Joku piispa sanoi kerran merkitykselliset sanat: ” keskustelu jatkukoon”. Kehotuksen voi ymmärtää niinkin, että näin molemmat näkökannat tulevat esiin. Kehotuksen voisi ymmärtää niinkin, että keskustelu pehmentää kannanottoja ja lopulta asia saa yleisen hyväksynnän.
Nyt kovin innokas keskustelu on ryöpsähtänyt käyntiin. Harvempi meistä vastustajista tulee ajatelleeksi sitä, että osallistumisellamme keskusteluun ajammekin oikeasti vain vastapuolen asiaa.
Kirkossa on jo vuosia sitten tehty päätökset, jonka mukaan eletään. Niihin päätöksiin keskustelu ei mitenkään vaikuta. Vaikutusta on vain siihen, että vähän kerrassaan yleinen mielipide kääntyy enemmän meitä vastaan.
Siitä minulla ei voi olla tietenkään tietoa mitä tuo piispa on noilla sanoilla ajoi takaa. Huomioin vain sen miten keskustelu on vuosien varrella edennyt yhä suvaitsevaisempaan suuntaan. Kannanotot ovat pehmentyneet ja keskustelu on siirtynyt usein ihan sivuraiteille. Merkillistä on havaita millainen jakolinja kristittyjen välille on syntynyt ja keskustelun myötä ja yhä syvenee. Ei ole edes mitään väliä sillä onko joku kristitty, kunhan vain jakaa samat mielipiteet.
Nyt taitaa evl-kirkossa myöhäistä pieraista kun paskat on jo hoisuissa. Piispakunta ei ole hoitanut sille uskottua tehtävää hyvin. Lopputulos on selvä, mutta saa nähdä millä tempuin piispat sen tekevät.
Juha. ”Asian voisi ilmaista toisinkin:”Minä luulin, että tulee kuiva pieru, mutta tulikin löysä paska”
Hämäläinen: ”Juha. “Asian voisi ilmaista toisinkin:”Minä luulin, että tulee kuiva pieru, mutta tulikin löysä paska”
On se tämä Antti ammattirukoilija vielä varsinainen huippuhumoristikin – Jumalan armosta. Kyllä ovat juttunsa peräti hupaisaa luettavaa.
Oikein ylevää ja kirkasotsaista huumoria.
Pekka ja Juhakin: Eikö kristinuskosta ja Raamatusta avaudu teille mitään muita näköaloja kuin homojen tuomitseminen?
Minusta Raamattu on täynnä elämän aarteita ja ennenkaikkea Jeesuksen lunastustyön merkityksellisyyttä. Teille se supistuu pelkäksi sukupuoliaktin oikeaoppiseksi toteuttamiseksi. Ja teillä vielä on otsaa syytellä toisia Raamatun halventamisesta. Mitähän Jeesus sanoisi? Arvelisin, että vähän samat sanat kuin fariseuksillekin. Jos omii Raamatusta pelkän lain, niin sitten ei tarvitse armoakaan. En haluaisi olla teidän housuissanne.
Nyt rouva Rantasen kyllä pittää ymmärtää se, että kun keskustellaan tästä nimenomaisesta asiosta, niin tietysti näkemykset ovat korostuneita. Kuitenkin, tämä Kotimaa-keskustelun ulkopuolella minä en edes kovasti ajattele tällaista asiaa, saatikka, että se jotenkin dominoisi ajatusmaailmaani.
Mielummin kyllä keskustelisin varsinaisistaa hengellisistä asioista, lähetystyöstä, kristittyjen sosiaalisesta vastuusta, hengellisistä palvelulahjoista jne.
Sitten, koska itse en ole mikään bloggari, tyydyn osallistumaan muiden synnyttämiin keskusteluihin.
Joskus olen kuullut, että kun ihmisessä tunteet saavat jostain syystä vallan, niin hän on silloin oma itsensä ja paljastaa todellisen olemuksensa. Sivistynyt käyttäytyy tunteiden vallassakin sivistyneesti ja sivistymätön taas paljastaa sisäisen sivistymättömyytensä.
Edellä mainittu asia tuli mieleen kun luin edellä olevat Juha Heinilän ja Antti Hämäläisen kommentit.
Tiihinen.”Edellä mainittu asia tuli mieleen kun luin edellä olevat Juha Heinilän ja Antti Hämäläisen kommentit”.
Helpottaako vähän, jos hetken mietit Lutherin monenlaisia letkautuksia:” Vain terveestä perseestä tulee iloinen pieru”, jos nyt tätä genreä jotenkin jatketaan. Luther sinänsä kärsi kroonisesta ummetuksesta, joten aihe taisi olla omakohtaisesti koettua.
Hämäläinen: ”Helpottaako vähän, jos hetken mietit Lutherin monenlaisia letkautuksia:” Vain terveestä perseestä tulee iloinen pieru”.
Jos herra Hämäläisen kulttuuriperimä on tuollaisen tympeän ”perse ja kakkahuumorin” tasoa, on todellakin liikaa odottaa häneltä kovinkaan teräviä sivistyksen säilän sivalluksia.
Se mitä Luther on mahdollisesti sanonut tai ei ole sanonut ei tee asiasta yhtään sivistyneempää.
Wallentin.”Se mitä Luther on mahdollisesti sanonut tai ei ole sanonut ei tee asiasta yhtään sivistyneempää.”
No tuo Luther-sitaatti oli Suomen Kuvalehdestä, joka ainakin on hienoa luettavaa.
Hämäläinen: ” No tuo Luther-sitaatti oli Suomen Kuvalehdestä, ”
Eikö se ollutkaan Lutherin laukomaa perse ja pieruhuumoria??? Sain kommentistasi sellaisen käsityksen.
Wallentin. ”Eikö se ollutkaan Lutherin laukomaa perse ja pieruhuumoria??? Sain kommentistasi sellaisen käsityksen”.
Se oli sitaatti Suomen Kuvalehden Luther-artikkelista, missä valotettiin uskonpuhdistajan elämää ja ajattelua. Tuohon aikaanhan kaikki oli vähän krouvimpaa kuin tänään. Nyt siis ollaan hienohipiäisempiä.
Hyvä huomio. Tällä keskustelulla taitaa lopulta olla vain yksi mahdollinen lopputulos. Kaikki muut päätökset ovat vain välivaiheita.
Hyvä että Timolla on selkeä ymmärrys tästä. Minulla on pitkään ollut huoli karismaattisen liikkeen heikkoudesta antinomismin suhteen, koska minusta se tuhoaisi koko Pyhän Hengen työn. Nyt olen tästä rauhoittunut.
Antti Hämäläinen: Sinä voit jatkaa genreäsi niin pitkään kuin mielesi tekee. Ei se minua helpota eikä ahdista.
Tiihinen. ”Sinä voit jatkaa genreäsi niin pitkään kuin mielesi tekee. Ei se minua helpota eikä ahdista”.
Se ole tarkoituskaan, että tällaisesta joku ahdistuisi. Lutherilla oli oman aikansa huumorin taju ja puheenparsi.
Siksi koitan pysyä erossa tämän aiheen keskusteluista. Ne ovat juuri niitä hyödyttömiä väittelyitä, joista meitä on kehotettu pysymään erossa.
Olet tässä kyllä aivan oikeassa. Viime vuoden puolellahan tästä väännettiin väsyksiin asti. Sitten tuli yli puolen vuoden taauko, ja nyt tästä Pride-meiningistä taas vänkääminen alkoi.
MInulla ei 1980-luvulta asti ole ollut mitään epäselvää siinä, minne ollaan menossa.
Kun silloin teimme analyysiä Pohjolan ev.lut. kirkon tilanteesta, johtopäätös oli, että kirkossa pysytään niin kauan kunnes siellä eletaan vihkiä homoja.
Tässä on ensimmäisen antikristillisen rajalinjan ylitys, jolloin alamme siirtyä antikristilliseen, laittomuuden yhteiskuntaan. Koko tämä asia liittyy Raamattu-näkemykseen, ja koskee kaikkea muutakin kuin suhtaautumista homoliittoihin. Tästä nyt on tullut tämmöinen ”mittari” siitä, miten pitkälle Raamatun sanasta ollaan luovuttu.
Suomessahan meillä on perinteisesti Sanan kirkko, ja siksi homoliittojen puoltajatkin krampinomaisesti tahtovat perustella näkemystään Raamatulla vaikka aika vaikeaahan se on. Olisi reilumpaa tässä yhteydessä olla vaan kunnon humanisti ja puhua tasa-arvosta kun homoliitoista puhutaan.
Suunnilleen niin tämä on mennyt, kuten silloin näimme. Ei mitään yllätystä. Minä en ole hetkeäkään ajatellut, että tähän asiaan voisi kovasti vaikuttaa.
Tärkeintä on, että jatkossa osaa asemoida itsensä oikein. Mnua kovasti kiinnostaa, mitä sim Kansanlähetys tulee tekemään ja suosittamaan jäsenistölleen. Omia jumalanapalvelusyhteisöjähän voivat kaaikki alkaa perustaa, ja se on hyvä.
Pekka: ”Siksi koitan pysyä erossa tämän aiheen keskusteluista. Ne ovat juuri niitä hyödyttömiä väittelyitä, joista meitä on kehotettu pysymään erossa”
Et sitten kuitenkaan onnistunut pyrkimyksessäsi.
Hämäläinen: ” johtopäätös oli, että kirkossa pysytään niin kauan kunnes siellä eletaan vihkiä homoja.”
Jaa’a, ero se on sitten edessä sinullakin.
Hämäläinen: ”laittomuuden yhteiskuntaan. ”
Kyllä Sumessa ainakin – Ahvenanmaasta en ole varma – laki on, jonka mukaan mennään. Onpa vieläpä onnistuttu varsin mallikkaasti lainsäädäntöpuuhissa. Ei mitään isompaa moitittavaa. Naisten ja lasten kaltoinkohtelusta ja raiskauksesta tuomiot voisivat vain olla huomattavasti tuntuvammat.
Wallenin. ”Kyllä Sumessa ainakin – Ahvenanmaasta en ole varma – laki on, jonka mukaan mennään”.
Ahvenanmaa on itsehallintoalue, mutta pääosin Suomen laki on sielläkin voimassa.
Hämäläinen: ”Ahvenanmaa on itsehallintoalue, mutta pääosin Suomen laki on sielläkin voimassa.”
No hyvähän se sitten on, ei tarvitse sinunkaan elää laittomuuden yhteiskunnassa.
Wallentin. ”No hyvähän se sitten on, ei tarvitse sinunkaan elää laittomuuden yhteiskunnassa”.
No minulle laittomuus on ennenkaikkea henki/henkivalta. Joten sen rajat eivät minusta välttämättä noudata mitään valtiollisia rajoja,
Antti Hämäläinen:””MInulla ei 1980-luvulta asti ole ollut mitään epäselvää siinä, minne ollaan menossa. Kun silloin teimme analyysiä Pohjolan ev.lut. kirkon tilanteesta, johtopäätös oli, että kirkossa pysytään niin kauan kunnes siellä eletaan vihkiä homoja.””
Kuinka on jos joku on Jumalasta ja Pyhä niin kirkastuuko tämä vai ei, entä kun joku ei ole Jumalasta niin saastuuko tämä lisää vai EI?
Voiko orjantappuroista koota viinirypäleitä?
Entä saastaisuudesta iankaikkista elämää?
Ilm. 22:11
Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.
Suni. ”Rukoukseni on, että nämä ihmiset löytäisivät luterilaisen seurakuntayhteyden”
Suomi on kenties mailman luterilaisin maa, mutta kyllä täällä on ihan hyvät periteiset vapaat suunnatkin, joihin voi turvallisesti liittyä. Vapaakirkossa on yhdyskuntajärjestykseen nimenomaan kirjattu, että avioliitto on miehen ja naisen.
He siis tekivät selvän kirjauksen tässä asiassa kun valtion avioliittokäsitys muutettiin. Juuri näinhän ev.lut. kirkossakin olisi pitänyt tehdä.
Kiitos Pekka blogisi pohdinnasta.
Jotain tarttis kansankirkossa tehrä…
Viimeisen neljän päivän aikana on kirkosta eronnut yli 1300 ihmistä eroa kirkosta sivuston mukaan. Uskon, että tässä joukossa on iso määrä sellaisia kirkon jäseniä joille kirkon virallinen osallistuminen Helsinki-prideen on ollut viimeinen pisara jäsenyydelle kansankirkossa. Rukoukseni on, että nämä ihmiset löytäisivät luterilaisen seurakuntayhteyden.
Seuraava linkittämäni blogi kuvaa niin tuota tässä blogissasi mainitsemaasi ”niivitystaktiikkaa” kuin siitä seuraavia mahdollisia kirkon jäsenten ”jatkotoimenpiteitä”.
http://www.lhpk.fi/suurta-petkutusta/
Herra armahtakoon kansaamme!
Suni: ”Uskon, että tässä joukossa on iso määrä sellaisia kirkon jäseniä joille kirkon virallinen osallistuminen Helsinki-prideen on ollut viimeinen pisara jäsenyydelle kansankirkossa.”
Syy on toisarvoinen seikka. Pääasia, että erotaan.
Paljon hyviä asioita jää toteutumatta. Sillä kirkon toimintaa joudutaan vähentämään juuri sieltä, missä apua eniten kaivataan. Tilanne on absurdi, koska joitain toimintoja on pakko kirkon hoitaa ja toisia hoidetaan mikäli voidaan.