Kari Kuula pohdiskelee mahdollisia syitä, miksi Uudessa Testamentissa on niin vähän viittauksia Jeesuksen neitseestäsyntymiseen.
– Tieto Jeesuksen ihmeenomaisesta alusta on voinut olla peräisin vain Jeesuksen äidiltä Marialta. Kun nuori nainen yllättäen huomaa olevansa raskaana, mutta ei ole tuntenut miestä, on syytä olla ihmeissään. Lähipiirin ihmiset ovat varmasti voineet tulkita asian toisin, Kuula miettii.
Hän uskoo Marian olleen hämmennyksissä myös, kun Jeesus aloitti julkisen toimintansa. Maria on kenties ajatellut, että poika on mennyt sekaisin.
– Vasta Jeesuksen ylösnoustua äidille selvisi totuus: hänen poikansa ei olekaan profeetaksi ryhtynyt puuseppä vaan jotakin suurempaa kuin me muut ihmiset. Alkukirkko pohti sitten Jeesuksen olemusta syvemmin. Tajuttiin, että tavallista ihmistä ei voi herättää kuolleista ja korottaa Jumalan läsnäolon välittäjäksi. Ehkä tämä varhaisen kristikunnan kristologinen ymmärrys rohkaisi Mariaa kertomaan neitsyen ihmeestään.
Kuula voi hyvin kuvitella, että kaikki eivät hyväksyneet Marian todistusta. Pakanat olivat pitäneet omia jumaliaan ja keisareita neitseestäsyntyneinä. Esimerkiksi keisari Augustustakin jotkut olivat pitäneet neitseestäsyntyneenä.
– Ajatus varmasti herätti vastustusta eikä kuulostanut kristilliseltä. Ehkä tämä selittää, että sitä ei niin laajasti pidetä esillä Uudessa Testamentissa.
Lue myös Kari Kuula: Neitseestäsyntymisestä virheellisiä uskomuksia
Myös luterilaisen opin mukaan Maria on ikuinen neitsyt
Häkkinen vastaa Jolkkoselle: Et ilmeisesti tunne eksegetiikkaa edes perusteissaan
Miikka Ruokasen blogikirjoitus Kotimaa24:ssä
Jari Jolkkosen haastattelu Seurakuntalainen.fi:ssä
Lue myös
Ilmari Karimiehen aihetta sivuava blogikirjoitus
Pekka Ryhäsen aihetta sivuava blogikirjoitus
Ilmoita asiavirheestä