Piispa Jolkkosen kirjoitus on julkaistu Savon Sanomisa, eli piispa on kirjoittanut sen oman hiippakuntansa savolaisille. Minusta tämän tekstin ymmärtäminen edellyttää vain suomenkielen sisälukutaitoa ja kykyä ymmärtää lukemansa. (Vertaa; ylioppilaskirjoitusten kuullun ymmrtäminen) Heille, joille tämä ei riitä lisään vielä laajalti tunnetun asia, että kun savolainen puhuu (tässä kirjoittaa), vastuu ymmärtämisestä on kuulijalla (siis lukijalla). Ellei onnistu, ei voi mitään.
Sinällään ihan asiallinen ja hyvä kannanotto, jota lukiessa kuitenkin jää kaipaamaan konkretiaa. Missä nimenomaisissa asioissa ajan henki näkyy? Mutta sen sanominen ääneen taitaisi olla jo liian rohkeaa?
Mieleeni nousi tekstiä lukiessani, että Raamatussa on kehotus mennä leirin ulkopuolelle kantaen pilkkaa, mikä johtuu Jeesuksen seuraamisesta. Mielestäni se viittaa siihen, että kristitty ei voi seurata kaikkia ajan trendejä vaan joutuu maailmassa vallitsevan leirin ulkopuolelle tavalla tai toisella, jos haluaa seurata uskollisesti Jeesuksen jalanjäljissä.
Olen ajatellut, että tuo merkitsee henkistä, hengellistä irrottautumista siitä, mitä Jeesus ja apostolit sanovat maailmaksi. Jeesus kantoi ristiään ”leirin ulkopuolelle”.
Raikas ja tervehdyttävä kirjoitus piispa Jolkkoselta! Kiitos!
” …kirkolle on vaikeaa rakentaa myönteistä imagoa, koska se rakastaa ristiä ja häpeää. Iva kuuluu identiteettiin. Kirkon tavallaan kuuluu olla vieras ja vinoon katsottu.”
Lohduttavaa, kun ei osaa olla aina niin hovikelpoinen. Mutta johonkin tällaiseen rakkaudessa, totuudessa ja viisaudessa meitä kutsutaan. Tuon edellä siteeratun ei tarvitse olla itsetarkoitus, mutta uskollinen imitatio Christi monesti/todennäköisesti johtaa siihen.
Julkisuuskuvan rakentaminen tai paremminkin rakentuminen lähtee todellisuudesta; miten kirkossa uskoa eletään todeksi, miten ihmisiä kohdellaan, minkälaista toiminta on, miten heikoimmassa asemassa olevia autetaan, miten vastataan ihmisten kysymyksiin jne. Viestintä rakentaa oikeaa, ei myönteistä, julkisuuskuvaa. Siinä on oltava aktiivinen, ja toivonkin, ettei piispan teksti sisällä viestinnän vastaista tarkoitusta.
Markku Jalava :”toivonkin, ettei piispan teksti sisällä viestinnän vastaista tarkoitusta.”
Mielestäni piispan kirjoitus ei sisällä viestinnän vastaista tarkoitusta. Ainakin henk.koht. tulkitsin hänen ajan henki -kritiikkinsä kohdistuvan maailmalle ja Suomeenkin levinneeseen Zeitgeist-liikkeeseen ja myöskin kirkon ”brändäämiseen” pelkäksi hyväntekeväisyysjärjestöksi ja viihteeksi.
”Zeitgeist [=suom. ajanhenki] -liikettä on kritisoitu uskonnolliseksi liikkeeksi, joka perustuu salaliitto- ja taikuusteorioihin. Liikkeen verkkosivuilla on videoita, joissa ”todistetaan” muun muassa syyskuun 11. päivän iskut myytiksi, verotus Yhdysvaltain perustuslain vastaiseksi ja Jeesus arvioidaan auringonjumalaksi. Liikkeen sivun mukaan kaikkien videoiden käsittelemät asiat eivät ole osana liikkeen ajamia asioita. Videot kuitenkin liittyvät enemmän tai vähemmän Zeitgeist-liikkeeseen, mutta lähinnä yhteiskuntakriittisen sävynsä vuoksi. Saksassa liikkeen palstoja on jouduttu sulkemaan, koska niissä leviteltiin teorioita maailmanlaajuisesta juutalaisesta salaliitosta.” (Wikipedia)
Minä en oikein usko, että Jolkkonen edes tietäisi Zeitgeist-liikkeestä. tässä linkiin heidän sivuilleen, nuo Tuula kertomukset ovat aika erilaisia liikkeestä.
”Zeitgeist-liike (The Zeitgeist Movement) on vuonna 2008 perustettu kestävän kehityksen kannattajajärjestö. Liike järjestää yhteisöpohjaista aktivismia ja tiedon levittämistapahtumia kansainvälisten ja paikallisten osastojen verkoston, projektitiimien, vuosittaisten tapahtumien sekä hyväntekeväisyystyön avulla.
Liikkeen keskeisin toimintaperiaate sisältää käsityksen siitä, ettei valtaosa ihmiskuntaa nykyisin vaivaavista sosiaalisista ongelmista johdu yksinään institutionaalisesta korruptiosta, resurssipulasta, poliittisesta linjauksesta, “ihmisluonnon” vajavaisuudesta tai jostain muusta yleisesti oletetusta syy-seuraussuhteesta. Liikkeen käsitysten mukaan ongelmat kuten köyhyys, korruptio, saastuminen, kodittomuus, sodat ja nälkiintyminen vaikuttavat olevan “oireita”, jotka syntyvät vanhentuneesta yhteiskunnallisesta järjestelmästä”
Sonja Ottavainen :”Minä en oikein usko, että Jolkkonen edes tietäisi Zeitgeist-liikkeestä.”
Voihan asia olla niin, että hän ei todellakaan tiedä. Zeitgeist-liike pyrkii maailmanlaajuisesti sosialismiin, ja tssä linkki yhteen Ajan henkeä kuvaavaan videoon :
Jos joku jaksoi katsoa koko filmin, niin lisätään vielä, että henk.koht. en ole entisenä talletuspankin väliportaan esimiestehtäviä hoitaneena jaksanut katsoa sitä kokonaan. ”Ajan henki” pyrkii ratkaisemaan yhteiskunnan ongelmat ”tieteellisin keinoin”, mikä ei todellakaan ole mitään uutta ja tuloksetkin on jo nähty mm. kommunistisessa Neuvostoliitossa. Myös selitykset pankkien ”rahan luomisesta tyhjästä” ovat ainakin Suomessa pelkkää pötyä. Ns. ”arvopaperistamisen” jälkeen voi kyllä sanoa, että finanssimaailman ”arvopaperistettu arvopaperisaaste” ylittää maapallon tuotantokyvyn monikymmenkertaisesti.
Tuulan ristiretki ”sosoalismia” vastaan tuntuu joskus varsin hupaisalta. Esimerkiksi suomessa valta osa kokoomuslaisistakin on ehdottomasti sitä mieltä, että markkinatalous tulee pitää ”rengin asemassa”. ja yhteisten pelisääntöjen tulee määräytyä kansanvaltaisesti eikä markkinamekanismin kautta.
Piispa Jolkkosen kirjoitus on julkaistu Savon Sanomisa, eli piispa on kirjoittanut sen oman hiippakuntansa savolaisille. Minusta tämän tekstin ymmärtäminen edellyttää vain suomenkielen sisälukutaitoa ja kykyä ymmärtää lukemansa. (Vertaa; ylioppilaskirjoitusten kuullun ymmrtäminen) Heille, joille tämä ei riitä lisään vielä laajalti tunnetun asia, että kun savolainen puhuu (tässä kirjoittaa), vastuu ymmärtämisestä on kuulijalla (siis lukijalla). Ellei onnistu, ei voi mitään.
Ja leskeyden pilkasta vapahtaminen on kirjoitettu Jesajan kirjaan lukuun 54.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Jes.54.html
Sinällään ihan asiallinen ja hyvä kannanotto, jota lukiessa kuitenkin jää kaipaamaan konkretiaa. Missä nimenomaisissa asioissa ajan henki näkyy? Mutta sen sanominen ääneen taitaisi olla jo liian rohkeaa?
Mieleeni nousi tekstiä lukiessani, että Raamatussa on kehotus mennä leirin ulkopuolelle kantaen pilkkaa, mikä johtuu Jeesuksen seuraamisesta. Mielestäni se viittaa siihen, että kristitty ei voi seurata kaikkia ajan trendejä vaan joutuu maailmassa vallitsevan leirin ulkopuolelle tavalla tai toisella, jos haluaa seurata uskollisesti Jeesuksen jalanjäljissä.
Olen ajatellut, että tuo merkitsee henkistä, hengellistä irrottautumista siitä, mitä Jeesus ja apostolit sanovat maailmaksi. Jeesus kantoi ristiään ”leirin ulkopuolelle”.
Raikas ja tervehdyttävä kirjoitus piispa Jolkkoselta! Kiitos!
Kaverille kilauttamalla voi myös saada joko ajan hengen mukaisen tai joskus ehkä Raamatun hengen mukaisen vastauksen.
http://www.seurakuntalainen.fi/blogit/stigin_kynasta/969/kilauta_kaverille
” …kirkolle on vaikeaa rakentaa myönteistä imagoa, koska se rakastaa ristiä ja häpeää. Iva kuuluu identiteettiin. Kirkon tavallaan kuuluu olla vieras ja vinoon katsottu.”
Lohduttavaa, kun ei osaa olla aina niin hovikelpoinen. Mutta johonkin tällaiseen rakkaudessa, totuudessa ja viisaudessa meitä kutsutaan. Tuon edellä siteeratun ei tarvitse olla itsetarkoitus, mutta uskollinen imitatio Christi monesti/todennäköisesti johtaa siihen.
Julkisuuskuvan rakentaminen tai paremminkin rakentuminen lähtee todellisuudesta; miten kirkossa uskoa eletään todeksi, miten ihmisiä kohdellaan, minkälaista toiminta on, miten heikoimmassa asemassa olevia autetaan, miten vastataan ihmisten kysymyksiin jne. Viestintä rakentaa oikeaa, ei myönteistä, julkisuuskuvaa. Siinä on oltava aktiivinen, ja toivonkin, ettei piispan teksti sisällä viestinnän vastaista tarkoitusta.
Markku Jalava :”toivonkin, ettei piispan teksti sisällä viestinnän vastaista tarkoitusta.”
Mielestäni piispan kirjoitus ei sisällä viestinnän vastaista tarkoitusta. Ainakin henk.koht. tulkitsin hänen ajan henki -kritiikkinsä kohdistuvan maailmalle ja Suomeenkin levinneeseen Zeitgeist-liikkeeseen ja myöskin kirkon ”brändäämiseen” pelkäksi hyväntekeväisyysjärjestöksi ja viihteeksi.
”Zeitgeist [=suom. ajanhenki] -liikettä on kritisoitu uskonnolliseksi liikkeeksi, joka perustuu salaliitto- ja taikuusteorioihin. Liikkeen verkkosivuilla on videoita, joissa ”todistetaan” muun muassa syyskuun 11. päivän iskut myytiksi, verotus Yhdysvaltain perustuslain vastaiseksi ja Jeesus arvioidaan auringonjumalaksi. Liikkeen sivun mukaan kaikkien videoiden käsittelemät asiat eivät ole osana liikkeen ajamia asioita. Videot kuitenkin liittyvät enemmän tai vähemmän Zeitgeist-liikkeeseen, mutta lähinnä yhteiskuntakriittisen sävynsä vuoksi. Saksassa liikkeen palstoja on jouduttu sulkemaan, koska niissä leviteltiin teorioita maailmanlaajuisesta juutalaisesta salaliitosta.” (Wikipedia)
Minä en oikein usko, että Jolkkonen edes tietäisi Zeitgeist-liikkeestä. tässä linkiin heidän sivuilleen, nuo Tuula kertomukset ovat aika erilaisia liikkeestä.
”Zeitgeist-liike (The Zeitgeist Movement) on vuonna 2008 perustettu kestävän kehityksen kannattajajärjestö. Liike järjestää yhteisöpohjaista aktivismia ja tiedon levittämistapahtumia kansainvälisten ja paikallisten osastojen verkoston, projektitiimien, vuosittaisten tapahtumien sekä hyväntekeväisyystyön avulla.
Liikkeen keskeisin toimintaperiaate sisältää käsityksen siitä, ettei valtaosa ihmiskuntaa nykyisin vaivaavista sosiaalisista ongelmista johdu yksinään institutionaalisesta korruptiosta, resurssipulasta, poliittisesta linjauksesta, “ihmisluonnon” vajavaisuudesta tai jostain muusta yleisesti oletetusta syy-seuraussuhteesta. Liikkeen käsitysten mukaan ongelmat kuten köyhyys, korruptio, saastuminen, kodittomuus, sodat ja nälkiintyminen vaikuttavat olevan “oireita”, jotka syntyvät vanhentuneesta yhteiskunnallisesta järjestelmästä”
http://www.zeitgeist.fi/lisaa/toimintaperiaatteet/.
Sonja Ottavainen :”Minä en oikein usko, että Jolkkonen edes tietäisi Zeitgeist-liikkeestä.”
Voihan asia olla niin, että hän ei todellakaan tiedä. Zeitgeist-liike pyrkii maailmanlaajuisesti sosialismiin, ja tssä linkki yhteen Ajan henkeä kuvaavaan videoon :
https://www.youtube.com/watch?v=rkUYnN8s-SA
Jos joku jaksoi katsoa koko filmin, niin lisätään vielä, että henk.koht. en ole entisenä talletuspankin väliportaan esimiestehtäviä hoitaneena jaksanut katsoa sitä kokonaan. ”Ajan henki” pyrkii ratkaisemaan yhteiskunnan ongelmat ”tieteellisin keinoin”, mikä ei todellakaan ole mitään uutta ja tuloksetkin on jo nähty mm. kommunistisessa Neuvostoliitossa. Myös selitykset pankkien ”rahan luomisesta tyhjästä” ovat ainakin Suomessa pelkkää pötyä. Ns. ”arvopaperistamisen” jälkeen voi kyllä sanoa, että finanssimaailman ”arvopaperistettu arvopaperisaaste” ylittää maapallon tuotantokyvyn monikymmenkertaisesti.
Tuulan ristiretki ”sosoalismia” vastaan tuntuu joskus varsin hupaisalta. Esimerkiksi suomessa valta osa kokoomuslaisistakin on ehdottomasti sitä mieltä, että markkinatalous tulee pitää ”rengin asemassa”. ja yhteisten pelisääntöjen tulee määräytyä kansanvaltaisesti eikä markkinamekanismin kautta.