Kirkolliskokouksen toivotaan laittavan alulle ajanmukaisen viestintästrategian valmistelun. Toukokuun kirkolliskokouksen käsiteltäväksi on tulossa asiasta 16 edustajan allekirjoittama aloite. Aloitteen isä, kirkolliskokousedustaja Stig Kankkonen kertoo ihmetelleensä jo pidemmän aikaa sitä, että viimeisimmäksi tarkoitettu viestintästrategia on kymmenen vuotta vanha.
– Kymmenessä vuodessa on tapahtunut valtavia muutoksia, joita ei ole voitu edes ennakoida. Yleisin toteamus aloitteesta on ollut vihdoinkin, Kankkonen sanoo.
Hän kertoo kirkon entisen viestintäjohtajan Ingmar Lindqvistin toivoneen viimeisimmän strategian yhteydessä, että se jäisi viimeiseksi kokonaiskirkon viestintästrategiaksi ja sektorit saisivat itse kirjoittaa omat strategiansa. Kankkosen mukaan toivomus ei ole toteutunut.
– Viestintäpuoli on jäänyt sektoreiden strategioissa hyvin hyvin ohueksi. Jos ei ole yhteistä yleisstrategiaa, onhan se valtavan hankala sektoreittain lähteä viestintästrategioita rakentamaan. Aloite lähti tästä ilmeisestä puutteesta.
Eräs aloitteen allekirjoittajista on Johanna Korhonen, joka kertoo pohtivansa uutta strategiaa mielellään.
– Kaikki toiminta on nykyään viestintää, kirkon viestinnän punnitseminen tiheämmällä tempolla kuin nyt olisi tarpeellista. Olen sitä mieltä että viestinnän muutos on niin nopeaa, että strategioita ei pitäisi tehdä kovin pitkäksi ajaksi. Facebookin merkitystä ei olisi kukaan voinut arvioida vuonna 2007, Twitterin läpimurto alkoi viime vuonna.
Korhosen mukaan allekirjoittajilla voi olla erilaisia motiiveja viestinnän pohtimiseen, mutta se ei estä tarkastelemasta asiaa yhdessä.
Kankkonen toivoisi kirkolliskokouksen suosittavan uuden strategian laatimista kirkkohallitukselle.
– Strategia voisi olla kommunikatiivisempi ja fokusoituneempi. Yli 50 sivun strategiaa on hyvin vaikea hahmottaa ja omaksua. Uusi strategia voisi olla iskevämpi ja pureutua uuteen viestintäympäristöön, Kankkonen sanoo.
– Varsinainen haaste on tällä hetkellä se, että kirkko ei voi koskaan tietää minkä puskan takaa haasteita tulee. Esimerkkinä Päivi Räsäsen esiintyminen Homoillassa, mikä kääntyi kirkkoa vastaan vaikka hän ei siellä ollut kirkon edustajana. Ruotsinkielisellä puolella myrsky vesilasissa syntyi Mika Ebelingin
lausunnosta, jonka mukaan ydinvoima on Jumalan ihmiselle antama lahja. Kriisiviestintä on kirkossa hanskassa, mutta kirkon sisäisiä kriisejä ei pystytä käsittelemään. Pitäisi olla joku strategia, jonka avulla näitä voitaisiin hoitaa mahdollisimman hyvin. En näe sitä mahdolliseksi ilman kokonaisviestintästrategiaa.
Lue myös: Lindqvist ei niele suuhunsa laitettuja väitteitä
Viestintäjohtaja: Ainakaan KT ei tarvitse uutta viestintästrategiaa
Ilmoita asiavirheestä