Varhaiskasvatusalan koulutus on arvioitu ensimmäistä kertaa Suomessa. Arvioinnin keskeisenä tavoitteena oli tuottaa kokonaiskuva ja tietoa varhaiskasvatuksen koulutuksen tilasta, eri koulutusten vahvuuksista ja kehittämishaasteista.
Arvioinnin kohteena oli yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa ja toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa toteutettava alan koulutus. Arviointiin osallistui 98 koulutuksen järjestäjää. Mukana oli 16 kristillispohjaista oppilaitosta.
Arvioinnin mukaan varhaiskasvatuksen koulutuksen keskeisimmät haasteet liittyvät koulutusten sisältöihin ja koulutusrakenteen toimivuuteen. Arviointiryhmä suosittaa muun muassa, että koulutuksen järjestäjien tulisi tiivistää valtakunnallisella tasolla yhteistyötään opetussuunnitelmien laadinnassa ja kehittämisessä ja että opiskelijavalintojen tulisi sisältää alalle sopivuuden arviointi.
Arviointi toteutettiin Korkeakoulujen arviointineuvoston (KKA) ja Koulutuksen arviointineuvoston (KAN) yhteisarviointina. Varhaiskasvatuksen koulutusta ei ole aiemmin arvioitu neuvostojen toimesta. Arvioinnin loppuraportti Varhaiskasvatuksen koulutus Suomessa – arviointi koulutuksen tilasta ja kehittämistarpeista julkaistiin 31.10.2013.
Mukana arvioinnissa olivat myös Kalajoen Kristillisen Opiston Kannatusyhdistys ry, Jaakkiman kristillisen opiston kannatusyhdistys ry, Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö, Eurajoen kristillisen opiston kannatusyhdistys ry, Karstulan Evankelisen Kansanopiston kannatusyhdistys ry, Kaustisen Evankelisen opiston kannatusyhdistys ry, Kirkkopalvelut ry, Kiteen Evankelisen Kansanopiston kannatusyhdistys ry, Lahden Diakoniasäätiö, Lapuan kristillisen opiston kannatusyhdistys ry, Oulun diakonissalaitoksen säätiö, Portaanpään kristillisen kansanopiston kannatusyhdistys ry, Suomen Kirkon Seurakuntaopiston Säätiö, Turun kristillisen opiston säätiö ja Ylitornion kristillisen opiston kannatusyhdistys ry.
Ilmoita asiavirheestä