Alus ja maine – mitä ihmettä!

Alus voi seilata maailman meriä, kuin kirkkolaiva ikään, tai se voi ajaa karille ja upota. Silloin on maineenhallinta tarpeen. Lauseessa Alus seilaa alus on alus ja seilaa on maine. Varttuneemmilla lukijoilla saattaa tässä kohtaa jo muisti palata pätkittäin.

Perheenpää luettelee joskus pitkän rimpsun suomenkielisiä kielioppitermejä. Itse muistan kouluajoilta vain aluksen ja maineen, mutta en koskaan muista, kumpi on kumpi. Subjekti vai predikaatti?

Halusin selvittää näitä suomenkielisiä termejä enemmänkin ja tietysti käännyin hakukoneen puoleen. Yleensä Google tietää kaiken, senkin mitä ei pitäisi, mutta tässä kohtaa se petti. En löytänyt mitään yhtenäistä luetteloa.

Kysy kirjastonhoitajalta -sivuilta löytyi kirjavinkki, mutta teosta ei ollut Lapin kirjastosta saatavissa. Lainasin sen sijaan viehättävän oppikirjan Pieni sanaseppä, jonka Kouluhallitus on hyväksynyt vuonna 1952. Siitäkään en löytänyt kovin montaa termiä, mutta Nykysuomen sanakirjan, nettihakujen ja lähipiirin haastattelujen (=Perheenpää) avulla sain laadittua luettelon tavallisimmista termeistä.

Olen lähetellyt listaa kielestä kiinnostuneille ystävilleni. Vanhempi väki tunnisti asian, nuoremmat eivät olleet kuulleetkaan, että on olemassa esimerkiksi tositapa, käskytapa, ehtotapa ja mahtotapa.

Kansakoulun 3-4 luokilta muistan, että harjoittelimme lauseenjäsennystä ja opettelimme sija-, aika-, tapa- ja vertailumuotoja. Ilmeisesti juuri meidän kohdallamme opettaja kuitenkin siirtyi vierasperäisten termien käyttöön, koska se helpottaisi aikanaan muiden kielten opiskelua. Siinä hän oli oikeassa – siinäkin. Kotimaisista versioista mieleen jäivät vain alus ja maine. Ehkä muita ei enää opeteltukaan.

Tarinan opetus voisi olla se, että melkein mikä tahansa asia osoittautuu mielenkiintoiseksi, kun sitä alkaa tarkemmin tutkia.

PS: Kotimaan lukijablogien ohjeen mukaan tämä on lukijoille tarkoitettu blogisivusto kirkon, seurakuntien, arvojen ja etiikan tiimoilta käytävää keskustelua ja itseilmaisua varten. Jotenkin tuntuu, ettei vaatimaton kielitieteellinen pohdiskelu oikein täytä edellä mainittuja tiukkoja kriteereitä. Kirjoitukseni on siis sopivaa riistaa niille, jotka katsovat sen sopimattomaksi ja sääntöjen vastaiseksi. Ainoaksi pelastukseksi jää jonkinlainen aasinsilta luomisteologian kautta: Kielioppikin on rakentunut Luojan luomassa maailmassa. Lisäksi voisi ajatella, että kun lukijoissa ehkä on paljon sekä saarnojen kuuntelijoita että niiden pitäjiä, kieliasiat liittyisivät ainakin löyhästi homiletiikkaan ja muuhun kristilliseen viestintään. Ja niinkin voisi tässä synkässä maailmantilanteessa ajatella, ettei tämä niin tärkeää edes ole. Tärkeää on vain puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

4 KOMMENTIT

  1. Kiitos tekstistäsi. Se tuo muistikuvia mieleen. Kansakoulussa taisimme oppia sanaluokat: nimisanat,laatusanat, lukusanat, asemosanat, teonsanat ja apusanat. Mutta esimerkiksi sijamuodot eivät kaikki enää ex tempore palaudu. Ja suuri osa siitä mitä ehdimme oppia 4. luokan aikana unohtui opppikouluun siirtyessä.
    Isän kanssa joskus huviksemme väännettiin siitä, mihin noita suomennettuja (?) termejä tarvittiin. Hän kävi kansakoulunsa 1932 alkaen ja oli kyllä termit sisäistänyt.

    Tekstisi on piristävä lisä Kotimaan blogien joukossa

    • Aino, kiitos kommentistasi! Kieliasiat ovat mielenkiintoisia. Ehkä onkin niin, että suomen kieliopin termejä ja ilmiöitä pitää opetella sen vuoksi, että oman kielen teoreettinen hahmottaminen on välttämätöntä muiden kielten oppimisen kannalta. Ja siinä mielessä nuo suomenkieliset termit eivät ehkä ole olleet kovin hyödyllisiä. Monin kiitoksin (keinonto eli instruktiivi), Pirjo.

  2. Pirjo

    Kiitos miellyttävästä tavastasi lähestyä kielemme rakenteen nimitysten käyttöä. Tapa nimittää eri muotoja on tosiaankin muuttunut vuosien saatossa.

    Tässä on yksi sivu, jossa mainituista sijamuodoista olen jo kouluaikana oppinut muut paitsi prolatiivin, jonka opin vasta myöhemmin elämässäni. Sen sijaan MA-infinitiivin nimenä kouluaikanani oli kolmas infinitiivi.
    https://blogit.utu.fi/suomeaedistyneille/2017/06/06/harvinaiset-sijamuodot/

    Jukka Korpela on ehdottanut muotoihin perustuvia nimityksiä. Näitä hän esittää 19 eri sijamuodolle. Esityksessä on näyttetty ehdotettujen nimitysten lisäksi myös tekstissäsi mainitut vanhat suomen kieliset nimitykset.

    https://jkorpela.fi/suomi/sijat.html

Pirjo Pyhäjärvi
Pirjo Pyhäjärvi
Kotipaikka Rovaniemi. Eläkkeellä oleva riviseurakuntalainen. Entinen kirkkovaltuutettu ja kirkolliskokousedustaja. Työura hallinto-oikeudessa esittelijänä, tuomarina ja ylituomarina. Harrastuksena monivuotiset kukat, kompostointi ja kirjat, muun muassa.