Eduskuntatalolla järjestettiin tänään mielenilmaus, jonka tavoitteena on kiinnittää vanhempien ja päättäjien huomiota lapsiin kohdistuvaan alkoholimainontaan. Samalla lanseerattiin uusi humoristinen Total Blocker – se menee päähän -kampanja.
Alkoholin mielikuvamainonnan kieltävä lakialoite kaatui eduskunnassa hallituskauden viime metreillä laajasta kannatuksesta huolimatta.
Mihin lakialoite sitten tässä eduskunnassa kaatui, kun työryhmän kuulemat asiantuntijatkin olivat yksimielisesti kiellon kannalla?
– Näyttäisi valitettavasti siltä, että elinkeinoelämän intressit olivat päätöksen teossa erittäin vahvasti mukana, eikä niistä oltu valmiita tinkimään. Tässä tapauksessa elinkeinoelämä tarkoittaa muun muassa panimoliittoa ja sen alan toimijoita, sanoo kansaedustaja Satu Taiveaho (sdp).
Nyt vaalien alla mielikuvamainonnan kieltämistä ajaneet järjestöt suuntaavat katseensa uuteen hallituskauteen.
Kampanjan mainosvideossa hehkutetaan Total Blocker -ämpäriä, jonka avulla vanhempi voi suojata lapsensa televisiossa, kadulla ja jokapäiväisessä elämässä tulvivalta alkoholimainonnalta.
”Mikä olisi fiksu tapa suojata lapsia alkoholimainonnalta”, mainoksessa kysytään.
Total Blocker kampanjassa ovat mukana Elämäntapaliitto, Suomen Vanhempainliitto, Suomen Kuluttajaliitto, Suomen ASH (Action on Smoking and Health) ry, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi sekä Syöpäjärjestöt.
(Etusivun kuva Antti Siukonen)
Ilmoita asiavirheestä