Elokuva uskonnon peilinä etsitään uskonnon erilaisia ilmenemismuotoja valkokankaalla. Kirjassa analysoidaan muun muassa vanhoillislestadiolaistytöistä kertovaa elokuvaa Kielletty hedelmä.
Elokuva uskonnon peilinä pitää sisällään kymmenkunta eri kirjoittajien artikkelia, joissa tarkastellaan muun muassa Kummisetä-elokuvan päähenkilöiden suhdetta katoliseen kirkkoon, vampyyrielokuvien uskonnollisuutta sekä Pedro Aldomovarin ja Ingmar Bergmanin elokuvia.
Sofia Sjö vertailee Dome Karukosken vanhoillislestadiolaiseen ympäristöön sijoittuvaa Kiellettyä hedelmää (2009) ja tanskalaista Jehovan todistajista kertovaa Tvo verdeneriä (2008, Kaksi maailmaa, jonka näytelmäversio on parhaillaan Helsingin kaupunginteatterin ohjelmistossa). Kummasakin on kyse nuoren tytön irtautumisyrityksestä tiukasta uskonnollisesta yhteisöstä.
Sjö kirjoittaa artikkelissaan, että kumpaisessakin elokuvassa yritetään tehdä ymmärrettäväksi sellaista uskonnollista yhteisöä, josta suurella yleisöllä ei juuri ole tietoa, vain ennakkokäsityksiä. Sjön mukaan on kuitenkin olemassa vaara, että elokuvat vahvistavat yleisön negatiivisia käsityksiä näistä yhteisöistä.
Sofia Sjön analysoi, että elokuvat viittaavat käsitykseen, jonka mukaan Jehovan todistajat ja vanhoillislestadiolaiset kiinnittävät runsaasti huomiota seksuaalisuuteen ja sen rajoittamiseen. Toinen Sjön havainto elokuvista on, että uskonnolliset ryhmät syyllistävät jäseniään ja tekevät selväksi, kuka on syntinen. Myös yhteisöjen patriarkaalisuus tulee esille.
Kielletyn hedelmän ja Tvo verdenerin oman logiikan mukaan päähenkilöiden on pakko jättää tuttu yhteisö, jos he haluavat olla vapaita.
Elokuva uskonnon peilinä – Uskontotieteellisiä tarkennuksia länsimaiseen populaarielokuvaan on Helsingin yliopiston Uskontotieteen laitoksen julkaisu. Sen ovat toimittaneet Heikki Pesonen, Elina Lehtinen, Nelli Myllärniemi ja Minja Blom.
Ilmoita asiavirheestä