Pappien luku 8580 ja muuta numerologiaa:
Muinaisessa juutalaisuudessa pappispalvelus oli määrätty iältään 30-50 -vuotiaille Leevin heimon miespuolisille jälkeläisille. Näitä pappeja oli eräässä väestönlaskennassa 8580. (Numeri, luku 4) Kun antiikissa papit olivat myös tähtitaivaan tarkkailijoita ja nimi Leevikin (hepr:yvl) tarkoittaa myös käärmettä, joka oli antiikissa erityisesti tähtitaivaan tarkkailijoille ja muille viisaille (pythagoras=suuri käärme) annettu nimitys, ei olekaan ihme, että luku 8580 kätkee sisälleen monia aurinkokuntaamme koskevia merkityksiä kuten esim. Marsin yksitoista synodista ’käärmettä’ eli kiertoa auringon ympäri ja prekessiokäärmeen sekä tieteellisesti tarkan että pyöristetyn pituuden. Sillä ko. Marsin synodinen kiertoaika on 780 vuorokautta, ja prekessio liikkuessaan vuodessa 71,5 astetta etenee 120 astetta juuri 8580 vuodessa. Luku 8580 ilmoittaa toisin sanoen tarkasti kolmanneksen prekession 25740 -vuotisesta kestosta (nykytieteen tarkkuudella 25746 v.), joka ilmoitetaan myös synodisessa pituudessaan ja kokonaislukuina ilmaistuna vuosimääränä 25920.
Myös monet muut ko. Numerin luvuissa 3-5 annetut ja niistä johdetut numerot tuottavat tähtitieteellisen täsmällisiä tuloksia. Kuten tekee kreikan gematriassa avainta (h kleij) vastaava luku 273 (Num.3:46-49) joka 5:llä ’papilla’ kerrottuna antaa luvun 1365, joka vuosina ymmärrettynä käsittää 19 Saturnuksen ja Jupiterin konjunktiota ja joka jää jäljelle kun prekessiokuukauden luvusta 2145 vähennetään Marsin kiertoajan luku 780! Kun 8580 jaetaan samaisella numerolla 5, jää osamääräksi 1716, joka vähennettynä pappien kokonaisluvusta jättää luvun 6864 eli Marsin sideerisen kierron 686,4 vrk! Edelleen luvusta 273, joka muodossa 27, 3 on sideerisen kuukauden pituus, puolet on 13,65 päivää!
Sideerinen kuukausi eroaa kuun 29,5 vrk:n synodisesta kierrosta 2, 2 päivää, jotka sisältävät 52,8 tuntia, jotka puolestaan vastaavat 3168 minuuttia.
Luvut 528 ja 3168 edustavat nyt ensimmäinen heprean sanaa xtpm eli avain ja kreikan sanontaa Kurioj Ihsouj Cristoj: Herra Jeesus Kristus. Kerrottuna kahdella avainluku 528 on puolestaan heprealaisen Herran nimen hvhy kolmesta samasta kirjaimesta saatu 1056, josta saadaan muoto 105,6. Tämä vastaa tunteina myös 6336 minuuttia ja nämä minuutit saadaan myös tuloista 2 x 3168 tai 6 x 1056! Eli 2 kertaa sanonta Herra Jeesus Kristus tai kuusi kertaa Herra ( hvh ) Herra Jeesus Kristhos on myös 3 kertaa Herra (3×1056=3168)
Herraa Jeesusta Kristusta vastaava luku 3168 onkin antiikin muinaisille matemaatikoille ja tähtitieteilijöille ollut tavattoman tärkeä, sillä vastaahan luku brittiläisinä mittoina mm. maapallon kehän ympäri piirretyn neliön sivujen pituutta ja vielä mm. Stonehengen uloimman sarseen kivistä tehdyn kehän 3168 jalkaa.
Kun myös huomaamme, että sanonnan dvd=tyb xtpm Daavidin huoneen avain (Jesaja 22:22) lukuarvojen 426 ja 528 summa 954 on samalla tulo 18 x 53, ja että 18 ja 53 vastaavat edelleen heprean sanojaa elämä ja kivi, ei enää yllättänekään se, että heprealaisen sanonnan ”kivi, jonka rakentajat hylkäsivät”, arvo on aiemmin mainittu 273, siis kreikan sana avain. Kun 273 vastaa myös sanontaa salattu valo ja verbejä ]ydru heittää pois ja hdxc lisätä, käydä kauppaa, voinee edellä esitetyistä numeraalisista tosiasioista ilman suurtakaan tuskaa tehdä johtopäätöksen, että
Numerin leeviläisten pappien yhteydessä ilmenevissä aikalaskelmia palvelevissa numeroissa on kysymys toisaalta Daavidin huoneen eli aurinkokuntamme asukkaiden, siis auringon, kuun ja planeettojen, liikkeistä prekession kolmanneksen aikana ja etenkin niiden niin synodisten kuin sideeristenkin kiertojen aikamääristä ja yhteensovittamisista. Koska kiertoajat poikkesivat toisistaan, tuli Leevin pappien uhrata tai lunastaa Daavidin huoneesta esikoisia eli vähentää tai lisätä kalentereihinsa tiettyjä päiviä saadakseen aikalaskelmansa täsmäämään ja kalentereilleen tarkan arvon, jotta voisivat löytää vuoden ensimmäisen uuden kuu- tai aurinkovuoden tarkan alun. Yksi avain näihin laskelmiin oli luku 27,3.
Kun esim. sideerinen kuuvuosi on 327,6 päivää ja synodinen vastaavasti 354 päivää, on erotus 26, 4 päivää, joka sisältää 633.6 tuntia. Näissä tunneissa on sekunteja 38016, määrä joka ’sattumalta’ vastaa kilometreinä myös kuun etäisyyttä auringosta 380160 km, joka voidaan kirjoittaa tuloksi 60 x 6336 tai tuloksi 1056 x 360 tai tuloksi 120 x 3168. Kun luku 6336, joka on tulo 105,6 x 60, sisältää 2 kertaa luvun 3138, siis sanonnan Herra Jeesus Kristus, alamme ymmärtää, mitä Uuden testamentinkin uhrikuolema gematrisessa informaatiossaan on merkinnyt. Sillä poika kuu astuu joka yö Tuonelaan ja uhraa samalla jokaisessa kierrossaan aikaa isä auringolle eli varsinkin sideerinen kuukalenteri jää jatkuvasti jälkeen aurinkokalenterista. Mutta niin kuu kuin aurinkokin voittavat Tuonelan joka päivä ja kuun uhraus voidaan lunastaa jokavuotisena sovituspäivänä, jolloin menetetty lunastetaan takaisin uhrieläimen ’verellä’, sillä heprean veri dam md on lukuarvoltaan 44, joka saadaan kun luvulla 12 jaetaan luku 528: tämä kirjoitettuna muotoon 52.8 ja muutettuna tunneista minuuteiksi vastaa Herra Jeesus Kristus-lukua 3168 eli aikaa, joka synodiselle kalenterille kuukaudessa uhrataan ja lunastetaan sitten vuosittain 12-kertaisena takaisin.(38016 min. tai 6336 tuntia tai 24,6 päivää). Mutta tällä ajalla päästään vasta takaisin synodiseen kuukalenteriin 354 päivää ja jotta saavutettaisiin aurinkokalenteri tarvitaan lisää 10,56 päivää eli luku, joka vastaa ’Herran’ kirjaimia JHV. Tällöin heprealaisen aurinkovuoden pituudeksi tulee 364, 56 päivää, joka on kohtuullisen hyvä arvo. Herra Jeesus Kristus uhrataan ja lunastetaan siis joka vuosi. Huomaa vielä, että numero 52 vastaa vuoden viikkoja ja 52,8 pyöristettynä luvuksi 53 oli siis sama kuin heprean sanan kulmakivi aben lukuarvo, tämä hajoaa b:n kahdentuessa vielä muotoon isä ja poika: ab ja ben !. Näin ymmärrämme, miksi 528 eli 1056/2 saa sekin merkityksen avain! Se on aikalaskelmien avain. Suotta eivät teosofit jo 1800 luvulla nimittäneet tetragramatonin hvyh´n arvoa 1056, kaksoisavainta, taivaan mittakepiksi.
Ken kuvittelee, että nämä johtopäätökset .ovat tulosta sattumavaraisesta numeroiden pyörittelystä, laskekoon itse ja ihmetelköön, miksi esim. 1506 x 144000, heprealaisena sanontana Ihmisen Herra hvyh mda x finaali a, tuottaa tulon 152064000 eli luvun, joka ilmoittaa maan abheli-etäisyyden auringosta ja vielä siten, että numerosarjassa vastaa luku 640 nimenomaan heprean aurinko sanaa shamas sms! Voi myös ihmetellä, miksi tämän aurinkojumalan poika on ristillä kuusi tuntia, jossa on 360 minuuttia, jossa on 21600 sekuntia, minkä sekuntiluvun muunnelmat 216 ja 2160 vastaavat edelleen surullisen kuuluisan pedon luvun kuutosen kuutiota ja 12-kulmaisen ristin kulmien astelukua luvun 2160 ollessa vielä niiden kuukausien määrä, joka jää tarkan ja kirjallisen prekession väliin. (25920 – 25740 = 180 vuotta = 2160 kk.). Kun sana Golgatakin heprealaisessa muodossaan Gilgulot tlglvg tarkoittaa aikasyklejä, ja Golgatan puoliympyrä kattaa ajan 3 hetkestä 9 hetkeen eli vuosiympyränä katsottuna syyspäiväntasauksesta kevätpäiväntasaukseen, ei näihin lukuihin perehtyneelle maallikollekaan jääne epäselväksi, mitä näillä pyhien kertomusten luvuilla ja numeroilla kuin myös niitä vastaavilla nimillä on ajettu takaa. Golgatan tunnit ’sovittavat’ prekessioiden eron 2160 kk tai 180 vuotta, joka vastaa vielä ympyrän kuuden tunnin 180 astetta!
Seppo Heinola jälleen kertoo mielenkiintosta.
Sattumaa ei voi olla edellä esitetty kalkydoinnin asiassa.
Voisiko olla Raamatun sana jälkipolville jätettyä viestintää mikä aikanaan piilotettiin säilyneisiin kirjoituksiin. Jos näin tulee asiaksi hermeneuttinen tulkinta aina Vanhaan Testamenttiin asti. Edelleen, kun hallitsijan ja syntymässä olleen kirkkolaitoksen konsensus olikin vahva yhteisissä eduissa olisivatko Jeesuksen seuraajat turvautuneet näin vahvaan uskoon asioiden säilyttämisessä jälkipolville.
Kiitos Pekka varovaisesta tuesta, Kun asetan viestisi lauseisiin pilkut oikeille paikoilleen, ne tulevat paremmin luettaviksi ja ymmärrettäviksi.
Korjaus : Virheellisestä näppäilty luku 1506 tarkoitta JHV:n lukua 1056, siis 1056 x 144 x 1000 eli Herra x Ihminen x härkä = 152064000, mikä on siis abheli-etäisyys maasta aurinkoon.
” abheli-etäisyys maasta aurinkoon.”
Zoomaan koko blogiin. Löytyykö Sepolle vertaisryhmää? Jollain blogilla sinulle ehdotettiin professuuria. Minä olen samaa mieltä. Professori on jälleen puhunut. Minä olen areenan ulkopuolella. En ymmärrä tältä sektorilta mitään. Siitä olen kuitenkin varma, että tässä maailmankaikkeudessa vallitsee myös numerinen järjestys. Israelin Jumala on järjestyksen Jumala.
No, Seppo blogissaan hieman yhdistelee kristinuskoa, Mithra-kulttia, gematriaa, jne.
Totta kyllä. Herra Kristus oli tärkeä antiikin tähtitieteilijöille, kun he näkivät hänen tähtensä ja tulivat juutalaisten kuningasta kumartamaan, vaan erehtyivät väärään paikkaan. Tähti sittemmin johti heidät oikeaan paikkaan, jonka päälle se näkyvästi pysähtyi. Ehkä me myös ymmärrämme Jeesuksen urikuoleman merkityksen ilman gematriaakin, kun Jumalan toinen persoona uhrasi itsensä Gogatalla. Ennen alkua iankaikkisesti ollut Sana astui alas tuonelaan ja Jumalan kolmas persoona herätti hänet kuolleista. Jumalan kolminaisuus lienee kuitenkin vaikea pala Aristoteleen logiikalle.
Premissi 1: Tämä Jumala on Isä
Premissi 2: Tämä (sama) Jumala on Poika
Johtopäätös: Näin ollen Isä on Poika.
Syllogismi on tässä muodollisesti pätevä, mutta johtopäätös hereettinen, minkä ei syllogistiikan sääntöjen mukaan pitäisi olla mahdollista.
Raamatun tulkinta on vastuullista puuhaa. Mikä tahansa raflaava tulkinta, jossa vilisee hienoja sanoja ja oivalluksia, ei ole tällaista. On yleisesti tunnettua, että Ilmestyskirja sisältää koko joukon harkittua lukusymboliikkaa ja Vanhan testamentin teksteissä esiintyy niin ikään lukusymboliikkaa, pyhää maantiedettä, kulttuurisidonnaista esitys
tapaa jne, joiden avulla Raamatun kuvaukset on sommiteltu. Tästä ei kuitenkaan seuraa, että olisi jokin kontrolloitavissa oleva salatieteellinen tulkinta-avain, joka ratkaisee kaiken. Kyllä minun laiseni patakonservatiivikin tietää, että historiallis-kriittiset ja erilaiset postmodernit tulkinnat vaikkapa luomiskertomuksesta poikkeavat siitä perinteisestä kieliopillis-historiallis-teologisesta tulkinnasta, jota Kosti on hienosti pitänyt esillä ja johon minäkin nojaan, tosin vähän eri painotuksin. Sepon osalta ”jäljet vievät sylttytehtaalle”, jonka tulkintamenetelmät poikkeavat radikaalisti kaikesta akateemisesta raamatuntutkimuksesta ja -tulkinnasta. Se palautuu 1800-luvun ja 1900-luvun teosofiaan. Ja tällä en ota mitään arvottavaa kantaa asianomaisen liikkeen edustajiin.
Muistaako kukaan enää 1980-luvun gnostilaistyyppistä bestselleriä? Entisen lääninlääkärin Rauni-Leena Luukasen isoina painoksina levinnyttä kirjaa ”Kuolemaa ei ole”. Luukaselle yritettiin saada ihan kansalaisadressin voimin perustettua parapsykologian professuuri.
Kiitos Marko. Ehkäpä asia on meidän kaikkien osalta niin, kuten (Ps4) asian ilmaisee: ”…sinä minun vanhurskauteni Jumala, joka ahdingossa avarrat minun tilani…” Tavalla tai toisella.
Kostille: Mithralaisuutta ja etenkin gematriaa esiintyy ilmiselvästi myös kristinuskon kehitelmissä. Analogiapäätelmät puhuvat selvää kieltään.
Marko: Totta ettei ole yhtä salakieliavainta, koska niitä on useita koska erilaisia Raamattuun punottuja salakieliäkin tunnetaan useita. Kehottaisin Sinua tutustuman heprealaisen aihepiirin parhaan asiantuntija professori Gerschom Scholemin tuotantoon: https://www.jstor.org/stable/j.ctt9qg6m5
Scholem toteaa yksin gematrisia menetelmiä olevan 72 . Sitten ovat mm. athbas-temurah ja notatrikon kryptaukset ja nykyinen els, jonka faktisuus on varmistettu Jerusalemin yliopistossa.
Mutta kuten Jeesus rajasi: ”Se jolla ymmärrys on se laskekoon therionin luvun…”
Sitten Marko! Leikit selvännäkijää yrittäessäsi ad-hominem ja red herring tyyliin leimata gematrian ja raamatun salakielten tutkimiseni ja tulosten olevan vain 1800-luvun teosofiaa. Jotkut yksityinen teosofi kuten minä toki tutkii Raamatun salakieliä ja symboliikkaa vertailevan uskontotutkimuksen nimissä, m u t t a kyllä nuo tutkittavat kohteet nousevat suoraan Raamatusta ja tulkintamallit jo varsin varhaisesta juutalaisesta rabbiinisesta kirjallisuudesta.
Olen löytänyt kolme miekanmuotoista tähteä-
Ensimmäinen löytyi evankeliumin Betlehemiin sijoittuvasta tarinasta. Ongelma tässä on kuitenkin se, että Joosefin ja Marian ei olisi tarvinnut mennä Betlehemiin ollenkaan, koska väestönlaskenta ei velvoittanut ihmisiä matkustamaan esi-isiensä seuduille. Lisäksi väestönlaskenta ja verollepano tapahtuivat vasta vuonna 6.
Toisen kerran tähti ilmestyy temppelin tuhoutumisen aikoihin, muitakin enteitä oli. Tähti ilmestyy taivaalle ja oppineet tiesivät sen merkitsevän jotakin, mutta ei kovin hyvää. Minä kuitenkin luulen, että tämä Josefuksen kirjasta löytyvä tähti on vain kopioitu evankeliumiin, koska alkuseurakunnan kirjoittajat kuulemma lukivat Josefuksen historiikkia.
Kolmannen kerran tähti ilmestyy kristilliselle keisari Konstantinukselle ja sanoo, että ”tässä merkissä voitat.” Ja miekan muotoinen tähti, joka muistuttaa myös ristiä, löysi tyyliteltynä tiensä sotalippuihin. Labarum.
Kolme tähteä löytyy myös Orionin vyöstä ja Jobin kirjassa kysytään: ” Osaatko solmia Seulasten tähdet, tai avata Orionin siteet. ” Orionin side, eli vyö on kolme tähteä.
Koska Betlemin tähti on osoittaunut saduksi, tai kopioksi, ja rohkenen sanoa, että myös Josefus on hiukan värittänyt tapahtumia ja Konstantinuksen tähti tarina on teologinen lisäys, jolla pyritään todistelemaan hänen kääntymystään, niin voidaan kai sanoa ihan oikeutetusti, että minä olen avannut Orionin siteen, hengellisesti.
Kostille: Mithralaisuutta ja etenkin gematriaa esiintyy ilmiselvästi myös kristinuskon kehitelmissä. Analogiapäätelmät puhuvat selvää kieltään.
Marko: Totta ettei ole yhtä salakieliavainta, koska niitä on useita koska erilaisia Raamattuun punottuja salakieliäkin tunnetaan useita. Kehottaisin Sinua tutustuman heprealaisen aihepiirin parhaan asiantuntija professori Gerschom Scholemin tuotantoon: https://www.jstor.org/stable/j.ctt9qg6m5
Scholem toteaa yksin gematrisia menetelmiä olevan 72 . Sitten ovat mm. athbas-temurah ja notatrikon kryptaukset ja nykyinen els, jonka faktisuus on varmistettu Jerusalemin yliopistossa.
Mutta kuten Jeesus rajasi: ”Se jolla ymmärrys on se laskekoon therionin luvun…”
Sitten Marko! Leikit selvännäkijää yrittäessäsi ad-hominem ja red herring tyyliin leimata gematrian ja raamatun salakielten tutkimiseni ja tulosten olevan vain 1800-luvun teosofiaa. Jotkut yksityinen teosofi kuten minä toki tutkii Raamatun salakieliä ja symboliikkaa vertailevan uskontotutkimuksen nimissä, m u t t a kyllä nuo tutkittavat kohteet nousevat suoraan Raamatusta ja tulkintamallit jo varsin varhaisesta juutalaisesta rabbiinisesta kirjallisuudesta.
Seppo, teosofian keskeinen idea oli ja on, että salatieteen avulla voitaisiin luoda synteesi uskonnon/uskontojen, tieteen ja filosofian kesken. Akateemisen tutkimuksen kannalta ongelma on siinä, että tuollaiset tutkimusmetodit eivät ole tieteellisesti kontrolloitavissa ja kristillisen uskon kannalta siinä, että ne perustuvat lähtöoletuksille, jotka eivät ole sen enempää tieteellisiä kuin historiallisen kristillisen uskon kanssa yhteensopivia. Ja viimeksi mainittukin palautuu perusteltavissa oleville näkemyksille. Kristinuskonkin piirissä on ollut yrityksiä määritellä Raamatun (Uuden testamentin) täsmällinen alkuteksti numerologian avulla. Onnistumatta. Sinänsä myös teosofiaa, kabbalaa tai numerologiaa sekä niiden näkemyksiä voidaan tieteellisesti tutkia. Tai harjoittaa kuten minkä tahansa uskonnon parissa tapahtuu. Siihen Sinulla on täysi oikeus. Minä opin jo tieteellisen ajattelun peruskurssilla joskus v. 1986, että salatieteellisillä metodeilla ei ole mitään tekemistä tieteellisen tutkimuksen kanssa, koska niitä ei voi kontrolloida.
Vaikka yritin vääntää rautalangasta mallia ei ole mennyt Markolle sinulle perille. Yksinkertaistan vielä: jos akateeminen matemaatikko sanoo että 1+1=2 ja teosofi sano että 1+1=2 niin molemmat ovat oikein ja teosofin sanomana ei tee tästä deduktiivisesta faktasta mitään yliluonnollista tai occultistista.
Raamatun salakielten purku ja sisällöt kuuluvat deduktion eivätkä induktion piiriin ja deduktiiviset totuudet eivät ole riippuvia tutkijan mielipiteistä ja aatteista.
Raamatun gematria ja sen muut kryptologiset sisällöt ovat täysin teosofiasta riippumattomia ja otitkin teosofian esiin vain saadaksesi aikaan ketjuun ison haisevan punaisen sillin. Professori Gershom Sholem Ei ole ollut teosofi…
Ja sitten: Raamatun koodien olemassaolo ja esim. gematrian liittyminen teksteihin ei tietenkään edellytä, että Raamatun jokainen sana olisi koodeihin kuten gematriaan sidottu. Joten yritys löytää numerologialla täsmällinen alkuteksti on ollut järjetön jo lähtökohtaisesti. Monen yksityisen sanan kirjoitusmuoto/lukutapa voi toki saada gematriasta tukea.
Kun Teologinen Tiedekunta ottaa toimensa vakavasti voi sinne hyvin perustaa osaston katsomaan gematrisia yhteensattumia.
Kun tulokset ovat huonoja voi osaston lakkauttaa.
Kohtuullisesti katsottuna asia olisi hyvä Raamatun narratiivisuuden huomaamisessa asioiden säilyttämisessä jälkipolville.
Arvoisaa Seppo Heinolaa esitän tutkimusalueen ensimmäiseksi Professoriksi katsomaan tutkimusalan perusteet jaettavaksi kiinnostuneille dokmaatikoille, ja kirjoitin tosiaan, tuleville dokmaatikoille.
Toinen asia on kun kulttuurimme vieläkään ei uskonnon prinsiipeissä halua, eikä kykene, katsomaan asiaa sen taustoista käsin aposteriori.
Seppo, vaikuttaa hieman siltä, että sinun intentiosi on osoittaa, että Raamattu olisi jollain tavalla polyteistinen. Siihen viittaa mm. myöskin se, että oletat joissakin testeissäsi mm. (VMo32 8/9) ‘el-yō-wn ja Yah-weh” olevan eri jumaluuksia. Molemmat ilmaisut ovat kuitenkin hebrean kielessä yksikössä. Vai olisiko toinen heistä toisen tuomari? (Toki hebrealaisilla oli taipumus kääntyä kanaanilaisten pakanajumalien puoleen, mutta se on toinen asia.) Korkein oli siis se, joka määräsi kansojen rajat ja Herran kansa on hänen osuutensa. Lusitaniassa mm. kyllä palvottiin persialaista Mithraa, fryygialaista hedelmällisyyden jumalatarta, mutta mitä tekemistä sillä on alkukristillisen seurakunnan Kristus-uskon kanssa?
KOSTILLE: )
Raamatun käännösten seurakuntateologinen ja liturginen käyttö ei aina salli kääntää tekstejä niiden alkuperäisessä kansanomaisissa, usein jopa brutaaleissa muodoissaan. Kirkkoraamattuja parannellaan ja kaunistellaan.
Tarkoituksenmukaisuus ja päämäärähakuisuus ohjaa käännösvalintoja ja näin on ollut alusta alkaen. Hyvä esimerkki on Deuteronomissa (V Moos.) oleva kertomus Korkeimman (El Elyon) suorittamasta perinnönjaosta, missä Hän antaa Jahvelle (Herralle) perinnöksi Jaakobin, ja missä tämä perinnönjako Septuagintassa on tapahtuva ”Jumalan poikien luvun mukaan”, mutta myöhemmissä käännöksissä ’enkelien’ tai ’Israelin poikien luvun’ mukaan. Uusi suomennos on sotkenut kohdan täysin käsittämättömäksi ilmeisenä tarkoituksenaan estää lukijaa havaitsemasta, että meidän Herramme (JHVH) on tässä yksi Korkeimman pojista. Näin pyrkimys vahvistaa monoteistista oppia nousee oikeata käännöstä tärkeämmäksi:
Nykykäännös:
8 Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan]
Käännös 1933:
8 Kun Korkein jakoi perinnöt kansoille, kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan.
9 Herran osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa. [2. Moos. 19:5,6]
Oikea käännös:
8)Jakaessaan kansat perinnöiksi
erotellessaan ihmisten lapset
ja määrätessään kansojen rajat
Korkein teki sen Israelin
poikien luvun mukaan,
9)sillä Jahven osa on hänen
kansansa Jakob hänen
perintöosansa.”
Ei ole mitään epäselvää siinä, että Korkein on tässä perintöjen jakaja ja Jahve yhden jako-osuuden eli Jaakob-Israelin saaja. Eli Jahve oli vain Israelilaisten Jumala ja Korkein ei ollut epäjumala vaan Kaiken Yläpuolella oleva Lausumaton Jumaluus.
En yritä todista koko Raamattua polyteistiseksi vaan yhdyn siihen eksegeettien konsensukseen, että juutalainen uskonto kehittyi monolatrisesta monoteistiseksi pitkän ajan kuluessa. Ko kohdassa on kyse monolatriasta: muita jumalia ja Korkein on, mutta Israelin on palveltava sille määrättyä Jahvea.
Seppo, kun toteat, ettet yritä todistaa – koko Raamattua- polyteistiseksi, niin loogisesti ajatellen teet juuri niin. Loppulausessa sen sanoin ilmaiset; ”muita jumalia ja Korkein on, mutta Israelin on palveltava sille määrättyä Jahvea.”
Kun (VMo32: 8) toteaa Korkeimman jakaneen perinnöt kansoille ja märänneen kansoille rajat tuossa kohdassa on viite (1Mo11) ”Tulkaa sekoittakaamme heidän kielensä ja Herra hajoitti heidät sieltä yli kaiken maan….” hā-ḇāh nê-rə-ḏāh (monikko) (j.7) Ja niin Herra ”Yah-weh” (yksikkö) hajotti heidät….” Sanan nê-rə-ḏāh kohdalla Aristoteleen syllogismi ei päde, kuten edellisessä viestissäni totesin, koska kysymys on kolminaisuudesta, joka ei mahdu loogiseen ajatteluun.
Mitä sitten tulee tuohon (VMo32: 9) ”Yah-weh (yksikkö) Herran kansa on hänen osuutensa ja Jaakob on hänen perintöosansa, siitä (2Mo19:5-6) tietää sanoa, että ”….te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa.”
Edelleen samaan liittyy (VMo7:6) ”Sillä sinä olet Herralle, Jumalallesi, Yah-weh ’ĕ-lō-he-ḵā; pyhitetty kansa; Herra, sinun Jumalasi, on valinnut sinut omaisuuskansakseen ennen kaikkia muita kansoja, mitä maan päällä on.” Näin ollen Herran kansa on hänen osuutensa (j.32:9)
Johtopäätös. ‘el-yō-wn, Korkein on aivan sama kuin Yah-weh, Herra koko Raamatussa. Toki voit olla eri mieltä. Siitähän ei ole kysymys.
Kosti, minä en määritellyt koko Raamattua polyteistiseksi vaan vain määrittelin mitä monolatrialla tarkoitetaan.
Tietyn väärinkääntämisen oikeuttaminen joillakin muilla raamatunkohdilla, jotka ovat usein tulkinnanvaraisia nekin, on älyllisesti ja eettisesti epärehellistä.
V Ms 32 8:9 näyttä aivan selvästi että Korkein on jakomies ja Jahve yhdenjako osuuden saaja. Eikä kohdassa jaeta kansoille perintöjä vaan kansoja perinnöiksi.
Vahvistusta: Alkutekstissä JHVH saa siis Jaakobin perintöosakseen.
9) sillä כִּי osa חֵלֶק Jahven יְהוָה kansansa עַמּוֹ, Jakob יַעֲקֹב
linja perintönsä נַחֲלָתוֹ
Kohdassa on heprealle tyypillinen saman ajatuksen toisto, kansa ja Jaakob ovat sama-asia. Herran osa eli Herran kansa on siis Jaakob, joka on siis Herran Korkeimmalta saama perintö.
Korkein on siis jakomies ja Jahve yhden 12. jako-osan saaja. Noita ’jumalia’ oli siis 12 viitaten eläinradan 12 merkkiin ja Jahve oli niistä Juudan ’hallitsija’ eli tässä yhteydessä Kalat.
”PhD Rick Bonnie esittelee bysanttilaisten synagogien lattiamosaiikkeja, joissa esiintyy horoskooppiaiheita kuvattuna kehään, jonka keskellä on yleensä auringonjumala Helios. Miksi näitä symboleja kuvattiin synagogissa ja mihin horoskooppimerkit liittyivät?”
https://www.google.com/search?q=Pisces+-+Israel,+Hammath+synagogue&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwibg8_ylObqAhWttIsKHYNLBWsQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1013&bih=415#imgrc=zxqb7_E6JfWBOM
Seppo, ota huomioon se, mitä (Gen11:5) kirjoitetaan. Yah-weh astui alas ja (11:6) Yah-weh sanoi.. ja vielä monikossa astukaamme alas…Kenelle? Kuka oli hänen yläpuolellaan, vai oliko ketään? Sitten tulee tuo (VMo32: 9) ”Yah-weh.” Tuskin voinet olla huomaamatta yhtäläisyyttä. Kun toteat, että ”Korkein on jakomies ja Jahve yhdenjako osuuden saaja”, niin mitenkä sen todistat? Odotan mielenkiinnolla. Monolatriaan voinen palata myöhemmin.
Huomasin, että olit kirjoittanut uuden viestin, kun kirjoitin omani. Pysytään nyt vaan hebrean tekstissä ja jätetään horoskooppimerkit syrjään.
Kosti, minä ositin vain, mitä V Ms 32:8-9 oikeasti sanotaan. Juutalaisen perimätiedon mukaan vuorelle laskeutui useita elohimeja, joista JHVH oli yksi eli niiden pääpomo.
Näiden’enkelien’ oman johtajan nimi oli Azazel, Hän opetti ihmisiä takomaan miekkoja ja tekemään kilpiä ja rintapanssareita. Lisäksi hän opetti metallurgiaa ja eri metallien louhimista maan sisältä. Naisia hän opetti valmistamaan sormuksia, kaulakoruja ja rannerenkaita arvokkaista kivistä ja metalleista.
Horoskooppimerkit ovat implisiittisesti heprealaisessa tekstissä.
Seppo, aivan sinä luit niinkuin tuossa (VMo32:8-9) todetaan; ”Kun Korkein, ‘el-yō-wn (masculine singular) jakoi…..,”—- mutta siinä on ohittamaton viite (1Mo11:5) Yah-weh (masculine singular) astui alas nähdäkseen…” Sen jälkeen Yah-weh (masculine singular) sanoi: ”Katso…(11:6). Ja tätä seuraa tuo (11:7) nê-rə-ḏāh; ”Astukaamme alas (plural, ns. syllogisimin ongelma) Ja Jaakob oli Yah-weh (masculine singular) perintöosa. En oikein usko, ettet huomaa yhtäläisyyttä (1Mo11 ja VMo32:8/9) välillä. Siitä on kysymys, että Yah-weh =1 ja kolme ja yksi. Mutta sitä ei pysty laskemaan Aristoteleen kalkylaattorilla, eikä sillä juutalaisella perimätiedolla, mihin viittaat. Tätä asiaa olen myös valmis kommentoimaan niin pitkään kun on tarvetta, että Jumala on yksi ja kuten hebrean tekstissä asia ilmaistaan myös kolme.
Ongelman ydin Raamatun tekstin suhteen meillä kaikilla on, että logiikan pätevyys perustuu siihen, että se on vain äärellisen järjen tomintakoodi. Raamatun ilmoitukseen sisältyy kuitenkin lauseita, joita ei voi käsitellä loogisin välinein. Kun tuo teksti (VMs32:8-9) kuten totesit: ”minä ositin vain, mitä V Ms 32:8-9 oikeasti sanotaan”, niin sinä päädyit viestissäsi Jahveen, joka on yksi kahdestatoista. Jumalia on siis 12, joka on varsin polyteistinen tulos. Miksei sitten yhtä hyvin niin paljon kuin on tähtiä taivaalla? Ongelma tässä on se, että sinä jätät huomiotta tuon tekstin trinitaarisen ulottuvuuden, johon Aristoteleen logiikka ei päde. 1=3=1= the most High.
….korjaan, Kun tuo teksti luetaan (VMs32:8-9) kuten totesit:…
Kosti, siksi että ko kansat jaettiin perinnöiksi Israelin (Jaakobin)poikien luvun eli juurikin luvun 12 mukaan. Kukin horoskooppimerkki jumalistettiin.