Helsingin Alppilan kirkossa kokoontuva Rahab-Tuki ry järjestää hengellisiä tilaisuuksia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille. Yhdistyksen tilaisuudet ovat karismaattisempia kuin kirkon sateenkaarimessu. Karismaattinen on myös toiminnasta vastaava pastori, aiemmin helluntaiherätyksen ja vapaa-kirkon piirissä työskennellyt Elise Oittinen.
Muun muassa Helsingin Saalem-seurakunnassa nuorisopastorina toimineella Oittisella on BA-tutkinto helluntaiherätyksen Iso Kirja -opistolta. Saarnaaminen helluntaiseurakunnissa tai vapaakirkossa on tutkinnosta huolimatta jäissä ainakin toistaiseksi. Syynä on Oittisen transsukupuolisuus.
– Valmistuin juuri lähihoitajaksi. Tarkoitus on saada sitä kautta leipä, mutta kutsumukseni jatkuu yhä. Rahab-Tuki ry järjestää jumalanpalveluksia, sielunhoitoa ja raamattuopetusta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille. Liikumme alueella, joka on monelle vapaan suunnan seurakunnalle hirveän vaikea pala, Oittinen sanoo Kotimaa24:n haastattelussa.
Vaikka Rahab-Tuki ry kokoontuu Alppilan kirkolla, se toimii kirkkokuntien ulkopuolella. Oittinen perustelee ratkaisua vapaudella.
– Näin meidän ei tarvitse puolustella toimintaamme kenellekään. On ihan hassua kysyä miksi transsukupuolisia tai homoseksuaaleja pitäisi rakastaa. Käytämme aikamme mieluummin siihen, mikä on olennaista.
Yhdistyksen nimi juontaa juurensa Vanhasta testamentista.
– Silloin kun koin, että Jumala laski tämän yhdistyksen perustamisen sydämelleni, mietin pitkään mikä voisi olla oikea nimi. En löytänyt nimeä ensin mistään, sitten heräsin keskellä yötä ja tajusin, että Rahab. Hänhän oli Jerikon kaupungissa ilotaloaan pitänyt portto, Oittinen sanoo.
Jerikoa piirittänyt Joosua lähetti kaupunkiin vakoojiaan, jotka majoittuivat Rahabin taloon. Rahab perhekuntineen oli ainoa, joka selvisi Joosuan hyökkäyksestä hengissä, koska Rahab oli vannottanut Joosuan vakoojia säästämään henkensä.
– Ettei asia jäisi näin laihaksi, niin portto Rahab mainitaan myös Uudessa testamentissa, jossa hänet löytää Matteuksen evankeliumissa olevasta Jeesuksen sukuluettelosta. Myöhemmin heprealaiskirjeessä on lista uskonsankareista lähtien Abrahamista ja Mooseksesta, ja listan lopussa on portto Rahab. Hän on siellä viimeisenä kuin kunniapaikalla.
– Mikä kuvaa paremmin sitä, että voit olla Jumalan käytössä ja uskon sankari riippumatta sosiaalisesta statuksesta, tai siitä millaisena ihmiset sinua moraalisesti pitävät? Siinä nimessä oli niin vahva sanoma, että se valitsi itse itsensä.
Oittinen hämmästelee sitä miksi herätyskristillisyys yhdistetään konservatiivisiin arvoihin.
– Mikähän on loppujen lopuksi radikaalimpaa kuin herätyskristillisyys? Mikä muuttaa enemmän maailmaa ja ihmisten elämää ja on dynaamisempaa kuin se, että Jumalan voima tulee ihmisen elämään? Ja kuitenkin ajatellaan, että Jumalan toiminta on jotakin sellaista mitä pitää varjella ihan niin kuin Jumala olisi jotenkin kädetön. Olisin montaa kertaa lopettanut ja ryhtynyt ateistiksi, jos en olisi kokenut, että Jumala oikeasti toimii, hän sanoo Kotimaa24:lle.
Kuuntelen Elise Oittisen laaja henkilöhaastattelu Yle Radio 1:n Horisontti-ohjelmasta sunnuntaina 2. maaliskuuta klo 11.00.
Ilmoita asiavirheestä