1. adventtisunnuntai, Mark. 11:1–10, Jorma Kantola

Jorma Kantola
Tampere

Kuningas tulee! Kaiken lisäksi hän tulee juuri sinun luoksesi!
Mitä tämä merkitsee? Mitä silloin tapahtuu?

Riippuu tietysti siitä, millaisen kuninkaan kohtaat. Jos kuningas on sellainen kuninkaallinen kuin meillä hiljattain vieraillut prin-sessa Victoria, olet ehkä monien muiden tavoin innostunut ja seuraat, miten kuningasta hehkutetaan mediassa. Samanta-paista innostusta näyttää olleen ilmassa myös silloin, kun Jee-sus ratsasti aasin selässä Jerusalemiin. Saattaa myös olla, että et noteeraa kuninkaan tuloa millään tavoin. Victorian kaltainen kuninkaallinen, jolla ei ole valtaa, voi herättää kiinnostusta, mut-ta häntä ei tarvitse ottaa vakavasti.

Hyvin vakava asia sen sijaan on, jos tulossa on diktaattori, jolla on kaikki valta hallussaan. Ihminen ei kestä valtaa, jos sitä ei mitenkään kontrolloida. Kaiken vallan itselleen kahmineet ovat hirmuhallitsijoita. He ovat mielestään aina oikeassa, heitä ei saa arvostella vaan ainoastaan kiitellä, he rakentavat itselleen mo-numentteja ja haluavat, että heidät muistetaan. Samaan tapaan käyttäytyvät omien mahdollisuuksiensa rajoissa monet pientä-kin valtaa omaavat, ja samaan tapaan me kaikki olemme taipu-vaisia käyttäytymään.

Ajattelepa, että tiedät kohtaavasi hirmuhallisijan, joka voi tehdä sinulle, mitä haluaa. Ymmärrät, että tällaisen kuninkaan edessä täytyy kumarrella ja pokkuroida, koska muutoin käy huonosti. Pala nousee väistämättä kurkkuusi, kun kuningas on tulossa nimenomaan sinun luoksesi. Pohdit kauhun vallassa, miksi ku-ningas haluaa tavata sinut. Kyselet mielessäsi, syytetäänkö si-nua jostain ja mitä sinulle tehdään?

Hirmuhallitsijan kohtaaminen ei ole vain etäinen kauhukuva, joka ei voi toteutua maassamme näinä aikoina. Päinvastoin. Kauhukuva on totisinta totta. Joudumme olemaan jatkuvasti tekemissä kaikkein pahimman hirmuhallitsijan kanssa. Halosella tai Kiviniemellä on kai Suomessa eniten valtaa tällä hetkellä, eikä meidän ei tarvitse heitä pelätä. Näkyvän todellisuuden li-säksi on kuitenkin olemassa toinen, paljon tärkeämpi todelli-suus. Tässä näkymättömässä todellisuudessa käyttää valtaa hirmuhallitsijoiden hirmuhallitsija, Saatana.

Pahin hirmuhallisija tulee luoksesi joka päivä. Ensimmäisessä Pietarin kirjeessä sanotaan: “Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä.” (1. Piet. 5:8)

Saatanalla on myös liittolaisinaan muita hirmuhallitsijoita: synti kiehtoo ja kiusaa meitä, syntinen luontomme taipuu mielellään saatanan houkutuksiin ja maailmassa vaikuttava Jumalan vas-tainen asenne sokaisee meidät.

Jos sanomme, että asiamme ovat huonosti, käytämme liian lie-vää ilmaisua. Tilanteemme on toivoton, täysin toivoton – ellei sitten tapahdu jotain käsittämätöntä, ellei pahan hirmuvaltaa vastaan asetu vielä voimakkaampi valta. Ellei luoksemme ja avuksemme tule vielä Saatanaakin väkevämpi kuningas, joka on aivan toisenlainen kuin hän!

Adventin ilosanoma kuuluu: Auttajamme, Kuningasten Kunin-gas tulee! Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Saatana on pahin hirmuhallitsija, mutta hänellä ei ole rajatonta valtaa kuten pahimmilla maallisilla hirmuhallitsijoilla. – Vaikka eihän maallisilla hirmuhallitsijoillakaan ole todellisuudessa raja-tonta valtaa. Meistä ainoastaan näyttää siltä. Hirmuhallitsijoilla on hetken aikaa se valta, minkä Jumala heille antaa.

Hyvä Kuninkaamme ei vain tule vaan hän on jo tullut. Odotam-me adventinaikana Kuninkaamme syntymäjuhlaa. Kerran kai-ken hallitsija tuli keskellemme ja syntyi yhdeksi meistä. Hän myös kuoli ihmisen kuoleman – meidän tähtemme. Kuolemal-laan ja ylösnousemuksellaan hän kukisti Saatanan ja synnin vallan. Ratkaiseva taistelu on siis jo käyty!

Odotamme adventinaikana myös sitä, että Kuninkaamme tulee takaisin maan päälle kunnian Kuninkaana. Hänen tulonsa mer-kitsee Saatanan, synnin ja kuoleman vallan lopullista tuhoa ja päätepistettä.

Mutta Kuninkaamme ei ole vain tullut eikä vain tule kerran Kun-nian kuninkaana. Hän tulee tänään! Hän tulee juuri tässä mes-sussa – sinun luoksesi!

Mieti, millainen Kuningas hän on. Kun opetuslapset hamusivat itselleen valtaa ja ensimmäisiä sijoja Jumalan valtakunnassa, Jeesus sanoi heille: “Te tiedätte, että hallitsijat ovat kansojensa herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla. Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossan-ne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija … Ei Ihmisen Poi-kakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta.” (Matt. 20: 25–28) Ku-ningasten kuningas on täysin erilainen kuin kaikki muut kunin-kaat ja hallitsijat. Hän ei uhkaile, ei säikytä, ei hallitse voimalla eikä väkivallalla, ei kerää veroja, ei edellytä kiitollisuutta ja kun-nioitusta, ei vaadi itselleen mitään. Hän hallitsee rakkaudella ja lempeydellä, palvelee ilman ehtoja, antaa kaiken, jopa itsensä.
Eikö ole ihmeellistä – ihmeellistä sekä merkityksessä “käsittä-mätöntä” että merkityksessä “hienoa”, “autuaallista”, “meidän kannaltamme todella onnellista”!

Jumalat, joita eri uskonnoissa palvellaan, ovat pohjimmiltaan samanlaisia: niille täytyy uhrata, ja ne vaativat, että ihmisestä itsestään löytyy hyvyyttä ja hurskautta. Jeesus Kristus on erilai-nen: hän ei etsi eikä löydä meistä hyvyyttä, hurskautta ja uskoa, vaan antaa niitä meille.

Eri uskontojen käsitykset jumalista ovat heijastusta ihmisen luontaisesta uskonnollisuudesta. Ihminen haluaa olla ja kuvitte-lee olevansa hyvä ja hurskas. Eri jumalia palvellaan tästä lähtö-kohdasta ja vakaumuksesta käsin.

Oma uskonnollisuus ei anna ihmiselle rauhaa vaan jättää hänet epävarmalle pohjalle. Vaikka ihminen pitää itseään hyvänä, hä-nen mieltään jäytää aina epäilys, onko hän antanut jumalalleen riittävästi ja täyttänyt tämän kaikki vaatimukset.

Saatana houkuttelee meitäkin jatkuvasti tällaiseen uskonnolli-suuteen eli käytännössä epäjumalan palvelemiseen. Saatana uskottelee, että Kuninkaamme vaatii meiltä jotain ennen kuin kelpaamme hänelle. Jos uskomme ihmisajatusten mukaiseen ja Saatanan kuvaamaan Kristukseen, olemme hukassa. Sillä ei-hän meistä löydy muuta kuin syntiä.

Siksi ilosanomaa Kristuksesta, todellisesta ja täydellisestä Va-pahtajasta, julistetaan jatkuvasti. Siksi tarvitaan sitä, että Kristus itse tulee aina uudestaan ja uudestaan luoksemme. Ilman hän-tä, omassa varassamme uskomme Saatanan valheita ja omia ajatuksiamme.

Kansanjoukko otti siis Jeesuksen innostuneesti vastaan. Hep-rean sana hoosianna merkitsee “auta”. Useimpien kohdalla pyyntö oli oman uskonnollisuuden ilmaus. He eivät olleet sen avun tarpeessa, mitä Jeesus halusi heille antaa. He odottivat, että aasilla ratsastaminen olisi vain alkusoittoa jollekin suurem-malle ja mahtavammalle. Kun sellaista ei kuulunut, he käänsivät Jeesukselle selkänsä.

Miten on meidän laitamme? Tyydymmekö me siihen, että Jee-sus tulee tänäänkin luoksemme ikään kuin aasilla ratsastaen? Tai paremminkin: iloitsemmeko me siitä, että hän tulee juuri näin, lempeänä ja nöyränä, hiljaisena ja melua pitämättä, val-tasuuruutensa vielä kätkien? Sillä emmehän me – jos olemme syntisiä – voi kohdata kuningastamme, jos hän tulee luoksem-me muulla tavalla.

“Aasilla ratsastaminen” merkitsee tänään sitä, että kuningas tulee luoksemme tavallisissa korvin kuultavissa sanoissa, jotka vakuuttavat, että hän antaa syntimme anteeksi. Aasilla ratsas-taminen merkitsee sitä, että hän tulee luoksemme ehtoollisen ulkonaisesti vaatimattomissa merkeissä, leivässä ja viinissä. Mutta juuri tässä on kaikki. Tässä on paljon enemmän kuin aa-vistamme ja ymmärrämme.

Hyvä ystävä, kuningas tulee, juuri sinun kuninkaasi ja juuri si-nun luoksesi! Hän tulee lempeänä ja nöyränä. Sano hänelle: Hoosianna! Rukoile: Kuninkaani ja Herrani, auta minua, armah-da minua! Iloitse ja riemuitse!