Ilo Herrassa kiitoksen tuo

Matkasauva kädessäni

Herran sana mielessäni

Iloisena saan mä käydä

Herran kiitos voimaa antaa

Mielen rauhan ilon antaa

Uusi aamu uusi armo

Jeesus auttaa joka päivä

Eipä paina huolen häivä

Kiitos kaikuu riemuisasti

Herran eteen taivoon asti.

Kiitos nyt Herran! Hän korkein on kuninkahamme.

Pyhänä soikohon nimensä veisatessamme.

Oi kristityt, hartaalla mielellä nyt soikohon hallelujamme!

Virsi 329:1

Kuva kotoa pihanurmikoltamme päivänä muutama elokuussa 2024

Sunnuntai 1.9.2024

15. sunnuntai helluntaista

Kiitollisuus

Sain sisäisen lähetyskäskyn helmikuussa 1963. Se kypsyi vähitellen, mutta huipentui Jokioisten kirkossa kuulemaani saarnaan, missä kuulin saarnaajan puhuvan suoraan minulle ja toteavan, että minut on kutsuttu lähetystyöhön. Käytännössä ulkomaille lähtö tuli mahdolliseksi paljon myöhemmin elämässäni. Menin Kameruniin vuonna 2001.

Pitkän odotuksen täyttymys koitti lopultakin. Sain todeta, että Jumala on uskollinen ja pitää huolen lapsestaan.

Hän, joka teitä kutsuu,

on uskollinen ja pitää lupauksensa.

Olen kiitollinen että nuorena saamani kutsu toteutui. On ilo että olen saanut palvella Kamerunin kirkkoa.

Aikoinaan 1964 menin erään perheen vieraaksi. Rukoilimme yhdessä. Sen aikana perheen isä lausui muutaman sanan kielellä puhuen. Hän sanoi skandinaavisella kielellä, että minun tehtäväni on julistaa syntien anteeksiantoa Jeesuksen Kristuksen veressä.

Vasta eläkeläisenä huomasin, että tuo lause muodostui profeetalliseksi. Suurimman osan työikääni olen tehnyt papin hommia ruotsin kielellä. Armon sanaa Jeesuksen sovintotyöstä olen saarnannut. Myös Kamerunin kauden olin Porvoon hiippakunnan kirjoilla täällä armaassa kotomaassamme.

Älkää sammuttako Henkeä,

älkää väheksykö profetoimisen lahjaa.

Nyt eläkeläisenä hiljakseen hipsuttelen kotonurkissa aikaani käytän. Syvä kiitollisuus täyttää mieleni. On hyvä elää Jumalan lapsena. Myös kolhujen kohdatessa Vapahtajamme on voimaa antanut ja eteenpäin kantanut.

Kaikesta saan kiittää Herraa, joka aivan pienestä asti on minua hoitanut. Hän on pitänyt hyvää huolta ja alati tukenut koko elämäni ajan. Nyt vielä vanhuudessakin saan häntä kiittää.

Iloitkaa aina.

Rukoilkaa lakkaamatta.

Kiittäkää kaikesta.

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Tess. 5:16–24

Ensimmäisestä kirjeestä tessalonikalaisille, luvusta 5

Iloitkaa aina.

Rukoilkaa lakkaamatta.

Kiittäkää kaikesta.

Tätä Jumala tahtoo teiltä, Kristuksen Jeesuksen omilta.

Älkää sammuttako Henkeä,

älkää väheksykö profetoimisen lahjaa.

Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.

Pysykää erossa kaikesta pahasta.

    Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan

ja varjelkoon koko olemuksenne,

teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne,

niin että olette nuhteettomat

Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.

Hän, joka teitä kutsuu,

on uskollinen ja pitää lupauksensa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

211 KOMMENTIT

    • Ari

      Raamatun sana on historiallinen teos. Siinä mielessä se on menneitten aikojen tuote.

      Samalla se on Jumalan sanaa. Siksi se elää ajankohtaisesti tätä päivää, koska TÄNÄÄN AUTTAA HERRA.

      Näytet edelleen olevan siinä käsityksessä, että kääntynyt ihminen omaa KYVYN täyttää Jumalan tahto omassa elämässään.

      Tästä 1. Joh. 1: 8-10 varottaa voimakkaasti:

      – sellainen pettää itsensä ja

      – sellainen tekee Jumalasta valehtelian

      – Siinä todetaan että meidän toivomme perustuu yksistään JUMALAN ANTEEKSIANTOON.

      Elämme siis armosta anteeksi saaneina Jumalan itsensä pelastamina Jeesuksen pelastustyöhön luottamuksemme pannen.

      1.Johanneksen kirje:

      1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

      1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

      1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

    • Ari

      Kaksi lausetta on sellaisia, että niistä annan täyden tunnustuksen sinulle:

      – ” — minä tuon esille Raamatun puhdasta sanaa — ”

      – ”Raamattu on meille opiksi kokonaan — ”

      Pidä näistä kiinni, niin olen onnellinen.

    • ”Raamatun puhdasta sanaa.”

      Tulkitsijoita on tukuittain….

      Jotkut tulevat toimeen omillaan, jotkut toiset turvaavat Kristukseen.

    • Ari

      Olen jo useampaan kertaan kertonut sinulle, että sana uudestisyntyminen esiintyy

      K O K O

      R A A M A T U S S A

      V A I N

      K A K S I

      K E R T A A .

      Ensimmäisenä Matt. 19. luvussa se tarkoittaa Jeesuksen takaisin tulossa tapahtuvaa koko luomakunnan uudelleen luomista.

      Toisena Tiit. 3. luvussa se tarkoittaa itsensä Jumalan kasteen pesun välityksellä antamaa uuden elämän alkua eli syntymää Pyhän Hengen uudistuksessa.

      Edellä puhut kauniisti siitä, että pysyt uskollisena Raamatulle, mutta nyt jo tässä seuraavassa puheenvuorossasi kiellät tuon julistamasi periaatteen. Miksi et päässyt yhtäkään puheenvuoroa yli ilman, että heti seuraavassa pakenit epäraamatulliseen tulkintaasi sanasta ”uudestisyntymä”.

      Panenpa tähän erittäin viisaana arkkipiispanakin tunnetun Raamatun selittäjän Erkki Kailan Filippiläiskirjeen selityksestä muutaman sanan:

      Selitettävä teksti:

      ”Paavali ja Timoteus, Kristuksen Jeesuksen palvelijat, kaikille pyhille Kristuksessa Jeesuksessa –— ”

      Ja tässä selitys:

      ”Kirjeen vastaanottajina Paavali mainitsee kaikki pyhät Eilippissä. Pyhyys ei tässä merkitse siveellistä täydellisyyttä, vaan Jumalan omana olemista Kristuksessa Jeesuksessa. Jumalan omiksi tullaan silloin, kun kastetaan Jeesukseen Kristukseen. Apostoli sulkee näin tervehdykseensä jokaisen filippiläisen kristityn. —”

      Voiko tuota sen selvemmin sanoa, kuin tuo hyvin lahjakas Raamatun tutkimukseen paneutunut oppinut, joka aikoinaan toimi Suomen arkkipiispanakin.

      ——————————-

      PAAVALI VANKINA
      KIRJEET KOLOSSALAISILLE, FILEMONILLE
      EFESOLAISILLE JA FILIPPILÄISILLE
      SELITTÄNYT
      ERKKI KAILA
      HELSINGISSÄ 1936
      sivu 131

    • Kari

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Hyvin asetat vastakohdat

      Huomaamme miten Tiituksen kohdassa Jumalan työ ja ihmisen omiin töihinsä luottavat ovat vastakohtia

      Tiituksen kirje:

      3:4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,

      3:5 pelasti hän meidät,

      E I

      vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta,

      V A A N

      laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

      3:6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,

      3:7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.

      Tässäkin kerrotaan, miten meidät uudistava Pyhän Hengen vuodatus on ymmärrettävä kasteen veden vuodattamisen tulokseksi.

    • Ari

      Sanot ettet ota vastaan opetusta vääriltä opettajilta.

      Kun siis teet virhetulkintojasi monista raamatunkohdista, niin siis otat itse vastuun noista erheistäsi.

      Alkukirkolle ennen kuin Uuden testamentin kirjoitukset oli vielä saatu yhdeksi kokoelmaksi, kirkolla oli jo piispan, papin ja diakonian virka. Näiden tehtävänä oli opettaa kirkolle OIKEAA OPPIA.

      Tämän johdosta Pyhä Paavalikin Roomassa vankilassa ollessaan Filippin kristityille lähettämässään kirjeessä mainitsee kaupungissa olleen jopa useampia piispojen kaitsemia liturgiaan kokoontuneita yhteisöjä Herramme Jeesuksen Kristuksen ylistystä laulamaan.

      Uskonpuhdistajamme Mikael Agricola vuoden 1548 käännöksessään antaa PIISPAN viralle sen virkanimityksen, mihin nämä viranhaltijat olivat pyhässä siunauksessa virkaansa asetetut. KOROSTAN nämä jotta näet, mitä Raamattu sanoo kirkon virasta eli siis miten kirkko on ollut järjestäytynyt yhteisö jo alusta asti, kuten oli tapana muissakin juutalaisuuden sisällä olleissa yhteisöissä.

      P. Paavalin Epistola Filipperin tyge 1

      Se P. Paavalin epistola filipperin tyge. Ensimäinen Luku.

      Alkutervehdys

      Fil. 1:1–2

      1 Paavali ja Timoteus, Jeesusen Kristusen palvelijat.
      Kaikkein pyhäin Kristuses Jeesuses, jotka Filippis ovat, ynnä PIISPAIN ja palvelijain.

      2 Armo olkohon teidän ja rauha Jumalalta, meidän Isältä, ja Herralta Jeesuselta Kristuselta.

      Siispä Ari

      Toivon todellakin ettet seuraa VÄÄRIÄ opettajia, vaan otat Raamatun sanan todesta ja alat ottaa opetusta OIKEILTA opettajilta eli siis Raamatun ohjetta seuraten piispan viran johtamilta yhteisöiltä.

    • ”Raamattu on kokonaan meille opiksi. Tuon esille, että Raamattu näyttää ihmisen kyvyn elää Jumalan yhteydessä, ja evankeliumin, joka korjaa tämän yhteyden.” Lauseissa ei ole mitään vikaa. Kunpa itse noudattaisit niitä, Ari Pasanen! Kunpa tutkisit avoimin silmin koko Raamattua, etkä takertuisi aina samoihin orjantappuroihisi. Kunpa löytäisit evankeliumin todellisen sisällön etkä sekoittaisi siihen lain vaatimuksia.

    • Kirjoituksia tulisi tutkia muiden (seurakunnan jäsenten) kanssa.

      Pasanen kyselee /keskustelee Kotimaa blogilla, ja vakuuttaa totuuksina omia näkemyksiä Raamatusta. Kirkon 2000-vuotinen historia ohittuu käden käänteessä siitä piittaamatta.

      Omaa seurakuntaa ja seurakunnan yhteyttä Pasasella ei ole?

      Raamattu kertoo lampaista, jotka ovat ilman paimenta. Pasanen paimentaa itse itseään? Lammas ja paimen ovat Pasanen yhdessä -Pasanen ja vain Pasanen.

  1. Martti Pentti toteat minulle:”” Kunpa löytäisit evankeliumin todellisen sisällön etkä sekoittaisi siihen lain vaatimuksia.””

    Siis kuinka tuota voisi kommentoida ilman että kommenttini poistetaan, siis kun kysyn missä kohden Jeesus julistaa lakia niin saanko vastausta?

    Eikö Jeesus itse selkeääkin selkeämmin sano julistavansa evankeliumia niin mitä on ”julistus” kun sanotaan Jeesuksen julistavan lakia, vastatkaa tähän?

    • Ari

      1) En ole poistanut kommenttejasi niissä olevien mielipiteittesi takia. vaan niiden mielettömän hyökkäävän tyylinsä tähden.

      2) Osa kysymyksistäsi on jäänyt vastaamatta siksi, että ne ovat niin tyhmiä. On muistettava, että joka lantaa luo se itseensä lannan hajua saa.

      Jos kysymys itsessään on itsensä kanssa ristiriidassa, niin eihän siihen kannata aikaansa haaskata, vaan pitää vain selventää kysymyksen käsitteitä ja todeta mistä mikäkin virheellisiin käsityksiin perustuvat kohta kysymyksistä on peräisin.

      Osa kysymyksistä puolestaan on muotoiltu niin ettei niitä voi edes kysymyksiksi tunnistaa, vaan suoriksi toisten keskustelijoitten haukkumisiksi.

      3) Olen jo monesti sinulle selittänyt mikä ero lain ja evankeliumin välillä on, niin miksi edelleen asetat kysymyksen laista ja evankeliumista sillä tavoin sekoittaen, etten tiedä mitä oikein tahdot tietää kysymystäsi asettaessasi. Kun toisaalta suorastaan inttämällä näytät sanovan jotain ja sitten ikään kuin johdattelevalla tavalla kysyen yrität siirtää puheenaiheen toiseen asiakohtaan, ja kuten muotoilusi perusteella näyttää kuin odottaisit edellä olevaa inttämistäsi vastaan suunnatun vastauksen saamista.

      Tässä selvitystä puheenvuoroosi, ihmettelyysi ja tyylisi ongelmiin.

    • ”Kun kysyn, missä kohden Jeesus julistaa lakia, saanko vastausta?” Suuri osa Jeesuksen opetuksesta on lain hengen syventämista ja uudistamista. Tärkein kohta lienee tämä: ”’Opettaja, mikä on lain suurin käsky?’ Jeesus vastasi: ’Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.’l

    • Ari

      Puheenvuorollasi: ” — Jeesus, ei kukaan ihminen.” kiellät Vapahtajamme Jeesuksen. Hänhän on JUMALA JA IHMINEN, yhdessä persoonassa.

      Puheenvuorostasi voisi päätellä, ettei sinun opissasi Jumala ole päässyt tulemaan aidosti ihmiseksi, vaan Jeesus on jäänyt vain esimerkilliseksi ihmiseksi. Sillä jos olisit ottanut tosissasi Johanneksen evankeliumin sanan että ”Sana tuli lihaksi” eli siis, että Jumala otti ihmisyyden, niin että Jeesus on kokonaan Jumala ja kokonaan ihminen yhdessä persoonassa, niin ymmärtäisit myös ettei JUMALAN ILMOITUS ole irrallaan Jumalan kansan eli kirkon elämästä IHMISTEN KESKELLÄ. Silloin myös ottaisit todesta sen, että usko tulee kuulemisesta, eli siis, että kuulijan korva kuulee puhujan suusta tulevan puheen, eli siis Jumalan viesti eli siis Pyhän Hengen sanoma tulee ihmisestä ihmiseen.

    • Pasanen,

      Olet irtolainen suhteessa muihin kristittyihin ilman seurakuntaa?

      Jeesukseen kerrot uskovasi. Uskon kohde oikea.

      Kristityt ovat yhteydessä muihin kristittyihin. Olet tyytyväinen omaan uskoosi ja oman uskosi mukaisiin käsityksiin ilman yhteyttä muihin kristittyihin?

      Kristittyjen oikea Paimen on Herra Jeesus Kristus. Tämä Paimen tekee työtään Isän ja Pyhän Hengen kanssa kristityn seurakunnan yhteydessä yhä tänään. Eksyneitä etsitään.

    • Kari

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Yksinäinen lammas olisi ollut SUDEN HAMPAISSA,

      jos paimen ei olisi kantanut sitä

      T A K A I S I N

      T O I S T E N

      L A M P A I D E N

      L U O.

      Ari ei näytä huomanneen tähän opetukseen liittyvää ajatusta.

    • Jeesus on Paimen, joka hoitaa laumaansa. Lauman ’paimenpojiksi’ on asetettu seurakunnan virkaa hoitamaan kutsuttuja ihmisiä.

  2. Evankeliumi on vapautus kaikesta tekemisestä. Eli pelastus ei vaadi yhtäkään tekoa ihmiseltä. Sitä tarkoittaa evankeliumi. Tekimisille ja vaatimuksille on tietenkin myös oma tehtävänsä, mutta niitä ei saa sekoittaa evankeliumiin.
    Evankeliumi on suomeksi ilosanoma siitä, että pelastumme ainoastaan uskon kautta. Tätä samaa asiaa Ari on kysynyt satoja kertoja ja vastaus ei ole koskaan kelvannut hänelle.

  3. Olen poistanut Arin puheenvuoroja

    En pidä inttämisestä. Jos lapsen kasvatuksessa lapsi alkaa inttämään, niin sellaiset pyynnöt, joista lapsi alkaa inttää, saavat periaatteesta vastauksen EI eli tähän nettikeskusteluun liittyen – jankuttaminen tai inttäminen merkitsee, etten salli sellaista puheenvuoroa.

    • Matias Roto mutta väärää tietoa saa esittää vaikka kuinka monta kertaa kun se on sinun mielesimukaista????

    • ”Väärää tietoa saa esittää vaikka kuinka monta kertaa, kun se on sinun mielesi mukaista.” Kertoisitko muutaman esimerkin väärästä tiedosta, jota on esitetty Matias Roton keskusteluketjuissa, Ari Pasanen? – – – Muuten: väitelause ei muutu kysymykseksi, vaikka sen perään liitettäisiin kuinka monta kysymysmerkkiä tahansa. Opettele käyttämään kysyvää päätettä -ko tai -kö. Esimerkki: ”Saako väärää tietoa esittää vaikka kuinka monta kertaa?”

    • Ari

      Selvänä sääntönä on luonnollisesti se, ettei pidä levittää VÄÄRÄÄ tietoa.

      Joten vedä johtopäätökset tästä periaatteestasi eli hanki oikeaa tietoa niin, että lopetat ymmärtämättömyyttäsi levittämästä väärinkäsityksiäsi! Nykyiselläänhän teksteissäsi vilisee joukoittain väärinkäsityksiäsi monistakin raamatunkohdista.

    • Martti Pentti siis ”väärää tietoa” on kun tuodaan täysin eri ”tieto” kuin Jeesuksen sanat, tätä täällä viljellään todella paljon.

      Se että lisään kysymysmerkkejä perään vaikkei ole konkreettista kysymystä niin sillä tuon sen ”mielivaltaisuuden” esille joka sellaisessa toiminnassa/kirjoituksissa esiintyy.

    • Ari

      Kuvittelet seuraavasi Raamatun sanaa, mutta käytännössä meidän puheenvuoroissamme olet kieltäytynyt myöntämästä Raamatun sanaa todesta, vaan olet pitäytynyt Raamatun sanan vastaisiin ilmauksiisi.

      Koska olet aikoinaan kirjoittanut saksan kielestä ylioppilaskirjoituksissa hyväksytyn arvosanan, niin panenpa tähän esille vielä saksaksi raamatunkohdan, missä puhutaan
      PIISPAN VIRASTA
      Paavalin kirjeessä Filippiläisille.
      Vahvistan tekstissä ne kirkon virat, jotka pyhien seurakunnalle kuuluvat. Joten liitypä kirkkoon voidaksesi olla jäsen RAAMATUN mukaisesti järjestäytyneessä kristikunnan yhteisössä.


      Philipper 1

      1 Paulus und Timotheus, Knechte Christi Jesu, an alle HEILIGEN in Christus Jesus, die in Philippi sind,
      und an ihre BISCHÖFE und DIAKONE:

      2 Gnade sei mit euch und Friede von Gott, unserem Vater, und dem Herrn Jesus Christus.

    • Ari

      1)

      Sanot toistavasi Jeesuksen sanat, mutta panet ne sellaiseen yhteyteen, missä ne eivät enää välitä Vapahtajamme viestiä, vaan jotain aivan toista sanomaa kuin rakas Vapahtajamme niillä on ilmaissut.

      Tämä väärään yhteyteen ja väärään tarkoitukseen sijoittamisesi ja käyttämäsi vääristymä on se mitä me enemmän kristinuskoon perehtyneet olemme oikaisseet.

      Jotta sinulle tulee selväksi niin emme siis vastusta sitä Raamatun sanaa, jota käytät, vaan me vastustamme tuon sanan väärinkäyttöäsi.

      2)

      Välimerkkien käyttösi puolustelusi teet kahden sellaisen ihmisen keskustelukaverina, jotka molemmat ovat toimineet opettajana, joten voisitko ystävällisesti lopettaa lähinnä kiukuttelua muistuttavan välimerkkien käyttösi.

      Olen aikoinaan lukenut ja myös kirjoittanut blogin eräästä noin puolen tuhannen sivun ranskankielisestä kirjasta, missä käsiteltiin välimerkkien käyttöä. Sen kantava ajatus oli, että välimerkkejä voi käyttää täysin vapaasti miten haluaa,

      mutta on TARKOIN TIEDOSTETTAVA, että

      JOKA KERTA KUN MITÄ TAHANSA VÄLIMERKKIÄ KÄYTTÄÄ TAI JÄTTÄÄ KÄYTTÄMÄTTÄ,

      N I I N

      MERKITYS MUUTTUU.

    • ”Väärää ’tietoa’ on, kun tuodaan täysin eri ’tieto’ kuin Jeesuksen sanat. Tätä täällä viljellään todella paljon.” Luuletko olevasi se, jonka ’tieto’ on oikeaa ja Jeesuksen sanojen mukaista? Et ole nähtävästi tästä harhasta vähääkään vapautunut, vaikka sinulle on toistuvasti osoitettu, miten kapeasti ja virheellisesti ymmärrät ne Jeesuksen lauseet, joita mielelläsi toistat. Usein se, mitä sanot ’täysin eri tiedoksi’ on avartava uusi näkökulma, joka antaisi ehjemmän ja syvällisemmän käsityksen Jeesuksen sanomasta.

    • ”Se että lisään kysymysmerkkejä perään, vaikkei ole konkreettista kysymystä, tuon sen ’mielivaltaisuuden’ esille, joka sellaisessa toiminnassa tai kirjoituksissa esiintyy.” Keinosi ei toimi. Tuolla tavalla ainoastaan annat vaikutelman ymmällään olevasta ihmisestä, joka ei tajua, mistä oikeasti on kysymys. Näyttää siltä, että ’mielivalta’ on mielessäsi eikä käydyssä keskustelussa. Vika ei kai ole suuri ja korjaamaton, vaikka nyt haittaakin aika lailla ajatustemme vaihtoa. Aina voi opetella paremmin kuuntelemaan, mitä muut sanoillaan tarkoittavat, ja miettimään, miten he ymmärtävät heille lausutut sanat.

    • Ari

      Ota opiksesi Martin viisaat neuvot

      Kun niin teet niin silloin sinulla on toivoa parantua

      Martti

      Kiitos viisaan opettajan ohjeista opinnoissaan jälkeen jääneelle oppilaalle

  4. VÄÄRÄ TIETO?

    Matias Roto mutta väärää tietoa saa esittää vaikka kuinka monta kertaa kun se on sinun mielesimukaista???? (Pasanen Ari) Pasanen Ari 02.09.2024 20:04 Klo 20:04

    Pasanen,

    Sinun, mihinkään tunnettuun, kristilliseen seurakuntaan kuulumattoman yksittäisen ihmisen, omasta mielestä ymmärretty totuus, monta kertaa toistettuna on enemmän oikeaa totuutta kuin muiden?

    Lukemani mukaan Matias Roton ymmärrys sekä blogien sisällöt perustuvat Kristuksen Kirkon 2000-vuotiseen uskoon, eivätkä vain ainoastaan yhden miehen käsitykseen kristillisestä uskosta.

    Pasanen,

    Kristuksen seuraajat ovat mielestäsi opissa väärässä verrattuna sinun ymmärrykseesi pyhistä kirjoituksista?

    Pasanen,

    Voisit vähän perehtyä siihen mihin aikojen saatossa Kristuksen Kirkossa on uskottu, ja yhä uskotaan?

    • Kari Paukkunen mistä voit tarkistaa onko tieto oikea vaiko väärä?

      Minä tarkistan Raamatusta, mistä sinä?

    • ”Minä tarkistan Raamatusta, mistä sinä?” Kun tarkistaa asian Raamatusta, on hyvä käyttää pätevää hakuteosta. Minä olen perinyt vanhan ja paksun kirjan nimeltä Hitchcock’s New and Complete Analysis of the Holy Bible. Vaikka sillä on ikää jo puolitoista vuosisataa, olen pärjännyt. Esimerkiksi otsikon ’Kaikki voivat pelastua’ alla viitataan Room. 5:15-20; 2. Kor. 5:14,15; 1. Tim. 2:3,4 ja 4:9,10; Tiit. 2:11; 1. Joh. 2:2 sekä Ilm. 22:17 kohtiin. Eipä tekisi pahaa vaikka lukisit ne.

    • Martti Pentti siis kun käytät jotain hakuteosta niin eikö oletuksena ole ensinnäkin että uskot sen olevan oikeassa ja toisaalta että itse pystyt erottamaan oikean väärästä?

      Miksi tulisi käyttää toisten ihmisten tulkintoja oman Jumala suhteen rakentamiseen, eikö Jumala ilmoita jokaiselle itse evankeliumin eli kun lukee Raamattua niin Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen sanat.

      Tuntuisi ”hassulta” että kun rakastaa jotakuta ylikaiken niin tyytyisi toisten ihmisten kuvailemaan kuvaan rakastamastaan eikä itse haluaisi tutustua rakkauden kohteeseen.

    • Ari

      Sanot saavasi oppisi Raamatusta. Tämä on hyvä lähtökohta oikean opin etsimisessä.

      Mutta olisi hyvä, jos myös ymmärtäisit mitä Raamattu sanoo.

      Minä olen tutkinut sinun OMAT SELITYKSESI RAAMATUSTA ja valitettavasti minun pitää todeta sinun tulkintojesi olevan virheellisiä.

      Osa on suoraa jatkumoa

      mikä 1500 -luvulla keksityistä opeista, kuten: kinaamisesi kasteopista osoittaa sinun olevan Hubmeierin keksimän opin väärään viettelemä.

      mikä vasta 1800 -luvulla keksityn, kuten esimerkiksi Finneyn kehittämä oman uskonratkaisun voimakas korostaminen aikaisemman uskonkäsityksen sijaan, missä luottamus pannaan yhteisen kirkon julistamaan Jumalan sanan saarnan ja sakramenttien osallisuuden tuomaan uskon turvautumiseen Jumalan armoon.

      Osa vääristä tulkinnoitasi

      puolestaan kumpuaa sinun elämäsi kokemuksista.

      Uskon kokemukset ovat avuksi, jos ne auttavat elämää edistävään toimintaan ja turvalliseen Jumalan armoon luottamiseen.

      Mutta sinun teksteissäsi olen valitettavan usein havainnut sinun heijastavan omia pettymyksiäsi toisten ihmisten niskaan. Siitä päätellen, että alati palaat milloin koko Israelin kansan, milloin minkäkin Raamatun henkilön epäonnistumisiin, lankeemuksiin tai Jumalan tahdon vastustamisiin, saa sen kuvan kuin yrittäisit käsitellä mieltäsi katkeroittaneita tapahtumia heijastaen niitä lukijoittemme niskaan.

      Toki voimme käyttää Raamattua omien ongelmiemme ratkaisua varten, mutta tätä käyttöä ei pidä muuttaa toisten ihmisten syyllistämiseen.

    • Ari

      Minä itse -asenne on hyvä pikkuvauvalle, kun se opettelee itse syömään omalla lusikalla.

      Mutta uskon käsitysten kuvitteluun minä itse -asenne on tuhoisa, koska sydämestä lähtevät pahat ajatukset, kuten Vapahtajamme sanoo. Ainoa tie pelastukseen ja oikeaan uskoon tulee pyhien sakramenttien ja Jumalan sanan kuulemisen ja opettamisen kautta.

      Muista Etiopian rahaministerin lause, missä hän nöyrästi toteaa ettei voi ymmärtää ilman kirkon antamaa opetusta.

      Apostolien teot:

      8:27 Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan

      8:28 ja oli nyt paluumatkalla ja istui vaunuissaan ja luki profeetta Esaiasta.

      8:29 Niin Henki sanoi Filippukselle: ”Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja”.

      8:30 Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: ”Ymmärrätkö myös, mitä luet?”

      8:31 Niin hän sanoi: ”Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?” Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.

      Sen jälkeen tuo valtion varain hoitaja KUUNTELI KIRKON VIRKAAN ASETETUN Filippuksen opetusta.

      Tee sinä samoin, että oppisit!

      Roomalaiskirje:

      10:17 Usko tulee siis KUULEMISESTA, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

      Ja käydäksemme opin perusteisiin. Muista että pelastumme armosta, emme omien tekojemme ansiosta.

      Huomaa, että Paavali torjuu kaikenlaisen omavanhurskauden ja panee kaiken toivonsa ainoastaan Jumalan armoon.

      Filippiläiskirje:

      3:9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
      3:10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
      3:11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.

    • ”Mikä on tuo kirkko, kuinka se on perustettu ja mikä suhde sillä oli valtioon eli Rooman valtakuntaan?” Sanot hakevasi vastauksia vain Raamatusta, Ari Pasanen. Katsotaan siis, mitä Efesolaiskirjeen toisessa luvussa sanotaan: ”Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät. Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus.” Tämän yhteydessä viitataan jakeeseen Matt. 16:18, joka kuuluu: ” Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.”

    • Ari

      Nykyinen kirkko on SAMA. Kristuksen ruumis eli Kristus viinipuu eli Martin mainitsema Kristus rakennus eli siis SAMA Jeesuksen omien yhteisö kuin se oli apostolien kulkiessa Jeesuksen seurassa.

      Historian eri vaiheissa se vain on muotoutunut eri tavoin eri aikakausien, eri kulttuurien ja eri kansojen keskuudessa. Älä kuvittele että kuivan kankaa upean harjanteen korkeimmalla kohdalla kasvava iäkäs ikihonka olisi eri puu, kuin aikoinaan silloin kun se eka kerran työnsi ensimmäisen neulasensa näkyviin, sen männyn kävystä esiin tullessa siemenestä alkaen. Sama puu, sama petäjä, pienestä alusta alkaen harjanteen uljaimmaksi puuksi.

      Samalla tavalla Kristuksen kirkko on yhä edelleen sama opetuslasten joukko, kuin se oli ensimmäisten opetuslasten kutsumisesta alkaen tai mennäksemme vielä noin 1700 vuotta kauemmaksi, kun Uskon Isä Abraham julistettiin USKON KAUTTA VANHURSKAAKSI.

      Abraham uskoi ja se luettiin hänelle Vanhurskaudeksi. Siis Jumala itse julisti hänet vanhurskaaksi.

      1.Mooseksen kirja:

      15:6 Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.

      Meidän kirkkomme on tämän uskosta vanhurskaaksi julisttujen yhteisö. Saman uskon perillinen. Sama kansa, sama yhteisö, Jumalan lupauksen varassa elävä yhteisö.

    • ”Mikä suhde kirkolla oli valtioon eli Rooman valtakuntaan?” Tähän jäi vastaamatta. Tituksella annettiin asiaan liittyen tällainen ohje: ”Muistuta heitä kaikkia, että heidän on toteltava esivaltaa ja viranomaisia ja oltava näille kuuliaisia ja valmiita tekemään kaikkea hyvää.” Valtion suhde kirkkoon oli toisenlainen; tieto kristittyjen vainoista kuuluu toki yleissivistykseen.

    • Ari

      Huomaapa Martin erinomaisesti viittaama Tituksen ohje.

      Sittemmin Rooman keisariksi nousseen Tituksen ohjeiden linjoilla oli jo puolentoista kymmentä vuotta aikaisemmin apostoli Paavali:

      Roomalaiskirje:

      13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.

      13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.

      13:3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;

      13:4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.

      13:5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.

      13:6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.

      13:7 Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.

      Olen jo ennenkin maininnut sinulle Wille Riekkisen tätä Raamatun kohtaa käsittelevästä väitöskirjasta.

      Wille on tutkinut tekstiä, jonka kohdalla sinun pitäisi tutkistella omia mielipiteitäsi.

      Näissä blogien keskusteluissa sinun mielipiteesi ja Paavalin ohje ovat olleet melkoisella törmäyskurssilla.

      ——

      Römer 13: Aufzeichnung und Weiterführung der exegetischen Diskussion, von Vilho Riekkinen. 1980. (väitöskirja)

  5. Ari ylpeilee omalla parannuksellaan, joka on hänen pelastuksensa perustus.
    Hän ei käsitä, että mikään oma parannus ei ketään pelasta. Emme kykene koskaan murtamaan hänen uskoaan siihen, että hänen parannuksensa on ainoa oikea. Se on surullista. Tuolla innolla ja kärsivällisyydellä olisi paljon käyttöä Jumalan työmailla. Nyt hän taistelee Jumalaa vastaan ja estää Jumalan työtä. Surullista Arin kohdalla on se, että vasta iankaikkisuudessa hän näkee miten asiat on ja silloin se on myöhäistä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25