Mitä mieltä ”oluthallituksesta”?

Sixpack2

Kuuden puolueen hallitustunnusteluista käytetään nimitystä sixpack. Termi viittaa kuuden oluttölkin tai -pullon pakkaukseen. Kehittämisjohtaja Ari Saarto A-klinikkasäätiöstä sanoo hämmästyneensä, kuinka sixpack-sana yleistyi hallituspohjan nimeksi sekä sitä, kuinka näyttävästi sitä käytetään.

– Tällainen aiheen käsittely arkipäiväistää alkoholin ja pitää sen kaikkien mielessä. Mielikuvajournalismi on vakava asia, jota ei pidä vähätellä. Mielikuvamainonta on muutenkin huonompi asia kuin tuotetietomainonta, koska se vetoaa myös alaikäisiin, Saarto sanoo.

Saarto kertoo myös yllättyneensä, kun olutpullot varustettuina puolueen puheenjohtajien naamoilla pääsivät hallitusneuvotteluja käsittelevän jutun kuvitukseksi Helsingin Sanomissa 14.6.

Sixpackia neutraalimpi sana olisi kuusikko, joka niin ikään on ollut käytössä.

”Hyvä jos synnyttää keskustelua mainonnasta”

Yksittäisten termien takana on paljon tärkeämpi asia eli teollisuuden ja järjestöjen ristiriita siitä, miten maamme alkoholihaittoja voitaisiin vähentää. Asiasta käytiin kovaa vääntöä jo Vanhasen ja Kiviniemen hallitusten aikana, ja keskustelu jatkuu.

Johtaja Kari Paaso on vetänyt sosiaali- ja terveysministeriössä alkoholimainonnan rajoittamista pohtivaa työryhmää ja johtaa ministeriön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osastoa.

Hän arvioi, että alkoholimainonta on niin laajaa, että sixpack-termin käyttö ei tuo siihen paljon lisää. Hän näkee, että asialla voi olla myös käänteinen merkitys.

– Hallituspohjan työryhmät miettivät varmaan parhaillaankin hallituksen tulevaa alkoholiohjelmaa. Jos tämän termin käyttö saa ihmiset keskustelemaan alkoholimainonnan rajoituksista tai alkoholin ongelmista, se on vain hyvä asia. Ihmiset ovat herkistyneet ottamaan kantaa alkoholiin puolesta ja vastaan. Keskustelun lisääntyminen on hyväksi, Paaso pohtii.

Hän viittaa jääkiekon kultajoukkueen paluun nostattamaan kohuun.

– Keskustelu oli hyväksi, koska se nosti myös ongelmat ja häiriöt esiin. Kaljatehdashan on jääkiekon suurin sponsori. Alkoholiteollisuudella on valtavat edut ajettavanaan myös mainonnassa. Tässä on ison luokan kysymykset takana, Paaso toteaa.

Julkisen Sanan neuvosto (JSN) ei ota kantaa termin käyttöön.

– Kieli elää omaa elämäänsä eikä sitä voi kahlita. Ihmiset käyttävät haluamiaan ilmaisuja. HS:n hallitusjutun kuvitusta ei voi pitää piilomainontana eikä siihen voi soveltaa Journalistin ohjeita. On makuasia, pitääkö kuvitusta hyvänä tai huonona. Kuvitus saattaa häiritä tai loukata jotakuta, mutta JSN ei ota kantaa makuasioihin, JSN:n puheenjohtaja Risto Uimonen toteaa.

Panimoliitto: Veikeä keksintö

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa sanoo, että on veikeä keksintö käyttää sixpack-termiä kuuden puolueen hallitusneuvotteluista. Hän sanoo, ettei ole miettinyt, onko sillä heille mitään markkinointiarvoa.

– Jos kuuden puolueen hallitus syntyy ja menestyy, onhan silloin mukavaa, että tähän liittyy sixpack-yhteys, hän toteaa. Samalla hän muistuttaa, että valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaan olutteollisuus harjoittaa itsesäätelyä mainonnassaan.

Tusina sosiaali- ja terveysjärjestöjä on toista mieltä. Ne ajavat tulevaan hallitusohjelmaan alkoholimainonnan täyskieltoa, koska alkoholi aiheuttaa eniten vahinkoa kansanterveydelle.

– Me olisimme hyväksyneet viime hallituksen alkoholin mainontakiellon siten, että mielikuvamainonta olisi kielletty ja jätetty jäljelle tuotetietomainonta, koska se on suunnattu aikuisille. Koska tämä vesittyi, oli parempi, ettei tehty huonoa lakia. Nyt ajamme alkoholimainonnan täyskieltoa, A-klinikkasäätiön Ari Saarto sanoo.

Samaan aikaan olutteollisuus lobbaa hallitusta omien etujensa puolesta. Panimoliitto vaatii, että alkoholiveroa ei saa korottaa eikä mainontaa tiukentaa. Sen mukaan alan mainonnan itsesäätely hoitaa asian.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliVajaa puolet venäläisistä yhdistää islamin ja terrorismin
Seuraava artikkeliPentikäinen: Hallitukselle saatava arktinen ohjelma

Ei näytettäviä viestejä