Pekka Särkiö on seurannut vuosi toisensa jälkeen pulppuilevaa keskustelua suomalaisten yrityksistä tehdä Mannerheimia käsittelevä elokuva. Asiassa onnistuu viimein Yleisradio, jonka suomalais-kenialainen pienen budjetin tuotanto saa ensi-iltansa kuukauden päästä.
Eniten keskustelua on herättänyt se, että Mannerheimia näyttelee kenialainen – Telley Savalas Otieno. Vaikka Pekka Särkiö pitää kenialaisen valintaa vähän raflaavana, hänestä ratkaisevaa elokuvan arvioinnissa on kuitenkin muun muassa näyttelijäsuoritus.
– Jos aiheen käsittely, käsikirjoitus, ohjaus sekä näyttelijäsuoritus ovat asianmukaisia, näyttelijän valinta voi olla aivan hyvä. Se voi palvella Mannerheimin elämän ja persoonan esilletuomista, Särkiö sanoo.
Helsingin Sanomien somalialaistaustainen kolumnisti Naima Mohamud (24.8.) pohti, voisiko elokuva tehdä karhunpalveluksen maahanmuuttajille ja lisätä rasismia.
– En usko, että maahanmuuttajia aletaan syyllistää sen takia, että näyttelijäksi on valittu kenialainen, Särkiö kuittaa.
Särkiö ei innostuisi, jos Mannerheim-elokuvilla pyritään tarkoituksellisesti provosoimaan. Hänen näkökulmastaan tällaista provosointia voisi olla esimerkiksi yksioikoinen tulkinta Mannerheimin ihmissuhteista. Särkiö viittaa muutama vuosi sitten kohua herättäneeseen nukkeanimaatioon Uralin perhonen. Animaatio nostatti keskustelua Mannerheimin seksuaalisuudesta.
”Onhan hänestä myös kriittistä historiankirjoitusta”
Mannerheim on suomalaisille myyttinen hahmo. Tuleva kenttäpiispa ei näe tarvetta erityiselle myytin purkamiselle.
– Vaikea sanoa, onko hän Suomessa liikaa jalustalla. Mutta ihminen, jonka vaikutus nähdään suurena, nousee luonnollisesti jalustalle. Ja onhan hänestä myös kriittistä historiankirjoitusta, jossa esimerkiksi hänen ja päämajan upseerien sodanjohtoa käsitellään avoimesti. Tässä suhteessa hän ei ole jalustalla.
Särkiö karttaisi elokuvissa ja muissakin taidemuodoissa pyrkimystä ehdoin tahdoin herättää mediajulkisuutta.
– Koska taiteilija elää yleisön reaktioista ja näkyvyydestä, täytyy etsiä myyttejä ja hankalia asioita, joita ravistelemalla saadaan julkisuutta. Vähän sääli, jos tämä on ainoa taiteen esilletulon edellytys. Pitää olla myös laadullisia tekijöitä, Särkiö sanoo.
Sama ajatus pätee Mannerheim-elokuvaan.
– On murrosikäistä, jos tarkoitushakuisesti aletaan kaivella ihmisen elämästä yksityiskohtia, jotka halutaan nostaa päällimmäiseksi. Ei sille mitään voi, että 70-vuotias mies nousi Suomen puolustustaistelun keulakuvaksi. Se on päällimmäinen asia ja on aika vaikea nostaa muita seikkoja sen yläpuolelle.
Ilmoita asiavirheestä