Susanne Kujalan taiteilijakoulutuksessa valmistunut tohtorintutkinto, jonka tuloksena syntyi konserttisarja, kuusi uuden suomalaisen urkuteoksen kantaesitystä sekä urkujen mahdollisuuksia esittelevä käsikirja säveltäjille.
Kujala esitti taiteelliseen opin- ja taidonnäytteeseensä kuuluvassa viidessä konsertissa soolourkuteoksia, teoksia uruille ja elektroniikalle, teoksen kolmille uruille sekä konserton uruille, eloelektroniikalle ja jousille. Konserttisarjan teema oli Urut – uuden musiikin instrumenttina. Sarjassa kuullut soittimet edustivat erilaisia urkutyyppejä. Esillä oli kuusi soitinta: Helsingin Kallion kirkon ja Paavalinkirkon lehteriurut, Johanneksenkirkon urut sekä Musiikkitalon Organo-salin kolmet urut.
Kujala tilasi ja kantaesitti sarjassaan kuusi uutta suomalaista teosta. Viimeisessä jatkotutkintokonsertissaan Kujala kokeili uutta konserttiformaattia, joka yhdisti tähtitiedettä ja urkutaidetta.
Kujalan tohtorintutkintoon kuuluva kirjallinen työ Käsikirja uruista säveltäjille esittelee urkujen rakenteellisia ja soinnillisia ominaisuuksia sekä ajatuksia ja kokemuksia urkumusiikin nuotintamisesta.
– Säveltäjille on erityisen tärkeää tuntea esimerkiksi koskettimistojen ja äänikertojen äänialat, urkujen soittokoneiston ja äänikertojen hallintalaitteiston vaikutus äänenmuodostukseen, äänikertojen dynaamiset piirteet sekä dynamiikan toteutusmahdollisuudet. Muun muassa näihin kysymyksiin pyrin käsikirjassa vastaamaan, Kujala kertoo.
Susanne Kujalan tohtorintutkinnon (taiteilijakoulutus) tarkastustilaisuus on 25.5.2013 Helsingin Musiikkitalon.
Ilmoita asiavirheestä