Valvomisen sunnuntai, Mark. 13:33-37, Sakari Hosike

Sakari Hosike
Tampereen Luther-talo

Jeesus sanoo: Valvokaa.

Valvominen tarkoittaa Jeesuksen paluun odottamista.
Muille maille matkustanut Talon Herra tarkoittaa Jeesusta. Helatorstaina Jeesus astui ylös Taivaisiin ja istuu Isän oikealla puolella. Palvelijat, joille mies jätti Talon, antoi vallan ja tehtävät, tarkoittavat Jeesuksen maanpäällistä kirkkoa, kristittyjä. Talon Herra tulee palaamaan palvelijoidensa luo eli Jeesus on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Talon Herra käski ovenvartijan valvoa.
Jeesus sanoo kaikille: valvokaa.

Jeesuksen paluuseen suhtaudutaan neljällä tavalla:

1. Ensimmäinen on Jeesuksen paluun kieltäminen ja siihen pilkallisesti tai vihamielisesti suhtautuminen.
– He ovat väärässä. Jeesus tulee takaisin ja he, jotka eivät Häntä odottaneet, eivätkä Häneen uskoneet, eikä kastettu, joutuvat Helvettiin. Ivaten he sanovat, että paluuta on odotettu jo 2000 vuotta. Näin on. Mutta se kertoo jo itsessään, että yhä uudet sukupolvet ja jopa uudet kansat liittyvät odottamaan Jeesuksen paluuta, vaikka Jeesuksen maanpäällisestä elämästä on vuosi vuodelta pidempi aika.
– Eikä pidä luulla, että pilkkaajat olisivat tämän keksineet. Uudesta testamentista voimme lukea, että apostolit kysyivät tätä itse, kun Jeesuksen paluu ei toteutunutkaan heidän elinaikanaan. He kysyivät ja myös vastasivat: Jeesus käski valvoa. Me valvomme, kunnes Hän palaa.
Jeesuksen paluun kieltäjä on kylmä. Sellaisen ihmisen Jumala voi hyvinkin armossaan kääntää omakseen kuten Paavalin, joka ensin kaikin voimin ja tiedoin taisteli Jeesusta vastaan. Synnit saa uskoa anteeksi Jeesuksen tähden ja liittyä valvomaan seurakunnan kanssa, odottamaan Jeesusta, vaikka sen olisi aiemmin kieltänyt pilkaten.

2. Toinen suhtautumistapa on epäily.
Moni on epäillyt ja epäilee tuleeko Jeesus takaisin. On perusteltua epäillä: tuleeko vuonna 30 Jerusalemissa ristiinnaulittu nasaretilainen takaisin Kuninkaiden Kuninkaana ja siihen loppuu tämä maailma. Se on paljon sanottu nykyajan euroooppalaiselle ja antiikin roomalaiselle ja kreikkalaiselle. Epäily voi olla neutraalia epäilyä ja punnintaa tai epäuskon ja heikon uskon kiusaama ihminen, joka haluaisi uskoa, mutta ei voi.
Kyllä saa kysyä tuleeko Jeesus takaisin. Mutta ennen kuin kysyt, mieti haluatko vastauksen vai haluatko lillua jossain epämääräisyydessä ja suhteellisuuksissa. Koska tähän kysymykseen on vastaus: Jeesus tulee takaisin.
Joku kysyy Miksi? Koska Jeesus sanoo niin. Mistä voit tietää? Luin Raamatusta ja näin kirkko opettaa. Onko todella noin? Voitko todella tietää? Lue itse ja käy kirkossa kuuntelemassa opetusta. Toivottavasti Pyhä Henki sen sinulle avaa ja avaa kyllä. Maailman kirkoissa istuu tänään paljon entisiä epäilijöitä, jotka ovat vakuuttuneet siitä, että Jeesus tulee takaisin. Ja istuu ensi sunnuntainakin.

Mutta sitten on ne tyhjät paikat kirkoissa, joissa kerran tai vielä vähän aikaa sitten istui ja valvoi kristitty veli ja sisar. Nyt heidän paikkansa ovat tyhjiä. Eli on kolmas tapa suhtautua Jeesuksen paluuseen.

3. Ei halua valvoa, ei oikein odota Jeesusta takaisin, ei oikein kiinnosta, nukuttaa, katotaan sitä sitten, on tässä muutakin.
– oikein tyypillinen meidän aikamme vaara ja sitä kuvaa parhaiten sana toiselta aikakaudelta: penseys. Välinpitämätön, tahdoton, haluton, laiska, ei kuuma, eikä kylmä, vaan penseä ja siitä sitten paatuu. Tämä vaara on meillä jokaisella, (seurakuntamme kokouksista on jäänyt pois väkeä penseyden vuoksi) ja tänäänkin täällä on todennäköisesti ihmisiä, joita alkaa nukuttaa ja Jeesuksen odottaminen kyllästyttää ja valvominen on käynyt ikäväksi.
Penseydestä kärsivä kristitty: kysyn sinulta: Mikä on toisin nyt kuin silloin, kun Jeesus tuntui olevan lähellä ja innolla odotit Häntä takaisin. Vastaan puolestasi: Mikään ei ole toisin. Jeesus on edelleen sovittanut sinun kaikki syntisi. Sinä olet edelleen kastettu. Jeesus tulee takaisin. Vain yksi asia on muuttunut: aikaa on kulunut ja Herran tulemus on lähempänä. Apostoli Paavali kirjoitti: Yö on pitkälle kulunut ja päivä on lähellä. Me olemme yössä ja odotamme aamua. Me emme tiedä mikä hetki yöstä on menossa, me emme tiedä minä yön hetkenä Herra palaa iltamyöhällä, yösydännä, kukonlaulun aikaan vai varhain aamulla. Eikä meidän kuulukaan. Jeesus käskee meidän valvoa.
Apostoli Paavali kirjoitti: ”Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.” Alkukielen sana valvoa on samaa juurta kuin sana herättää, ei herätä, vaan herättää.
Jos nukuit tai torkuit, Jumalan Sana on sinut herättänyt. Jatka valvomista.

4. Viimeisenä se oikea suhtautumistapa. Minkä Paavali kirjoitti olevan lähempänä? Mitä sanaa hän käytti? Se ei ollut tuomio, eikä edes Herran paluu, vaan pelastus. Sitä varten valvotaan odotamme, että rakas Herramme Jeesus palaa takaisin ja noutaa meidät Taivaaseen. Valvominen ei ole surkeaa itsensäkiduttamista tai helvetinpelkoa, vaan odotamme sitä, että yö päättyy, saamme nähdä Jeesuksen ja pääsemme Taivaaseen. Turvallisin ja luottavaisin mielin uskoen kaikki synnit anteeksi Jeesuksen tähden ja turvautuen kasteen armoon.
Jeesus puhui ovenvartijasta ja käski hänen valvoa. Tämä tarkoittaa erityisesti seurakuntien paimenia, mutta lisäksi Jeesus sanoo kaikille valvokaa. Ei voi kieltää, etteikö suurin osa meistä tai kaikki olisi ovenvartijoita omalla paikallamme. Ja huomatkaa minkä vartija ovenvartija on? Talon. Vaikka meidän ruumiimme ja sielumme telttamajat ovat vaatimattomia ja ne kerran puretaan ja vaikka nämä näkyvät kirkot ja yhteisöt ovat perin vajavaisia ja puuttellisia, niin ne ovat kumminkin Jeesuksen tänne jättämä talo eli talous eli Jumalan armotalous, jossa syntinen tehdään puhtaaksi Jeesuksen tähden ja Jeesus sovitti synnin ristillä. Jo täällä ja nyt olemme Jumalan Talossa, osallisia Jumalan valtakunnasta.

Jeesus tulee takaisin ja meillä on kallis syy odottaa Häntä. Miten valvoa? Jeesus käski meitä olemaan varuillaan ja rukoilemaan.
Lopuksi miten Paavali opetti valvomaan:
”Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin. Vaeltakaamme säädyllisesti, niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa, vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.”

Maran ata.
Herramme tule. Amen.