pasaselle outu sana. Se ei merkitse vangitsemista vaan vaatteen liepeiden nostamista vyön alle, kun lähdetään liikkeelle tai työhön. Se on siis kielikuva valmistautumisesta toimintaan. Pietarin kutsumuksena oli, että Jumnala vyötti hänet työhön, joka vei hänet vastoinkäymisiin ja viimein kuolemaan. ”Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska (Ef. 6:14).”

    • Martti Pentti kiitos että toit lisä todistetta siitä ettei ulkopuolella olevat ymmärrä vertauksia, siis ei tätäkään.

      Siis kuinka ihmeessä väännät ” kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit”” tuohon ”” Se on siis kielikuva valmistautumisesta toimintaan. Pietarin kutsumuksena oli, että Jumnala vyötti hänet työhön,””????

      Siis vaikka tuotte mitä diipa daapaa niin ette nöyrry sitä tunnustamaan vaan jatkatte selittelyitänne hamaan siihen asti että blogisti poistaa ne järjettöminä (ettei näy kuinka väärässä olette)?????

    • Martti Pentti saanen vielä kysyä mistä sait seuraavan ajatelmasi ””Vyöttäminen taitaa olla Ari Pasaselle outu sana. Se ei merkitse vangitsemista vaan vaatteen liepeiden nostamista vyön alle, kun lähdetään liikkeelle tai työhön. Se on siis kielikuva valmistautumisesta toimintaan. ””???

      Googlasin tuon sanan ”vyöttää” niin sieltä tuli:

      ””verbi
      Vyöttää tarkoittaa vyön asettamista tai kiinnittämistä jonkin ympärille.””

      Esimerkit
      Äiti päätti vyöttää lapsen takin kauniilla vyöllä.
      Puuseppä osasi vyöttää tuolin oikeaoppisesti.”” (suomisanakirja)

    • Ari

      Olisi hyvä jos lukisit myös Vanhaa testamenttia.

      Martin hyvä puhenvuoro kertoo siitä mistä vyöttäytymisessä oli kysymys.

      Tämä näkyy yhä edelleen meidän liturgiassammekin.

      Olen useasti eri seurakunnissa vieraillessani selostanut liturgisen pukuun pukeutumisen sanomasta.

      Alba on kastepuku, josta Ilmestyskirja puhuu kautta linjan. Kastepuku on vanhurskaueden vaate, joka kertoo siitä, miten meidät kasteessa puetaan Kristukseen ja saamme lahjaksi hänen vanhurskautemme eli syntien anteeksiannon.

      Vyön kiinnittämisen ensimmäinen solmu on sitoutua vaeltamaan Jumalan kansan kanssa Egyptin orjuudesta Luvatun maan vapauteen.

      Toinen solmu on sitoutua Jumalan kansan palvelukseen.

      Stola on ottaa Kristuksen ies päälleen eli siis käydä rohkeasti Jumalan valtakunnan työhön.

      Asetan alban edestä ristiin kertomaan että me julistamme ristiinnaulittua Kristusta, joka meidät on LUNASTANUT kalliilla verellään Golgatan ristillä.

      Joten Ari hyvä

      Älä kinaa asioista tietävien kanssa omia haihatuksiasi ympäriinsä levitellen.

    • Matias Roto seuraava on PUHDASTA EVANKELIUMIA:

      18 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit; mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tahdo.”
      19 Mutta sen hän sanoi antaakseen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa.

      Selitä nyt mitä nuo ”vyöttämiset” tarkoittavat ja kuinka kulkemiset niihin liityvät, siis se että itse päätti mihin meni ja kuinka joku vie mihin itse ei tahdo?????

    • Ari

      On hyvä että osaat käyttää nykysuomen sanakirjaa!

      Sinun olisi kuitenkin hyvä katsoa, miten Raamattu käyttää vyötäytymistä ja muitakin vyön käytön yhteyksiä Jumalan ylenpalttisen kunnian ja voiman ylistykseksi.

      Esimerkiksi

      Psalmit:

      45:4 Vyötä miekka vyöllesi, sinä sankari, vyöttäydy kunniaasi ja korkeuteesi.

      65:13 Erämaan laitumet tiukkuvat, ja kukkulat vyöttäytyvät riemuun.

      93:1 Herra on kuningas. Hän on pukenut itsensä korkeudella. Herra on pukeutunut, vyöttäytynyt voimaan. Niin pysyy maanpiiri lujana, se ei horju.

      109:19 Se olkoon hänellä viittana, johon hän verhoutuu, ja vyönä, johon hän aina vyöttäytyy.

    • Ari

      Älä jankuta!

      Martti vastasi jo sinulle. Kysymys on siitä, että Pietarille annettiin tehtävä!

      Toiseksi siinä kerrottiin että Pietarin Jeesuksen ristinkuolemasta puhumisen virkakausi tulee päättymään Pietarin ristinkuolemaan.

      Jeesus siis kertoi sen mitä todellakin tuli tapahtumaaan. Hänestä tuli läntisen kristikunnan suuri kirkon palvelija,

      joka ensin oli apostolien johtavia julistajia, ja juutalaistenkin keskuudessa niin arvostettu, että hänet oli valittu helluntain klo 9 aamuliturgian juhlapuhujaksi. (Muista että tuohon juhlaan juutalaisia saattoi muutamina vuosina tulla jopa yli miljoona henkeä!)

      Sitten hänestä tuli Syyrian Antiokian ensimmäinen piispa, nykyisten viideksi eri patriarkkaiksi jakautuneen patriarkan viran ensimmäisrksi viranhaltijaksi.

      Siteen elämänsä lopuksi. sen jälkeen, kun keisari Nero oli vuonna 54 palauttanu juutalaisille luvan tulla Roomaan Pietari siirtyi Rooman ensimmäiseksi piispaksi, jonka tehtävänä oli yhdistää juutalaiset ja ei-juutalaiset Jeesuksen seuraajat yhdeksi yhteisöksi. Siinä hän onnistui. Virka on nykyisin koko maailman merkittävimmän evankeliumin julistajan virka. Nykyisin tuon saman viran haltija on paavi Fransiskus.

      Pietari itse sai kärsiä marttyyrikuoleman, mutta hänen työnsä jatkuu.

    • Arilla oli hyvä kysymys, mutta poistin sen sopimattoman kielenkäytön vuoksi.

      Kaiken lisäksi olen siihen vastannut jo aikaisemissa keskusteluissa useaankin kertaan.

    • Matias Roto arvioi nyt seuraavat kaksi asiaa:

      1) ”” ensin oli apostolien johtavia julistajia, ja juutalaistenkin keskuudessa niin arvostettu, että hänet oli valittu helluntain klo 9 aamuliturgian juhlapuhujaksi. (Muista että tuohon juhlaan juutalaisia saattoi muutamina vuosina tulla jopa yli miljoona henkeä!)””(Matias Roto)

      2) 13 Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa.(Ap.t.4)

      Näetkö noissa jotain ristiriitaista???

    • Ari

      Tilanne oli tuossa välillä muuttunut. Temppelin johtavat henkilöt olivat huomanneet Pietarin todistavan Jeesuksen kuoleman johtuneen heidän vaikutuksestaan. Tämä muutti heidän asenteensa Jeesuksen seuraajiin.

      Aikaisemmnhan he olivat pelästyneet Jeesuksesta, koska Vapahtajamme oli paitsi oppinein, myöskin suosituin opettaja Jerusalemin temppelin opettajien joukossa. Heidän kateutensa sai heidät pelkäämään Jeesuksen vaikutusta kansaan. Niinpä he järjestivät Jeesuksen kuoleman.

      Pietari puolestaan oli nimenomaan Jeesuksen oppilas. Kun nuo temppelin johtavat miehet olivat tämän tiedostaneet, niin he samalla totesivat ettei Pietari ollut saanut opetusta heiltä itseltään vaan heidän kuolemaan tuomitsemaltaan Jeesukselta. Jeesusta halventaakseen he kuittasivat Pietarin ja Johanneksen muka täysin oppimattomiksi.

      Tässä tilanne ennen johtajien mielenmuutosta

      Apostolien teot:

      2:47 kiittäen Jumalaa ja ollen KAIKEN KANSAN SUOSIOSSA. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

      3:9 Ja KAIKKI KANSA näki hänen kävelevän ja ylistävän Jumalaa;

    • ”Seuraava on puhdasta evankeliumia.” Siitä muistuttaminen, että vanhana ei enää ole nuoruuden vapautta lähteä, minne haluaa, ja tehdä, mitä tahtoo, ei todellakaan ole evankeliumia. Se on pikemminikin vääjäämätön luonnonlaki.

    • Ari

      Otanpa sinulle selvitykseksi, miten jotkut asiat voivat olla useamman ihmisen huomioimia, kun aineistoa asioiden tutkimiseen tulee esille.

      Kerran tein tekstin, missä lähdin helluntaikertomuksesta liikkeelle. Menin sen taakse viitaten eräiden ikivanhojen juutalaisten oppineitten teksteihin, missä myös kerrottiin kieli-ihmeestä ja juutalaisen Shekina -käsitteen eli Jumalan Läsnäolon tunnuksen läsnäolosta. Näistä päädyin Siinain vuorella tapahtuneeseen Jumalan ilmestykseen Pyhälle kansalle. Eräässä tekstissä mainittiin että Siinailta Jumala antoi puheensa kaikua kaikilla maailman 70 kielellä (Otettu kansojen luettelosta 1. Moos. 10:stä), mutta vain Israelin kansa otti nämä kymmemem käskyn sanat vastaan.

      Muutama vuosi eräs Jerusalemin yliopiston professori kävi Helsingissä pitämässä luennon Suomen Eksegeettisen seuran vuosijuhlassa. Siinä hän minun tekstistäni mitään tietämättä meni kohta kohdalta läpi SAMAN LOOGISEN POLUN, mutta hänen esitelmänsä lähti liikkeelle Siinain tapahtumasta ja päättyi ensimmäisen kristillisen helluntain kieli-ihmeeseen, jonka opetuslapset olivat kokeneet.

      Siis kaksi tekstiä toisistaan riippumatta olivat menneet koko loogisen polun päästä päähän samaa reittiä, mutta kumpikin oli lähtenyt liikkeelle polun eri päistä.

      Joten Ari hyvä

      Koeta tämän esimerkin valossa ymmärtää mitä tarkoittaa, että tyhjän kinaamisen sijaan sinun kannattaa hankkia ihan oikeaa tietoa, mitä Vapahtajamme ja apostolien aikana ihan oikeasti tapahtui.

      Sananlaskut:

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

    • Martti

      Kiitos kypsästä elämän realiteettien ymmärtämisestä!

      Kumpa Ari vähitellen kypsyisi pojanklopin elkeistään.

      Hänellä on vielä paljon opittavaa häntä kokeneempien elämänviisauden omaksumisessa:

      1.Pietarin kirje:

      5:5 Samoin te, nuoremmat, olkaa vanhemmille alamaiset ja pukeutukaa kaikki keskinäiseen nöyryyteen, sillä ”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon”.

    • Ari Pasanen

      Olen huomannut, että ajattelet kaiken sen mitä Matteus, Markus, Luukas ja Johannes ovat kirjoittaneet olevan evankeliumia. Ne ovat evankeliumit, mutta niiden sisällöissä on sekä lakia että evankeliumia.

      Esim. ”olkaa täydelliset” tai ”myy kaikki” on lakia. Evankeliumia, ilosanomaa ovat kaikki lupaukset. Evankeliumeissa ilmoitetaan kuinka laissa, profeetoissa ja psalmeissa esiintyvät profetiat synnin voitosta ovat täyttyneet Jeesuksessa Kristuksessa. Viimeinen aika (uusi aika) alkoi Jeesuksesta Kristuksesta. Elämme täytetyn työn aikaa.

      ”Sinut vyöttää toinen” on Pietarille osoitettu profetia, joka toteutui kuten Matias edellä tarkasti kuvaa.

    • Kari

      Kiitos kommentistasi

      Ari ei ymmärrä että Jeesuksen sanat ovat vain uudelleen muotoiltua ja uudessa tilanteessa lausuttua Vanhan testamentin sisältöä.

      Otanpa esimerkin yhdestä Åbo Akademin väitöskirjasta, jota opponoin tutkijaseminaarissa siinä vaiheessa, kun se oli ensimmäisen kerran saanut koko teoksen mittaisen alustavan luonnoksensa kokoon. Siinä yhden jakeen pituinen Jeesuksen virke on lopullisessa versiossa laajentunut yli 400 sivuiseksi teokseksi, missä jokainen kohta on täyttä asiaa.

      Panen käsittelyn kohteena olleen jakeen suomennoksen tähän, että Ari voisi nähdä, minkä jakeen sisällöstä tuo väitöskirja puhuu:

      Matteuksen evankeliumi:

      5:5 Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.

      Teos:

      Jari Laaksonen
      Jesus und das Land in der Verkündigung Jesu
      Åbo 2002

      Viimeinen painettu sivunumero 433.

      Joten Ari verratkoon tutkittavan lauseen pituutta sen tutkimisessa esitettyyn lopulliseen sivumäärään 433.

      Tästä esittelystäni Ari oppikoon sen, ettei meidän Vapahtajamme suinkaan liikkunut missään aatteellisessa tyhjiössä, vaan jokainen sana hänen julistuksessaan liikkui keskellä valtavaa perinteen virtaa, missä koko Vanhan testamentin perintö lopulta tiivistyy yhteen lauseeseen.

    • Ari Pasanen

      Ymmärrätkö Raamattua? Raamattu on sekä lakia että lupauksia VT:ssa ja UT:ssa. VT odottaa täyttymystä, vapautusta. UT julistaa Kristuksen täytettyä työtä. Jos et tätä ymmärrä, olet kovasti ymmärtämätön Raamatun kokonaisuudesta.

      Laki on kaikki Jumalan käskyt, vaatimukset ja ohjeet Raamatussa. Evankeliumi on Raamatun ilosanoma Jumalan hyvistä teoista Jeesuksessa Kristuksessa.

      Jeesus saarnasi myös lakia: 13:3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte. Tämä on lain saarnaa.

    • ”evankeliumit olisivat osittain lakia” Ari Pasanen

      Evankeliumi on evankeliumia ilman mitään vaatimusta eli ei sisällä piiruakaan lakia.

      Evankeliumeissa (Matteus-Markus-Luukas-Johannes) on myös lakia, vaatimuksia. Esim.”Rakasta Herraa sinun Jumalaasi yli kaiken.”

      Evankeliumeissa on myös profetioita maailman lopusta, viimeisestä tuomiosta, tulevasta elämästä jne.

      Evankeliumit sisältävät paljon kehotusta parannukseen. Vaatimukset ovat lakia, lupaukset ovat evankeliumia.

    • Jos Vanhan ja Uuden testamentin välille haluaa vetää jonkin rajan sen mukaan, miten niissä julistetaan lakia, se ei ole tuo: ”Johannes Kastajaan asti julistettiin lakia ja sen jälkeen evankeliumia.” Jeesuksen opetuksessa tarkasteltiin lakia uudesta näkökulmasta. Minä näen sen niin, että kieltojen ja käskyjen sijaan tulivat korkeat tavoitteet, joihin tuli pyrkiä. Vuorisaarna tiivistää tämän. Paavali kirjoittaa lain kuolettavasta kirjaimesta ja elämää luovasta hengestä. ”Jo kuolemaa palveleva virka, jonka säädökset oli kaiverrettu kivitauluihin, säteili sellaista kirkkautta, että israelilaiset eivät voineet katsoa Moosesta kasvoihin. Ja kuitenkin hänen kasvojensa kirkkaus oli katoavaa. Kuinka paljon suurempaa kirkkautta säteileekään Hengen palveluvirka (2. Kor. 3:7,8)!”

    • Ari

      Väität mielettömiä väitteitä herjaavilla sanoillasi: ” —- herätkää näkemään se valhe jota teille on syötetty.”

      Jos puheenvuoroosi ei olisi tullut asiallisia ja PYHÄN RAAMATUN TEKSTIT NIIN HYVIN OSAAVIA JA YMMÄRTÄVIÄ kommentteja, niin olisin pyyhkinyt puheenvuorosi pois keskustelua häiritsemästä.

      Voinen kertoa, että minun kasvatusperiaatteisiini on kuulunut, että jos joku pyytää jotain sopimattomaan tyyliin, niin pyytäjä saa jo lähtökohdissaan vastauksen: ”EI!”

      JOTEN ARI

      SINULLE TULI PORTTIKIELTO TÄHÄN BLOGITEKSTIINI.

      Kun olet rauhoittunut voidaksesi puhua asiallisemmin, niin voit osallistua tuleviin keskusteluihin.

    • ”Jeesuksen opetuksessa tarkasteltiin lakia uudesta näkökulmasta. Minä näen sen niin, että kieltojen ja käskyjen sijaan tulivat korkeat tavoitteet, joihin tuli pyrkiä.” Martti Pentti

      Hyvin todettu, kiitos!

  3. Ari kirjoitit ;
    Mutta sen hän sanoi antaakseen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa.”” eli jatkoa tuohon Jeesuksen puheeseen hiilivalkealla . Ja totta mitä toit esille että vyöttämisestä totuuteen ja Kristuksen vanhurskauteen tarkoitti myös Pietarin vangitsemista Roomassa kun hän ojenti kädet ja suostui ristinkuolemaan . Ehkä meidän kaikkien on hyvä keskittyä hiukan rauhallisempaan ja kyselevään keskustelutyylin että voitas pohtia ja löytää vastauksia ja olis helpompi jatkaa keskustelua rakentavassa ilmapiirissä . Enkä sano tätä yläpuolelta että minä osaisin keskustella ja muut ei . Se että kirjoitetaan toisen vääristä ja harhaisista käsityksistä niin se aiheuttaa heti toisessa vastustusta. Liha on heikko ! Armoa tarvitsemme kaikki , emmehän ole toistemme vihollisia ja jokaista Jumala on auttanut . Ihminen pyrkii usein oman elämän kokemuksia peilaamaan niitä raamatun sanaan ja ne ei ensi kerralla satu kohdalleen ei Pietarilla eikä meidän elämässä , vaan Kristus on paljon suurempi ja ihmeellisempi . Ja tämä armon kirkastuminen minun mielestä voi tapahtua vain meidän oman ””totuuden”” (eri kuin Jumalan totuus) ja syntisyyden ymmärtämisen kautta . Kaksi totuutta kirkastuu uskovalle yhä kirkkaampana matkalla , olen paljon syntisempi kuin tiesin nuorena ja Jumala on paljon rakastavampi , armollisempi ja paljon enemmän tehnyt puolestani kuin käsitin . Ennen maailman perustamista hän on valinnut ja kaiken hän on tehnyt ja koko tien hän kulkee , tähän voimme luottaa kun pistämme turvamme yksin häneen syntimme tunnustaen . Pääsiäinen kätkee suuren salaisuuden ja on hyvä rukoilla tulevaisen pääsiäisen aikana että Herra kirkasta itsesi minulle enemmän ja käydä ahkerasti pääsiäisen sanomaa kuulemassa seurakunnissa .

    • Elävä Herra Jeesus Kristus! Siunaa kaikki pääsiäisen ajan sanan julistus kaikkialla, kaikissa pyhissä yhteisissä seurakunnissa Pyhän Hengen voimalla yhteistä uskoa vahvistamaan iankaikkiseen elämään asti!

  4. Sunnuntaikellot ovat soineet. Palmusunnuntai on alkanut liturgisesti.

    Hiljainen viikko alkaa. Valmistaudumme pääsiäiseen.

    Olen jo tutkistellut paasiäisen epistolaa 1 Kor. 15:1-11 bible hub -sivustolta.

    Esimerkiksi englannin kielellä 46 eri versiona yhteensä yli 150 kertaa.

    ja alkukielellä kreikaksi eri julkaisulaitosten tekstimuodoilla yhteensä yli 50 kertaa.

    Rauhallista hiljaista viikkoa kaikille lukijoillemme!

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25