Sana Golgatan kummulta kajahtaa

Yli vuorten ja kukkulain
Sana Golgatan kummulta kajahtaa
On maailma saanut sovinnon
Jumalan rauhan ja tulevaisuuden.

Kuvassa näkymä bamileke-alueen vuoristosta.

PERJANTAI 10.4.2020
Pitkäperjantai
Jumalan Karitsa
Ensimmäinen lukukappale: Jes. 53

On Golgatan sanoma ihmeellinen
Se mielen täyttää ja sydämen
Sana sieltä kaikuu syvällinen
On Jumala täyttänyt kaiken sen
Minkä olisin ansainnut syntinen

Minun syntini kantoi hän kärsien
Kaiken poisti hän pahan ja syytöksen
Antoi anteeksi kaiken hän velkani mun
Minut armoonsa otti hän kadotetun
ja elämän tielle hän nosti
Kun verellään kalliisti osti

Minut lunasti lapseksi Jumalan
Toi lahjaksi elon ja autuuden
Tämän kaiken hän ristillä kärsi
Kuollen eloon toi ja pahan särki
On voitto saatu kummulla Golgatan
Jo murtui voima pahan ja Saatanan

Jeesus Rakas Vapahtaja
Ihmiskunnan Armahtaja
Sovitti maailman auutuuden toi
Eteemme uuden tien ja toivon loi
Jokaikisen hyväksi teki hän sen
Teon täytetyn armon ja lunastuksen.

Tässä pitkänperjain ensimmäinen lukukappale:

Kuka uskoo meidän sanomamme?
Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman?
Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso,
kuin vesa kuivasta maasta.
Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta,
jota olisimme ihaillen katselleet,
ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.
Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma,
kipujen mies, sairauden tuttava,
josta kaikki käänsivät katseensa pois.
Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet.
Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme,
otti taakakseen meidän sairautemme.
Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta,
luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan,
vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet
ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet.
Hän kärsi rangaistuksen,
jotta meillä olisi rauha,
hänen haavojensa hinnalla
me olemme parantuneet.
Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat,
jokainen meistä kääntyi omalle tielleen.
Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan
hänen kannettavakseen.
Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen,
ei hän suutansa avannut.
Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään,
niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä,
ei hänkään suutansa avannut.
Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois
– kuka hänen kansastaan siitä välitti?
Hänet syöstiin pois elävien maasta,
hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden.
Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon.
Rikkaan haudassa hän sai leposijansa.
Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä,
eikä petos ollut noussut hänen huulilleen.
Herra näki hyväksi,
että hänet ruhjottiin,
että hänet lävistettiin.
Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi,
hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan,
ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.
Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon,
ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet.
Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet,
heidän pahat tekonsa hän kantaa.
Minä annan hänelle paikan suurten joukossa,
hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa,
koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi
ja hänet luettiin rikollisten joukkoon.
Hän otti kantaakseen monien synnit,
hän pyysi pahantekijöilleen armoa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Matias

    36:17 “Ihmislapsi, kun Israelin heimo asui maassansa, he saastuttivat sen vaelluksellaan ja teoillaan. Niinkuin kuukautistilan saastaisuus oli minun edessäni heidän vaelluksensa. 36:18 Niin minä vuodatin kiivauteni heidän ylitsensä veren tähden, jota he olivat vuodattaneet maassa, ja heidän kivijumalainsa tähden, joilla he olivat sen saastuttaneet.

    Syynä siis oli verenvuodatus ja epäjumalain palvelus, jotka olivat saastutuksen syinä. ”

    Toivottavasti ei kuukautisveren tähden sentään, se on automaatti, eikä sille voi mitään. Se edeltää myös uuden elämän syntymismahdollisuutta, eli raskaaksi tulemista.
    Mutta toisaalta, kyllä minunkin mielestä, hän olisi voinut jättää niin kuukautisveren, kuin muunkin veren vuodatuksen luomatta, ihan vain meidän naisten mukavuuden tähden. Eikä minulla ole mitään sitäkään vastaan, että miesten kivisydän vaihdetaan toiseen.

    Näissä verenvuodatuksissa on se hyvä puoli, että iän myötä niistä pääsee eroon, ainakin tuottajana, ei enää jaksa, eikä tarvitse.

    • Tarja

      Kuukautiset eivät olleet Hesekielin tarkoittama verenvuodatus, vaan kielikuva jolla hän yritti havainnollistaa sanomaansa.

      Hesekielin tavoitteena oli puhua epäjumalanpalveluksen ja väkivaltaisen vääryyden vallassa olevia lopettamaan aseelliset ryöstöt ja muut väkivallalla tehdyt varkaudet, kuten esimerkiksi yhteiskunnallisen vääryyden avulla.

  2. Kiitos Matias arvokkaasta asiantuntemuksesi jakamisesta, näitä on mielenkiintoista lukea.

    Tarjalle voisi olla hyödyksi lukea Paavalin Roomalaiskirje sillä ajatuksella, että kirje on kirjoitettu Juutalaisille Kristityille, jotka asuivat Roomassa ja tunsivat Mooseksen lain ja kirjoitukset, sekä pakanoille, jotka olivat tulleet Kristukseen uskoviksi. Paavali on hyvin Juutalainen Juutalaisille, ja pakanoille selvitti myös Juutalaisten merkitystä pakanoille, juuri kirjeessään Roomalaisille. Rooma, jossa asui noihin aikoihin lukuisia Juutaiaisia. Rooma oli täynnä Juutalaisia synagoogia ja noissa synagoogissa kokoontuivat myös pakanat, jotka olivat tulleet Kristukselle kuuliaisiksi.

    Rooman historia on koko länsimaisen Kristillisyyden tyysija. On myös hyvä muistaa, että Jumala oli valinnut Juutalaisen kansan, jonka kautta koko maailma oli saava Jumalan Sanan ja Kristuksen Armon Evankeliumin osakseen. Sanoohan Jeesus itse:
    ”Pelastus on Juutalaisista” (Joh.4:22)

    On väärin ajatella, että oksat olivat ensin (pakanat), mutta on myös yhtä väärin ajatella, ettei puu (juutalaiset) tarvitse ”metsäöljypuun” oksia. (pakanat= tarhan ulkopuolisia öljypuita) Kumpikaan ei kuitenkaan ole mitään ilman Juurta (Kristus), joka on Jumala Jumalasta. Kaiken Eläväksi tekijä.

    Paavali korostaa Juutalaisuuden merkitystä Roomalaiskirjeessä kuulijoille joiden joukossa oli myös pakanoita:

    ”Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa, sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä.
    Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
    Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
    Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta, niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
    Sinä kaiketi sanonet: ”Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin”.
    Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
    Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
    Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
    Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
    Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
    Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut, ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: ”Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
    Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä.”
    Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
    Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.Room.11:13-29

  3. ismo malinen

    Paavali oli toisille toista ja toisille toista, minä kunnioitan ihmisiä, jotka ovat jotakin, mutta, ei sitä sun tätä.
    ” Minä olen ollut lainalaisille niinkuin lainalainen, vaikka minulla ei lakia ole, ja siellä missä lakia ei ole, olen ollut niinkuin minulla ei lakia olisi, vaikka minulla Jumalan laki on. ” Paavali.

    Mikä mies se tällainen on ?

    ismo…..
    ”On väärin ajatella, että oksat olivat ensin (pakanat), mutta on myös yhtä väärin ajatella, ettei puu (juutalaiset) tarvitse “metsäöljypuun” oksia. (pakanat= tarhan ulkopuolisia öljypuita) Kumpikaan ei kuitenkaan ole mitään ilman Juurta (Kristus), joka on Jumala Jumalasta. Kaiken Eläväksi tekijä. ”

    No siis hupsista, Kristus tarkoittaa sanaa voitelu. Ensin täytyyy olla se öljypuu, että saadaan öljyä, jolla voidella.

    Jos juutalaisuus on puu, on se myös juuri, koska juuresta kasvaa sellainen puu kuin juuren ominaisuudet ovat. Jos taas puuhun oksastetaan toisen puun oksia, se ei ole enää sama vaan sekasikiö. Aivan kuten vanhan viinin sekaan ei kaadeta uutta viiniä, vanha menee pilalle. Mitä vanhempi viini, sen kalliimpi ja arvokkaanpi.

    Jos Paavalin oli tarkoitus härnätä juutalaisia niin, että he syttyisvívät kiivauteen, niin olihan se toinen juutalaiskapina toisella vuosisadalla, mutta sota on aina sotaa ja sekin oli kauhea sota.

    • Tarja

      Paavalin teologisesti keskeinen sanoma Roomalaiskirjeessä oli että samassa messussa pitää molempien sekä juutalaisten että ei juutalaisten pystyä elämään yhteisessä jumalanpalveluksessa.

      On huomattava että vuonna 49 keisari Klaudius oli karkoittanut juutalaiset Roomasta. Vain ei-juutalaisen eli pakanat saattoivat jäädä kaupunkiin kaikista jeesukseen uskovista. Jutalaisten oli joko lähdettävä tai mentävä maan alle.

      Vuonna 54 keisari Nero antoi juutalaisille uudelleen luvan asettua Roomaan. Rooman seurakunnalle tämä merkitsi haastetta. Viitisen vuotta ei-juutalaiset olivat hoitaneet kaikkea yksinään ilman kosketuskohtia juutalaiseen kansaan. Kun nyt juutlaiset palasivat takaisin, niin heidän ja ei-juutalaisten välille syntyi jännitteitä useammankin kysymyksen äärellä.

      Näitä kysymyksiä Paavali kävi läpi asia asialta ja nouvoi miten pitää menetellä, jotta rauha ja sopi vallitsevat kummankin väestöryhmän välillä yhteisessä seurakunnassa. Paavali otti teologiseksi avaimekseen uskon vanhurskauden, joka on kummankin väestöryhmän kannalta perustavaa laatua oleva edellytys elämästä Jumalan kasvojen edessä. Tästä tulkinta-avaimesta alkaen Paavali toi esille ratkaisuesityksensä kaikkiin niihin kysymyksiin, jotka olivat nousseet pintaan juutalaisten ja ei-juutalaisten välillä.

      Toinen yhtä merkittävä apu Rooman tilanteeseen oli se että pyydettiin kristikunnan suurinta nimeä Pietaria Rooman piispan virkaan. Hän oli aikaisemmin toiminut Jerusalemin seurakunnan johtajana, seuraajansa ensimmäinen piispan nimeä käyttänyt Jaakob Vanhurskas, sosiologisesti Jeesuksen veli, biologisesti Joosefin poika tämän ensimmäisestä avioliitosta. Nykyisin samalla piispantuolilla istuu vuodesta 2005 alkaen Jerusalemin ja koko Palestiinan patriarkka Teofilos III.

      Jerusalemin jälkeen Pietari siirtyi Antiokian ensimmäiseksi piispaksi. Siellä kreikan kieli oli enemmistö ja niinpä Pietarikin otti piispa -nimityksen käyttöön. Sittemmin kirkon valitettavaa hajaannusta kuvaa se että viisi eri patriarkkaa kukin tahollaan katsovat istuvansa samalla piispanistuimella. Otan tähän pari heistä.

      Keväästä 2014 alkaen Antiokian ja koko Idän syyrialainen patriarkka on ollut Ignatius Aphrem II Karim.

      Antiokian ja koko Idän patriarkkana on vuodesta 2012 alkaen toiminut Johannes X.

      Roomaan Pietari tuli Antiokiasta ja hyvin nopeasti tämä Jesusalemin temppelin, aikansa korkeimman juutalaisen oppilaitoksen, tuon ajan yliopiston, entinen professori sai aikaan rauhan ja jo neljännen paavin Klemensin aikana Rooman paavit lähettivät ohjeita eri puolille kristikuntaa.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_paaveista

      Joten huomaapa Tarja hyvä, että alkuperäinen kristinusko on pyrkinyt pitämään erittäin hyvää huolta juutalaisista, koska kaikki tiesivät että Jeesus oli, ja ylösnousseenakin on, juutalainen, joka Golgatan ristillä on sovittanut koko maailman Jumalan kanssa, niin ettei Jumalan edessä enää ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa eikä vapaata, ei miestä eikä naista, ei köyhää eikä rikasta, vaan kaikki ovat yhtä Kristuksessa.

  4. Niin, olihan Paavali itse Juutalainen ja kirjanoppinut… Ehken tiesi mitä teki?

    Puutarhuri ja viinipuu (tai oikeastaan ei ole varsinaista puuta, on vain köynnös ja oksat, joita ei muuten voi hyödyntää mihinkään, vain hedelmä on arvokas )
    vertaus kautta Raamatun ja Jeesuksen kiteyttämänä kuvaa Jumalan istutusta ja kuinka Jumalan huolehtii omasta puutarhastaan, kitkee ja oksastaa jälleen, mutta toimii vain aitauksen sisällä ja varjelee ja suojelee sen. Villiviini, kuten myös öljypuu ja viikuna puu, leviää myös tarhan ulkopuolelle, mutta tuottaa yleensä huonoa hedelmää. Jeesus kuvaa itseään:

    ”Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
    Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
    Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut. Joh 15:1-3

    Jumala hoitaa puutarhaansa Kristuksen kautta ja tarhan ulkopuolella saa kasvaa ohdakkeita ja tappuraa ihan rauhassa. Ei ulkopuolella olevasta kerätä hedelmää.

    • Matias

      ”Toinen yhtä merkittävä apu Rooman tilanteeseen oli se että pyydettiin kristikunnan suurinta nimeä Pietaria Rooman piispan virkaan. Hän oli aikaisemmin toiminut Jerusalemin seurakunnan johtajana, seuraajansa ensimmäinen piispan nimeä käyttänyt Jaakob Vanhurskas, ”

      Jaakob Vanhurskas sai surmansa, oikeammin tapettiin, Jerusalemissa, ja Simon, eli Pietari ristiinnaulittiin Roomassa, Paavali todennäköisesti teloitettiin. Kerrotaan vielä, että Pietari halusi tulla ristiinnaulituksi pää alaspäin.

  5. Matias

    ”Hesekielin tavoitteena oli puhua epäjumalanpalveluksen ja väkivaltaisen vääryyden vallassa olevia lopettamaan aseelliset ryöstöt ja muut väkivallalla tehdyt varkaudet, kuten esimerkiksi yhteiskunnallisen vääryyden avulla. ”

    Tuostapa tulikin mieleeni viime sota, jossa juutalaiset taas ryöstettiin ja väkivallalla varastettiin heidän omaisuutensa, ja ilman oikeudenkäyntiä tuomittiin kuolemaan miljoonia ihmisiä. Ja he menivät niinkuin lammas, joka teuraaksi viedään, eivät suutansa avanneet. Miehet, naiset ja lapset.

    Hidas on maailma oppimaan.

  6. Matias

    ”Joten huomaapa Tarja hyvä, että alkuperäinen kristinusko on pyrkinyt pitämään erittäin hyvää huolta juutalaisista, koska kaikki tiesivät että Jeesus oli, ja ylösnousseenakin on, juutalainen, joka Golgatan ristillä on sovittanut koko maailman Jumalan kanssa, niin ettei Jumalan edessä enää ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa eikä vapaata, ei miestä eikä naista, ei köyhää eikä rikasta, vaan kaikki ovat yhtä Kristuksessa. ”

    Aika sen näyttää, tänne on tulossa monia toiseen kertaan.
    Kristus, ja Krisna, ja Buddha, ja Maitrea, ja Mahdi.
    Mutta se todellinen Messias taitaa olla salattu.

    • Tarja

      Aina syntiinlankeemuksesta asti eli siis aivan ihmiskunnan alusta asti maailmassa on ollut iso määrä epäjumalanpalvelusta.

      Joten paljon on vielä tehtävää ennen kuin toteutuu Jeesuksen lähetyskäskyn tavoite saavuttaa kaikki kansat kirkon yhteyteen.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

    • Tarja

      Vuodesta 66 alkaen Jeesus Ananiaanpoika, ישוע בן חנניה , alkoi puhumaan Jerusalemin hävityksestä.

      Tässä on viite englanninkieliseen Josefuksen Juutalaissodan tekstiin, kirja 6, luku viisi ja siitä kolmas kappale suunnilleen kappaleen puolivälistä alkaen puhuu hänestä.

      https://web.archive.org/web/20080907214459/http://www.earlychristianwritings.com/text/josephus/war-6.htm

      Teos on myös suomennettu:

      Kirjan nimi: Juutalaissodan historia

      Kirjailija: Flavius Josefus

      Kustantaja: WSOY

      Kieli: Suomi

      Sivumäärä: 644

      Asu: Kovakantinen kirja

      Painos: 1. p.

      Julkaisuvuosi: 2004, 01.06.2004 (lisätietoa)

      ISBN: 9789510289457

    • Josefuksen kirjat muuten olivat vuosisatoja Raamatun jälkeen eniten luettuja kirjoja kristikunnassa. Halki kultaisen keskiajan sitä luettiin ja kopioitiin latinankielisenä käännöksenä läntisessä kirkossa.

      Kun olin Lapinjärven ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra, niin siellä oli arkistossa paitsi Getzeliuksen selitysraamatut 1700 luvulta myös samalla vuosisadalla tehty ruotsinnos Josefuksen tuotannosta.

      Itse olen lukenut Josefusta eniten kreikan kielellä, joka oli se kieli millä hän esitteli teoksensa roomalaisille lukijoilleen.

    • Josefus F lavius on arvoituksellinen henkilö. Teologeile on esim. mysteeri, miksi hänellä ja Paavalilla paljon yhteistä.
      1 Molemmat olivat fariseuksia
      2. Molemmat olivat hellenististyneitä juutalaisia.
      3. Molemmat ovat tunnettuja kirjallisista teoksistaan, ja molemmat käyttivät kirjoituksissaan koinee kreikkaa.
      4. Josefus kertoo, että hän tuntee monia antiikin draamoja. Episodi, joka kertoo Paavalin kääntymys, sisältää sanonan ”vaikea potkia tutkainta vastaan”, joka on peräisin antiikin draamasta (kirjoittanut Jospehus itse?),

      5. Paul (Paulos) tarkoittaa ”pieni”. Josephus mainitsee lähisukulaisensa Mathhiaan, jonka lisänimi merkitse pieni

      6. Paavalilla oli kuuluisa haaksirikko, kun hän oli matkalla Roomaan. Josefus mainitsee myös, että hän haaksirikkoutui matkalla Roomaan.

      7. Molemmat olivat Roomassa sen palon aikana 64CE

      8. Paavali vietti 2 vuotta vuonna vangittuna Kesareassa kun odottamassa matkaansa Roomaan. Josephus oli vangittuna 2 vuoden ajan juutalaisten sodan 67-69CE ja hän oli ilmeisesti pidätetty Kesareassa. Hänkin päätyi Roomaan.

      9. Paavali katoaa autiomaahan kolmen vuoden kuluttua Damaskoksen tapahtumista. Josefus mainitsee, että hän oli ollut autiomaassa erakko Banuksen luona kolmen vuoden ajan, kun hän oli nuori.

      10. Kun juutalainen sodan Josephus tuli petturi juutalaisten silmissä, ja hän asui Roomassa, ilmeisesti turvallisuussyistä, ja kirjoitti sieltä kuulun anteeksipyyntönsä. Paavalista tuli petturi ja ”luopio lain” silmissä juutalaiset, ja siellä oli paljon yritetty tappaa hänet.

    • Paavali Osa II REUCHLIN TEORIA:
      ”Flavius Vespasianus luotti Pisoon (Ariukseen) koska tämä oli hänen veljensä T. Flavius Sabinuksen pojanpoika. Flavius Sabinius oli nainut Arria Sr:n, joka oli Pison äidinäiti. Pison henkilöllisyys eräänä Flaviuksena on mahdollista johtaa myös Flaviusten sukulinjan Lucius Caesennius Paetusten kautta, sillä tämä oli yksi Pison isän Lucius Calpurnius Pison nimistä. Pisoa (Arriusta) itseäänkin mainitaan Caesenius Paetuksena (ko. teos, sivu 20.) Tässä on tosiasiallinen syy siihen, että Piso käyttää itsestään kirjallista pseudonimeä Flavius. Se ei johtunut vain hänen väitetystä tulemisestaan – väärästä ja tarpeettomasta – keisari Flavius Vespaniuksen adoptioimaksi, vaan koska hän tosiasiallisesti oli Flavius. Huumorintajuisesti Piso käytti kolmea juurikonsonanttia SBN flaviniaanisesta nimestä Sabinius joidenkin kirjallisten fiktiohahmojensa tarkistetuissa nimissä: 1) BarNaBaS, joka esiintyy Apostolien teoissa 4:36:ssa , missä Barnabasta kutsutaan myös Josefiksi. (Josefus!) 2) BarNaBazoS Juutalaisten Muinaisuus: XI.2o7 3) BaNnoS, pienoiskuvassa Johannes Kastajasta teoksessa Elämäni (Vita). Sana menetelmä käyttää ja järjestellä kirjaimia uudelleen oli käytössä Afranous Burruksen, Senecan (Tacitus:Annales XIII-IV) ja sitä mukaa myös Pison ystävän jälleenluomisessa. Tämä oli Neron Preatorian Prefekti ja useita vuosia ennen Senecan kuolemaa hänestä tuli itsestään keisarin uhri. Burrus jälleensyntyy nimessä BarraBaS, joka on Matteus 27.16:sta kuvitteellinen ryöväri.”
      Reuchlinin mukaan Josefus Flavius alias Arrius Calpurnius oli siis evankeliumien ”kirjallinen isä”. Hän oli inspiraatiostaan (”Pyhästä Hengestä”) synnyttänyt fiktiivisen Jeesuksen, jonka kvasi-isän nimikin oli siis Josef, joka on sama kuin Josephus. Tässäkin piillee vielä sanaleikki, sillä Joosefin kreikkalaisessa nimimuodossa Iosep, löytyvät helposti kirjaimet PISO. Evankeliumit antavat tästä lukutavasta vihjeen panemalla Jeesuksen suuhun sanat: ”Monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja monet viimeiset ensimmäisiksi.” Perustelut eivät tietenkään tyhjene tähän, tässä vain pari pientä esimerkkiä. Lisää löytyy myös vaikkapa William Shakespearen näytelmistä Julius Ceasar (omia löytöjäni) ja Cymbeline nimien Calpurnia, Lucius ja Pisanio yhteyksistä ja apostolien teoista luvuista 11 ja 12. Myös vapaamuurari Arthur Conan Doylen Holmes seikkailut antavat lisävihjeitä.

    • Seppo

      Luettelosi Paavalin ja Josefuksen näennäisistä yhtäläisyyksistä on samaa sarjaa kuin Rintalan kirjassa Mummoni ja Mannerheim.

      Tunnemme molempien historian vaiheet niin hyvin, ettei moinen höpötyksesi tunnu mitenkään mielekkäältä, vaan huitoo täysin ohi maalin.

    • Seppo

      Tarinasi Pisosta ja monen muunkin suvun ja henkilön sekottaminen yhteen tarinaan on sairaan sekavaa historian vääntelyä. Täysin eri yhteyksiin kuuluvia henkilöitä ja tapahtumia kytketään yhteen täysin mielivaltaiseksi kudokseksi.

      Tämäntapainen sekoilu ei kelpaa edes leikittelyksi, koska ei löydy mitään vitsiksi kelpaavaa tarinaa jolla noista voisi vääntää naurun aihetta.

    • Seppo

      Abelard Reuchlinin nimiin pantu tarina missä sotketaan samaan soppaan kaikki mahdoliset ja mahdottomat kertomukset muka yhtenä tarinana on typerin luomus mitä olen moneen vuosikymmeneen lukenut.

      En voi ymmärtää miten sinun kaltainen kuitenkin edes jonkinverran lukenut mies voi ruveta tuollaisen roskapöntön tuotteiden levittäjäksi näillä sivustoilla, joilla pitäisi olla edes vähäinen määrä järkeä siinä mitä kirjoitetaan.

  7. Jeesus Ananiaan poika — Flavius Josefus

    ”Neljä vuotta ennen sotaa, jolloin kaupunki nautti mitä suurimmassa määrin rauhasta ja hyvinvoinnista, tuli eräs sivistymätön maalaismies Jeesus Ananiaan poika juhlaan, jossa kaikkien oli tapana rakentaa maja Jumalalle.

    Hän meni temppeliin ja alkoi äkkiä huutaa ” Ääni kuuluu idästä ja ääni kuuluu lännestä, ääni kuuluu neljältä ilmansuunnalta, ääni Jerusalemia ja temppeliä vastaan, ääni ylkiä ja morsiammia vastaan ja koko kaupunkia vastaan.”

    Niin hän kulki ympäriinsä pitkin kaikkia kujia huutaen päivin ja öin.
    Jotkut johtavista kansalaisista, joita tämä onnettomuuden huuto ärsytti ottivat miehen kiinni ja pahoinpitelivät häntä monin tavoin, mutta hän ei päästänyt ääntäkään, ei omaksi pulustuksekseen, eikä lyöjiä vastaan. Kuitenkin hän jatkoi huutelemista entiseen tapaan.
    Silloin johtomiehet arvelivat, niinkuin asia olikin, että miestä ajoi liikkeelle yliluonnollinen voima ja he veivät hänet Rooman prokuraattorin eteen.

    Vaikka häntä siellä ruoskittiin luita myöten, hän ei anonut armoa eikä valittanut, vaan mitä tuskaisimmalla äänellä, jonka vain saattoi suustaan päästää, hän vastasi jokaiseen iskuun ; ” Voi sinua Jerusalem ! ”

    Mutta kun Albinus, joka oli prokuraattorina, kysyi kuka hän oli, mistä tuli ja miksi hän piti yllä moista huutelemista, hän ei vastannut näihin kysymyksiin kerrassaan mitään, vaan jatkoi kaupungin valittamista.
    Eikä hän lakannut, kunnes Albinus viimein katsoi miehen mielipuoliseksi ja päästi hänet menemään.

    Koko aikana, aina sodan alkamiseen asti hän ei lähestynyt ketään kansalaista. Eikä hänen nähty puhuvan kenenkään kanssa, vaan joka päivä hän huusi valitustaan kuin opeteltua rukousta: ” Voi sinua Jesrusalem !” Hän ei kuitenkaan kironnut ketään niistä, jotka löivät häntä päivittäin, eikä siunannut niitä, jotka antoivat hänelle ruokaa, vaan ainoana vastauksena häneltä oli tuo kaamea huuto. Eniten hän kuitenkin huusi juhlapäivinä.

    Tätä hän teki setsemän vuotta ja viisi kuukautta lakkaamatta. Hänen äänensä ei heikentynyt, eikä väsynyt, ei ennen piiritystä. Vasta silloin hän pääsi rauhaan nähdessään ennustuksensa käyvän toteen.
    Kulkiessaan ympäriinsä hän huusi kimeällä äänellä muurilta alas; ” Ja vielä kerran, voi kaupunkia, kansaa ja temppeliä ”

    Kivi roomalaisesta heittokoneesta osui häneen ja hän putosi ja kuoli sanoen vielä viimeisiksi sanoikseen. ” Ja voi minua myös. ”

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25