Inkeri Rissasen kootessaan aineistoa väitöskirjaansa, joka käsittelee islamin uskonnonopetusta Suomessa.
– Islamin uskonnontunneilla voidaan esimerkiksi tervehtiä islamin konventioiden mukaan tai opettaa rukoilemaan, muttei rukoilla. Opetuksessa tuetaan oppilaiden uskonnollista identiteettiä ja autetaan oppilaita ymmärtämään omaa uskontoaan syvällisesti, sanoo Rissanen.
Hän kokosi aineistoaan seuraamalla kolmen eri islamin uskonnonopettajan opetusta.
– Monet oppilaat eivät ole saaneet uskonnollista kasvatusta muualla kuin koulussa. Oppilaat etsivät kuitenkin tietoa uskonnollisiin kysymyksiin netistä ja löysivät sieltä mitä sattuu. Opetus antaa oppilaille kriittisyyttä arvioida tietoja islamista.
Suomessa ei ole paljon päteviä islamin opettajia. Opettajat kokivat tärkeäksi hyvän islaminuskon tuntemuksen, sillä oppilaat tulevat hyvin monenlaisista kulttuuritaustoista ja islamin suuntauksista.
– Islamin uskonnonopettajat haluavat tukea oppilaita siihen, että he saisivat vahvan uskonnollisen identiteetin ja sitoutumisen suomalaiseen yhteiskuntaan. Heillä on tärkeä rooli välittäjinä suomalaisten erilaisista taustoista tulevien muslimien sekä suomalaisen ja islamilaisen arvomaailman välillä, sanoo Rissanen.
Ilmoita asiavirheestä