Verkko-opetus rippikoulussa on vielä lapsenkengissä. Verkkoa kokemassa -kirjassa esiteltyjen tutkimusten mukaan valtaosa rippikoulun opettajista ei ole käyttänyt internetiä opetuksensa apuna. Vuonna 2009 tehdyn tutkimuksen mukaan ainoastaan 17 prosenttia on käyttänyt joskus internetiä osana opetustaan.
Internetin ja verkko-opetuksen marginaalisuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asetelma olisi pysyvä. Tutkijoiden mukaan on täysi syy olettaa, että tulevaisuudessa internet ja verkko-opetus yleistyvät rippikouluissa.
Yksi verkko-opetuksen menestystekijöistä on sen monipuolisuus. Rippikoulun opetussuunnitelman mukaan työskentelyn tulee olla menetelmällisesti vaihtelevaa ja internetin katsotaan mahdollistavan sen.
Verkkoa kokemassa –kirjan Heikki Rusaman artikkelin mukaan sosiaalinen media on kaksitahoinen ilmiö. Opettajien ja oppilaiden näkökulmasta kyse on uusien työvälineiden kehittymisestä ja toimintatapojen muutoksesta. Työvälineenä tarkoitetaan että, rippikoululaiset luovat itse aktiivisesti sisältöjä. Tällöin opetus on luonteeltaan sellaisia, että opettaja ja oppilas ovat tasavertaisessa asemassa.
Rippikouluopettajat kokevat, että sosiaalinen media toimii yhteisyyden rakentajana ja monipuolisen opetuksen mahdollistajana. Lisäksi sosiaalista mediaa pidetään tasa-arvoisena, yhteyttä syventävänä sekä vuorovaikutusta lisäävänä elementtinä.
Vaikka verkon yhteisöllinen käyttötapa nähdään rippikouluopettajien keskuudessa positiivisena asiana, koetaan se myös pinnalliseksi ja hallitsemattomaksi.
Suurimpana riskinä sosiaalisen median käyttämisessä osana opetusta nähdään, että se ei välttämättä saavuta jokaista. Pelkona on, että jotkut motivaation tai taitojen puuttuessa jäävät ryhmän ulkopuolelle.
Lue: Meri-Anna Hintasalan, Esko Kähkösen ja Teemu Pauhan toimittama kirja: Verkkoa kokemassa- Hengellisyys ja vuorovaikutus verkkoyhteisössä
Lue myös blogista Salon seurakunnan lasketteluriparin kuulumisia
Ilmoita asiavirheestä