Lukijani!
On pakko vakavasti pohtia avioliiton teologiaa. Ihan siltä varalta, että norjalaisten pappiskollegojen tavoin joudun ratkaisemaan, mitä ja miksi vastaisin mies- tai naisparille, joka pyytää minua vihkijäkseen. Ajattelen ääneen testatakseni liian kevyet pohdinnat. Kirjeitä on kaksi, jotta pysyisin määrämitassa.
Mielestäni sana ”avioliitto” kelpaa myös uudessa tilanteessa. Näin siksi, että ”avio” tarkoittaa avointa, julkista ja/tai laillista. Vastakohtana sala- tai salaiselle liitolle.
Jumala antaa ihmisyyteen lisäarvon. Luomisen ensi päivinä ihmiskuntaan syntyi Jumalan luovan työn kautta nainen ilman naisen osuutta. Ja ajanlaskumme alussa ihmiskuntaan syntyi Jumalan luovan työn kautta mies ilman miehen osuutta. Näin kehä sulkeutui: kumpikin sukupuoli sisältää vastapuolensa, kun Jumala tekee työtään maailmassa.
Jumala on jopa kahdesti antanut ihmisen tehtäväksi lisääntyä ja täyttää maa. Lisääntyminen käy päinsä vain silloin, kun mies ja nainen osallistuvat siihen, suoraan tai välillisesti. Välillinen tapa lisääntyä on tullut mahdolliseksi nykyisen tieteellisen tietämyksen avulla.
Uusi osaaminen ei tee tyhjäksi kirkon tapaa siunata perinteinen miehen ja naisen elinikäinen parisuhde, jota kutsutaan avioliitoksi.
Luomiskertomukseen mukaan ihminen sai tehtäväkseen myös vallita.
”Vallitsemiseksi” käännetty sana – heprean ’raadaa’ – tarkoittaa myös hallitsemista ja viinikuurnan polkemista.
Jumalan tarkoitus lienee ollut, että ”vallitseminen” toteutuisi nauttimalla luonnon antimia elämisen tarpeisiin, ei riistona. Mutta syntiin langennut ihmiskunta vääristi käskyn. Vallinnasta luonnon yli kehittyi näin kilpailu hallinnasta muiden ihmisyksilöiden yli. Se johti pian jopa seksuaalisuuden kaappaamiseen vallankäytön välineeksi. Tämä tuli surullisesti julki heti vedenpaisumuksen jälkeen (1. Moos. 9:20-25).
Nooa istutti viinitarhan. Hän joi viiniä, juopui siitä ja makasi alasti majassaan. Pojista nuorin näki sen. Hän koetti käyttää tilanteen hyväkseen häväistäkseen isänsä ja noustakseen perheen uudeksi pääksi. Kävi toisin: Vanhemmat veljet suojelivat isänsä kunniaa. Seuraus oli, että Nooa kirosi Haamin suvun.
Näin seksuaalisuus vallankäytön välineenä tuli kirotuksi.
Ei kai muussa mielessä?
Sinun
Harmaa rovasti
Kirkonkellari voi kasvaa tärkeäksi foorumiksi. Tuon artikkelissa mainittu ensimmäinen juttu ainakin varmasti kiinnostaa, sillä omasta mielestäni kirkko omaa oppiaan turhan häveliäästi esiin tuoden menettää paljon mahdollisuuksistaan tässä ajassa. Suomalaiset ovat sivistyneempiä ja koulutetumpia kuin koskaan. Siksi myös aidosti valmiita pohtimaan vaikkapa esim. kolminaisuusoppia. Uskon, että löytyy ihmisiä, jotka klikkaisivat mieluummin Kirkonkellarin kuin Iltalehden juttuihin.
Ymmärsin, että kaikki jutut maksavat. Ymmärsinkö oikein?
Salme Kaikusalo, ymmärtääkseni ymmärsit. Oikein siis. Tuo maksumuuri on nykyisin ongelma isommillekin medioille, Hesaria myöten. Toisaalta, jos sisältö on tarpeeksi kiinnostava, ei pieni korvaus ehkä ole este.
Jotkin, pidemmät jutut maksavat (maksu on muodollinen). Useimmat jutut saa luettavaksi, kun liittyy Kirkon kellarin jäseneksi (26e, opisk. jne. 13e), ja vielä useammat jutut voi ainakin toistaiseksi lukea ilmaiseksi
Minustakin Kirkon kellarilla on selvä ”markkinarako.” Maksullisuus on selviö yhä useimmille verkkofoorumeille. En usko, että Kirkon kellarin tekijä- tai toimittajapalkkioilla vielä suoranaisesti rikastuu.
Minäkään en ajatellut kenenkään rikastumista vaan sitä, että jutut maksavat, siis myös siten, että liittyy Kirkon kellarin jäseneksi ja saa lukea juttuja.
Työmies on palkkansa ansainnut myös Kirkon kellarissa.
Öö, ainakin hesaria pystyy lukemaan rajoituksetta ilmaiseksi kun tyhjentää välimuistin viiden lueun jutun jälkeen.
Mitä Kirkonkellariin tulee, niin maksuaita tehnee siitä suppeahkon piirin inside-foorumin.
Vielä täydennyksenä se, että Kirkonkellarin juttukaupasta tuon yksittäisen jutun saa ostettua lokakuussa 1,85 euron hintaan. Norm 2,85 euroa.
Maksamisessa on toki aina puolensa, mutta harvoin iltasanomiakaan jaetaan ilmaiseksi. Digimedian ilmaisuudessa tasapainoillaan nyt ilmaisen, puoli-ilmaisen ja maksullisen välillä. Todellisuudessa mikään ei ole ilmaista vaan aina joku tekee työtä tai maksaa sen edestä että muut voivat lukea.
”Jumala antaa ihmisyyteen lisäarvon.”
Kun ortodoksikirkko viettää tässä viikonvaihteessa Jumalanäidin suojeluksen muistopäivää, niin miten evl.kirkko käytännössä heijastaa – vai heijastaako – kyseistä suojelusta seurakuntaan?
Lisäys: löytyisikö oheisen laulun sanoista oikea vastaus Jumalanäidin suojelukseen:
https://www.youtube.com/watch?v=fMDVpFApHV4
Neitsyt Marian asema Suomen evlut kirkon hartauselämässä on vähäisempi kuin ortodoksisessa kirkossa. Mikkelinpäivän viettäminen arkki- ja suojelusenkeleineen tullee evankelis-luterilaisessa kirkossa kuitenkin ajankohdallisesti ja sisällöllisesti lähimmäksi sitä, mistä Pokrovassa on kysymys.
Ja vuoden 903 Konstantinopolin pelastumiseen rinnastettavista suomalaisista sotahistoriallisista hetkistä samankaltaista kristillistä kiitollisuutta ilmaisevat ehkä ne hartaudet, joita vietetään sankarihaudoilla 13.3. talvisodan päättymisen muistopäivänä.
Jouni: ”Jumala on jopa kahdesti antanut ihmisen tehtäväksi lisääntyä ja täyttää maa. ”
Mitä tekemistä lisääntymisellä on avioliiton kanssa? Ei ihminen lisääntyäkseen mitään avioliittoa tarvitse. Ei sen enempää homo- kuin heteroliittoakaan. Tuskinpa Aatami ja Eevakaan naimisissa olivat, eivät ainakaan kirkkokäsikirjan mukaan vihittyjä.
Ja eiköhän tuo lisääntymiskäskykin ala olla jo pikkuhiljaa täytetty. Globaalisti ajatellen voisi alkaa hissun kissun jo vähän jarrutellakin sen lisääntymisinnon kanssa.
Kimmo. Kun yhteiselämäänsä aloittavat ihmiset saavat yhteisöltään siunauksen matkaevääksi, se on heille lisäarvo. Se on kieltämättä kulttuurisidonnainen. Kristitty saa siksi liitolleen halutessaan kristillisen perinteen mukaisen siunauksen. Muut muunlaisen.
Väestön liikakasvu on yksi niistä suurista eettisistä ongelmista, johon ihminen lisääntyvässä ”viisaudessaan” törmännyt. Vauhtia voisi varmaan siis hidastaa.
Jeesus sanoo: ”Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän.” (Joh. 10:10) Menisikö maan teologinen täyttymisraja siinä, missä tämä Jeesuksen sana ei enää jokaisen kohdalla voi teoreettisestikaan toteutua?
Jouni: ”saavat yhteisöltään siunauksen matkaevääksi, se on heille lisäarvo.”
Yhteisöltään?
Eikös se siunaus tulekaan Jumalalta – jos yleensä tulee? Minun on annettu aina ymmärtää uskovaisten taholta, että se on Jumala joka siunaa, kenet siunaa – siinä jossain välissä kauppakeskusten ja muitten rakennusten ohessa – jos on siunatakseen, eikä siinä ihmisillä ole sanansijaa suuntaan taikka toiseen.
Jouni: ”Vauhtia voisi varmaan siis hidastaa.”
Tai sitten Jumallan pitäisi suurentaa Tellusta, kun tuli alun perin luoneeksi liian pienen pallon.
Kimmo. Tietenkin kristittynä uskon, että siunaus on perimmältään Jumalan siunaus. Kiitos, että tahdoit tältä osin tarkentaa ajatusta.
Ekoteologia nousee esiin tuoreessa synodaalikirjassa Armon horisontit. Panu Pihkalan artikkeli Luonto ja luterilaisuus haastaa myönteisellä tavalla pohtimaan sitä, mikä voisi olla tehtävämme nykymaailmassa. Että emme ahdistuisi.
On tietenkin totta, että arkkitehtuuri mahdollistaa lisääntymisen ristiin ja rastiin. Ihmiskunnan ymmärrys on kuitenkin ohjautunut siihen, että lähisukulaiset eivät voi harjoittaa lisääntymistä, koska siinä on ongelmien kasaantumisen vaara. Tarina kertoi hedelmöitysklinikan johtajasta, joka saattoi maailmaan ilmeiseti yli sata biologista lastaan. Siinä kaupungissa on suuri vaara sisarusavioliitosta sen toiminnan seurauksena ja perimän rappeutuminen kiihtyy ilmeisesti huomattavalla vauhdilla.
Tälläkin perusteella on oikein, että lisääntyviä komplekseja ei ole kovin moninaisia. Kyllä Luomisjärjestyksessä on elämää suojeleva näkökohta. Jos sillä ei ole merkitystä, niin sitten me ajamme siihen koskeen täysillä.
Ihmisen lisääntymisarkkitehtuurin riemuvoitto vai kauheuksien kuilu? Helsingin sanomat kertoo kahden biologisen äidin ja yhden biologisen isän yhteenkootusta vauvasta (http://www.hs.fi/ulkomaat/a1474954138647)
Lahtinen: ”että lähisukulaiset eivät voi harjoittaa lisääntymistä, koska siinä on ongelmien kasaantumisen vaara.”
Tuota, tuota….., mitenkäs se ihmiskunnan kasvaminen ja ”maan täyttämiskäskyn” noudattaminen olisi alkujaan päässyt vauhtiin laiinkaan, elleivät lähisukulaiset olisi lisääntyneet keskenään heti alusta alkaen? Kain äitinsä Eevan tai mahdollisesti myöhemmin syntyneitten sisartensa kanssa tai sitten Aatami Eevansa lisäksi mahdollisten tyttäriensä kanssa jne. jne. sisarukset ja vanhemmat keskenään.
Siinähän se toteutui se avioliiton alkuperäinen tarkoitus, jälkipolvillekin esimerkiksi kelpaavalla tavalla.
Vai olivatkohan nuo alkuihmiset avioliitossa lainkaan???
Kimmo. Kukin ihmissukupolvi ja sen yksilö vastaa itse omasta puolestaan sen paikan lainsäädännön mukaan, missä sattuu asumaan tai oleskelemaan.
Mikäli mtv:n uutisen
(http://m.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/mies-sai-lapsen-tyttarensa-kanssa-ryhtyivat-julkiseen-taisteluun-suhteensa-puolesta/5590188)
yksityiskohta Espanjan ja Portugalin lainsäädännöstä pitää paikkansa, insesti ei siellä ole rikos. Suomessa se on.
Nykyisen perinnöllisiä sairauksia koskevan tietämyksen mukaan insestiin ei pidä kannustaa. Eikä siis ottaa sellaista käytöstä esimerkiksi.
Jätetäänköhän tässä uutisessa jotain kertomatta?
Toisen osapuolen ääni ei ainakaan kuulu.
Mutta liittyen siihen, mitä siinä kerrotaan: Itse olin yllättynyt siitä, että historiallisesti katolinen maa sallii lainsäädännössään insestin.
Toinen hämmentävä, mutta sinänsä uskottava kanta on isänsä lapsen synnyttäneellä 18-vuotiaalla tyttärellä, joka uutisen mukaan sanoo: ”Ihmiset sanovat, että (suhteemme) on väärin, kunnioitan mielipidettä mutta en välitä.”
”So what” -asennetta kohtaa niin kovin monen eettisen kysymyksen yhteydessä.
Jouni: ”Kimmo. Kukin ihmissukupolvi ja sen yksilö vastaa itse omasta puolestaan sen paikan lainsäädännön mukaan, missä sattuu asumaan tai oleskelemaan.”
Ok. Paratiisissa oli ilmeisesti sitten semmoinen lainsäädäntö, jonka mukaan insesti oli ihan normaalia ja hyväksyttyä, kuten myös aviopuolisoiden: Aatami ja Eeva ja heidän lastensa sekoilut toistensa kanssa.
Sitten vielä väitetään ihan pokkana, että nykyinen avioliitto perustuu luomiskertomuksen pariskunnan pyhään liittoon. Ei se nyt ainakaan mikään kovin esimerkiksi kelpaava liitto ollut – edes näin pakanan näkökulmasta katsottuna.
Jouni: ” Itse olin yllättynyt siitä, että historiallisesti katolinen maa sallii lainsäädännössään insestin. ”
Mitäs yllättävää siinä nyt on, eiväthän ne paavin papit näy vieroksuvan pedofiliaakaan.
kimmo wallentin :”Sitten vielä väitetään ihan pokkana, että nykyinen avioliitto perustuu luomiskertomuksen pariskunnan pyhään liittoon. Ei se nyt ainakaan mikään kovin esimerkiksi kelpaava liitto ollut – edes näin pakanan näkökulmasta katsottuna.”
Tämänpä kerettiläisen mielestä oli. Aatamin ja Eevan ajattelukyky vain oli nykyisen käsitteellisen ajattelun näkökulmasta toisenlainen. Hehän huomasivat vasta syntiinlankeemuksensa jälkeen olevansa alasti.
Kimmo.
Ihmissuvun vähittäinen ”huononeminen” ja osin myös syyt käyvät ilmi Raamatun sivuilta. Metuselah eli 969-vuotiaaksi. 1. Moos. 6:3 ilmoittaa ikärajoitukseksi 120 vuotta. Ja Ps. 90:10 ihmisiäksi mainitaan 70-80 vuotta.
Paratiisissa tuskin oli muita lakeja kuin kielto syödä yhdestä puusta. Sukulaisavioliitoista on annettu ohjeita vasta 3. Mooseksen kirjan luvuissa 18 ja 20.
Jouni: ”Metuselah eli 969-vuotiaaksi.”
Joo, ja Joulupukki on 1248- vuotias ensi jouluna.
Jouni: ”Ihmissuvun vähittäinen “huononeminen”
Jos Raamattu väittää ihmissuvun huonontuneen tai huononevan, niin paksua puppuapa puhuu. Kyllä asiassa on käynyt ihan tasan päin vastoin. Ihminen on kehittynyt jatkuvasti aikakaudesta toiseen niin älyllisesti kuin fyysisiltä ja terveyteen liittyviltä ominaisuuksiltaan. Joskus muutama sata vuotta takaperin eliniän odote oli vain 40-50 vuotta ja kohtapuolin se hipoo jo sataa. Yli satavuotiaita putkahtelee esiin jo tänä päivänä vähän siellä ja täällä, ei pelkästään Japanissa.
Jouni: ”Paratiisissa tuskin oli muita lakeja kuin kielto syödä yhdestä puusta.”
Eihän sitä insestiä vielä paratiisissa voitu harjoittaakaan kun ei ollut vielä muuta sakkia olemassakaan kuin herra Aatami ja frouvansa Eeva.
Väistämätön tosiasia taitaa kuitenkin olla se, että ei meitäkään olisi olemassa ilman insestiä.
kimmo wallentin :” Kyllä asiassa on käynyt ihan tasan päin vastoin. ”
Sikäli kun on, kiitos asiasta kuuluu läpi vuosisatojen Jumalaan uskoneelle kirkolle.
Maailman mitassa ihmisen keskimääräinen eliniänodote on kohonnut vuodesta 1950 vuoteen 2011 mennessä 23 vuotta. Kun lähtötaso oli 47 vuotta, niin nyt on saavutettu vasta psalmin 90 mukainen alaraja.
Tiedemiehet puhuvat vakavissaan, että ihmisen biologisen rakenteen mukainen elinikä voisi olla 120 vuotta. Mutta sen saavuttaminen tietenkin edellyttäisi hieman nykyistä epäitsekkäämpää resurssien jakoa maapallolla. Eli eettisesti korkeatasoisempaa toimintaa. Tai sitten yksinkertaisesti parempaa kuuliaisuutta Jeesuksen opetukselle.
kimmo wallentin :”Joulupukki on 1248- vuotias ensi jouluna.”
Mitä sinulla on sitä vastaan, että ihmiset ovat vuoden pimeimpänä ajankohtana halunneet tehdä koko perheen lapsikeskeisen näytelmän ”livenä” siitä valosta ja lämmöstä, joka juhannuksena kesän lämpönä ja valona ihmisiä ulkoisesti lahjana ympäröi?
Ja lisäyksenä, kuvittelepa joskus [jos osaat] kulttuuria, jossa ihmisllä ei ollut minä-tietoisuutta eikä nykyisenkaltaista käsitteellistä ajattelua. Luulen, että viimeistään tuon asian ymmärtäminen saa irtautumaan siitä kuvitelmasta, että Raamattu kertoisi vain tuhansia vuosia sitten maanpinnalla eläneistä ja maan kerrostumiin jääneistä fossiileista ja niiden geeneistä.
Tuula: ”Mitä sinulla on sitä vastaan, että ihmiset ovat vuoden pimeimpänä ajankohtana halunneet tehdä koko perheen lapsikeskeisen näytelmän “livenä” siitä valosta ja lämmöstä, joka juhannuksena kesän lämpönä ja valona ihmisiä ulkoisesti lahjana ympäröi? ”
Mitäpä minulla. Ei sitten niin yhtään mitään. Mistä olet moista päähäsi saanut, että olisi??? Pikemminkin päinvastoin.
Totesinpahan vain, että elää noita ikäihmisiä vielä meidän päivinämmekin kun Parviainen kehuskeli jonkun Metusalemin iällä.
”Nykyisen perinnöllisiä sairauksia koskevan tietämyksen mukaan insestiin ei pidä kannustaa. Eikä siis ottaa sellaista käytöstä esimerkiksi.”
Eiks Jumalalla sitten ollut tietämystä ko sairausksista kun pakotti Adamin ja Nooankin jälkeläiset sukurutsiin?
Seppo. Kaikki insestistä syntyneet jälkeläiset eivät ole geneettisesti epäkelpoja.
Luotan siihen, että vaatiessaan jotain jonkin perustellun syyn tähden, Jumala pitää huolen, että hänen tahtonsa täyttämisestä ei aiheudu hänen tahtonsa vastaisia seurauksia.
Perustan luottamukseni esim. siihen, mitä 1. Moos. 22:1-18:ssa kerrotaan: Abrahamin poika Iisak sai pitää henkensä eikä joutunut ihmisuhriksi.
” Kaikki insestistä syntyneet jälkeläiset eivät ole geneettisesti epäkelpoja.”
Jaa, olen käsittänyt että insesti johtuva epäkelpoisuus johtui perisynnistä kuten kaikki muukin sairaus ja kuolema ja koskisi ihan kaikkia ihmisiä.
No jos insestin aiheuttamista haitoista vastaakin Jumala niin eikö tässä asiasa siten voida luottaA JumalaAn ja sallia suvun keskeiset avioliitot? Minä en toki tässä asiassa jumaliin luota.
Minä keskityn mieluummin ihailemaan Jumalan luomassa maailmassa vallitsevaa tarkoituksenmukaisuutta kuin käytän aikaani tavoittamattoman kaukaisen ihmiskunnan historian yksityiskohtien kuvittelemiseen.
En myöskään lähde ehdoin tahdoin testaamaan Jumalan kärsivällisyyttä. Paavali kirjoittaa (toki uhrilihan syöntiä koskien, mutta periaatteeksi yleistettävissä olevalla tavalla): ”Kaikki on luvallista”, mutta ei kaikki ole hyödyksi; ”kaikki on luvallista”, mutta ei kaikki rakenna. Älköön kukaan katsoko omaa parastaan, vaan toisen parasta.” (1. Kor. 10:23-24)